Frankowo - Moje pierwsze moduły
Moderator: mod-Makieta Modułowa
-
- Posty: 1651
- Rejestracja: 12 sie 2016, 09:11
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Frankowo - Moje pierwsze moduły
Układ torowy i charakter stacji jest zaczerpnięty z realnego obiektu o nazwie Świętno (13,816 km linii Wolsztyn-Żagań).
https://www.bazakolejowa.pl/index.php?d ... no=galeria
Tak na prawdę od 1980 roku ze stacji został przemianowany na przystanek i ładownie.
Ruch był osobowy i towarowy ale pewnie lokalny i taki też ma odwzorowywać.
Po lewej stronie budynku stacji był plac ładunkowy. Po prawej mała rampa ziemna (o ile dobrze pamiętam), a w głębi schowany magazyn (ja przysunę ten magazyn bliżej torów) Jeśli chodzi o towary, to raczej takie które są przewożone w wagonach krytych. Nie będę robił placu ładunkowego na którym leżałby np węgiel, kruszywo albo np drzewo.
Długa bocznica ma za zadanie pomieścić np 10 wagonów Gbs, albo np trochę dłuższych węglarek czteroosiowych.
Jeśli chodzi o ruch osobowy to chciałbym aby na peronie mieścił się skład np Ok1+5xBix
https://www.bazakolejowa.pl/index.php?d ... no=galeria
Tak na prawdę od 1980 roku ze stacji został przemianowany na przystanek i ładownie.
Ruch był osobowy i towarowy ale pewnie lokalny i taki też ma odwzorowywać.
Po lewej stronie budynku stacji był plac ładunkowy. Po prawej mała rampa ziemna (o ile dobrze pamiętam), a w głębi schowany magazyn (ja przysunę ten magazyn bliżej torów) Jeśli chodzi o towary, to raczej takie które są przewożone w wagonach krytych. Nie będę robił placu ładunkowego na którym leżałby np węgiel, kruszywo albo np drzewo.
Długa bocznica ma za zadanie pomieścić np 10 wagonów Gbs, albo np trochę dłuższych węglarek czteroosiowych.
Jeśli chodzi o ruch osobowy to chciałbym aby na peronie mieścił się skład np Ok1+5xBix
- T_Domagalski
- Moderator
- Posty: 1900
- Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Frankowo - Moje pierwsze moduły
Dla mnie ta stacja jest trochę nieskładna - tu jakiś tor z magazynem, tam jakiś tor, żeby (cytat) "upchnąć jakiś długi skład.".
Aby projekt stacji miał sens, trzeba zacząć od określenia, jakie wymagania musi spełniać dana stacja, tzn. jaki ruch będzie musiała obsługiwać (zarówno osobowy jak i towarowy), jakie towary będzie przyjmować. Od tego będzie zależeć liczba peronów, rodzaj i typ ramp lub innych urządzeń ładunkowych. Dopiero na tej podstawie mozna okreslić liczbę potrzebnych torów głównych i bocznych. A na koniec tak spiąć je rozjazdami, aby zapewnić najbardziej optymalne przebiegi zarówno pociągowe jak i manewrowe.
Aby projekt stacji miał sens, trzeba zacząć od określenia, jakie wymagania musi spełniać dana stacja, tzn. jaki ruch będzie musiała obsługiwać (zarówno osobowy jak i towarowy), jakie towary będzie przyjmować. Od tego będzie zależeć liczba peronów, rodzaj i typ ramp lub innych urządzeń ładunkowych. Dopiero na tej podstawie mozna okreslić liczbę potrzebnych torów głównych i bocznych. A na koniec tak spiąć je rozjazdami, aby zapewnić najbardziej optymalne przebiegi zarówno pociągowe jak i manewrowe.
-
- Posty: 1651
- Rejestracja: 12 sie 2016, 09:11
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Frankowo - Moje pierwsze moduły
To też jest jakaś myśl. Skróci się tylko bocznica.Jerzyr pisze:To chyba jest najrozsądniejszy pomysł. Możesz jeszcze lewą głowicę przenieść na drugi skraj czerwonego segmentu. Zyskasz kolejne 30-40 cm.
- Jerzyr
- Posty: 340
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 13:02
- Lokalizacja: Łapy
- Kontakt:
Re: Frankowo - Moje pierwsze moduły
W przypadku imprez może to być za mało. Dodaj jeszcze sensowną odległość semafora (chyba będą) od rozjazdu i bezpieczną odległość składu od tylnego rozjazdu, może okazać się że na skład pozostanie tylko metr.Wojtek_Kraków pisze:Główny i ten bliżej stacji będzie miał około 1600mm. Najbardziej zewnętrzny około 1340mm.
To chyba jest najrozsądniejszy pomysł. Możesz jeszcze lewą głowicę przenieść na drugi skraj czerwonego segmentu. Zyskasz kolejne 30-40 cm.Wojtek_Kraków pisze:Jest opcja żeby np wsadzić pomiędzy żółty a zielony dodatkowy segment np 900.
-
- Posty: 1651
- Rejestracja: 12 sie 2016, 09:11
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Frankowo - Moje pierwsze moduły
Główny i ten bliżej stacji będzie miał około 1600mm. Najbardziej zewnętrzny około 1340mm.Jerzyr pisze:Jaką masz długość użytkową torów stacyjnych? Z rysunku wynika, że nieco ponad metr?
Jest opcja żeby np wsadzić pomiędzy żółty a zielony dodatkowy segment np 900.
Wtedy by mi się ładnie wszystko składało w kanapki do wożenia. Musze tylko sprawdzić czy do auta wejdzie
PS Zaraz się okaże że cała pętla będzie w standardzie
- Jerzyr
- Posty: 340
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 13:02
- Lokalizacja: Łapy
- Kontakt:
Re: Frankowo - Moje pierwsze moduły
Jaką masz długość użytkową torów stacyjnych? Z rysunku wynika, że nieco ponad metr?
-
- Posty: 1651
- Rejestracja: 12 sie 2016, 09:11
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Frankowo - Moje pierwsze moduły
Dobry wieczór;)
W końcu miałem czas posiedzieć i trochę przemyśleć temat.
Układ będzie jak na załączonym schemacie chociaż rozważam jeszcze jedno rozwiązanie (na potrzeby domu). Zrobiłem opisy i strzałki ale przy tak małej rozdzielczości nic nie widać więc postaram się opisać co nieco.
Cała stacja na imprezach będzie składać się z 6 skrzynek. 900/900/900/900/600/900(chodzi oczywiście o długość w mm). Dodatkowo dwa małe moduły 300, na których będą semafory, o których pisał Tadeusz.
W warunkach domowych będzie troszkę inaczej(determinuje mnie długość pomieszczenia).
Stacja będzie, krótsza o jedną skrzynkę 900, która to będzie wpinana w szlak domowy (niebieskie tory na dole schematu).
Ta skrzynka jest głównie po to aby wydłużyć bocznicę po lewej stronie stacji, tak aby można było tam upchnąć jakiś długi skład.
Z zabudowań planuję na razie iść w minimalizm, czyli:
- skromny budynek stacji (prawdopodobnie będę szukał czegoś na wzór stacyjki w Świętnie albo czegoś z domowego podwórka czyli Galicji)
- mały kibelek dworcowy
- mały magazyn z rampą
- za budynkiem dworca przystanek PKS i budka telefoniczna
Moduły będą miały szerokość 300mm.
Jeśli więc nie uda się ładnie wkomponować budynku stacji, to będzie tak jak pisałem na początku. Czyli dopinany moduł z zabudową.
Budowę całego układu zacznę jednak od skrzynek niestandardowych (bez koloru na schemacie).
Kiedy będę już zadowolony z efektu zieleni, tłucznia na torach itd wtedy porwę się na budowę stacji.
Mam nadzieję, że niebawem pierwsze efekty
W końcu miałem czas posiedzieć i trochę przemyśleć temat.
Układ będzie jak na załączonym schemacie chociaż rozważam jeszcze jedno rozwiązanie (na potrzeby domu). Zrobiłem opisy i strzałki ale przy tak małej rozdzielczości nic nie widać więc postaram się opisać co nieco.
Cała stacja na imprezach będzie składać się z 6 skrzynek. 900/900/900/900/600/900(chodzi oczywiście o długość w mm). Dodatkowo dwa małe moduły 300, na których będą semafory, o których pisał Tadeusz.
W warunkach domowych będzie troszkę inaczej(determinuje mnie długość pomieszczenia).
Stacja będzie, krótsza o jedną skrzynkę 900, która to będzie wpinana w szlak domowy (niebieskie tory na dole schematu).
Ta skrzynka jest głównie po to aby wydłużyć bocznicę po lewej stronie stacji, tak aby można było tam upchnąć jakiś długi skład.
Z zabudowań planuję na razie iść w minimalizm, czyli:
- skromny budynek stacji (prawdopodobnie będę szukał czegoś na wzór stacyjki w Świętnie albo czegoś z domowego podwórka czyli Galicji)
- mały kibelek dworcowy
- mały magazyn z rampą
- za budynkiem dworca przystanek PKS i budka telefoniczna
Moduły będą miały szerokość 300mm.
Jeśli więc nie uda się ładnie wkomponować budynku stacji, to będzie tak jak pisałem na początku. Czyli dopinany moduł z zabudową.
Budowę całego układu zacznę jednak od skrzynek niestandardowych (bez koloru na schemacie).
Kiedy będę już zadowolony z efektu zieleni, tłucznia na torach itd wtedy porwę się na budowę stacji.
Mam nadzieję, że niebawem pierwsze efekty
-
- Posty: 1651
- Rejestracja: 12 sie 2016, 09:11
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Frankowo - Moje pierwsze moduły
Panowie
Dziękuję za opinie.
Przemyślę temat i jak coś urodzi się więcej w głowie na pewno będę pisał.
Podział na skrzynki postaram się wrzucić niebawem jak zainstaluję nową wersję bo coś mi się nie chcą otworzyć plany które wymodziłem.
Dziękuję za opinie.
Przemyślę temat i jak coś urodzi się więcej w głowie na pewno będę pisał.
Podział na skrzynki postaram się wrzucić niebawem jak zainstaluję nową wersję bo coś mi się nie chcą otworzyć plany które wymodziłem.
- T_Domagalski
- Moderator
- Posty: 1900
- Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Frankowo - Moje pierwsze moduły
To prawda. Nawet na stacji, gdzie wyjazd odbywał się na rozkaz, semafory wjazdowe musiały być.gemol pisze:Zastanowiłbym się nad semaforami wjazdowymi, które powinny być.
Na imprezach też znacznie ułatwiają sterowanie ruchem. Szczególnie gdy do stacji zbliża się "obcy" maszynista będący jeszcze poza zasięgiem twojego głosu...
-
- Posty: 1047
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 10:33
- Lokalizacja: Radom
- Kontakt:
Re: Frankowo - Moje pierwsze moduły
Zastanowiłbym się nad semaforami wjazdowymi, które powinny być.
- drlukasz
- Posty: 1042
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:03
- Lokalizacja: Częstochowa
- Kontakt:
Re: Frankowo - Moje pierwsze moduły
Rozwiązanie dobre jak każde inne. Na pewno równe moduły są prostsze w transporcie i składowaniu. Poza tym zawsze możesz prosto zmienić wystrój dodatkowego modułu (albo mieć ich kilka wymiennych np. z różnymi budynkami )Wojtek_Kraków pisze:Mam też troszkę inny pomysł na wykonanie skrzynek z budynkiem stacyjnym.(...) Całość byłaby dokręcana z boku.
Minimum to 30 cm. Spokojnie się wymieścisz.Wojtek_Kraków pisze:- jakiej minimalnej szerokości musi być moduł na którym byłyby 3 tory stacyjne?
Zgodnie z przepisami Ale bez przesadyzmu - na małej stacyjce 3cm wystarczą. Tym bardziej jeśli miałyby być ziemnymi peronami.Wojtek_Kraków pisze:- jakiej szerokości powinny być perony?
Jasne. Najwyżej zawiadowca się więcej nagada do maszynistów.Wojtek_Kraków pisze:- czy taka stacja bez sygnalizacji zostanie dopuszczona do imprezy?
Powinna, ale nie przejmuj się tym już teraz. Na początek wystarczy żeby miała poprawną elektrykę.Wojtek_Kraków pisze:- czy taka mała stacja musi być wyposażona w booster?
- Niejeden+
- Posty: 305
- Rejestracja: 06 mar 2010, 15:41
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Frankowo - Moje pierwsze moduły
2.1.6 Norma zaleca, aby długości modułów prostych oraz promienie modułów łukowych były wielokrotnością 300 mm. Kąty modułów łukowych powinny być wielokrotnością 15°
-
- Posty: 1441
- Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
- Lokalizacja: Białystok
- Kontakt:
Re: Frankowo - Moje pierwsze moduły
Podoba mi się ten pomysł na stację. Będziesz miał zajecie na jakieś trzy - cztery lata. Życzę wytrwałościWojtek_Kraków pisze: Moje założenia to:
- klimat to epoka III/IV OK
- perony długości około 1,4-1,6m. Chciałbym aby były ziemne ale pewnie łatwiej będzie zrobić wyłożone płytką chodnikową dla mnie łatwiej ziemne
- jedna bocznica dłuższa aby pomieściła jakiś przynajmniej 10 wagonowy skład towarowy węglarek czteroosiowych OK
- druga bocznica krótsza na kilka krytych dwuosiowych stojących np przy magazynie lub rampie OK
- sygnalizacja raczej świetlna (ze względu na koszty sprawdź ceny i którą epokę chcesz robić ) lub w ogóle brak. Kiedyś ponoć była kształtowa ale na starych zdjęciach nie widzę tu film z wjazdowym semaforem kształtowym
- zwrotnice EW3 sterowane za pomocą MP1 (kiedyś dostałem) analogowo OK
- całość zakończona zestandaryzowanym profilem z wyjściem na szlak jednotorowy. MP1-TT
To taki ogólny zarys. Całość będzie miała około 4,2m długości z możliwością rozbudowy. pokaż jak ma być podzielona stacja na segmenty i jak mają wyglądać skrzynki dokręcane
Dla mnie o tyle miałoby to znaczenie że łatwiej coś przechowywać i przewozić jak ma jeden wymiar. 60cm?, 90cm?, inny?
-
- Posty: 424
- Rejestracja: 17 sty 2011, 23:13
- Lokalizacja: Chorzów
- Kontakt:
Re: Frankowo - Moje pierwsze moduły
Jako że linia jednotorowa to skrzynka na szerokość 30 cm (może być więcej w obrębie stacji). Całość powinna mieścić się w siatce 30cm, zgodnie z założeniami Sttandardu.
Stacja powinna mieć przynajmniej spaxa do zasilania torów.
Powinieneś przewidzieć możliwość rozbudowy stacji o dodatkową skrzynkę aby wydłużyć długość torów.
Semafory nie są wymagane.
Stacja powinna mieć przynajmniej spaxa do zasilania torów.
Powinieneś przewidzieć możliwość rozbudowy stacji o dodatkową skrzynkę aby wydłużyć długość torów.
Semafory nie są wymagane.
-
- Posty: 125
- Rejestracja: 11 wrz 2017, 18:52
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Frankowo - Moje pierwsze moduły
Projekt ambitny w fajnym klimacie mam nadzieję że go bez problemów zrealizujesz i pojeździmy na imprezie
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości