Cemenciarki 408S czyli Uacs od UMF
Moderator: mod-Tabor
-
- Posty: 210
- Rejestracja: 12 mar 2018, 18:25
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: Cemenciarki 408S czyli Uacs od UMF
Mi odpowiada konstrukcja modelu, nie mam żadnej cemenciarki. Ostbahn od dawna oferuje Uacs w TT natomiast nie mam pojęcia jakiej jest jakości, bo producent wypuszcza blachy bez instrukcji, więc nie kupuję jego wagonów. Inna sprawa, że nie opublikował też złożonego modelu w tt, więc nie wiem czy to nie jest po prostu przeskalowany z H0 model. Wagony z druku 3D znowu wychodzą dość kosztownie i jednocześnie są mało odporne.
- Domiss
- Posty: 467
- Rejestracja: 15 lip 2009, 11:06
- Lokalizacja: Świebodzice
- Kontakt:
Re: Cemenciarki 408S czyli Uacs od UMF
A mnie ostatnie działania kolegów-producentów nieco podłamały. W tej chwili mamy już (co najmniej) trzech producentów wagonu 408S. Tak, jakby nie było innych wagonów PKP, których nie ma na rynku. Kopiujecie najgorsze strategie największych producentów (wypuścić to samo, co konkurencja) - tylko komu ma to służyć? Nie chciałbym, aby za kilka lat się okazało, że wykończyliście się nawzajem na tyle, że poza wielkimi graczami nie będzie już producentów rodzimego taboru. Obym się mylił.
Nie krytykuję tu jakoś specjalnie UMF, po prostu warto jednak (a) wypuścić coś, czego na rynku nie ma (b) zapowiedzieć trochę wcześniej, co się szykuje. Szczególnie, że nie podejrzewam żadnego z wielkich producentów o próbę wypuszczenia wagonu takiego jak 408S po to, aby wykończyć małych producentów lokalnych.
Sam zapowiadany model wygląda ciekawie, pewnie bym się skusił, gdyby nie to, że już mam cały skład takich wagonów, w tym pół składu złożone, pomalowane i okalkowane. Trochę niepokoją mnie odlewane rurki, bo z tymi odlewami jest zawsze dużo roboty (a drut miedziany bez izolacji dostępny jest w bardzo dużym wyborze średnic ). Poza tym konstrukcja z blach plus odlewane zbiorniki to bardzo dobra i odporna konstrukcja (skądś już to znamy ). Odlewane wózki mocno na plus - wprawdzie trzeba się przy nich trochę napracować przy usuwaniu nadlewek, ale za to środek ciężkości będzie bardzo nisko.
Nie krytykuję tu jakoś specjalnie UMF, po prostu warto jednak (a) wypuścić coś, czego na rynku nie ma (b) zapowiedzieć trochę wcześniej, co się szykuje. Szczególnie, że nie podejrzewam żadnego z wielkich producentów o próbę wypuszczenia wagonu takiego jak 408S po to, aby wykończyć małych producentów lokalnych.
Sam zapowiadany model wygląda ciekawie, pewnie bym się skusił, gdyby nie to, że już mam cały skład takich wagonów, w tym pół składu złożone, pomalowane i okalkowane. Trochę niepokoją mnie odlewane rurki, bo z tymi odlewami jest zawsze dużo roboty (a drut miedziany bez izolacji dostępny jest w bardzo dużym wyborze średnic ). Poza tym konstrukcja z blach plus odlewane zbiorniki to bardzo dobra i odporna konstrukcja (skądś już to znamy ). Odlewane wózki mocno na plus - wprawdzie trzeba się przy nich trochę napracować przy usuwaniu nadlewek, ale za to środek ciężkości będzie bardzo nisko.
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10315
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Cemenciarki 408S czyli Uacs od UMF
Tadziu,
parę lat minęło od naszych pierwszych zabaw...
Technologia poszła do przodu, a właściwie: trafiła pod strzechy, a i parę pokoleń młodych, pomysłowych modelarzy się objawiło.
parę lat minęło od naszych pierwszych zabaw...
Technologia poszła do przodu, a właściwie: trafiła pod strzechy, a i parę pokoleń młodych, pomysłowych modelarzy się objawiło.
- T_Domagalski
- Moderator
- Posty: 1900
- Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Cemenciarki 408S czyli Uacs od UMF
Wow!
Najpierw nie było polskich wagonów w TT, a teraz jest ich do wyboru, do koloru! I jak kto lubi, albo w blachach, albo w druku 3D.
Tak trzymać!
Najpierw nie było polskich wagonów w TT, a teraz jest ich do wyboru, do koloru! I jak kto lubi, albo w blachach, albo w druku 3D.
Tak trzymać!
- Ranger
- Posty: 3827
- Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
- Lokalizacja: Lublin
- Kontakt:
Re: Cemenciarki 408S czyli Uacs od UMF
Odlewy
Te najpierw trzeba pozbawić kanałów wlewowych:
Wózki
Należy nawiercić pod śruby M1,6 wiertłem fi 1,3mm i gwintować gwintownikiem M1,6.
Powierzchnie styku belki i wózka można zeszlifować na płasko, krawędź belki lekko fazować.
W zależności od zastosowanych osi panewki można pogłębić wiertłem fi 1,3mm.
Ja używam zestawów kołowych 7,7mm RP25, które mają długość osi 18,4mm.
Panewki planuję tak aby stożek osi schował się na 3/4 długości.
Te najpierw trzeba pozbawić kanałów wlewowych:
Wózki
Należy nawiercić pod śruby M1,6 wiertłem fi 1,3mm i gwintować gwintownikiem M1,6.
Powierzchnie styku belki i wózka można zeszlifować na płasko, krawędź belki lekko fazować.
W zależności od zastosowanych osi panewki można pogłębić wiertłem fi 1,3mm.
Ja używam zestawów kołowych 7,7mm RP25, które mają długość osi 18,4mm.
Panewki planuję tak aby stożek osi schował się na 3/4 długości.
- Ranger
- Posty: 3827
- Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
- Lokalizacja: Lublin
- Kontakt:
Re: Cemenciarki 408S czyli Uacs od UMF
Na początek parę założeń projektowych.
Wagon mógłby być w całości z druku 3D ale wg mnie nie tędy droga do uzyskania bardzo ładnego efektu, ostrych krawędzi i estetycznego wykończenia.
Stąd zbiorniki jak i ich osprzęt zostały zaprojektowane na wcześniej wykonanym pudle fototrawionym. Do projektu przerysowanym jedynie na potrzeby modelowania zbiorników, rur itd.
Wagon mógłby być w całości z druku 3D ale wg mnie nie tędy droga do uzyskania bardzo ładnego efektu, ostrych krawędzi i estetycznego wykończenia.
Stąd zbiorniki jak i ich osprzęt zostały zaprojektowane na wcześniej wykonanym pudle fototrawionym. Do projektu przerysowanym jedynie na potrzeby modelowania zbiorników, rur itd.
- Ranger
- Posty: 3827
- Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
- Lokalizacja: Lublin
- Kontakt:
Cemenciarki 408S czyli Uacs od UMF
Wagon 408S Uacs UMF to konstrukcja metalowo żywiczna.
Rama, pudło wagonu, wózki, zderzaki itd to połączenie elementów fototrawionych oraz odlewów z mosiężnych/z brązu.
Wózki są przykręcane do ramy, same również są skręcane.
Zbiorniki wagonu to w przypadku prototypu elementy z druku 3D. Podobnie rury pomiędzy zbiornkami jak i spustowe tutaj również są wydrukowane.
Finalnie w wersji seryjnej zbiorniki będą odlewane z żywicy poliuretanowej a rurki z mosiądzu lub brązu.
Model został zaprojektowany tak, żeby nie było wielkich trudności z jego montażem.
Rama jest więc praktycznie jednoczęściowa. Jedynie belki mocujące wózki są oddzielnym elementem.
Instalacja powietrzno/hamulcowa jest również dokładana.
W ramie, która jest współna z wagonem 408W (w 408S uproszczona ze względu na pudełkową budowę),
posiada KKS naszej konstrukcji. Wózki przykręcamy za pomocą śrub M2 do nakrętem wlutowanych w ramę.
Same wózki skręcane są śrubami M1.6. Konstukcja taka sama jak w modelu 29R.
Części zestawu prezentują się jak poniżej.
Ostatecznie będzie on zawierał:
- elementy fototrawine (rama, pudło itd)
- mosieżne wózki + śruby do skręcania i przykręcania
- mosiężne nakrętki
- mosiężny KKS + spręzynka
- mosięzne zderzaki
- mosięzne elementy instalacji hamulcowo/powietrznej
- kalkomania (ep IV-epVI.)
- koła 7,7mm RP25
- żywiczne zbiorniki dwu częściowe 4 szt
- mosiężne rury zbiorników jak i spustowe.
Pierwszy wagon będziemy budować wspólnie na forum. Na podstawie tej budowy powstanie instrukcja.
Wszelkie uwagi sa mile widziane. Pomogą w czytelnym i klarownym sformułowaniu ostatecznej wersji przewodnika budowy.
Zaczynamy...
Rama, pudło wagonu, wózki, zderzaki itd to połączenie elementów fototrawionych oraz odlewów z mosiężnych/z brązu.
Wózki są przykręcane do ramy, same również są skręcane.
Zbiorniki wagonu to w przypadku prototypu elementy z druku 3D. Podobnie rury pomiędzy zbiornkami jak i spustowe tutaj również są wydrukowane.
Finalnie w wersji seryjnej zbiorniki będą odlewane z żywicy poliuretanowej a rurki z mosiądzu lub brązu.
Model został zaprojektowany tak, żeby nie było wielkich trudności z jego montażem.
Rama jest więc praktycznie jednoczęściowa. Jedynie belki mocujące wózki są oddzielnym elementem.
Instalacja powietrzno/hamulcowa jest również dokładana.
W ramie, która jest współna z wagonem 408W (w 408S uproszczona ze względu na pudełkową budowę),
posiada KKS naszej konstrukcji. Wózki przykręcamy za pomocą śrub M2 do nakrętem wlutowanych w ramę.
Same wózki skręcane są śrubami M1.6. Konstukcja taka sama jak w modelu 29R.
Części zestawu prezentują się jak poniżej.
Ostatecznie będzie on zawierał:
- elementy fototrawine (rama, pudło itd)
- mosieżne wózki + śruby do skręcania i przykręcania
- mosiężne nakrętki
- mosiężny KKS + spręzynka
- mosięzne zderzaki
- mosięzne elementy instalacji hamulcowo/powietrznej
- kalkomania (ep IV-epVI.)
- koła 7,7mm RP25
- żywiczne zbiorniki dwu częściowe 4 szt
- mosiężne rury zbiorników jak i spustowe.
Pierwszy wagon będziemy budować wspólnie na forum. Na podstawie tej budowy powstanie instrukcja.
Wszelkie uwagi sa mile widziane. Pomogą w czytelnym i klarownym sformułowaniu ostatecznej wersji przewodnika budowy.
Zaczynamy...
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości