408s czyli Uacs
Moderator: mod-Tabor
- Ciora
- Posty: 430
- Rejestracja: 03 wrz 2013, 09:21
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
- przemcol
- Posty: 432
- Rejestracja: 03 gru 2008, 17:25
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: 408s czyli Uacs
Poniżej link do zdjęcia, z różnymi kolorami tych wagonów.
https://sentymentalny.com/9-linie-kolej ... 9.09.1988.
https://sentymentalny.com/9-linie-kolej ... 9.09.1988.
- T_Domagalski
- Moderator
- Posty: 1902
- Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: 408s czyli Uacs
Jak pamiętam te wagony z lat 70/80, to były prawie białe od osadów cementu.Wojtek_Kraków pisze: ↑12 lip 2023, 19:12Chyba że nie będziemy się rozdrabniać i wszystko pomalować na jasny szary jak RAL7035.
Ale w modelu proponuję je pomalować na nieco ciemniejszy szary bez względu na epokę i dopiero potem rozjaśniać patyną.
Wykończyłem tak niemieckie silosy i wyszło całkiem fajnie, przy jednoczesnym zachowaniu czytelności napisów:
http://www.modelarstwott.pl/files/2020/04/DSCN8354m.jpg
http://www.modelarstwott.pl/files/2020/04/DSCN8356m.jpg
-
- Posty: 1651
- Rejestracja: 12 sie 2016, 09:11
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: 408s czyli Uacs
Jedyne co zostało to jakimi kolorami pomalować jedną i drugą epokę.
Chyba że nie będziemy się rozdrabniać i wszystko pomalować na jasny szary jak RAL7035.
Chyba że nie będziemy się rozdrabniać i wszystko pomalować na jasny szary jak RAL7035.
- Ciora
- Posty: 430
- Rejestracja: 03 wrz 2013, 09:21
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: 408s czyli Uacs
Amen I chyba już nie ma co ciągnąć tematu. Najbezpieczniej jest NIE umieszczać logo Cemet w ep. IV, tak zresztą jak w wizualizacji kalkomanii, które umieścił Wojtek. A ep. VI z logo.
Maciej
- brovarek
- Posty: 868
- Rejestracja: 14 cze 2006, 14:06
- Lokalizacja: Gliwice
- Kontakt:
Re: 408s czyli Uacs
Niestety nie ma zbyt dużo zdjęć rzeczonych wagonów z ep. 4, na żadnym nie występuje logo Cemet na zbiorniku. Analogicznie takowego loga nie ma również na wagonach innych typów użytkowanych przez to przedsiębiorstwo.
Logo pojawia się na zdjęciach (wydatowanych) około roku 2000.
Są różne ciekawostki dotyczące malowania, ale niestety nie dotyczą one napisów na zbiornikach.
Oczywiście powyższe dotyczy zdjęć które widziałem.
Nie można całkowicie wykluczyć, że przed 1992 ktoś namalował takie logo na zbiornikach jednego lub kilku wagonów, ale nie było to normą.
Logo pojawia się na zdjęciach (wydatowanych) około roku 2000.
Są różne ciekawostki dotyczące malowania, ale niestety nie dotyczą one napisów na zbiornikach.
Oczywiście powyższe dotyczy zdjęć które widziałem.
Nie można całkowicie wykluczyć, że przed 1992 ktoś namalował takie logo na zbiornikach jednego lub kilku wagonów, ale nie było to normą.
- Domiss
- Posty: 467
- Rejestracja: 15 lip 2009, 11:06
- Lokalizacja: Świebodzice
- Kontakt:
Re: 408s czyli Uacs
Ale istniały i były używane, również na pojazdach, a to nas najbardziej interesuje. Patrz żółte "logo" CEMET na zdjęciu linkowanym przeze mnie wcześniej z Beskidzkiej Strony Kolejowej. Pytanie, w którym roku pojawiło się ono na wagonach 408S (być może bez dodatku S.A., który jest w innym kolorze) pozostaje ciągle otwarte...T_Domagalski pisze: ↑09 lip 2023, 19:42 jak napisałem wcześniej - to nie były "loga" w takim sensie jak dzisiaj. Co najwyżej znaki towarowe.
- T_Domagalski
- Moderator
- Posty: 1902
- Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: 408s czyli Uacs
jak napisałem wcześniej - to nie były "loga" w takim sensie jak dzisiaj. Co najwyżej znaki towarowe.
- wicy
- Posty: 1707
- Rejestracja: 23 mar 2014, 08:27
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: 408s czyli Uacs
Brniesz.... masa firm tzw. handlu wewnętrznego miała swoje loga. Różne CPN, SFM, Polmo, itp... Nawet GS, czy Społem. Fabryki, np. Elta, Unitra, Fakora, Dywilan, Mera-Poltik i masa innych. Nawet budowlanka miała swoje logo.T_Domagalski pisze: ↑09 lip 2023, 14:39 No dobra, powinienem napisać "zasadniczo" lub "generalnie".
Niektóre firmy, głównie te, które współpracowały z zagranicą (ze zgniłym, kapitalistycznym zachodem ), np. LOT, armatorzy statków - w tym PLO, PŻM, PŻB, lub zajmowały się importem/eksportem, jak wspomiany Pewex, Hortex, itp. miały swoje loga.
-----------------------
Pozdrawiam, Witek
Pozdrawiam, Witek
- T_Domagalski
- Moderator
- Posty: 1902
- Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: 408s czyli Uacs
No dobra, powinienem napisać "zasadniczo" lub "generalnie".
Niektóre firmy, głównie te, które współpracowały z zagranicą (ze zgniłym, kapitalistycznym zachodem ), np. LOT, armatorzy statków - w tym PLO, PŻM, PŻB, lub zajmowały się importem/eksportem, jak wspomiany Pewex, Hortex, itp. miały swoje loga.
Przy czym nie były to loga w takim rozumieniu jak dzisiaj. W PRL prawo autorskie kulało i zasadniczo ograniczało sie tylko do literatury, nauki i sztuki. Istniała tylko ustawa z 1963r. o znakach towarowych. Ale korzystali z niej raczej tylko najwięksi - przedsiębiorstwa państwowe, kombinaty i zjednoczenia.
Tamtejsze realia były zupełnie inne niż dzisiaj, kiedy to byle cukiernia ma zarejestrowane i chronione prawem logo.
Z resztą, wystarczy przyjrzeć się "logu" naszego narodowego przewoźnika - Polskich kolei Państwowych. Pierwsze graficzne logo zostało zarejestrowane dopiero ok. 2002r. (tzw. "trumienka"), czyli już po przekształczeniu w spółkę. Wcześniej posługiwano się tylko pełną nazwą "Polskie Koleje Państwowe" lub skrótowcem "P.K.P.", a później "PKP" (bez kropek). Orzełki umieszczane na lokomotywach i wagonach nie były "logiem". Nawiązywały jedynie do państwowości tego przedsiębiorstwa.
- Ciora
- Posty: 430
- Rejestracja: 03 wrz 2013, 09:21
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: 408s czyli Uacs
Uuuu, Tadziu, pojechałeś. A logo choćby Pewexu, Hortexu, Unitry, HCP, LOTu, PLO, FSO, Domar, Polar, Moda Polska….Logo to wymysł kapitalizmu. W czasach PRL nie było ...
Natomiast co do logo Cemetu na gruchach, to zgoda, że go wtedy nie było.
Maciej
- T_Domagalski
- Moderator
- Posty: 1902
- Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: 408s czyli Uacs
Tego akurat nikt nie twierdził. Prywatyzacja spółki w 1992r. spowodowała tylko, że jako spółka prawa handlowego musiała ona używać w nazwie stosowny skrót "SA". To "SA" doklejano zwykle do już istniejącej nazwy. Tak było np. w przypadku "Stocznia Gdańska SA" lub "PeKaO SA".
Logo to wymysł kapitalizmu. W czasach PRL nie było ani wolnego rynku, ani reklamy. Nie było więc potrzeby wyróżniania się. Graficzne loga pojawiły się dopiero po zmianach gospodarczych w 1989r.Nie oznacza to oczywiście, że logo CEMET na gruszkach pojawiło się wcześniej, niż w wersji CEMET SA po roku 1992, ale też nic tego nie wyklucza.
Nie znam dokładnie histrorii "CEMET-u", ale nie widzę żadnego sensownego powodu, dla którego państwowe przedsiębiorstwo miałoby sobie fundować graficzne, kolorowe logo jeszcze w czasach gospodarki socjalistycznej.
- Domiss
- Posty: 467
- Rejestracja: 15 lip 2009, 11:06
- Lokalizacja: Świebodzice
- Kontakt:
Re: 408s czyli Uacs
Dziękuję. Czyli nazwa CEMET była używana już w 1988 roku (lub wcześniej), a nie od 1992 (kiedy firma stała się spółką aukcyjną), jak wynikało z wcześniejszych postów. Nie oznacza to oczywiście, że logo CEMET na gruszkach pojawiło się wcześniej, niż w wersji CEMET SA po roku 1992, ale też nic tego nie wyklucza.T_Domagalski pisze: ↑07 lip 2023, 22:38 Tak, 1988 to rok wydania cytowanego opracowania.
Dane w nim zwarte są zasadniczo zgodne z informacjami podanymi wcześniej przez kolegów oelka i Ciora. Po prostu wersje 408S opracowane w latach 1966 i 1976 trafiły historycznie do PTSPC, czyli Przedsiębiorstwa Transportowo-Spedycyjnego Przemysłu Cementowego w Warszawie. Natomiast wersja 408Sf z 1978r. trafiła już do firmy "CEMET" (pełna nazwa to Przedsiębiorstwa Transportu i Spedycji Cementu Luzem "CEMET"), czyli już po zmianie nazwy przedsiębiorstwa.
- T_Domagalski
- Moderator
- Posty: 1902
- Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: 408s czyli Uacs
Co do koloru, to byłbym bardzo ostrożny. Biorąc po uwagę jednolity fioletowy odcień podwozia oraz buraczkowe zabarwienie śniegu i nieba, to zdjęcie to jest mocno "rozjechane" kolorystycznie albo wręcz wtórnie kolorowane.
Za to cielawostką jest widoczny z prawej strony numer UIC wagonu napisany prawdziwymi cyframi arabskimi, a nie tymi, co w szkole uczą nas, europejczyków, jako cyfry arabskie.
-
- Posty: 1651
- Rejestracja: 12 sie 2016, 09:11
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: 408s czyli Uacs
To jeszcze taka ciekawostka dla tych co gustują nie tylko w PKP
Malowanie kolei irackich, o których wspomina skan wklejony przez Tadeusza.
To jest to samo co w skanie tylko w kolorze.
Zdjęcie przesłał mi forumowy kolega Jerzy.
Malowanie kolei irackich, o których wspomina skan wklejony przez Tadeusza.
To jest to samo co w skanie tylko w kolorze.
Zdjęcie przesłał mi forumowy kolega Jerzy.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość