Wagon Kdn, PKP, Tillig 14881

Moderator: mod-Tabor

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 1878
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Wagon Kdn, PKP, Tillig 14881

Post autor: T_Domagalski »

Dzisiaj wziąłem na warsztat tytułowy wagon Kdn Tilliga.
Rozebrałem go do zera i przyznam, że dawno nie widziałem takiego szajsu... :( Pod względem "pomysłowości" konstrukcji przebija go chyba tylko platforma do przewozu kontenerów z kołami ułożyskowanymi jak w resorakach.

Co mnie najbardziej uderzyło w tym modelu:
:arrow: mocowane osobno (!) elementy zawieszenia mają błąd konstrukcyjny. Łożyska z lewej strony modelu są przesunięte względem tych z prawej o ok. 0,5mm. :shock: To powoduje, że osie modelu są przekoszone w romb (prawa wyprzedza lewą):

Kod: Zaznacz cały

____________
  /       /
_/_______/__
To przesunięcie widać także na zdjęciu załączonym przez @Kolejka.
:arrow: elementy zawieszenia modelu wykonane są z tego dziwnego elastycznego plastiku, z którego Tillig robi poręcze. Plastik ten nie nadaje się jednak na bardziej odpowiedzialne podzespoły. Jest miękki, przez co generuje zauważalne opory toczenia. Dodatkowo plastik ten z czasem potrafi sam się odkształcić. W moim egzemplarzu elementy zawieszenia wygięły się "w łódeczkę" do wnętrza wagonu, blokując całkowicie koła. :(
:arrow: wagon ma błędy w oznaczeniach i niewłaściwy kolor podwozia, ale wobec powyższych niedomagań są to już mało istotne problemy.

Próby reanimacji
Mój wagon z zablokowanymi kołami nadawał się praktycznie do śmieci. Nie mając więc nic do stracenia, wykonałem kilka dramatycznych posunięć. Wydłubałem elementy zawieszenia i dogiąłem je szczypcami do właściwego kształtu. Nie było to proste, bo plastik doginany aż do zbielenia w miejscu przegięcia i tak wracał do kształtu "łódki". Operację ponawiałem więc kilka razy, aż plastik "zapamiętał" nowy kształt. Następnie rozwierciłem przydużawe otwory w maźnicach i zamontowałem w nich mosiężne łożyska Peho 201.
Po tych zabiegach model zaczął nawet lekko jeździć. Niestety, nie udało mi się usunąć przekoszenia osi. Aby to zrobić trzeba podciąć same zaczepy, ale zanim to zrobię muszę znaleźć klej, którym da się w razie czego ten dziwny plastik pokleić.
Awatar użytkownika
womo
Posty: 2377
Rejestracja: 19 maja 2008, 13:53
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Wagon Kdn, PKP, Tillig 14881

Post autor: womo »

krzysztof pisze: 20 lut 2021, 11:40 a co do tego kłopotu, to u mnie jedynie 1 z 4 wagonów miał ten problem zauważalny i winnym okazał się niestaranny odlew klocków hamulcowych, sprawdź najpierw to.
Klocki są ok. Problem leży w osiach. Jakby im zabrakło dobrych i wsadzili co mieli pod ręką ...
Awatar użytkownika
wactt
Posty: 258
Rejestracja: 22 wrz 2006, 21:10
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Re: Wagon Kdn, PKP, Tillig 14881

Post autor: wactt »

Czyli miałem rację za dużo podobieństw :)
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10278
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Wagon Kdn, PKP, Tillig 14881

Post autor: ArturSchŁ »

Patrząc na mechanizm KKS nie mam wątpliwości, że to ten sam projekt. :mrgreen:
Awatar użytkownika
Kolejka
Posty: 559
Rejestracja: 07 sie 2006, 19:23
Lokalizacja: Tychy
Kontakt:

Re: Wagon Kdn, PKP, Tillig 14881

Post autor: Kolejka »

Od spodu wagon wygląda tak:
Kdn_podwozie.jpg
Awatar użytkownika
wactt
Posty: 258
Rejestracja: 22 wrz 2006, 21:10
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Re: Wagon Kdn, PKP, Tillig 14881

Post autor: wactt »

Wagon budowy włoskiej, był kiedyś zapowiadany przez firmę ACME co pokazano tu :
:arrow: FS Spitzdachwagen str.1 oraz tu:
:arrow: FS Spitzdachwagen str.2.
Patrząc na detale śmiało można wysnuć wniosek , że to ta sama konstrukcja. Nikt z kolegów nie pokazał spodu wagonu co być może rozwiało by wątpliwości. Może zatem Tillig przejął formę i sprzedaje wagony jako swoje, jednak w tym przypadku odpowiedzialność za mankamenty też bierze na siebie. Niestety na stronie drugiej folderu nie widać dokładnie numerów wagonu w polskich oznaczeniach (nr 84003).
Szkoda, bo może i te oznakowania są takie same co u Tilliga.
Awatar użytkownika
krzysztof
Posty: 1737
Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
Lokalizacja: Tczew
Kontakt:

Re: Wagon Kdn, PKP, Tillig 14881

Post autor: krzysztof »

womo pisze: 19 lut 2021, 22:50 To samo u Arnolda. Myślałem, że pomoże a tu nic lepiej :roll:
Osie mają za mało miejsca.

Coraz większe g ...
a co do tego kłopotu, to u mnie jedynie 1 z 4 wagonów miał ten problem zauważalny i winnym okazał się niestaranny odlew klocków hamulcowych, sprawdź najpierw to.
Awatar użytkownika
krzysztof
Posty: 1737
Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
Lokalizacja: Tczew
Kontakt:

Re: Wagon Kdn, PKP, Tillig 14881

Post autor: krzysztof »

brovarek pisze: 19 lut 2021, 22:12 Tillig projektując nowe wagony /.../ osie 18,5mm Tilliga mają za mało miejsca....
Ma opory
bo teraz Tillig stosuje osie o innej długości i raczej w różnych typach wagonów o różnej długości. Schurzeny i platformy sześcioosiowe mają osie o długości 17,5 mm (śr. 7,5 mm), te nowe dwuosiowe silosy też ok. 17,5 mm (śr. 8 mm), włoch i nowe weglarki Es coś ok. 18,2 mm (śr. 8 mm), G10 też ma osie innej długości.
Chiny to wielki kraj...
Awatar użytkownika
womo
Posty: 2377
Rejestracja: 19 maja 2008, 13:53
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Wagon Kdn, PKP, Tillig 14881

Post autor: womo »

brovarek pisze: 20 lut 2021, 01:14 Nie wiem, które dałeś, ale spróbuj z tymi mikro od N-ki. Ogólnie męczące są te oszczędności firm....
Dziękuję za radę. Poszukam tych N.
Mam jeszcze zamiar podmienić koła. Może pomoże ?
Awatar użytkownika
brovarek
Posty: 861
Rejestracja: 14 cze 2006, 14:06
Lokalizacja: Gliwice
Kontakt:

Re: Wagon Kdn, PKP, Tillig 14881

Post autor: brovarek »

Nie wiem, które dałeś, ale spróbuj z tymi mikro od N-ki. Ogólnie męczące są te oszczędności firm....
Awatar użytkownika
womo
Posty: 2377
Rejestracja: 19 maja 2008, 13:53
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Wagon Kdn, PKP, Tillig 14881

Post autor: womo »

To samo u Arnolda. Myślałem, że pomoże a tu nic lepiej :roll:
Osie mają za mało miejsca.
IMG-20210219-WA0008.jpg
IMG-20210219-WA0009.jpg


Coraz większe g ...
Awatar użytkownika
brovarek
Posty: 861
Rejestracja: 14 cze 2006, 14:06
Lokalizacja: Gliwice
Kontakt:

Re: Wagon Kdn, PKP, Tillig 14881

Post autor: brovarek »

Tillig projektując nowe wagony po czasach Bttb, dokładał blaszki w miejscu w którym stykały się z osiami. Teraz powrócił do czasów Bttb, osie toczą się w plastikowych gniazdach, które niestety idealne nie są i opory toczenia wzrastają. Oczywiście nowe maja jakiś szajs smar, który pewnie odrobinę poprawia toczenie , ale nie na tyle żeby było dobrze.
Dodatkowo nie poprawia sytuacji brak możliwości, lub trudność założenia czopów od Peho, osie 18,5mm Tilliga mają za mało miejsca....
Ma opory
Awatar użytkownika
wlodar
Posty: 969
Rejestracja: 11 kwie 2006, 17:52
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Wagon Kdn, PKP, Tillig 14881

Post autor: wlodar »

A czemu piszecie, że się kiepsko toczy? Opory ma, czy się np. chwieje? W czym rzecz?
Awatar użytkownika
Kolejka
Posty: 559
Rejestracja: 07 sie 2006, 19:23
Lokalizacja: Tychy
Kontakt:

Re: Wagon Kdn, PKP, Tillig 14881

Post autor: Kolejka »

Kilka moich zdjęć tego wagonu:
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Awatar użytkownika
sTTaszek
Posty: 290
Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:01
Lokalizacja: Opole
Kontakt:

Re: Wagon Kdn, PKP, Tillig 14881

Post autor: sTTaszek »

wojtek_ pisze: 19 lut 2021, 08:12 Oszczędne malowanie: spód wagonu nie pomalowany, rama czarna ale od wewnątrz już nie - chyba że ja mam jakąś niedoróbkę.
Na dokładkę błąd w oznaczeniu, dolna część znaku hamulca powietrznego na narożnych słupkach ma szpic skierowany w złą stronę.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Towarowe”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości