408s czyli Uacs

Moderator: mod-Tabor

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 1897
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: 408s czyli Uacs

Post autor: T_Domagalski »

Domiss pisze: 07 lip 2023, 21:45 Mam "głupie" pytanie: 1988 w nazwie pliku to rok wydania tych materiałów? Zastanawia mnie pozycja nr 11 funkcjonująca równolegle z pozycją nr 6,...
Tak, 1988 to rok wydania cytowanego opracowania.
Dane w nim zwarte są zasadniczo zgodne z informacjami podanymi wcześniej przez kolegów oelka i Ciora. Po prostu wersje 408S opracowane w latach 1966 i 1976 trafiły historycznie do PTSPC, czyli Przedsiębiorstwa Transportowo-Spedycyjnego Przemysłu Cementowego w Warszawie. Natomiast wersja 408Sf z 1978r. trafiła już do firmy "CEMET" (pełna nazwa to Przedsiębiorstwa Transportu i Spedycji Cementu Luzem "CEMET"), czyli już po zmianie nazwy przedsiębiorstwa.
Wojtek_Kraków
Posty: 1651
Rejestracja: 12 sie 2016, 09:11
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: 408s czyli Uacs

Post autor: Wojtek_Kraków »

T_Domagalski pisze: 07 lip 2023, 21:33 Skoro temat nie umarł (choć leży 3 poziomy forum poniżej mułu... :| ) to wrzucę jeszcze skan z materiałów FWŚ.
Na ich podstawie można okreslić, do kogo i w jakich latach trafiały poszczególne wersje 408S.
Temat nie umarł i to chyba jedna z najbardziej owocnych dyskusji ostatnimi czasy na forum.
Awatar użytkownika
Domiss
Posty: 466
Rejestracja: 15 lip 2009, 11:06
Lokalizacja: Świebodzice
Kontakt:

Re: 408s czyli Uacs

Post autor: Domiss »

Mam "głupie" pytanie: 1988 w nazwie pliku to rok wydania tych materiałów? Zastanawia mnie pozycja nr 11 (funkcjonująca równolegle z pozycją nr 6, co jednak u producenta mogło być możliwe). Z wcześniejszych wywodów w tym wątku wynikałoby jednak, że absolutnie nie w 1988r ;) ). Dlatego pytam o rok wydania.
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 1897
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: 408s czyli Uacs

Post autor: T_Domagalski »

Skoro temat nie umarł (choć leży 3 poziomy forum poniżej mułu... :| ) to wrzucę jeszcze skan z materiałów FWŚ.
Na ich podstawie można okreslić, do kogo i w jakich latach trafiały poszczególne wersje 408S.
Załączniki
FWS-1988.jpg
Wojtek_Kraków
Posty: 1651
Rejestracja: 12 sie 2016, 09:11
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: 408s czyli Uacs

Post autor: Wojtek_Kraków »

Ciora pisze: 07 lip 2023, 09:40... spytam tylko dla porządku. Jak z tym logo w ep. IV się skończyło
Nic się nie zniechęciłem.
Prace cały czas trwają.
Drukują się baniaczki
A kalki będą jak poniżej:
Oznaczenia 408S.jpg
Awatar użytkownika
Ciora
Posty: 428
Rejestracja: 03 wrz 2013, 09:21
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: 408s czyli Uacs

Post autor: Ciora »

Chciałem prędzej wrócić do tematu, ale ciągle jestem w rozjazdach służbowych. Skoro jednak Wojtek działa ( a myślałem, że po burzliwej dyskusji nt. oznaczeń się zniechęcił) to spytam tylko dla porządku. Jak z tym logo w ep. IV się skończyło? Czy będzie CEMET na gruszce, czy tak jak pisał Tadziu, nazwa firmy małą czcionką u dołu wagonu, bez logo i bez słowa „ Cemet”. bo to pojawia się dopiero w roku 1992 . Na gruszkach tylko numery 1-4..
Maciej
Wojtek_Kraków
Posty: 1651
Rejestracja: 12 sie 2016, 09:11
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: 408s czyli Uacs

Post autor: Wojtek_Kraków »

Koledzy, dzięki uprzejmości jednego z kolegów, kalki poszły do druku. Będą dwie epoki IV i VI.
Czekam też na dostawę zestawów kołowych, kks, i sprzęgów.
Tymczasem zastanawiam się jeszcze nad doborem kolorów.
Sugestie mile widziane.
Awatar użytkownika
brovarek
Posty: 865
Rejestracja: 14 cze 2006, 14:06
Lokalizacja: Gliwice
Kontakt:

Re: 408s czyli Uacs

Post autor: brovarek »

Tadziu, dzięki za rozwianie wątpliwości, udało mi się dzięki podanym przez Ciebie numerom dotrzeć do tych samych kart na stronie Top Nielsen'a.
Ciekawe, że wagony 408S wydane przez Alberta z rewizjami z 1977 mają kod 31.
Na wizualizacji z Trainz'a (gra) jest 21; czeskie Uas (Raj) mają 27 (jedynie PPW) więc to ciut inna kwestia; dlatego pytałem. Gemol też twierdził uparcie :mrgreen: , że jednak 21.
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 1897
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: 408s czyli Uacs

Post autor: T_Domagalski »

I jeszcze małe uzupełnienie do mojego poprzedniego postu.
W karcie UIC 438-2 obowiązującej od kwietnia 1973r. dla kodów 31, 34, 35 i 36 znajduje się bardzo interesująca wzmianka: "Ce code n'est pas applicable aux wagons de particuliers", czyli że te kody nie mają zastosowania do wagonów prywatnych.
Ponieważ wagony 408S były wagonami prywatnymi, to zgodnie z powyższym powinny mieć kod wymiany 21 (lub 22) zamiast 31, i to aż do roku 1980.

Swoją drogą ciekawe, że taka dyskusja nie rozwinęła się przy okazji innych wagonów, np. cystern. Cysterny są również w większości wagonami prywatnymi (nie będącymi własnością PKP), tak więc ich też powinny dotyczyć te wyjątki.
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 1897
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: 408s czyli Uacs

Post autor: T_Domagalski »

brovarek pisze: 26 cze 2023, 21:0851 był kodem właściciela wagonu (PKP)
A dokładniej - kodem zarządu kolejowego, do którego taboru dany wagon był włączony. Nie było to równoznaczne z właścicielstwem wagonu. W późniejszych czasach kod ten stał sie kodem przynależności państwowej taboru.

brovarek pisze:Z różnych reprodukcji wynika, że modelarze stawiają na 21, 31 lub 33.
Wie ktoś może jak było na pewno np. wg dokumentacji?
Odnośnie Twojego wczesniejszego pytania o kod wymiany do 1974r., to na PKP wagon 408S powinien mieć teoretycznie kod 31. Kodów 32 lub 33 po prostu na PKP wtedy nie stosowano (nie ma ich w literaturze z tamtego okresu). Najwyraźniej w tamtych latach wózki 1XTa traktowano jako "stałoosiowe" pomimo umieszczania symbolu [E] na ścianie wagonu.
Ale jest jedno "ale".
Zgodnie z najwcześniejszą wersją karty UIC-438 z lat 1964-1968 obowiązywały tylko kody wymiany zaczynające się na 0 i 2. Kody zaczynające się od 1 i 3 były wymienione jako dopiero "en project". Późniejsza karta UIC-438-1 obowiązująca od 1968 do 1970r. przewidywała już co prawda kody zaczynające się od 1 i 3, ale nie wiązała ich w żaden sposób z konstrukcją wagonu (wózki), lecz jedynie ze stosowaną stawką. Tak było aż do 1973r. Dopiero w 1973r. pojawiła się jasna reguła, że kody zaczynające sie od 3 dotyczą wagonów na wózkach o ładowności powyżej 40t.
Stąd prawdopodobne jest, że początkowym okresie epoki IVa wagony 408S mogły dostać kod wymiany 21 (ewentualnie 22), jak dla wagonów 2-osiowych.
Awatar użytkownika
Ciora
Posty: 428
Rejestracja: 03 wrz 2013, 09:21
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: 408s czyli Uacs

Post autor: Ciora »

Wklejam, bo niektórzy pewnie nie zaglądali do podesłanego linku:

1958
Utworzenie Przedsiębiorstwa Transportowo-Spedycyjnego Przemysłu Cementowego w Warszawie

1960
Budowa stacji przesypowych cementu

1960
Inwestycja w zakup taboru kolejowego

1978
Zmiana nazwy na Przedsiębiorstwo Transportu i Spedycji Cementu Luzem

1992
Przekształcenie przedsiębiorstwa w jednoosobową Spółkę Skarbu Państwa pod nazwą Przedsiębiorstwo Transportowo-Spedycyjne CEMET S.A. z siedzibą w Warszawie

1995
Wniesienie akcji Spółki do XI Narodowego Funduszu Inwestycyjnego

2001
Zakończenie procesu prywatyzacji przedsiębiorstwa i zmiana nazwy na CEMET S.A.
Maciej
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2185
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: 408s czyli Uacs

Post autor: oelka »

Ciora pisze: 26 cze 2023, 14:53 ale nazwa już „Cemet S.A.”,
Nazwę Cemet S.A. firma używa od 2001 roku.
Pierwotnie było to Przedsiębiorstwo Transportowo-Spedycyjne Przemysłu Cementowego w Warszawie.
Krzysztof Olszak
skalatt.info
Awatar użytkownika
brovarek
Posty: 865
Rejestracja: 14 cze 2006, 14:06
Lokalizacja: Gliwice
Kontakt:

Re: 408s czyli Uacs

Post autor: brovarek »

W roku 1977 właściwym kodem wymiany był 51 (ale pytanie było o okres wcześniejszy, gdzie nie mam danych)
51 był kodem właściciela wagonu (PKP)
Opierając się na wagonach Alberta, mogę stwierdzić , że Cemet -logo pojawia się na zbiornikach po przemianach własnościowych z 1992, wcześniej go tam nie było. Wagony Alberta ze starym logiem maja rewizję z lat 98/99.
To co mogę stwierdzić na pewno, nowe logo było w 2007 roku z kiedy to mam zdjęcie tak oznaczonego wagonu.
Wcześniej były oznaczenia właścicieli na nadbudowie, PTiSCL W-wa rev1986; ZPKiSP W-wa rev1977 (Albert)
W rocznicowym katalogu ze Świdnicy wagon jest opisany jako do transportu:
1. Cementu, 2.Tlenku glinu, 3.Wapna palonego mielonego, 4.Pyłu dymnicowego, czyli byli prawdopodobnie również inni użytkownicy.
Awatar użytkownika
Domiss
Posty: 466
Rejestracja: 15 lip 2009, 11:06
Lokalizacja: Świebodzice
Kontakt:

Re: 408s czyli Uacs

Post autor: Domiss »

T_Domagalski pisze: 26 cze 2023, 16:31 Od "zawsze", czyli wg mojej rachuby od połowy lat 70-tych :P , wagony te były jednolicie szare. Na zbiornikach miały tylko numery zbiorników (1-4).
Napis "Cement" był umieszczany na wagonie w konteście rodzaju ładunku, do którego był on przeznaczony. Oprócz tego z prawej strony wagonu, zgodnie z przepisami, była podana nazwa właściciela wagonu (wagony Uacs były wagonami "prywatnymi", tj. nie należały do PKP), w nazwie tej też zawierało się później słowo "CEMENT" (pełna nazwa pod koniec lat 80-tych brzmiała: Przedsiębiorstwo Transportu i Spedycji Cementu Luzem "CEMENT".).
Ale wszystkie te napisy były namalowane tą samą czcionką i tym samym kolorem, co pozostałe oznaczenia zgodne z UIC. Nie miały one charakteru loga.
Mam rysunki techniczne producenta (Fabryka Wagonów Świdnica) z 1977 roku, i rzeczywiście numeracja zbiorników jest na nich tak umieszczona, że na żadne logo miejsca nie ma. Jest miejsce na dane właściciela, tak jak pisze Tadziu. Późniejszych rysunków nie posiadam. Na tych, które posiadam są nanoszone zmiany do roku 1981 (wszystkie?) Skądś jednak pamiętam nazwę Cemet na wagonach - a na pewno nie było to obecne logo.
Wszystkie wpisy "dokumentujące" zmiany nazwy obecnej firmy Cemet S.A., które znalazłem w internetach są (1) niekompletne, ponieważ wpis dotyczy zmiany przedsiębiorstwa w spółkę aukcyjną, nie jest wprost napisane, jaka była poprzednia nazwa (jest poprzedni punkt sprzed kilkudziesięciu lat, ale to nie to samo) oraz (2) wszystkie opisy są mniej lub bardziej wierną kopią tego samego "oryginału", który mógł być pisany na potrzeby pijaru (więc niekoniecznie dokładnie historycznie z uwzględnieniem wszystkich przemian).
Być może to nadinterpretacja, ale na przytoczonym przeze mnie zdjęciu oznaczenia wagonu są białe, logo cemetu żółte, ale napis S.A. oraz numery zbiorników są granatowe i wyglądają na późniejsze od loga. No chyba, że to nie granat, ale zmęczony słońcem czarny. Tak czy siak inny kolor tych znaków (mnie) zastanawia. Nie jest to oczywiście żaden dowód funkcjonowania nazwy i loga Cemet (bez S.A.), ale raczej trop warty (dla mnie) sprawdzenia.
Co ciekawe ten kolor "jednolicie szary" był taki w obrębie jednego wagonu, ale nawet instrukcja producenta przewiduje malowanie prostokąta pod kratką na listy przewozowe na czarno wyłącznie dla koloru jasno-szarego (pisownia oryginalna; musiały zdarzać się różne odcienie szarego - być może dla różnych odbiorców).
W roku 1977 właściwym kodem wymiany był 51 (ale pytanie było o okres wcześniejszy, gdzie nie mam danych). Mnie interesuje tutaj koniec epoki IV i początek V, dlatego moje modele mają logo. We wcześniejszych epokach mogę sobie zrobić wagony 206S, choć na razie to muszę skończyć 408S, z których złożona jest zaledwie połowa (częściowo widać je na zdjęciach 408S Wojtka_Kraków z Czeladzi), więc pozostałe 206S oprócz prototypu sobie jeszcze poczekają.
Awatar użytkownika
brovarek
Posty: 865
Rejestracja: 14 cze 2006, 14:06
Lokalizacja: Gliwice
Kontakt:

Re: 408s czyli Uacs

Post autor: brovarek »

Czy wie ktoś może jaki był kod wymiany tych wagonów w latach 1968-1974?
Z różnych reprodukcji wynika, że modelarze stawiają na 21, 31 lub 33.
Wie ktoś może jak było na pewno np. wg dokumentacji?
ODPOWIEDZ

Wróć do „Towarowe”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości