Koleje angielskie

FABRYCZNY tabor TT : czyli testy, porównania, dyskusje, przeróbki itp.

Moderator: mod-Tabor

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Maciej
Moderator
Posty: 3206
Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
Lokalizacja: Grudziądz
Kontakt:

Re: Koleje angielskie (światła)

Post autor: Maciej »

PiotrZ pisze: 25 mar 2024, 08:34 Jeszcze kilka słów o światłach na kolejach brytyjskich (może to powinno być w folderze „Kolej 1:1”?).
Są jeszcze tablice z kodem cyfr :P
PiotrZ
Posty: 677
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:35
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Koleje angielskie (światła)

Post autor: PiotrZ »

Jeszcze kilka słów o światłach na kolejach brytyjskich (może to powinno być w folderze „Kolej 1:1”?).

Otóż konserwatywni Brytyjczycy stosują oświetlenie czoła pociągu nawiązujące do dawnych przepisów. Współcześnie, gdy tabor stanowią głównie spalinowe i elektryczne zespoły trakcyjne, stosuje się na czole składu 2 trójlampowe zestawy (po prawej i lewej stronie) z przodu i z tyłu pociągu. Ich znaczenie jest następujące:
1. Skrajne zewnętrzne (choć nie zawsze 😊), to tzw. markery, czyli światła pozycyjne --> białe światełka, zapalone zawsze w dzień i w nocy.
2. Reflektory białe główne służą do oświetlenia dziennego i nocnego, ale zapalany jest tylko jeden(!) wg specyficznych zasad:
> W porze dziennej zapalony jest reflektor prawy, znajdujący się bliżej osi szlaku 2- lub 4-torowego. Jedynym uzasadnieniem takiego oświetlenia jest zwiększenia widoczności pociągu przez służby drogowe pracujące przy torach, w szczególności na łukach.
> W porze nocnej zapalony jest reflektor lewy, po stronie gdzie siedzi maszynista (ruch lewostronny). Ułatwia mu to obserwację znaków i sygnałów przytorowych oraz krawędzi peronowych.
W przypadku awarii któregoś z reflektorów, można użyć drugiego sprawnego, bez znaczącej straty funkcjonalności.
3. Światła czerwone na końcu składu, świecą zawsze w dzień i w nocy. W przypadku zespołów trakcyjnych zapalone są obydwa, lewe i prawe. W przypadku składu wagonowego wymagane jest jedno (zawieszana lampa na końcu składu).

Spotyka się jeszcze reflektor czołowy górny, tzw. cyklop. Zapalany jest w nocy, aby… ostrzec kierowców samochodów na przejazdach kolejowych, że zbliża się pociąg (który nie może się szybko zatrzymać w odróżnieniu od ciężarówki 😊). W praktyce na Wyspach nie stosuje się już przejazdów kolejowych niestrzeżonych.
Załączniki
zdjęcie z internetu
zdjęcie z internetu
London Paddington (moje z 2009r)
London Paddington (moje z 2009r)
Swindon (moje z 2009r)
Swindon (moje z 2009r)
PiotrZ
Posty: 677
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:35
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Koleje angielskie

Post autor: PiotrZ »

Widziałem :-).
Jest wiosenny wysyp nowości. Mi wystarczy wersja "Executive".
Ale ślinię się jeszcze na jakiś parowóz,
Przechwytywanie.jpg
np. ten LMS, Princess Coronation :arrow: parowóz z dźwiękiem za ok. 1100 zł
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10297
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Koleje angielskie

Post autor: ArturSchŁ »

PiotrzeZ: ...kolejne.
20240321.jpg
:lol:

[fotka z FB]
PiotrZ
Posty: 677
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:35
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Koleje angielskie

Post autor: PiotrZ »

To wyjaśnia również, dlaczego modele parowozów z Hornby, nie posiadają oświetlenia :arrow: zakłada je maszynista przed wyruszeniem pociągu w trasę :lol:
Parowóz ma tylko przygotowane 'kołki" do zawieszenia lamp.
PANA8949.JPG
Na angielskich stronach dot. wielkości OO (H0) widziałem takie lampy, np tu https://www.modelrailwaysolutions.co.uk ... k-oo-scale
Awatar użytkownika
Domiss
Posty: 464
Rejestracja: 15 lip 2009, 11:06
Lokalizacja: Świebodzice
Kontakt:

Re: Koleje angielskie

Post autor: Domiss »

Fajny system. Tylko nie jestem pewien, czy te 2+1 to jest Ą, czy raczej Ć ;). Ciekawostką jest, że mają jeszcze 5 wolnych możliwości kombinacji świateł na parowozach do wykorzystania (choć to jest zapewne zarezerwowane dla "tajnych" pociągów rodziny królewskiej, 007, wojska, itd. itp. ;) ) - całkowicie nieoświetlonego czoła pociągu nie liczę.
PiotrZ
Posty: 677
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:35
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Koleje angielskie

Post autor: PiotrZ »

Borczy pisze: 10 mar 2024, 21:37 I światła są :shock:
Tak, są, ale "dziwnie" świecą :arrow: przednie białe są 2 prawe i 1 lewe!

Najpierw myślałem, że to uszkodzony LED, ale to rezultat starych angielskich przepisów o oświetleniu czoła pociągu. Nie udało mi się ich jeszcze do końca rozkodować.
Otóż na parowozach zakładało się lampy czołowe w odpowiednim układzie (w pionie i poziomie), aby oznaczyć typ i klasę pociągu (np. pociąg przewożący paczki, owoce, mleko, ryby i konie :lol: ) https://www.scalefour.org/resources/headcodes.html
Współcześnie się od tego odchodzi, ale poszczególne zarządy kolejowe na Wyspach nadal stosują swoje oznaczenia.
Awatar użytkownika
Borczy
Posty: 2296
Rejestracja: 03 kwie 2015, 11:41
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Koleje angielskie

Post autor: Borczy »

I światła są :shock:
PiotrZ
Posty: 677
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:35
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Koleje angielskie

Post autor: PiotrZ »

All aboard!
Hornby wyprodukowało (w Chinach 😊) skład pociągu dużych prędkości Intercity 125, napędzany 2 głowicami Class 43.
W ofercie jest oddzielny zestaw 2 głowic (lokomotyw) napędowych HST Class 43 oraz 8 różnych wagonów. W modelu jedna lokomotywa faktycznie ma napęd, druga jest „dummy” (czyli bez napędu, tylko oświetlenie przód/tył). Z wagonów można skonfigurować dowolny skład, choć wagony są ponumerowane literami A, B, C, itd., więc teoretycznie trzeba być mieć wszystkie 8 :P . Ja zdecydowałem się na 5, a wśród nich kl.1, kl.2 (turystyczna), restauracyjny i z przedziałem bagażowym.
Malowanie Swallow („jaskółka”) było stosowane w pierwszym okresie eksploatacji tych pociągów w Wielkiej Brytanii, począwszy od 1977r. , aż do ok. 1997, a więc epoka IV/V (u Anglików Era8). Hornby planuje produkcję również bardziej współczesnych malowań, choć w rzeczywistym ruchu pozostało już tylko kilka składów HST 43.
W wersji DCC trzeba kupić 2 dekodery, oddzielnie do każdej głowicy (to mnie jeszcze czeka). Wówczas silniki słychać na obu końcach pociągu, a po odpowiedniej konfiguracji – trąbki działają tylko w kierunku jazdy, czyli tam gdzie „siedzi” maszynista 😊.
Załączniki
PANA8882.JPG
PANA8905.JPG
PANA8909.JPG
PANA8910.JPG
PANA8913.JPG
PANA8921.JPG
PANA8903.JPG
PANA8904.JPG
PANA8889.JPG
pana8929+30.jpg
PANA8885.JPG
PiotrZ
Posty: 677
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:35
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Koleje angielskie

Post autor: PiotrZ »

Angielskie "domki" do sklejania i malowania firmy INOXION MODELS :arrow: https://inoxion.com/collections/tt-scale
Jako nowość prezentują nastawnię z wyposażeniem wnętrza
https://inoxion.com/cdn/shop/files/GM80 ... &width=823
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10297
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Koleje angielskie

Post autor: ArturSchŁ »

Nasi koledzy z VasúTTon-vasúTTfélen pochwalili się na FB (21.01.2024) swoją małą kolekcją :

Obrazek Obrazek Obrazek

Obrazek Obrazek Obrazek

...no ładne CACKO !!
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10297
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Koleje angielskie

Post autor: ArturSchŁ »

Muszę się ruszyć i wreszcie sprawdzić swojego ....
:lol:
PiotrZ
Posty: 677
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:35
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Koleje angielskie

Post autor: PiotrZ »

ArturSchŁ pisze: 12 wrz 2023, 18:00 Mój egzemplarz Mallard'a już idzie.
Mój juz dojechał i jest mały zonk :-(
Gdy wyjąłem lokę z pięknego, nienaruszonego pudełka, w tendrze gruchało coś luźnego. Jak się okazało to dekoder. Dobrze, że zrobiłem inspekcję, przed postawieniem loki na torach. Niestety po włożeniu dekodera w gniazdo problemy się nie skończyły. Parowóz jeździ i dźwięczy, ale tylko przy konwencjonalnym DCC. Aplikacja HM7000 go nie widzi, a ściślej widzi, ale ze statusem "Reset Device", a nie "Ready to Use". Żeby zrobić reset muszę wpisać 12-znakowe hasło dla dekodera, a go nie znam :-(
Chyba muszę pisać do Hornby...
Awatar użytkownika
Scio
Posty: 696
Rejestracja: 11 mar 2009, 17:09
Lokalizacja: Kielce
Kontakt:

Re: Koleje angielskie

Post autor: Scio »

ArturSchŁ pisze: 12 wrz 2023, 18:00
Dodam, że gdy zamawiałem lokę (07/02/2023) jej cena wynosiła £175.12 i tyle (dziś) zapłaciłem, obecnie jej cena osiągnęła £218.99.
Wszystko wskazuje na to, że będzie jeszcze drożej.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10297
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Koleje angielskie

Post autor: ArturSchŁ »

W dzisiejszym newsletterze Hornby informuje o dostawie parowozów w otulinie aerodynamicznej wyposażonych w dekoder dźwiękowy:
Mallard.jpg
Mój egzemplarz Mallard'a już idzie.
:lol:

Dodam, że gdy zamawiałem lokę (07/02/2023) jej cena wynosiła £175.12 i tyle (dziś) zapłaciłem, obecnie jej cena osiągnęła £218.99.
:arrow: TT3007TXSM LNER Class A4 4-6-2 4468 'Mallard' - Era 3 (Sound Fitted)
:arrow: TT3009TXSM BR Class A4 Class 4-6-2 60025 'Falcon' - Era 4 (Sound Fitted)
ODPOWIEDZ

Wróć do „Tabor”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Ahrefs [Bot] i 2 gości