Zestawy do montażu od UMF

UniqueModelFactory - www.eaos.pl

Moderator: mod-Tabor

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3807
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Zestawy do montażu od UMF

Post autor: Ranger »

Wojtek_Kraków pisze: 14 gru 2023, 19:46
Ranger pisze: 14 gru 2023, 19:05
Rama jest żywiczna 100%. Nic nie było doklejane.
To jest wcześniejsza wersja kiedy nie było jeszcze metalowego łoża silnika.
Nie zmienia to faktu, ze miejsca w budce jest wystarczająco.
Po prostu płytka PCB jest umieszczona tak, ze sciana czołowa budki maszynisty wchodzi między żółty kondensator a czarny scalak. TO TAKI TIP MONTAŻOWY DLA INNYCH.

Koła zamachowe są ściągnięte i założone mniejsze. Z 12mm na 9mm średnicy.

Oczywiście cały przedział maszynowy jest również żywiczny.

Prawda, nie ma jeszcze dekodera ale on idzie bezpośrednio na płytkę PCB na krótkich przewodach. Jeśli był głośnik to byl montowany do sklepienia krótszego przedziału maszynowego. Bezpośrednio do budy bez pudła rezonansowego, za które robi właśnie przedział maszynowy.
To rzeczywiście jakaś inna wersja. Żadna z SM które składałem nie miała tak równej i cienkiej krawędzi ryflowanego, górnego pomostu.

Fotka żeby nie być gołosłownym
20231214_194442.jpg
To dlatego, że ta moja wersja to jest z pod ręki mistrza odlewnictwa Franciszka Strzelczyka z APM.
Niestety potem jak zamknęli działalność nie znalazłem już takiego odlewnika żywic.
Wojtek_Kraków
Posty: 1651
Rejestracja: 12 sie 2016, 09:11
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Zestawy do montażu od UMF

Post autor: Wojtek_Kraków »

Ranger pisze: 14 gru 2023, 19:05
Rama jest żywiczna 100%. Nic nie było doklejane.
To jest wcześniejsza wersja kiedy nie było jeszcze metalowego łoża silnika.
Nie zmienia to faktu, ze miejsca w budce jest wystarczająco.
Po prostu płytka PCB jest umieszczona tak, ze sciana czołowa budki maszynisty wchodzi między żółty kondensator a czarny scalak. TO TAKI TIP MONTAŻOWY DLA INNYCH.

Koła zamachowe są ściągnięte i założone mniejsze. Z 12mm na 9mm średnicy.

Oczywiście cały przedział maszynowy jest również żywiczny.

Prawda, nie ma jeszcze dekodera ale on idzie bezpośrednio na płytkę PCB na krótkich przewodach. Jeśli był głośnik to byl montowany do sklepienia krótszego przedziału maszynowego. Bezpośrednio do budy bez pudła rezonansowego, za które robi właśnie przedział maszynowy.
To rzeczywiście jakaś inna wersja. Żadna z SM które składałem nie miała tak równej i cienkiej krawędzi ryflowanego, górnego pomostu.

Fotka żeby nie być gołosłownym
20231214_194442.jpg
Wojtek_Kraków
Posty: 1651
Rejestracja: 12 sie 2016, 09:11
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Zestawy do montażu od UMF

Post autor: Wojtek_Kraków »

Ranger pisze: 14 gru 2023, 19:05
Wojtek_Kraków pisze: 14 gru 2023, 16:24
Ranger pisze: 14 gru 2023, 11:42

Ja lubię taki porządek.
Bardzo ładnie i czysto.
Tylko chciałbym zauważyć fakt że u Ciebie na zdjęciu nie ma większości obciążnika, który jest balastem, a do którego (wg instrukchi) ma być klejony silnik.
Silnik na zdjeciu doklejony jest bezpośrednio do ramy.
Swoją drogą to rama chyba jest odlewem żywicznym z dolepioną blachą od góry ale tego nie jestem w stanie w 100% stwierdzić po zdjęciu.
Idąc dalej czy na tą ramę była nakładana odlewana buda czy z blaszek?
Pytam bo płytka jest doklejona do silnika na grubszej taśmie dzięki czemu mieszczą się koła zamachowe. (Nie wyglądają na mniejsze niż standardowe z modelu ale mogę się mylić).
Jeśli jest tak jak pisze to śmiem twierdzić, że buda jest blaszana.
I tu tochodzimy do sedna. W blaszanej będzie jest sporo miejsca na kable. W żywicznej takiego komfortu nie ma.
Dlatego właśnie wolałem sobie wyfrezowanie rowek i tamtędy puścić zasilanie z wózka ( dalszego od dekodera).
Rama jest żywiczna 100%. Nic nie było doklejane.
To jest wcześniejsza wersja kiedy nie było jeszcze metalowego łoża silnika.
Nie zmienia to faktu, ze miejsca w budce jest wystarczająco.
Po prostu płytka PCB jest umieszczona tak, ze sciana czołowa budki maszynisty wchodzi między żółty kondensator a czarny scalak. TO TAKI TIP MONTAŻOWY DLA INNYCH.

Koła zamachowe są ściągnięte i założone mniejsze. Z 12mm na 9mm średnicy.

Oczywiście cały przedział maszynowy jest również żywiczny.

Prawda, nie ma jeszcze dekodera ale on idzie bezpośrednio na płytkę PCB na krótkich przewodach. Jeśli był głośnik to byl montowany do sklepienia krótszego przedziału maszynowego. Bezpośrednio do budy bez pudła rezonansowego, za które robi właśnie przedział maszynowy.
To rzeczywiście jakaś inna wersja. Żadna z SM które składałem nie miała tak równej i cienkiej krawędzi ryflowanego, górnego pomostu.
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3807
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Zestawy do montażu od UMF

Post autor: Ranger »

Wojtek_Kraków pisze: 14 gru 2023, 16:24
Ranger pisze: 14 gru 2023, 11:42
Wojtek_Kraków pisze: 14 gru 2023, 10:07 Każdy robi jak mu wygodniej.
Ja lubię taki porządek.
Bardzo ładnie i czysto.
Tylko chciałbym zauważyć fakt że u Ciebie na zdjęciu nie ma większości obciążnika, który jest balastem, a do którego (wg instrukchi) ma być klejony silnik.
Silnik na zdjeciu doklejony jest bezpośrednio do ramy.
Swoją drogą to rama chyba jest odlewem żywicznym z dolepioną blachą od góry ale tego nie jestem w stanie w 100% stwierdzić po zdjęciu.
Idąc dalej czy na tą ramę była nakładana odlewana buda czy z blaszek?
Pytam bo płytka jest doklejona do silnika na grubszej taśmie dzięki czemu mieszczą się koła zamachowe. (Nie wyglądają na mniejsze niż standardowe z modelu ale mogę się mylić).
Jeśli jest tak jak pisze to śmiem twierdzić, że buda jest blaszana.
I tu tochodzimy do sedna. W blaszanej będzie jest sporo miejsca na kable. W żywicznej takiego komfortu nie ma.
Dlatego właśnie wolałem sobie wyfrezowanie rowek i tamtędy puścić zasilanie z wózka ( dalszego od dekodera).
Rama jest żywiczna 100%. Nic nie było doklejane.
To jest wcześniejsza wersja kiedy nie było jeszcze metalowego łoża silnika.
Nie zmienia to faktu, ze miejsca w budce jest wystarczająco.
Po prostu płytka PCB jest umieszczona tak, ze sciana czołowa budki maszynisty wchodzi między żółty kondensator a czarny scalak. TO TAKI TIP MONTAŻOWY DLA INNYCH.

Koła zamachowe są ściągnięte i założone mniejsze. Z 12mm na 9mm średnicy.

Oczywiście cały przedział maszynowy jest również żywiczny.

Prawda, nie ma jeszcze dekodera ale on idzie bezpośrednio na płytkę PCB na krótkich przewodach. Jeśli był głośnik to byl montowany do sklepienia krótszego przedziału maszynowego. Bezpośrednio do budy bez pudła rezonansowego, za które robi właśnie przedział maszynowy.
Wojtek_Kraków
Posty: 1651
Rejestracja: 12 sie 2016, 09:11
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Zestawy do montażu od UMF

Post autor: Wojtek_Kraków »

Ranger pisze: 14 gru 2023, 11:42
Wojtek_Kraków pisze: 14 gru 2023, 10:07 Każdy robi jak mu wygodniej.
Ja lubię taki porządek.
Bardzo ładnie i czysto.
Tylko chciałbym zauważyć fakt że u Ciebie na zdjęciu nie ma większości obciążnika, który jest balastem, a do którego (wg instrukchi) ma być klejony silnik.
Silnik na zdjeciu doklejony jest bezpośrednio do ramy.
Swoją drogą to rama chyba jest odlewem żywicznym z dolepioną blachą od góry ale tego nie jestem w stanie w 100% stwierdzić po zdjęciu.
Idąc dalej czy na tą ramę była nakładana odlewana buda czy z blaszek?
Pytam bo płytka jest doklejona do silnika na grubszej taśmie dzięki czemu mieszczą się koła zamachowe. (Nie wyglądają na mniejsze niż standardowe z modelu ale mogę się mylić).
Jeśli jest tak jak pisze to śmiem twierdzić, że buda jest blaszana.
I tu tochodzimy do sedna. W blaszanej będzie jest sporo miejsca na kable. W żywicznej takiego komfortu nie ma.
Dlatego właśnie wolałem sobie wyfrezowanie rowek i tamtędy puścić zasilanie z wózka ( dalszego od dekodera).
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3807
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Zestawy do montażu od UMF

Post autor: Ranger »

Wojtek_Kraków pisze: 14 gru 2023, 10:07 Każdy robi jak mu wygodniej.
Ja lubię taki porządek.
Załączniki
WP_20141209_003.jpg
Wojtek_Kraków
Posty: 1651
Rejestracja: 12 sie 2016, 09:11
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Zestawy do montażu od UMF

Post autor: Wojtek_Kraków »

Każdy robi jak mu wygodniej.
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3807
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Zestawy do montażu od UMF

Post autor: Ranger »

Wojtek_Kraków pisze: 14 gru 2023, 06:09
Ranger pisze: 14 gru 2023, 00:13
Ale po co to robić skoro korpusy wózków mają rowki na te przewody.
Bo znacznie łatwiej pomieścić kable w środku.
Wykonałem ponad 60 gotowych SM42 z zestawów żywicznych i nie wiem o czym piszesz.
Przewody czasem wymianiałem na swoje i byly lutowane do skróconych przewodów z dekodera albo bezpośrednio na dekoder.
Wojtek_Kraków
Posty: 1651
Rejestracja: 12 sie 2016, 09:11
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Zestawy do montażu od UMF

Post autor: Wojtek_Kraków »

Ranger pisze: 14 gru 2023, 00:13
Ale po co to robić skoro korpusy wózków mają rowki na te przewody.
Bo znacznie łatwiej pomieścić kable w środku.
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3807
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Zestawy do montażu od UMF

Post autor: Ranger »

Wojtek_Kraków pisze: 14 gru 2023, 00:05 Dobra robota.
Przemyśl wypiłowanie rowków w balascie pod kable zasilające z wózka.
Ale po co to robić skoro korpusy wózków mają rowki na te przewody.
Wojtek_Kraków
Posty: 1651
Rejestracja: 12 sie 2016, 09:11
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Zestawy do montażu od UMF

Post autor: Wojtek_Kraków »

Dobra robota.
Przemyśl wypiłowanie rowków w balascie pod kable zasilające z wózka.
mae
Posty: 196
Rejestracja: 12 mar 2018, 18:25
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Zestawy do montażu od UMF

Post autor: mae »

Wyszło mi tak:
E75A6274-6707-4CF1-ACC5-C7CBBACC2580-1~2.jpg
9E42818C-D942-48D8-8299-12E2A0844618-1~2.jpg
9D4F6297-85ED-49F6-AF13-CB9826CB981F-1~3.jpg
Jedna blaszka i drucik, którego nie użyłem w rt500.
Wojtek_Kraków
Posty: 1651
Rejestracja: 12 sie 2016, 09:11
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Zestawy do montażu od UMF

Post autor: Wojtek_Kraków »

mae pisze: 11 gru 2023, 08:44
Wojtek_Kraków pisze: 10 gru 2023, 13:57(...)
Dzięki! Bardzo dobre rozwiązanie, tym bardziej, że wokół silnika właściwie nie ma miejsca....
Nie ma problemu.
Jak coś to pytaj. Kilka ich złożyłem, kilka wyserwisowałem, kilka składałem po wypadku;)

A tu są rysunki z wymiarami gdzie można pobrać szablony
http://www.pojezdy.eu/view.php?cisloclanku=2010020008
mae
Posty: 196
Rejestracja: 12 mar 2018, 18:25
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Zestawy do montażu od UMF

Post autor: mae »

Wojtek_Kraków pisze: 10 gru 2023, 13:57(...)
Dzięki! Bardzo dobre rozwiązanie, tym bardziej, że wokół silnika właściwie nie ma miejsca....
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3807
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Zestawy do montażu od UMF

Post autor: Ranger »

Wojtek_Kraków pisze: 10 gru 2023, 13:57 Kurcze nie mogę znaleźć kluczowych zdjęć ale postaram się na podstawie tego co mam opisać.
1. Przeróbka balastów.
Frezuję od spodu rowki na około 1x1mm - łatwiej poprowadzić kable z zasilaniem.
2. Nawiercam otwory wiertłem 1.95 w zaznaczonych miejscach.
20231210_125651.jpg

3 Gwintuję otwory gwintownikiem (z braku laku można to zrobić też śrubką bo mosiądz jest miękki).

4. Zakładam wózek do ramy, przykładam balast w miejsce gdzie ma być zamocowany. Zaznaczam na ramie otwory pod śruby. Wiercę wiertłem 2.0. Następnie nakiełkiem (można też wiertłem) robię stożkowe otwory od spodu ramy pod łeb śruby, tak żeby potem były na równo z ramą.

Czas zająć się teraz silnikiem.
Ze ścinkow blachy przygotowuje dwa elementy.

1. Ten od strony gdzie nie ma szczotek.
Generalnie chodzi o to żeby zrobić blaszkę w ksztalcie litery L ale takiej, której jedna ściana (pionowa) będzie miała kształt ścianki silnika gdzie wychodzi wał a druga (zwykły prostokącik), która zostanie dolutowana do balastu.
W pionowej ścianie tej blaszki robimy otwory pod wyjście wału oraz dwa małe otwory pod mikro śrubki które trzymają silnik. Jakby ktoś nie miał takich śrubek to można wlutować w blaszkę dwa druciki.
Wymiary i rozmieszczenie otworów można albo obrysowac z silnika albo pobrać szablon na internecie od producenta z kształtem silnika (mashima).

2. Blaszka od strony szczotek.
Tu opis będzie trudnijeszy.
Blaszka też będzie miała stopkę (prostokącik), który lutujesz do balastu ale ściana gdzie będzie mocowany silnik musi mieć kształt takiego "kwadratowego" S. Musi być ono odpowiednio ciasne bo w to S wejdzie nasz silnik..

Teraz trzeba położyć silnik na balastach i zaznaczyć gdzie dolutować blaszki. Należy pamiętać, aby ułożyć silnik szczotkami w stronę przodu.

20231210_125430.jpg

Potem jeszcze tylko wyszlifować budę od środka i można zakładać.
IMG_20231210_135134.jpg

Trzeba to robić jednak powoli, bo ściany odlewu mają różną grubość w różnych miejscach oraz nagle okazuje się, że trafiasz na bąbla.

Aha, sufit budy (zwłaszcza gdzie jest zgrubienie pod wentylator) też warto sporo zeszlifować. Docenisz to przy montażu elektroniki.


To jeszcze coś o KKS.
Użyłem tych mosiężnych z zestawu ale...

Dorobiłem sobie blaszkę, w którą wsuwam kulisę razem z dyszlem. Potem całość przykrecam od spodu śrubami mocującymi budę.
20231210_115102.jpg

Aha gniazdo samego sprzęgu trzeba sporo zeszlifować od strony wózka I najlepiej też zaokrąglić na rogach.


Jakbyś miał jakieś pytania to pisz.
Ja się cieszę, że chociaż Ty kombinujesz i przerabiasz na własną modlę. Po to są te zestawy.
Można zmontować na wiele sposobów.
ODPOWIEDZ

Wróć do „UMF”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości