Nowa forma węglarki Tilliga ES vs stara forma

Porównania identycznych (podobnych) modeli różnych producentów.

Moderator: mod-Tabor

ODPOWIEDZ
PiasTT
Posty: 392
Rejestracja: 15 maja 2007, 14:02
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Nowa forma węglarki Tilliga ES vs stara forma

Post autor: PiasTT »

oelka pisze: 12 gru 2020, 17:46
To są te same pudełka w jakie Tillig pakuje H0.

Czyli wyszło, że jednak oszcędności. :P :mrgreen:
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2184
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: Nowa forma węglarki Tilliga ES vs stara forma

Post autor: oelka »

krzysztof pisze: 12 gru 2020, 10:12 ]a my płacimy...
bolsze pudła = wyższe koszty transportu, wyższe koszty magazynowania czyli wyższa cena finalna.
To są te same pudełka w jakie Tillig pakuje H0.
Wojtek_Kraków
Posty: 1651
Rejestracja: 12 sie 2016, 09:11
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Nowa forma węglarki Tilliga ES vs stara forma

Post autor: Wojtek_Kraków »

No niestety. Cały świat tak teraz zbudowany...
Nikomu nie zależy na produkowaniu trwałego na lata bo ludzie nie będą kupowali nowego. ..
Awatar użytkownika
krzysztof
Posty: 1738
Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
Lokalizacja: Tczew
Kontakt:

Re: Nowa forma węglarki Tilliga ES vs stara forma

Post autor: krzysztof »

ArturSchŁ pisze: 12 gru 2020, 08:28Księgowi rządzą !!
a my płacimy...
bolsze pudła = wyższe koszty transportu, wyższe koszty magazynowania czyli wyższa cena finalna.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10298
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Nowa forma węglarki Tilliga ES vs stara forma

Post autor: ArturSchŁ »

Wojtek_Kraków pisze: 12 gru 2020, 06:38Ot taka optymalizacja procesu.
Księgowi rządzą !!
:evil:
Wojtek_Kraków
Posty: 1651
Rejestracja: 12 sie 2016, 09:11
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Nowa forma węglarki Tilliga ES vs stara forma

Post autor: Wojtek_Kraków »

krzysztof pisze: 09 gru 2020, 12:47
tak... zauważ, że jest już w zapowiedziach wagon kryty na tym samym podwoziu. no i gorsze własciwości toczne, bo nie ma jyż metalowych elementów w które wchodziła oś wagonu, jest plastik i smar. napewno wygląda to ładniej ale wagon stawia większy opór.
Na pewno jest to tańsze w produkcji bo raz, że produkcja nie traci czasu na włożenie blaszki a dwa, że oszczędzają na samej blaszce.
Ot taka optymalizacja procesu.
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 1893
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Nowa forma węglarki Tilliga ES vs stara forma

Post autor: T_Domagalski »

Na koniec jeszcze dwie cechy modelu z nowej formy:
Balast modelu jest ukryty pod podłogą, więc ta znajduje się wyżej niż w oryginale, żeby go pomieścić. Po zestawieniu z modelem BTTB wyraźnie widać, ze nowy model jest płytszy. :shock: No ale coś za coś - za to dostajemy przestrzenne podwozie. :>

Druga sprawa to kształt zderzaków. Nie wiem, co kierowało inżynierami z Tilliga, że do modelu wagonu historycznego, produkowanego w latach 60-tych ubiegłego wieku dali zderzaki wyglądające jak współczesne elastomerowe.... :roll: Jest to o tyle dziwne, że takie połączenie nie pasuje ani do epok III i IV (nie było wtedy takich zderzaków), ani za bardzo do epok V i VI (zderzaki już były, ale wagony tego typu były już w tym czasie przerabiane na żyletki). Szkoda, bo zapowiadał się nawet fajnie wyglądający i realistyczny model.
Awatar użytkownika
krzysztof
Posty: 1738
Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
Lokalizacja: Tczew
Kontakt:

Re: Nowa forma węglarki Tilliga ES vs stara forma

Post autor: krzysztof »

napisałem "na tym samym podwoziu" ale to nie jest to samo podwozie a jedynie podwozie wykonane w takiej samej koncepcji, a że jest ono najliczniej stosowane przez Tilliga to należy spodziewać się równie licznego zastosowania.
poza tym:
spójrzmy na współczesny program produkcyjny a w nim powtórki dawnych hitów, np.: S-Bahn Lipsk, Karwendell, teraz czerwone eilzugi OBB,
Awatar użytkownika
krzysztof
Posty: 1738
Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
Lokalizacja: Tczew
Kontakt:

Re: Nowa forma węglarki Tilliga ES vs stara forma

Post autor: krzysztof »

Borczy pisze: 09 gru 2020, 11:57 Zmiana kosmetyczna na plus jak napisał Tadeusz ale zastanawia mnie jedno - po kiego grzyba ? Czyżby wznowienie wszystkiego co było klepane przez ubiegłe lata na poprzedniej formie?
tak... zauważ, że jest już w zapowiedziach wagon kryty na tym samym podwoziu. no i gorsze własciwości toczne, bo nie ma jyż metalowych elementów w które wchodziła oś wagonu, jest plastik i smar. napewno wygląda to ładniej ale wagon stawia większy opór.
aha... poręcze do samodzielnego montażu są jaśniejsze od wagonu.
Awatar użytkownika
wlodar
Posty: 980
Rejestracja: 11 kwie 2006, 17:52
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Nowa forma węglarki Tilliga ES vs stara forma

Post autor: wlodar »

Borczy pisze: 09 gru 2020, 11:57 (...)zastanawia mnie jedno - po kiego grzyba(...)
Szczerze mówiąc, miałem podobne odczucia. O ile w przypadku lokomotyw rozumiem, wagonów osobowych ze skrętopyskami również, ale węglarka która na makiecie nie będzie się wiele różnić od wcześniejszej wersji (która jakoś szczególnie siermiężnie nie wyglądała) i stać będzie wśród całego szeregu innych, niemal identycznych? I podobno formy takie drogie... :shock:
Awatar użytkownika
Borczy
Posty: 2296
Rejestracja: 03 kwie 2015, 11:41
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Nowa forma węglarki Tilliga ES vs stara forma

Post autor: Borczy »

Zmiana kosmetyczna na plus jak napisał Tadeusz ale zastanawia mnie jedno - po kiego grzyba ? Czyżby wznowienie wszystkiego co było klepane przez ubiegłe lata na poprzedniej formie?
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 1893
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Nowa forma węglarki Tilliga ES vs stara forma

Post autor: T_Domagalski »

Mój komentarz do tego modelu może być tylko jeden:
Po 60 latach historia zatoczyła pełne koło! Najnowszy model Tilliga wygląda bowiem znowu jak stare modele z lat 1960-70... :lol:

A tak na poważnie:
Faktycznie, ażurowe podwozie nowej formy wagonu do złudzenia przypomina konstrukcję dwuosiowych wagonów Zeuke sprzed 50-60 laty. Tylko zamiast sprzęgów skrzynkowych na druciku są zabudowane współczesne KKS-y.
Jeśli chodzi o nadwozie, to wygląda na to, że nowa forma ma mniej przeskalowań i nieco cieńsze ściany boczne (stąd szpara, a której pisał @krzysztof). Generalnie jest to zmiana "na plus" dla modelu, choć odbiór wizualny może być gorszy, bo model wydaje się przez to bardziej "płaski". Na plus jest też powrót do znanych 60 lat temu przestrzennych poręczy na narożach wagonu, tym razem w postaci elementów do samodzielnego montażu. No i podłoga węglarki wreszcie wygląda, jak powinna. ;)
Na minus trzeba zaliczyć kompletne olanie przez producenta wyglądu wewnętrznych ścian wagonu. Model BTTB miał przynajmniej zarysowany kształt drzwi i tłoczenia w "kopertę", natomiast nowy model ma tylko płaską zaślepkę, która nie przypomina niczego. Pod tym względem Tilligowi brakuje jeszcze sporo do modeli sprzed pół wieku... ;) Ale jak widać, tego typu uproszczenie Tillig wprowadza konsekwentnie także w innych modelach (post167196.html#p167196)

O właściwościach jezdnych nie wypowiadam się. Czy ktoś ważył ten wagon?
Awatar użytkownika
krzysztof
Posty: 1738
Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
Lokalizacja: Tczew
Kontakt:

Re: Nowa forma węglarki Tilliga ES vs stara forma

Post autor: krzysztof »

skrzynia nowej węglarki jest też o ok. 1 mm dłuższa i przez to jest szpara, gdy w niej umieścimy ładunki produkowane przez niektóre firmy dedykowane do "starej", a także te ciut dłuższe do Villacha Schirmera.
Awatar użytkownika
Tomasz
Posty: 208
Rejestracja: 23 gru 2019, 11:08
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Nowa forma węglarki Tilliga ES vs stara forma

Post autor: Tomasz »

W tym roku ukazała się w nowej formie węglarka typu ES Tilliga.
Poniżej wrzucam porównanie nowego wykonania na podstawie modelu PKP nr kat: 14072, zestawione ze starą węglarką PKP nr katalogowy: 17257.

Nowa forma ma trochę nowych detali, z drugiej strony zauważyłem, że niektóre zniknęły w nowej formie.
Jest też różnica w kolorze.
Największa rewolucja dokonała się w podwoziu.
Na pierwszym zdjęciu nowa węglarka u góry, na kolejnych zdjęciach po prawej.
Załączniki
nad sobą.jpg
obok siebie.jpg
Fronty.jpg
wnętrze.jpg
Podwozia.jpg
ODPOWIEDZ

Wróć do „Porównania”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości