cysterna 61m³ GOŠA'66 - SDV

Moderator: mod-Tabor

ODPOWIEDZ
gemol
Posty: 1047
Rejestracja: 10 kwie 2006, 10:33
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Re: cysterna 61m³ GOŠA'66 - SDV

Post autor: gemol »

Czeskiego systemu oznaczeń wagonów nie mam opanowanego, więc nie wiem, co kryje się pod oznaczeniem Zas30 i Zaes30. Porównywałem zdjęcia obu modeli i na oko różnią się "ramą" - w Zaes30 jest wyższa. Zas30 wizualnie odpowiadał 29R, więc kupiłem model, pomierzyłem, przeanalizowałem detale i na tej podstawie określiłem, co trzeba przerobić, a co wykonać od podstaw. Zakres koniecznych prac jest dla mnie do przyjęcia.
Wspomniane wyżej podobieństwo spowodowało, że poszukałem informacji na temat tego wagonu i stąd wiem, że korzenie ma w Polsce.
Peter_KR
Posty: 144
Rejestracja: 13 lut 2011, 17:02
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: cysterna 61m³ GOŠA'66 - SDV

Post autor: Peter_KR »

gemol pisze: 28 sty 2021, 09:54 Ciut sprecyzuję (...)
Hej dzięki wielkie za doprecyzwanie. Mógłbym Cię popytać o źródła tych informacji? Z chęcią bym się douczył. :mrgreen:

Mam tylko wątpliwość co do tego Zas 30, ponieważ SDV pod numerem 12106 oferuję właśnie tak opisany wagon. I przynajmniej u SDV jest on długością i beczką identyczny z pozostałymi. (Więc raczej wszystkie zestawy SDV średnio nadają się na bezbolesną przebudowę na 29R ze względu na ilość wymaganych prac) . I nie wiem czy tutaj SDV popełniło fikcyjną przemalowakę (do tej wydaje mi się, że stronili od nich), czy też np.: Zas30 nie jest unikalną nazwą i kryją się pod nią różne typy?
gemol
Posty: 1047
Rejestracja: 10 kwie 2006, 10:33
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Re: cysterna 61m³ GOŠA'66 - SDV

Post autor: gemol »

Ciut sprecyzuję pod kątem przeróbek na 29R - do Jugosławii trafiły cysterny 28R, które były odmianą konstrukcyjną cystern 29R użytkowanych przez PKP. Jugosławia otrzymała też licencję na produkcję powyższych wagonów. Wagony Zas30 produkowane przez Gosę różni od wagonów 28R/29R w podstawowych wymiarach jedynie średnica zbiornika. W modelu wynosi ok. 1 mm, co przy osadzeniu zbiornika na tej samej wysokości, powoduje, ze wagon czeski jest wyższy od polskiego o ok. 2 mm. To dużo i w modelu widoczne, więc zbiornik trzeba wykonać od nowa. "Ramę" po niewielkich modyfikacjach detali można wykorzystać. Wózki odpowiadają naszym 28R i, jak wspomniał kolega, nadają się do wykorzystania w niektórych polskich wagonach.
W przypadku wagonów Zaes30 różnic jest zdecydowanie więcej i tych nie da się przerobić niewielkim nakładem.
Peter_KR
Posty: 144
Rejestracja: 13 lut 2011, 17:02
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

cysterna 61m³ GOŠA'66 - SDV

Post autor: Peter_KR »

W 2020 roku czeski producent modeli plastykowych wydał w naszej skali model cysterny produkcji jugosłowiańskich zakładów GOŠA budowanych od 1966 roku. Są to 61m³ cysterny do przewozu lekkich produktów naftowych, współcześnie przypisane do serii Zas i Zaes (Zas 308.4; Zas 299.0), na dzień pisania tego tekstu wciąż pozostające w aktywnym ruchu międzynarodowym odwiedzając Polskę. Wagony powstały w oparciu o konstrukcję polskich cystern typu 29R, które były sprzedane na eksport do Jugosławii parę lat wcześniej, jednak różnią się długością ramy, oraz średnicą zbiornika. Największym odbiorcą wagonów były koleje Czechosłowacji, ale wagony były (lub są) także użytkowane przez koleje Jugosławii, Węgier, Serbii, Słowenii, Chorwacji, i oczywiście Słowacji i Czech. Osobiście miałem okazję widzieć te wagony w Krakowie słownie miesiąc temu zarejestrowane na CZ_RYKO tak jak poniższy model.

Model klasycznie dla SDV ma wszystko co jest potrzebne do budowy jeżdżącego w składzie kolejki elektrycznej wagonu .
IMG_0646_.JPG

W skład zestawu wchodzą wypraski z polistyrenu, blaszka fototrawiona, kalkomania, osie metalowe jednostronnie izolowane, sprzęgi, magnesy do mechanizmu KKS-u i nakrętki w formie ciężarka. Model jest dostępny 3 trzech różnych wersjach, jak na razie w pięciu różnych zestawach różniących się malowaniem. Poza kalkomanią różnicę obejmują obecność budki hamulcowej w najstarszej wersji, oraz obecność jednej z dwóch blaszek: ze starszym chodnikiem z drabiną do boku wagonu, lub nowszym chodnikiem z drabiną zachodzącą na pomost hamulcowy. W plastiku zawsze dostajemy 3 różne czołownice z trzema kompletami różnych buforów do wyboru.

Zbliżenie na blaszkę i kalkomanię:
IMG_0648_.JPG
IMG_0652_.JPG

Pozwoliłem sobie jeszcze zestawić bok wózka z modelu z bokiem wózka mosiężnego produkcji FREDa z zestawów wagonów 408W i 409W. Wózki naszej cysterny oznaczone przez Czechów jako UIC30 są bliskimi kopiami polskich wózków 1XT, które różnią się względem przedstawionego wyżej 1XTa. Plastikowy wózek jest dużo czystszy w odlewie, ale ma dużo gorszy płaski resor piórowy. Zwracam uwagę na wózki, bo SDV przynajmniej do tej pory oferowało wydane przez siebie do tej pory wózki także osobno poza zestawem, a te tutaj można potencjalnie wykorzystać w budowanych przez siebie od zera modeli modeli polskich wagonów stosujących ten typ wózka jak np: 29R, wczesne 401W, 402V, niektóre 24V itd...
IMG_0659_.JPG

Prawdziwe wagony współcześnie w Polsce:
:arrow: http://forum.modelarstwo.info/threads/n ... ost-880943
:arrow: http://forum.modelarstwo.info/threads/k ... ost-865382

Ten sam wagon został także wydany jako gotowy model w H0 przez Albert-Model, polecam poszukać przygotowanych przez nich profili barwnych przedstawiające wydane przez nich malowania w szczególności dla osób zainteresowanych malowaniami użytkowników z południowej Europy.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Towarowe”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości