Digitalizacja ICE 3 PIKO - Garść pytań
Moderator: mod-Elektryka i DCC
-
- Posty: 75
- Rejestracja: 07 lis 2006, 12:50
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Digitalizacja ICE 3 PIKO - Garść pytań
Kope lat... przepraszam, że odgrzewam temat, ale...
Czy komuś ostatnio udało się zapodać Lenz Silver Direct'a do ICE3 PIKO?
ArturSchŁ poleca, ale chyba od tamtej pory coś pozmieniali w wymiarach płytki i zestawie elementów na niej. Nabyłem dopiero co pociąg oraz rzeczony dekoder, wsadziłem drugie w pierwsze i za żadne Chiny (nawet nieludowe) obudowa nie dochodzi. Po wielu próbach pomazałem w końcu konferencyjnym markerem do białych tablic krawędzie dekodera i co bardziej wystające elementy elektroniczne, żeby zobaczyć, w którym miejscu opiera się od środka w obudowie. No to jest niewesoło, bo ślady markera zostały dość nisko - na wys. gdzie ściany dopiero zaczynają się "zbiegać".
Suma-sumarum Lenz Silver-DIRECT wylądował w Herkulesie Piko (po przesunięciu dławików i opiłowaniu takiej jakby płetwy na osłonie koła zamachowego), a w ICE Lenz Standard z Herkulesa (metodą Charakterka).
Jeszcze pytanie na koniec - od kiedy wyroby Lenz'a mają dodatek "+" w nazwach? Może to jest właśnie problem z "direct'em"?
Pzdr,
Piotrek
Czy komuś ostatnio udało się zapodać Lenz Silver Direct'a do ICE3 PIKO?
ArturSchŁ poleca, ale chyba od tamtej pory coś pozmieniali w wymiarach płytki i zestawie elementów na niej. Nabyłem dopiero co pociąg oraz rzeczony dekoder, wsadziłem drugie w pierwsze i za żadne Chiny (nawet nieludowe) obudowa nie dochodzi. Po wielu próbach pomazałem w końcu konferencyjnym markerem do białych tablic krawędzie dekodera i co bardziej wystające elementy elektroniczne, żeby zobaczyć, w którym miejscu opiera się od środka w obudowie. No to jest niewesoło, bo ślady markera zostały dość nisko - na wys. gdzie ściany dopiero zaczynają się "zbiegać".
Suma-sumarum Lenz Silver-DIRECT wylądował w Herkulesie Piko (po przesunięciu dławików i opiłowaniu takiej jakby płetwy na osłonie koła zamachowego), a w ICE Lenz Standard z Herkulesa (metodą Charakterka).
Jeszcze pytanie na koniec - od kiedy wyroby Lenz'a mają dodatek "+" w nazwach? Może to jest właśnie problem z "direct'em"?
Pzdr,
Piotrek
Ostatnio zmieniony 20 paź 2012, 21:39 przez PiotrK, łącznie zmieniany 1 raz.
- Alteo
- Posty: 637
- Rejestracja: 19 gru 2007, 18:13
- Lokalizacja: Rawicz
- Kontakt:
Re: Digitalizacja ICE 3 PIKO - Garść pytań
MW-Model napisał:
Odpiszę na PW.Takie handmejd dekoderki by ja do oświetlenia wagonów: http://forum.modelarstwo....?p=96019#p96019
- WM-MODEL
- Posty: 274
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 06:22
- Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój
- Kontakt:
Re: Digitalizacja ICE 3 PIKO - Garść pytań
Odniosłem się jedynie do samej czynności sterowania, czyli naciskania guzików, z technicznej zaś strony oczywiście, że upraszcza połączenia
Takie handmejd dekoderki by ja do oświetlenia wagonów: http://forum.modelarstwo.info/viewtopic ... 019#p96019
Takie handmejd dekoderki by ja do oświetlenia wagonów: http://forum.modelarstwo.info/viewtopic ... 019#p96019
Ostatnio zmieniony 14 maja 2010, 08:47 przez WM-MODEL, łącznie zmieniany 2 razy.
- elvis
- Posty: 105
- Rejestracja: 08 kwie 2010, 10:35
- Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój
- Kontakt:
Re: Digitalizacja ICE 3 PIKO - Garść pytań
Bo dekoder funkcyjny może mieć ten sam adres co dekoder lokomotywy i odpadają wtedy kable pomiędzy wagonami.WM-MODEL pisze:Wcale nie trzeba "przechodzić" jakoś na dekoder funkcyjny, a samo sterowanie oświetleniem w takim przypadku NICZEGO nie komplikujeAlteo pisze:...będę mógł zapalać oświetlenie bez przechodzenia na dekoder funkcyjny /ośw./a to znacznie upraszcza sterowanie.
Ostatnio zmieniony 14 maja 2010, 08:26 przez elvis, łącznie zmieniany 1 raz.
- WM-MODEL
- Posty: 274
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 06:22
- Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój
- Kontakt:
Re: Digitalizacja ICE 3 PIKO - Garść pytań
Wcale nie trzeba "przechodzić" jakoś na dekoder funkcyjny, a samo sterowanie oświetleniem w takim przypadku NICZEGO nie komplikujeAlteo pisze:...będę mógł zapalać oświetlenie bez przechodzenia na dekoder funkcyjny /ośw./a to znacznie upraszcza sterowanie.
Ostatnio zmieniony 14 maja 2010, 08:25 przez WM-MODEL, łącznie zmieniany 1 raz.
- Alteo
- Posty: 637
- Rejestracja: 19 gru 2007, 18:13
- Lokalizacja: Rawicz
- Kontakt:
Re: Digitalizacja ICE 3 PIKO - Garść pytań
Dzięki za potwierdzenie możliwości takiego połączenia. Pozostanie mi tylko pomierzyć pobór pradu przez 5 wagonów z oświetleniem. Mam nadzieję, że nie przekroczy dopuszczalnej wartości. Mogę jeszcze minimalnie zmniejszyć pobór przez zwiększenie wartości oporników w oświetleniu bo obecne oświetlenie jest dość intensywne. Może spowodowałem dużo zamieszania z tym oświetleniem ale będę mógł zapalać oświetlenie bez przechodzenia na dekoder funkcyjny /ośw./a to znacznie upraszcza sterowanie.
Kolegów ArturaSch, MW-MODEL i andrzejc proszę o wpis w "Moja TT Alteo" celem przyznania punktów pomógł. Wielkie dzięki za pomoc.
Kolegów ArturaSch, MW-MODEL i andrzejc proszę o wpis w "Moja TT Alteo" celem przyznania punktów pomógł. Wielkie dzięki za pomoc.
-
- Posty: 359
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 18:04
- Lokalizacja: Warszawa-Wola
- Kontakt:
Re: Digitalizacja ICE 3 PIKO - Garść pytań
Możesz zastosować rozwiązanie które podałeś. Jako przewód wspólny do oświetlenia możesz
zastosować przewód czarny (lewe koła), niebieskiego nie podłączasz. Zostaje ci jeden kontakt
w gnieździe między wagonowym wolny. Podłączasz go do przewodu fioletowego, a w wagonach diody
miedzy czarny i ten fioletowy. Będziesz miał niezależne sterowane oświetlenie
wewnętrzne.
zastosować przewód czarny (lewe koła), niebieskiego nie podłączasz. Zostaje ci jeden kontakt
w gnieździe między wagonowym wolny. Podłączasz go do przewodu fioletowego, a w wagonach diody
miedzy czarny i ten fioletowy. Będziesz miał niezależne sterowane oświetlenie
wewnętrzne.
- Alteo
- Posty: 637
- Rejestracja: 19 gru 2007, 18:13
- Lokalizacja: Rawicz
- Kontakt:
Re: Digitalizacja ICE 3 PIKO - Garść pytań
Wymarzyłem sobie oddzielne sterowanie za pomocą jednego dekodera i chciałbym takie rozwiązanie zastosować.
W pamięci utkwił mi taki schemacik podłączenia dekodera ,w którym przewód niebieski czyli wspólny dla oświetlenia jest podłączony pod czarny /lewa szyna/ a sterowanie poszczególnymi układami światek za powocą żółtego, białego i zielonego.
Do tej pory cyfryzacja u mnie polegała na włożeniu dekodera /tylko w dwóch przypadkach dekoder wlutowywałem do lokomotyw co jest raczej proste. wszystko raczej cyfruję w oparciu o Dekodery Kuehn,a No25-P. Mam jednego Silvera w Taurusie, którego wykorzystuję do cyfryzacji ICE3. Ponadto jeden TSC M-62 i płytkę TE-1 .Przy cyfryzacji składu z oświetleniem trzeba zastosować dekodery funkcyjne do zapalania i gaszenia /chyba, że się zastosuje 1 dekoder funkcyjny i połączenia / przewody/ pomiędzy wagonami składu co nie jest zbyt funkcjonalne i estetyczne.
Natomiast w składzie ICE3 są te połączenia i dzięki małej przeróbce można chyba zrealizować mój zamiar.
Chcąc uzyskać potwierdzenie mojego pomysłu wrzuciłem temat naforum aby koledzy z dużym doświadczeniem w DCC potwierdzili możliwość realizacji takiego rozwiązania.
W pamięci utkwił mi taki schemacik podłączenia dekodera ,w którym przewód niebieski czyli wspólny dla oświetlenia jest podłączony pod czarny /lewa szyna/ a sterowanie poszczególnymi układami światek za powocą żółtego, białego i zielonego.
Do tej pory cyfryzacja u mnie polegała na włożeniu dekodera /tylko w dwóch przypadkach dekoder wlutowywałem do lokomotyw co jest raczej proste. wszystko raczej cyfruję w oparciu o Dekodery Kuehn,a No25-P. Mam jednego Silvera w Taurusie, którego wykorzystuję do cyfryzacji ICE3. Ponadto jeden TSC M-62 i płytkę TE-1 .Przy cyfryzacji składu z oświetleniem trzeba zastosować dekodery funkcyjne do zapalania i gaszenia /chyba, że się zastosuje 1 dekoder funkcyjny i połączenia / przewody/ pomiędzy wagonami składu co nie jest zbyt funkcjonalne i estetyczne.
Natomiast w składzie ICE3 są te połączenia i dzięki małej przeróbce można chyba zrealizować mój zamiar.
Chcąc uzyskać potwierdzenie mojego pomysłu wrzuciłem temat naforum aby koledzy z dużym doświadczeniem w DCC potwierdzili możliwość realizacji takiego rozwiązania.
- WM-MODEL
- Posty: 274
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 06:22
- Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój
- Kontakt:
Re: Digitalizacja ICE 3 PIKO - Garść pytań
@Alteo: jeżeli chesz włączać oświetlenie za pomocą osobnego wyjścia funkcyjnego, skracając się do tych 5 kabelków w ICE, wystarczy zastosować w każdym wagonie 2 diody prostownicze, połączone jak na obrazkach *) Diody najlepiej Schotkky'ego albo co najmniej tzw. szybkie.
Można też podpiąć oświetlenie wnętrza pod któreś z wyjść funkcyjnych sterujących oświetleniem pociągowym, wtedy włączane będą razem.
Tylko tyle, że trzeba tak wykonać połączenia, aby prąd pobierany przez oświetlenie nie przekroczył dopuszczalnej obciążalności wyjścia funkcyjnego.
Innym rozwiązaniem jest włożenie do każdego członu tego Twojego ICE dekodera funkcyjnego, nawet jednowyjściowego. I wbrew pozorom wcale nie jest to jakieś kosztowne rozwiązanie, handmejd dekoderek to koszt maksymalnie kilkunastu zł
Można też podpiąć oświetlenie wnętrza pod któreś z wyjść funkcyjnych sterujących oświetleniem pociągowym, wtedy włączane będą razem.
Tylko tyle, że trzeba tak wykonać połączenia, aby prąd pobierany przez oświetlenie nie przekroczył dopuszczalnej obciążalności wyjścia funkcyjnego.
Innym rozwiązaniem jest włożenie do każdego członu tego Twojego ICE dekodera funkcyjnego, nawet jednowyjściowego. I wbrew pozorom wcale nie jest to jakieś kosztowne rozwiązanie, handmejd dekoderek to koszt maksymalnie kilkunastu zł
Ostatnio zmieniony 13 maja 2010, 19:20 przez WM-MODEL, łącznie zmieniany 2 razy.
- golab
- Posty: 1366
- Rejestracja: 14 sty 2009, 00:14
- Lokalizacja: Katowice
- Kontakt:
Re: Digitalizacja ICE 3 PIKO - Garść pytań
Nie bardzo rozumiem ....
Oświetlenie wewnętrzne nie jest ujęte na schemacie, do czołowego i końcowego wykorzystane są 3przewody - dokładnie tyle ile w cyfrze. Oświetlenie wewnętrzne odcinasz od kół i podpinasz pod dekoder (pod funkcje i wspólny). I tyle.
Oświetlenie wewnętrzne nie jest ujęte na schemacie, do czołowego i końcowego wykorzystane są 3przewody - dokładnie tyle ile w cyfrze. Oświetlenie wewnętrzne odcinasz od kół i podpinasz pod dekoder (pod funkcje i wspólny). I tyle.
- Alteo
- Posty: 637
- Rejestracja: 19 gru 2007, 18:13
- Lokalizacja: Rawicz
- Kontakt:
Re: Digitalizacja ICE 3 PIKO - Garść pytań
Łatwiej będzie zrozumieć problem na schemacie ICE3. Takie jest okablowanie: pomiędzy wagonami jest pięć
styków /przewodów/ i na tych pięciu przewodach chce wykombinować oddzielne zapalanie świateł czołowych i oświetlenia węwnetrznego wagonów. Obecnie oświetlenie jest w pięciu wagonach wlutowane w zewnętrzne przewody i nie mam możliwosci wyłączenia. Druga sprawa to możliwość programowania dekodera - chyba watpliwa ze względu na podłączenie równoległe oświetlenia.
Pytanie czy może być taka przeróbka głowic:
a/ wspólny przewód dla diod czerwonych i białych oświetlenia czołowego / drugi od góry w głowicy / przelutować na górny,
b/ oświetlenie wagonów włączyć na pierwszy górny /wspólny dla ośw.czoł. i wag./ i drugi jako sterujacy z dekodera,
c/ odpowiednio poprzełączać przewody w wagonie silnikowym na gnieżdzie dekodera
Jako, że posiadam Silvera to mogę wykorzystać przewód fioletowy / o ile się nie mylę/, który jest w tej chwili niewykorzystany.
styków /przewodów/ i na tych pięciu przewodach chce wykombinować oddzielne zapalanie świateł czołowych i oświetlenia węwnetrznego wagonów. Obecnie oświetlenie jest w pięciu wagonach wlutowane w zewnętrzne przewody i nie mam możliwosci wyłączenia. Druga sprawa to możliwość programowania dekodera - chyba watpliwa ze względu na podłączenie równoległe oświetlenia.
Pytanie czy może być taka przeróbka głowic:
a/ wspólny przewód dla diod czerwonych i białych oświetlenia czołowego / drugi od góry w głowicy / przelutować na górny,
b/ oświetlenie wagonów włączyć na pierwszy górny /wspólny dla ośw.czoł. i wag./ i drugi jako sterujacy z dekodera,
c/ odpowiednio poprzełączać przewody w wagonie silnikowym na gnieżdzie dekodera
Jako, że posiadam Silvera to mogę wykorzystać przewód fioletowy / o ile się nie mylę/, który jest w tej chwili niewykorzystany.
Ostatnio zmieniony 13 maja 2010, 19:14 przez Alteo, łącznie zmieniany 1 raz.
- Alteo
- Posty: 637
- Rejestracja: 19 gru 2007, 18:13
- Lokalizacja: Rawicz
- Kontakt:
Re: Digitalizacja ICE 3 PIKO - Garść pytań
Ale w tym układzie polączeń potrzeba sześciu przewodów a jest do dyspozycji pięć. Stąd pytanie aby jeden przewód pomiędzy głowicami zrobić jako wspólny do salania oświetlenia. Nie interesowałem się typem dekodera bo kupiłem go razem z Taurusem. Muszę sprawdzić co to za dekoder / pewne że Lenza/. Ma jeden przewód wolny, który nie jest wlutowany do wtyczki - fioletowy/. Jak ustalę co to za dekoder to może napisze na PW. Na płytce ma biały nadruk:
3405
94V - 0
CCB GMA1
3405
94V - 0
CCB GMA1
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10314
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Digitalizacja ICE 3 PIKO - Garść pytań
Czyli ....chcesz mieć dodatkową Funkcję:Alteo pisze:Chciałbym poprostu zapalać oddzielnie oświetlenie wewnętrzne wagonów i czołowe głowic.
- którymś z klawiszy (Fn) chcesz zapalać/gasić oświetlenie wewnętrzne.
Aby tego dokonać potrzeba by dekoder, oprócz przewodów biały/żółty (oświetlenie przód/tył), posiadał jeszcze co najmniej jeden dodatkowy przewód - czyli dodatkowe wyjście funkcyjne:
np. wyjście "C" czyli "F1" -> przewód zielony.
Jeśli masz ten przewód w Twoim dekoderze, to łączysz oświetlenie wewnętrzne pomiędzy przewody zielony i niebieski (= wspólny), a nie do odbieraków prądu z kół.
Teraz jeszcze tylko trzeba dekoderowi powiedzieć by uaktywniał wyjście "C" (przewód zielony) po naciśnięciu wybranego przez nas klawisza (Fn) =ustawić odpowiednie CV.
- Alteo
- Posty: 637
- Rejestracja: 19 gru 2007, 18:13
- Lokalizacja: Rawicz
- Kontakt:
Re: Digitalizacja ICE 3 PIKO - Garść pytań
Sprawę oświetlenia będę kontynuował w tym wątku.
Mój problem polega na tym, że po postawieniu składu na tory jest oświetlony cały skład. Dekoderem mogę tylko zapalać i gasić oświetlenie czołowe. Z tego wynika, że oświetlenie wewnętrzne jest włączone bezpośrednio pod przewody doprowadzające prąd z kół głowicy do wagonu silnikowego/przewody zewnętrzne na schemacie/. Pozostałe 3 przewody są wykorzystane do sterowania oświetleniem czołowym. I tu rodzi się pytanie następujace: Czy /aby uzyskać oddzielny przewód do sterowania oświetleniem wewnętrznym/ można wspólny przewód dla oświetlenia czołowego zlikwidować i pobrać napięcie z szyny dla całego oświetlenia / czołowego i wewn./ a 3 środkowe przewody wykorzystać do sterowania światłami: 1 i 2. czołowe. 3.oświetlenie wewn.
Chciałbym poprostu zapalać oddzielnie oświetlenie wewnętrzne wagonów i czołowe głowic.
Mój problem polega na tym, że po postawieniu składu na tory jest oświetlony cały skład. Dekoderem mogę tylko zapalać i gasić oświetlenie czołowe. Z tego wynika, że oświetlenie wewnętrzne jest włączone bezpośrednio pod przewody doprowadzające prąd z kół głowicy do wagonu silnikowego/przewody zewnętrzne na schemacie/. Pozostałe 3 przewody są wykorzystane do sterowania oświetleniem czołowym. I tu rodzi się pytanie następujace: Czy /aby uzyskać oddzielny przewód do sterowania oświetleniem wewnętrznym/ można wspólny przewód dla oświetlenia czołowego zlikwidować i pobrać napięcie z szyny dla całego oświetlenia / czołowego i wewn./ a 3 środkowe przewody wykorzystać do sterowania światłami: 1 i 2. czołowe. 3.oświetlenie wewn.
Chciałbym poprostu zapalać oddzielnie oświetlenie wewnętrzne wagonów i czołowe głowic.
-
- Posty: 8
- Rejestracja: 30 gru 2009, 15:27
- Lokalizacja: PL
- Kontakt:
Re: Digitalizacja ICE 3 PIKO - Garść pytań
Okazało się, że dekoder był wadliwy i został wymieniony. ICE3 śmiga
Ostatnio zmieniony 20 sty 2010, 13:20 przez bartq, łącznie zmieniany 1 raz.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości