moduł pętli w obrotnicy
Moderator: mod-Elektryka i DCC
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10307
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: moduł pętli w obrotnicy
Ciekawe, sprawdzimy.
-
- Posty: 485
- Rejestracja: 18 gru 2006, 08:22
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: moduł pętli w obrotnicy
Spróbujcie zmienić czas reakcji z21 na zwarcie - w z21 Settings/Program Settings/Send to z21. U mnie po wydłużeniu czasu przestały się resetować dekodery lokomotyw na pętli zwrotnej z modułem Rubikusa.ArturSchŁ pisze:z21 jest szybki i reaguje na te zwarcia układem zabezpieczenia.
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10307
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: moduł pętli w obrotnicy
Powodzenia.
- wicy
- Posty: 1707
- Rejestracja: 23 mar 2014, 08:27
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: moduł pętli w obrotnicy
Dzięki panowie. Mam nadzieję, że wkrótce sam to przetestuję
-
- Posty: 393
- Rejestracja: 15 maja 2007, 14:02
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: moduł pętli w obrotnicy
Sorki, może zbyt lakonicznie odpowiedziałem.
Pytałeś, jak toto (Rubikus 9602) sprawuje się w petli i czy ktoś to stosował. Odpowiedziałem, że OK.
Drugie pytanie dotyczyło współpracy z z21 i tu, z braku wiedzy, odesłałem Cię do informacji Artura. Zresztą Artur jeszcze raz to wyjaśnił.
Pytałeś, jak toto (Rubikus 9602) sprawuje się w petli i czy ktoś to stosował. Odpowiedziałem, że OK.
Drugie pytanie dotyczyło współpracy z z21 i tu, z braku wiedzy, odesłałem Cię do informacji Artura. Zresztą Artur jeszcze raz to wyjaśnił.
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10307
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: moduł pętli w obrotnicy
Jeśli chcesz stosować moduł p.zwarciowy (Lenz, Martinezo) to warto pomiędzy z21, a tory wstawić booster roco (10761/2, 10764/5) przynajmniej do segmentu z obrotnicą, wtedy chwilowe zwarcia (w momencie zmiany polaryzacji) nie blokują z21, a booster.
Z Rubikusem prawdopodobnie będzie tak samo, bo moduły pętli wykrywają zwarcie jako impuls do zmiany polaryzacji.
z21 jest szybki i reaguje na te zwarcia układem zabezpieczenia.
Zamiast w/w roco można dać dowolny booster np DiY (Paco, NanoX czy AVT).
Z Rubikusem prawdopodobnie będzie tak samo, bo moduły pętli wykrywają zwarcie jako impuls do zmiany polaryzacji.
z21 jest szybki i reaguje na te zwarcia układem zabezpieczenia.
Zamiast w/w roco można dać dowolny booster np DiY (Paco, NanoX czy AVT).
- wicy
- Posty: 1707
- Rejestracja: 23 mar 2014, 08:27
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: moduł pętli w obrotnicy
Dzięki.
Choć się pogubiłem
Piszesz że działa z z21 bez problemu. Artur pisze, że z21 wykrywa moduł jako zwarcie, czyli, że nie działa....
Choć się pogubiłem
Piszesz że działa z z21 bez problemu. Artur pisze, że z21 wykrywa moduł jako zwarcie, czyli, że nie działa....
-
- Posty: 393
- Rejestracja: 15 maja 2007, 14:02
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: moduł pętli w obrotnicy
Stosowałem. Działało bez problemu.wicy pisze:Co prawda nie chodzi mi konkretnie o obrotnicę, ale o pętlę ogólnie a ponieważ w temacie padła nazwa modułu Rubikus 9602, chciałbym się dowiedzieć jak toto w pętli się sprawuje?
Zobacz post Artura trochę wcześniej. Ten dotyczący zasilania.wicy pisze:Czy działa bez problemu z białym z21 (nie start)?.
-
- Posty: 947
- Rejestracja: 29 lis 2014, 00:59
- Lokalizacja: Kozienice
- Kontakt:
Re: moduł pętli w obrotnicy
Pytasz o moduł pętli Rubikusa , może akurat nie w temacie pytania /nie mam Rubikusa/ale w swojej pętli zastosowałem Lenza ,który jednocześnie obsługuje pętlę i obrotnicę i działa bez problemu .
- wicy
- Posty: 1707
- Rejestracja: 23 mar 2014, 08:27
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: moduł pętli w obrotnicy
Co prawda nie chodzi mi konkretnie o obrotnicę, ale o pętlę ogólnie a ponieważ w temacie padła nazwa modułu Rubikus 9602, chciałbym się dowiedzieć jak toto w pętli się sprawuje?
W praktyce ktoś to stosował?
Czy działa bez problemu z białym z21 (nie start)?
Czy dość szybko wykrywa zwarcie i lokomotywy nie stają/zwalniają?
Czy konieczne jest wyłączanie tryby analog w dekoderach?
Ostatnio ktoś pomstował na elektronikę w sadzarce Rubikusa, więc mam pewne obawy.
W praktyce ktoś to stosował?
Czy działa bez problemu z białym z21 (nie start)?
Czy dość szybko wykrywa zwarcie i lokomotywy nie stają/zwalniają?
Czy konieczne jest wyłączanie tryby analog w dekoderach?
Ostatnio ktoś pomstował na elektronikę w sadzarce Rubikusa, więc mam pewne obawy.
- dejww
- Posty: 252
- Rejestracja: 25 cze 2013, 11:19
- Lokalizacja: Chorzów
- Kontakt:
Re: moduł pętli w obrotnicy
Abra kadabra to czary i magia, sekretem jest ...
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10307
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: moduł pętli w obrotnicy
CZARYdarg pisze:... jak to jest ,że jadąc torem (szlak) do pętli i po jej przejechaniu znowu mogę jechać tym samym torem jednak w kierunku przeciwnym??? To co "czarna skrzynka" zamieniła polaryzację prądu w szynach na szlaku i całej makiecie ? (Może zamieniła kabelki w silniku lokomotywy)
- wicy
- Posty: 1707
- Rejestracja: 23 mar 2014, 08:27
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: moduł pętli w obrotnicy
Spójrz na to w ten sposób. Moduł "wyrównuje" potencjały pętli w punktach izolowanych jeśli wykryje na tych punktach zwarcie.
Zjeżdżając z pętli, po wykryciu zwarcia, potencjały są zamieniane w pętli, są dopasowane do szlaku, zwarcie jest usuwane, loka zjeżdża z pętli.
Sygnał DCC to nie prąd stały, gdzie na jednej szynie jest "+", na drugiej "-". DCC to sygnał przemienny - raz jedna szyna jest "plusem", raz druga. W punkcie izolacji pętli nie ma to znaczenia która jest która, byle w momencie wystąpienia sygnału wysokiego na jednej szynie, pod drugiej stronie izolacji też był stan wysoki. Jeśli w danym momencie byłby niski, a koło zwarło szyny (lub wózek poprzez wewnętrzne odbieraki) to mamy zwarcie sygnałowe.
Zjeżdżając z pętli, po wykryciu zwarcia, potencjały są zamieniane w pętli, są dopasowane do szlaku, zwarcie jest usuwane, loka zjeżdża z pętli.
Sygnał DCC to nie prąd stały, gdzie na jednej szynie jest "+", na drugiej "-". DCC to sygnał przemienny - raz jedna szyna jest "plusem", raz druga. W punkcie izolacji pętli nie ma to znaczenia która jest która, byle w momencie wystąpienia sygnału wysokiego na jednej szynie, pod drugiej stronie izolacji też był stan wysoki. Jeśli w danym momencie byłby niski, a koło zwarło szyny (lub wózek poprzez wewnętrzne odbieraki) to mamy zwarcie sygnałowe.
- darg
- Posty: 103
- Rejestracja: 29 lip 2008, 13:09
- Lokalizacja: Bysław / Tuchola
- Kontakt:
Re: moduł pętli w obrotnicy
Dziękuję za te wyjaśnienia.
To ,że w momencie wykrycia zwarcia polaryzacja w pętli jest zamieniana to rozumiem
Dla pełnej jasności chciałbym wiedzieć jak to jest ,że jadąc torem (szlak) do pętli i po jej przejechaniu znowu mogę jechać tym samym torem jednak w kierunku przeciwnym??? To co "czarna skrzynka" zamieniła polaryzację prądu w szynach na szlaku i całej makiecie ? (Może zamieniła kabelki w silniku lokomotywy) Nie znam się na tym - może w DCC jest to możliwe ?Kiedyś uważałem, że trochę znam się na elektryce, a tu taki klops.
bardzo serdecznie dziękuję.
Darek G.
To ,że w momencie wykrycia zwarcia polaryzacja w pętli jest zamieniana to rozumiem
Dla pełnej jasności chciałbym wiedzieć jak to jest ,że jadąc torem (szlak) do pętli i po jej przejechaniu znowu mogę jechać tym samym torem jednak w kierunku przeciwnym??? To co "czarna skrzynka" zamieniła polaryzację prądu w szynach na szlaku i całej makiecie ? (Może zamieniła kabelki w silniku lokomotywy) Nie znam się na tym - może w DCC jest to możliwe ?Kiedyś uważałem, że trochę znam się na elektryce, a tu taki klops.
bardzo serdecznie dziękuję.
Darek G.
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10307
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: moduł pętli w obrotnicy
Moduł p.zwarciowy ma dwie pary styków:
- wejściowe (IN),
- wyjściowe (OUT).
Styki wejściowe łączymy zawsze do szyn zasilanych z boostera/centralki.
Styki wyjściowe łączymy z szynami, na których pojawia się zwarcie/zmiana polaryzacji.
W przypadku obrotnicy wszystkie tory dojazdowe do obrotnicy oraz wjazdowe do szopy łączymy ze sobą, po kolei (lewy-lewy oraz prawy-prawy) dookoła "dziury", natomiast styki wyjściowe łączymy z torem na pomoście. Ważne: długość toru na wyjściu układu p.zwarciowego MUSI być większa niż najdłuższy dopuszczony skład, bo inaczej wystające koła pierwszego i ostatniego pojazdu zwierają główny tor i niestety booster wykrywa zwarcie.
Szczególnie jest to ważne na pętlach gdy dopuszczamy bardzo długie składy, a bywają dłuższe niż pętla.
W przypadku obrotnicy i trójkąta (do nawracania) mamy do czynienia tylko z samą lokomotywą.
Jak działa ?
A to taka "czarna skrzynka", która wykrywa zwarcie i wtedy obraca polaryzację.
PS:
z21 wykrywa moduł p.zwarciowy jako zwarcie i trzeba całą pętlę (z dojazdem) zasilać z osobnego boostera (np 10764).
- wejściowe (IN),
- wyjściowe (OUT).
Styki wejściowe łączymy zawsze do szyn zasilanych z boostera/centralki.
Styki wyjściowe łączymy z szynami, na których pojawia się zwarcie/zmiana polaryzacji.
W przypadku obrotnicy wszystkie tory dojazdowe do obrotnicy oraz wjazdowe do szopy łączymy ze sobą, po kolei (lewy-lewy oraz prawy-prawy) dookoła "dziury", natomiast styki wyjściowe łączymy z torem na pomoście. Ważne: długość toru na wyjściu układu p.zwarciowego MUSI być większa niż najdłuższy dopuszczony skład, bo inaczej wystające koła pierwszego i ostatniego pojazdu zwierają główny tor i niestety booster wykrywa zwarcie.
Szczególnie jest to ważne na pętlach gdy dopuszczamy bardzo długie składy, a bywają dłuższe niż pętla.
W przypadku obrotnicy i trójkąta (do nawracania) mamy do czynienia tylko z samą lokomotywą.
Jak działa ?
A to taka "czarna skrzynka", która wykrywa zwarcie i wtedy obraca polaryzację.
PS:
z21 wykrywa moduł p.zwarciowy jako zwarcie i trzeba całą pętlę (z dojazdem) zasilać z osobnego boostera (np 10764).
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości