Cemenciarki 408S czyli Uacs od UMF

UniqueModelFactory - www.eaos.pl

Moderator: mod-Tabor

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3827
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Cemenciarki 408S czyli Uacs od UMF

Post autor: Ranger »

Na wagonie będzie to wyglądać tak.
IMG_20230807_162541.jpg
Drabinki wyginamy najpierw o 90st z obu stron.
IMG_20230807_162843.jpg
Następnie dopasowujemy na każda stronę (w zestawie będą już odpowiedniej długości na każdą stronę).
IMG_20230807_190413.jpg
Dopasowujemy do pomostu.
IMG_20230807_171646.jpg
IMG_20230807_171805.jpg
Lutujemy do pomostu głównego tworząc jedną całość.
IMG_20230807_205323.jpg
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3827
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Cemenciarki 408S czyli Uacs od UMF

Post autor: Ranger »

Czas wrócić do wagonu.

Montaż górnego pomostu zaczynamy od poprawnego ustawienia zbiorników. Tak aby żebrowane mocowania zbiorników były prostopadle do boków ramy.
Następnie to ustawienie trzeba zaznaczyć od spodu - dla ułatwienia.
IMG_20230807_122020.jpg
Szablon do nawiercania po wydrukowaniu wycinamy pod pokrywy zbiorników. Następnie przymiarzamy.
IMG_20230807_122036.jpg
IMG_20230807_122402.jpg
IMG_20230807_122611.jpg
Trasujemy otwory do wiercenia ale nie wiercimy.
IMG_20230807_123924.jpg
IMG_20230807_123929.jpg
Wiercimy wiertłem 0,5mm już poza wagonem.
IMG_20230807_124544.jpg
Otwory pod rury wiercimy wiertłem 0,8mm.
IMG_20230807_125040.jpg
IMG_20230807_125052.jpg
Gotowe do zamontowania pomostu zbiorniki zakładamy na podstawę.
IMG_20230807_125231.jpg
Pomost gniemy jak poniżej.
IMG_20230807_125724.jpg
IMG_20230807_125902.jpg
IMG_20230807_125912.jpg
Zakładamy na zbiorniki.
IMG_20230807_160501.jpg
IMG_20230807_160523.jpg
Możemy dokończyć pomost poprzez wygięcia poręczy oraz tabliczek ostrzegawczych.
IMG_20230807_161732.jpg
IMG_20230807_161738.jpg
IMG_20230807_161857.jpg
IMG_20230807_161915.jpg
IMG_20230807_162201.jpg
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3827
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Cemenciarki 408S czyli Uacs od UMF

Post autor: Ranger »

T_Domagalski pisze: 07 sie 2023, 14:11
Ranger pisze: 06 sie 2023, 13:24Kto zgadnie co tu nie gra?
W takim układzie nie zmieści się gniazdo i sprężynka KKS.
Znaczy to, że trzeba wywalić KKS i mocować sprzęg wprost do wózka. :idea: Na makietach modułowych, gdzie promienie łuków są powyżej 600mm, KKSy są i tak zupełnie bezużyteczne.
Sprężynka wejdzie bez problemu, gniazdo prawie też. Brakuje 1mm. Gorzej z hamulcami od strony czołownicą. Siedzą na gnieździe KKS.
Niestety ale trzeba raczej z tego zrezygnować. Chyba, ze wymyślę jak upchnąć hamulce od strony KKS.
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 1897
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Cemenciarki 408S czyli Uacs od UMF

Post autor: T_Domagalski »

Ranger pisze: 06 sie 2023, 13:24Kto zgadnie co tu nie gra?
W takim układzie nie zmieści się gniazdo i sprężynka KKS.
Znaczy to, że trzeba wywalić KKS i mocować sprzęg wprost do wózka. :idea: Na makietach modułowych, gdzie promienie łuków są powyżej 600mm, KKSy są i tak zupełnie bezużyteczne.
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3827
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Cemenciarki 408S czyli Uacs od UMF

Post autor: Ranger »

Tutaj moja porażka. Chciałem zrobić super wózki do wszystkich modeli na 1XTa. Kto zgadnie co tu nie gra?
Nie mówimy tu o niedolegających belkach końcowych gdyż te są celowo usunięte z tej wersji boczka(maskownicy).
IMG_20230804_132344.jpg
IMG_20230804_132440.jpg
IMG_20230804_132449.jpg
IMG_20230804_132828.jpg
IMG_20230804_133138.jpg
IMG_20230804_133252.jpg
IMG_20230804_133351.jpg
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3827
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Cemenciarki 408S czyli Uacs od UMF

Post autor: Ranger »

Czas na zbiorniki.
W zestawach dostaniecie gotowe odlewy, którym trzeba będzie obrobić dwie powierzchnie.
Nie będę się tutaj rozwodził nad obróbką wydruków, które wykorzystałem w przypadku tego modelu.

W zbiornikach trzeba będzie obrobić dosłownie dwie powierzchnie, na których będą kanały wlewowe.
Powierzchnie należy wyszlifować na płasko na papierze ściernym.
IMG_20230804_192128.jpg
IMG_20230804_192132.jpg
Można zakładać zbiorniki, mocowane są na wcisk.
IMG_20230804_192417.jpg
IMG_20230804_192441.jpg
Dokładamy stronę spodnią.
IMG_20230804_192523.jpg
Następnie ramę.
IMG_20230804_192550.jpg
IMG_20230804_192602.jpg
IMG_20230804_192605.jpg
Z wózkami wygląda tak.
IMG_20230804_192813.jpg
Pierwsze przymiarki na torach. Wagon ma masę, nie trzeba będzie go dociążać.
IMG_20230806_125447.jpg
IMG_20230806_125502.jpg
IMG_20230806_125518.jpg
IMG_20230806_125529.jpg
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3827
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Cemenciarki 408S czyli Uacs od UMF

Post autor: Ranger »

Stopnie manewrowe najpierw zaginamy.
IMG_20230802_123638.jpg
IMG_20230802_123649.jpg
Następnie lutujemy obie części razem.
IMG_20230802_123845.jpg
Do ramy.
IMG_20230802_124531.jpg
Wykręcamy stopień podestem do przodu.
IMG_20230802_124622.jpg
Zawory na burtach zaginamy.
IMG_20230802_181413.jpg
Lutujemy od spodu w 8 miejscach.
IMG_20230802_183647.jpg
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3827
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Cemenciarki 408S czyli Uacs od UMF

Post autor: Ranger »

Czas spasować ramę i nadwozie.
IMG_20230802_111320_1.jpg
IMG_20230802_111330.jpg
IMG_20230802_111550.jpg
IMG_20230802_111554.jpg
IMG_20230802_111728.jpg
Pod zderzaki rama ma lekkie wcięcia.
IMG_20230802_112354.jpg
Wpust zderzaków należy skrócić do mniej niż 0,7mm, inaczej nie włożymy ramy.
IMG_20230802_112644.jpg
Detale czołownic.
IMG_20230802_114208.jpg
Lutujemy od spodu.
IMG_20230802_114208.jpg
Skrzynia i kratka na list przewozowy.
IMG_20230802_115336.jpg
IMG_20230802_115352.jpg
Zamontowane i przylutowane od spodu. Po przylutowaniu kratki na list nadmiar wpustu od spodu trzeba zeszlifować.
IMG_20230802_115642.jpg
IMG_20230802_120218.jpg
Wsporniki zaginamy.
IMG_20230802_121316.jpg
IMG_20230802_121337.jpg
Następnie lutujemy.
IMG_20230802_122233.jpg
IMG_20230802_122515.jpg
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3827
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Cemenciarki 408S czyli Uacs od UMF

Post autor: Ranger »

Sprężynki KKS formujemy z dostarczonego odcinka.
IMG_20230802_105520.jpg
IMG_20230802_105626.jpg
Zaginamy uszka.
IMG_20230802_105824.jpg
Zakładamy na miejsce.
IMG_20230802_110134.jpg
:arrow: Gotowa rama z wózkami.
IMG_20230802_111902.jpg
Nadwozie tj. podstawa pod gruszko jest bardzo prostą konstrukcją z małą ilością detali.
Zaczynamy od zagięcia bocznych burt oraz częściowo czołowych ścian.
IMG_20230801_214837.jpg
IMG_20230801_215047.jpg
Czołownica zaginamy na koniec i lutujemy wszystko w całość. Ściany z czołownicą mają być pierwsze a boczne burty mają w nie wchodzić. Narożniki lutujemy od środka.
IMG_20230801_215741.jpg
IMG_20230801_215750.jpg
Haki zaginamy stopniowo tak aby w przekroju wyszło nam Z. Mają zachodzić na burtę.
IMG_20230801_215808.jpg
IMG_20230801_215931.jpg
IMG_20230801_215952.jpg
Lutujemy je od spodu aby wszystko wzmocnić.
IMG_20230801_220050.jpg
AK
Posty: 349
Rejestracja: 13 cze 2008, 18:47
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Cemenciarki 408S czyli Uacs od UMF

Post autor: AK »

Jak zwykle wiesz wszystko najlepiej.
To nie ulega kwestii :lol: :lol: :lol:
Tak na poważnie to czytaj może swoje posty
szerokość jest powiększona ze względu na skalę (osie dostępne na rynku)
Właśnie dlatego nie wejdzie pod warunkiem, że jest prawidłowo odwzorowany co w Twoim przypadku nie zachodzi. Elementy mocowany do blachy ostojnicy są szerokie. Resor to 1,2 mm a najdalej odsunięty koniec sworznia to prawie 2 mm (w skali 1:120). Uwzględniając poszerzenie ze względu na większą szerokość zestawów modelarskich (mają szersze obręcze niż wynikałoby to z przeliczenia skali i dłuższe ośki) to pomiędzy skrajnymi najdalszymi elementami którymi są ww. sworznie wieszaków resorowych których Twoje wózki nie mają, wychodzi 21,6 mm (po przeliczeniu na 1:120) a bez poszerzenia byłoby 20,2).
I nie ma opcji żeby weszły w prawidłowo odwzorowany wagon czy będzie z blachy czy wydruku.
To jest generalna przypadłość modelarska. Problem w tym, że łuki modelarskie są przeskalowane (min na szlaku można by przyjąć 600 m to by było 5 m w TT a nie 0,31 m). Efekt to większy kąt obrotu wózka i wymóg większej przestrzeni na końcach.
Czy wszedłby gdyby nie trzeba go poszerzać to trzeba by policzyć. Może tak. I tak samo może wejdzie niedokładnie odwzorowany (bez sworzni).
EOT
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3827
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Cemenciarki 408S czyli Uacs od UMF

Post autor: Ranger »

AK pisze: 02 sie 2023, 16:52
Bez obcinania wózków też się obędzie.
Jak wózek zdeformujesz / zawężysz a pudło rozszerzysz. Bez jednego i w zasadzie drugiego nie.
Odpowiedź wskazuje raczej na nikły związek odwzorowania oryginału w modelu w zakresie geometrii Twoich produktów :lol:
Jak zwykle wiesz wszystko najlepiej. To może trochę danych.
W oryginale wózek 1XTa ma 3700x2120mm (bez maźnic). Nasz ma 31x20mm. Jest więc praktycznie trawiony w punkt na długość a szerokość jest powiększona ze względu na skalę (osie dostępne na rynku).

Platforma 401Ze to 12240mm długości, Model ma 102mm więc jest trawiony idealnie. Podobnie szerokość czyli 3140mm w oryginale, w modelu 26,2mm. Wszystko jest więc w skali.

Proszę Cię, daruj sobie takie komentarze podważając czyjąś kompetencję. Nie miałeś modelu w rękach a wydajesz osądy.
AK
Posty: 349
Rejestracja: 13 cze 2008, 18:47
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Cemenciarki 408S czyli Uacs od UMF

Post autor: AK »

Bez obcinania wózków też się obędzie.
Jak wózek zdeformujesz / zawężysz a pudło rozszerzysz. Bez jednego i w zasadzie drugiego nie.
Odpowiedź wskazuje raczej na nikły związek odwzorowania oryginału w modelu w zakresie geometrii Twoich produktów :lol:
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3827
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Cemenciarki 408S czyli Uacs od UMF

Post autor: Ranger »

T_Domagalski pisze: 02 sie 2023, 10:58
Ranger pisze: 01 sie 2023, 11:23Instalacja hamulcowo-powietrzna.
P.S.
Jakby ktoś chciał jeszcze bardziej dopracować tę pajęczynę, to w miejscu małego kwadracika w pobliżu zbiorników (pomocniczego i sterującego) można przylutować pionowo króki kawałeczek drutu miedzianego, który będzie imitował zawór rozrządczy Oerlikona. :)
Być może będzie nawet w zestawie w formie odlewanej taki zawór.
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 1897
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Cemenciarki 408S czyli Uacs od UMF

Post autor: T_Domagalski »

Ranger pisze: 01 sie 2023, 11:23Instalacja hamulcowo-powietrzna.
I to lubię w modelach hand-made. :)
Taki ażurowy układ hamulcowy w połączeniu z przestrzenną konstrukcją ramy zdecydowanie podnosi walory modelu.
I nie mówcie, że "tego nie widać". ;) Te szczegóły widać wyraźnie na zdjęciach robionych z perspektywy ludzika TT, np. na mostach, nasypach i modułach TT. Poza tym modele ogląda się nie tylko na makietach, ale także w różnego rodzaju przeźroczystych gablotach.

P.S.
Jakby ktoś chciał jeszcze bardziej dopracować tę pajęczynę, to w miejscu małego kwadracika w pobliżu zbiorników (pomocniczego i sterującego) można przylutować pionowo króki kawałeczek drutu miedzianego, który będzie imitował zawór rozrządczy Oerlikona. :)
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3827
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Cemenciarki 408S czyli Uacs od UMF

Post autor: Ranger »

Wracamy do budowy wagonu 408S.

Instalacja hamulcowo-powietrzna.
IMG_20230728_132105.jpg
Cylinder można nawiercić pod wpusty ale nie trzeba. Wystarczy samo lutowanie. Zbiornik w miejscy styku można spiłować na płasko.
IMG_20230728_133709.jpg
Przymiarka:
IMG_20230728_135530.jpg
Niezbędne podgięcie między płaszczyzną główną a miejscem przylegania zbiornika do ramy.
IMG_20230728_135619.jpg
Mały handmade, w zestawie zbiornik wyrównawczy będzie już odlewany.
IMG_20230731_133400.jpg
Cięgna od tablic itd trzeba po wycięciu wygiąć.
IMG_20230731_134105.jpg
IMG_20230731_134218.jpg
Następnie przylutować do tyłu tablic oraz ramy - cięgno do luzowania.
IMG_20230731_135411.jpg
IMG_20230731_135417.jpg
W zestawie jest cięgno z blaszki do koła hamulcowego, ja użyłem drucika 0,2mm ze struny gitarowej.
IMG_20230731_135624.jpg
IMG_20230731_135731.jpg
Na koniec koła i rama praktycznie jest gotowa.
IMG_20230731_140344.jpg
ODPOWIEDZ

Wróć do „UMF”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości