Moduły - Marsal
Moderator: mod-Makieta Modułowa
-
- Posty: 148
- Rejestracja: 20 wrz 2007, 13:05
- Lokalizacja: Gdynia / Rumia
- Kontakt:
Re: Moduły - Marsal
Do mojego warsztatu znów trafiła stacja Erniego.
Jest to lokalna mijanka na linii jednotorowej, zlokalizowana gdzieś w borach na Pomorzu. Pierwotnie wzorowana na stacji Kostroga na linii Lębork-Bytów.
Stacja składa się z trzech segmentów o wymiarach 900 x 500 mm. Na każdej z głowic zamontowany jest rozjazd symetryczny Tillig ABW 83380. Przełączanie zwrotu rozjazdów, jak i polaryzacja odbywa się mechanicznie za pomocą przełącznika dwupozycyjnego. Dodatkowo każdy z torów stacyjnych odcinany jest elektrycznie przełącznikiem, w taki sposób, aby możliwe było odłączenie napięcia od pozostawionego na torze taboru. W tym czasie ruch pociągów może odbywać się po drugim równoległym torze.
Dzięki zastosowaniu profili MP2S pomiędzy wewnętrznymi segmentami stacji, moduły mogą być użyte niezależnie od siebie – głowice jako rozwidlenie szlaku jednotorowego MP1 na szlak dwutorowy MP2S, a segment z dworcem może być samodzielnym modułem MP2S. Możliwa jest także łatwa rozbudowa stacji poprzez dodanie dowolnego modułu MP2S np. z magazynem.
Jesienią 2019 roku powstały skrzynki, zostały położone tory i wykonana elektryka.
Dwa lata później stacja trafiła do mnie w celu dokonania napraw uszkodzeń po jednej z wystaw.
Każdy z modułów ma solidną skrzynię transportową.
W ramach wykonanych napraw wymieniłem uszkodzony i na szybko naprawiony podczas imprezy przełącznik.
Wymieniłem odcinek torów wyrwanych z podkładów na krawędzi modułu.
Obie głowice zostały wyczyszczone i pozytywnie przeszły testy przejezdności.
Aktualnie (2022) stacja przeszła kolejny remont
Wymienione zostały uszkodzone przewody połączeń elektrycznych
Na przewodach do przełączników rozjazdów pojawiły się kostki połączeniowe w celu umożliwienia szybkiej wymiany przełączników podczas wystawy lub ich diagnozy.
Na całej stacji zostały wyczyszczone tory. Stacja przeszła testy przejezdności za pomocą wagonu pomiarowego Kres LVT.
Na tą chwilę do poprawy pozostaje peron i starotorze na łączeniu dwóch segmentów.
Jest to lokalna mijanka na linii jednotorowej, zlokalizowana gdzieś w borach na Pomorzu. Pierwotnie wzorowana na stacji Kostroga na linii Lębork-Bytów.
Stacja składa się z trzech segmentów o wymiarach 900 x 500 mm. Na każdej z głowic zamontowany jest rozjazd symetryczny Tillig ABW 83380. Przełączanie zwrotu rozjazdów, jak i polaryzacja odbywa się mechanicznie za pomocą przełącznika dwupozycyjnego. Dodatkowo każdy z torów stacyjnych odcinany jest elektrycznie przełącznikiem, w taki sposób, aby możliwe było odłączenie napięcia od pozostawionego na torze taboru. W tym czasie ruch pociągów może odbywać się po drugim równoległym torze.
Dzięki zastosowaniu profili MP2S pomiędzy wewnętrznymi segmentami stacji, moduły mogą być użyte niezależnie od siebie – głowice jako rozwidlenie szlaku jednotorowego MP1 na szlak dwutorowy MP2S, a segment z dworcem może być samodzielnym modułem MP2S. Możliwa jest także łatwa rozbudowa stacji poprzez dodanie dowolnego modułu MP2S np. z magazynem.
Jesienią 2019 roku powstały skrzynki, zostały położone tory i wykonana elektryka.
Dwa lata później stacja trafiła do mnie w celu dokonania napraw uszkodzeń po jednej z wystaw.
Każdy z modułów ma solidną skrzynię transportową.
W ramach wykonanych napraw wymieniłem uszkodzony i na szybko naprawiony podczas imprezy przełącznik.
Wymieniłem odcinek torów wyrwanych z podkładów na krawędzi modułu.
Obie głowice zostały wyczyszczone i pozytywnie przeszły testy przejezdności.
Aktualnie (2022) stacja przeszła kolejny remont
Wymienione zostały uszkodzone przewody połączeń elektrycznych
Na przewodach do przełączników rozjazdów pojawiły się kostki połączeniowe w celu umożliwienia szybkiej wymiany przełączników podczas wystawy lub ich diagnozy.
Na całej stacji zostały wyczyszczone tory. Stacja przeszła testy przejezdności za pomocą wagonu pomiarowego Kres LVT.
Na tą chwilę do poprawy pozostaje peron i starotorze na łączeniu dwóch segmentów.
-
- Posty: 148
- Rejestracja: 20 wrz 2007, 13:05
- Lokalizacja: Gdynia / Rumia
- Kontakt:
Re: Moduły - Marsal
Nad kalenicą środkowego domku pojawiła się wiecha, a to oznacza ukończenie poważniejszych prac. Pozostała jedynie wykończeniówka.
Powstaje moduł z farmą. Gospodarstwo rolne jest wielobranżowe składa się z szklarni, winnicy, pola uprawnego oraz pastwiska dla krów.
Z dwóch niekompletnych domków Vero 13292 powstała stodoła oraz zadaszenie dla zwierząt.
Powstaje moduł z farmą. Gospodarstwo rolne jest wielobranżowe składa się z szklarni, winnicy, pola uprawnego oraz pastwiska dla krów.
Z dwóch niekompletnych domków Vero 13292 powstała stodoła oraz zadaszenie dla zwierząt.
-
- Posty: 148
- Rejestracja: 20 wrz 2007, 13:05
- Lokalizacja: Gdynia / Rumia
- Kontakt:
Re: Moduły - Marsal
Powstaje kolejny moduł – osiedle domków w budowie. Jest to drugi, obok modułu ze składem budowlanym, moduł stanowiący podstawę pod korytka PCV – po jednej stronie są zabudowania, po drugiej miejsce na korytka PCV.
Domki to Faller 130246, pochodzące z demontażu. W miarę możliwości zostały rozłożone na części i ponownie sklejone. Podczas klejenia do modułu, krzywe podstawy zostały dociśnięte niezastąpionymi w tych sytuacjach zasilaczami Piko FZ1.
Domki to Faller 130246, pochodzące z demontażu. W miarę możliwości zostały rozłożone na części i ponownie sklejone. Podczas klejenia do modułu, krzywe podstawy zostały dociśnięte niezastąpionymi w tych sytuacjach zasilaczami Piko FZ1.
-
- Posty: 468
- Rejestracja: 21 kwie 2015, 14:06
- Lokalizacja: Sosnowiec
- Kontakt:
Re: Moduły - Marsal
Chyba 15-ty TT-Weekend 28-31.07.2022 Rumia.Całe rozwiązanie będzie zaprezentowane na 15-stym TT-Weekendzie w Rumi w dniach 30-31.08.2022.
-
- Posty: 148
- Rejestracja: 20 wrz 2007, 13:05
- Lokalizacja: Gdynia / Rumia
- Kontakt:
Re: Moduły - Marsal
Tak. Jest to rozwiązanie modułowe. Moduł przejściowy z budynkiem toromistrzów może być przyłączony jedynie do stacji technicznej ArturSchŁ (zarówno do nowej głowicy jak i bez niej), stanowi wyjście stacji na sttandardowy szlak mp2s.
Wersja maksymalna. Moduł przejściowy umożliwia wyjazd na korytka PCV. Korytka mam o długości 2m, dlatego za tym modułem kolejno dołączone będą dwa moduły 900 x 500 mm. Jeden z nich - skład budowlany - został zaprezentowany powyżej. Drugi z tych modułów jest obecnie wykańczany. Następnym modułem za nimi może być dowolny moduł mp2s, a więc także moduł z przejazdem kolejowym.
Wersja minimalna. Na module przejściowym wyjazd na korytka PCV zostaje zakryty zaślepką z kozłami oporowymi, a kolejnym modułem jest przejazd kolejowy.
Całe rozwiązanie będzie zaprezentowane na 15-stym TT-Weekendzie w Rumi w dniach 30-31.07.2022.
- Domiss
- Posty: 469
- Rejestracja: 15 lip 2009, 11:06
- Lokalizacja: Świebodzice
- Kontakt:
Re: Moduły - Marsal
Idziesz jak burza. Czy w tym układzie (ze strażnicą przejazdową) mieszczą Ci się tam nadal korytka zjazdowe?
-
- Posty: 148
- Rejestracja: 20 wrz 2007, 13:05
- Lokalizacja: Gdynia / Rumia
- Kontakt:
- Borczy
- Posty: 2326
- Rejestracja: 03 kwie 2015, 11:41
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Moduły - Marsal
Moduły będą obecne w Rumii?
-
- Posty: 148
- Rejestracja: 20 wrz 2007, 13:05
- Lokalizacja: Gdynia / Rumia
- Kontakt:
-
- Posty: 148
- Rejestracja: 20 wrz 2007, 13:05
- Lokalizacja: Gdynia / Rumia
- Kontakt:
Re: Moduły - Marsal
Moduł przejściowy doczekał się zmiany budynku nastawni tymczasowej na budynek toromistrzów. Pojawiła się zaślepka z kozłami oporowymi, kiedy to do stacji nie będą dołączane korytka zjazdowe.
Na spotkaniu modelarskim w Mokrem okazało się, że na module przejściowym tory są źle położone. Skutkowało to rozsprzęganiem się składów wjeżdżających i wyjeżdżających ze stacji. Pomiędzy czołami modułów powstało "siodło" czyli obniżenie wzdłużne torów. Tory zostały zdemontowane i ponownie ułożone.
Dorobiłem kolejny moduł 300 mm długości, zwężający się z 500 do 300 mm. Moduły szlakowe często mają mniejszą szerokość niż stacyjne i powstaje uskok na granicy modułów. Mała wstawka z przejazdem kolejowym zniweluje tą niedogodność.
Na spotkaniu modelarskim w Mokrem okazało się, że na module przejściowym tory są źle położone. Skutkowało to rozsprzęganiem się składów wjeżdżających i wyjeżdżających ze stacji. Pomiędzy czołami modułów powstało "siodło" czyli obniżenie wzdłużne torów. Tory zostały zdemontowane i ponownie ułożone.
Dorobiłem kolejny moduł 300 mm długości, zwężający się z 500 do 300 mm. Moduły szlakowe często mają mniejszą szerokość niż stacyjne i powstaje uskok na granicy modułów. Mała wstawka z przejazdem kolejowym zniweluje tą niedogodność.
-
- Posty: 148
- Rejestracja: 20 wrz 2007, 13:05
- Lokalizacja: Gdynia / Rumia
- Kontakt:
Re: Moduły - Marsal
W cyfrowym archiwum znalazłem kilka zdjęć z czasu powstawania modułu
Pomysł z korytkami zjazdowymi powstał przed 11 TT-Weekendem w Rumi, kiedy to szukaliśmy sposobu na rozładowanie zakorkowanych stacji technicznych, jak miało to miejsce podczas 10 TT-Weekendu w Sopocie. Korytka kablowe PCV 60 x 60 x 2000 mm z przyklejonym wewnątrz torem posłużyły do zjeżdżania w nie składami i szybką ich podmianę, bez konieczności ręcznego ustawiania taboru na stacji.
Na zdjęciach załapał się również moduł przejściowy 300 x 500 mm z nastawnią. Moduł miał za zadanie „zwęzić” rozstaw między torami z 43 mm na szlakowe 36 mm oraz umożliwić podłączenie korytek zjazdowych do stacji technicznej.
Pomysł z korytkami zjazdowymi powstał przed 11 TT-Weekendem w Rumi, kiedy to szukaliśmy sposobu na rozładowanie zakorkowanych stacji technicznych, jak miało to miejsce podczas 10 TT-Weekendu w Sopocie. Korytka kablowe PCV 60 x 60 x 2000 mm z przyklejonym wewnątrz torem posłużyły do zjeżdżania w nie składami i szybką ich podmianę, bez konieczności ręcznego ustawiania taboru na stacji.
Na zdjęciach załapał się również moduł przejściowy 300 x 500 mm z nastawnią. Moduł miał za zadanie „zwęzić” rozstaw między torami z 43 mm na szlakowe 36 mm oraz umożliwić podłączenie korytek zjazdowych do stacji technicznej.
-
- Posty: 148
- Rejestracja: 20 wrz 2007, 13:05
- Lokalizacja: Gdynia / Rumia
- Kontakt:
- T_Domagalski
- Moderator
- Posty: 1905
- Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Moduły - Marsal
Generalnie wszystkie wrażliwe układy elektroniczne na module (dekodery, spax-y, itp.) powinny być łatwo demontowalne w celu ich wymiany lub naprawy. Jest to szczególnie istotne na zloTTach gdzie wymiana uszkodzonego (np. przepalonego) układu powinna nastąpić szybko i sprawnie, bez konieczności wyłączania modułu z makiety i babrania się z lutownicą.
Przy okazji taką demontowalną elektronikę łatwo zabezpieczyć przed skutkami ubocznymi elektrosadzenia.
Odnośnie kolejności wykonywania poszczególnych czynności, to tu dużo zależy od umiejętności i doświadczenia modelarza. Nie ma jedynej słusznej recepty. Ja przykładowo całą elektrykę robiłem zaraz po położeniu toru na module, jeszcze przed zasypaniem tłuczniem. Zabawę z wykończeniem zaczynałem dopiero po uzyskaniu 100% funkcjonalności modułu.
To samo dotyczy też kolejności kładzenia warstw ozdobnych modułu - ziemi, tłucznia, trawy, itp. Jednemu może ładniej wychodzić sypanie tłucznia na pokryty wcześniej ziemią moduł, a innemu odwrotnie - wcześniej nałożona ziemia będzie nasiąkała wodą z klejonego tłucznia i mazała się jak błoto...
Inna sprawa, że ja w ogóle nie sypię piasku ani ziemi na cały moduł, a jedynie tam, gdzie jest faktycznie potrzebna - na ścieżki, łachy piasku, itp.. Oklejanie całego modułu ziemią jest wg mnie bez sensu, bo tylko "pogrubia" to moduł o kolejną twardą skorupę, której i tak nie widać. W miejscach siania trawy impregnowałem tylko moduł rozcieńczonym Wikolem z dodatkiem pigmentów w kolorach ziemisto-trawiastych.
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10339
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Moduły - Marsal
Tylko, że czasem, po przeróbce modułu, musimy dosiać trawę na module zawierającym elektronikę (choćby lampy LEDowe).
W takim przypadku, przewodami z krokodylkami zwieram wszystkie linie zasilania i co się da, a przewód z e-sadzarki przypinam do szyny. Jeśli mamy dzielone sekcje zasilania to i je zwieram przewodami z krokodylkami, tak jak i obie szyny do kupy.
Nie ma gwarancji, że to zabezpieczy w 100% - trudno.
- Tomasz
- Posty: 209
- Rejestracja: 23 gru 2019, 11:08
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Moduły - Marsal
Dziękuję za informację.
Szczególnie ta wiadomość żeby najpierw zrobić trawę, a później dopiero elektrykę jest istotna.
Dzięki!
Szczególnie ta wiadomość żeby najpierw zrobić trawę, a później dopiero elektrykę jest istotna.
Dzięki!
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości