Górka
Moderator: mod-Makieta Modułowa
- wicy
- Posty: 1707
- Rejestracja: 23 mar 2014, 08:27
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: Górka
Takie małe uzupełnienie bo zaraz ktoś powie, że i2c się nie nadaje na dłuższe transmisje.
Błędne działanie dwóch modułów wynikało z błędu w oprogramowaniu.
Zanim do tego doszedłem, zmieniałem rezystory podciągające linie i2c na różne wartości w górę - od 2k2 do 15k i w żaden sposób nie zauważyłem różnic w działaniu całości.
Po poprawieniu błędów programu wszystko działa już jak należy
Błędne działanie dwóch modułów wynikało z błędu w oprogramowaniu.
Zanim do tego doszedłem, zmieniałem rezystory podciągające linie i2c na różne wartości w górę - od 2k2 do 15k i w żaden sposób nie zauważyłem różnic w działaniu całości.
Po poprawieniu błędów programu wszystko działa już jak należy
- wicy
- Posty: 1707
- Rejestracja: 23 mar 2014, 08:27
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: Górka
Przed świętami przyszły długo wyczekiwane płytki do semaforów, więc korzystając z wolnej chwili skleciłem magistralę.
Żle jest o tyle, że wysterowanie jednego układu zakłóca drugi układ. Wina chyba leży w źle dobranym podciąganiu I2C. Zastosowałem rezystory 2,2k. Teraz empirycznie trzeba dobrać inne...
Drugi sterownik sprawdzony na taśmie długości 5,84m, więc nie jest źle.Żle jest o tyle, że wysterowanie jednego układu zakłóca drugi układ. Wina chyba leży w źle dobranym podciąganiu I2C. Zastosowałem rezystory 2,2k. Teraz empirycznie trzeba dobrać inne...
- wicy
- Posty: 1707
- Rejestracja: 23 mar 2014, 08:27
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: Górka
Korzystając z przymusowej przerwy w konstruowaniu zrobiłem sobie wirtualną gablotkę
-
- Posty: 155
- Rejestracja: 28 lut 2008, 21:19
- Lokalizacja: Kalisz
- Kontakt:
Re: Górka
Tak jak wcześniej koledzy pisali na początku trzeba określić zasady ruchu dla górki rozrządowej. Warto określić/wyznaczyć grupy torów, na które składy będziesz przyjmował, potem będziesz rozrządzał, a na końcu formował składy i wyprawiał na szklak. Dopiero wtedy można określić potrzebne sygnały wyświetlane na semaforach do realizacji wcześniej przyjętych zasad.
Przykładowa górka rozrządowa wykonana chyba przez kolegów z Sopotu - co prawda skala H0, ale nie ma to znaczenia. Może warto podpatrzyć pewne rozwiązania....
górka rozrządowa
górka - filmik
Nie jestem jakimś fachowcem w tej dziedzinie, ale wg mnie tory T7,T6,T5 powinny być przeznaczone do rozrządzania składów, dla tej grupy torów wystarczą tarcze manewrowe.
i druga grupa torów T4,T3,T2 do przyjmowania i formowania i wyprawiania składów na szlak
Tor O2 powinien być torem komunikacyjnym do przepychania składów na górkę i nie powinien realizować przebiegów pociągowych.
Nie wiem jak długi planujesz tor O1, czy zmieści się tam skład oczekujący na wyjazd na szlak?, Czy semafor ma pełnić rolę semafora wyjazdowego?
Przykładowa górka rozrządowa wykonana chyba przez kolegów z Sopotu - co prawda skala H0, ale nie ma to znaczenia. Może warto podpatrzyć pewne rozwiązania....
górka rozrządowa
górka - filmik
Nie jestem jakimś fachowcem w tej dziedzinie, ale wg mnie tory T7,T6,T5 powinny być przeznaczone do rozrządzania składów, dla tej grupy torów wystarczą tarcze manewrowe.
i druga grupa torów T4,T3,T2 do przyjmowania i formowania i wyprawiania składów na szlak
Tor O2 powinien być torem komunikacyjnym do przepychania składów na górkę i nie powinien realizować przebiegów pociągowych.
Nie wiem jak długi planujesz tor O1, czy zmieści się tam skład oczekujący na wyjazd na szlak?, Czy semafor ma pełnić rolę semafora wyjazdowego?
- Marek TT
- Posty: 234
- Rejestracja: 02 gru 2008, 09:00
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Górka
Tak patrzę na ten schemat górki i myślę nad organizacją ruchu.
1. Tor O1 powinien być zawsze wolny - wjazdy i wyjazdy do W2 czyli szlaku.
2 . Tory T2 i T3 - tory przyjazdowe - z kierunków W1 i W2. Po przyjęciu pociągu lokomotywa rozrządzająca wciąga składy z tych torów bezpośrednio na górkę i rozpoczyna rozrząd.
3. Tory T4 T6 T7 - tory kierunkowo/odjazdowe - na tory te odbywa się rozrząd z górki. Po sformowaniu składów następuje wyjazd w kierunku W1 i W2.
Tor O2 może być torem oczekującym na wyjazd w kierunku W2 na szlak - tak aby zwolnić któryś z torów T4, T6, T7.
4. Tor T5 powinien być wolny do oblotu składów przez lokomotywy.
5. Tory P1 i P2 - tory odstawcze dla składów lub lokomotyw.
Tak to powinno wyglądać według mnie aby się nie zablokować.
Teraz dopiero dopasować srk czyli semafory i tarcze.
Przy takiej organizacji ruchu trzeba by nieco pozmieniać.
1. Tor O1 powinien być zawsze wolny - wjazdy i wyjazdy do W2 czyli szlaku.
2 . Tory T2 i T3 - tory przyjazdowe - z kierunków W1 i W2. Po przyjęciu pociągu lokomotywa rozrządzająca wciąga składy z tych torów bezpośrednio na górkę i rozpoczyna rozrząd.
3. Tory T4 T6 T7 - tory kierunkowo/odjazdowe - na tory te odbywa się rozrząd z górki. Po sformowaniu składów następuje wyjazd w kierunku W1 i W2.
Tor O2 może być torem oczekującym na wyjazd w kierunku W2 na szlak - tak aby zwolnić któryś z torów T4, T6, T7.
4. Tor T5 powinien być wolny do oblotu składów przez lokomotywy.
5. Tory P1 i P2 - tory odstawcze dla składów lub lokomotyw.
Tak to powinno wyglądać według mnie aby się nie zablokować.
Teraz dopiero dopasować srk czyli semafory i tarcze.
Przy takiej organizacji ruchu trzeba by nieco pozmieniać.
- Marek TT
- Posty: 234
- Rejestracja: 02 gru 2008, 09:00
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Górka
1. semafory S15-S17 bez świateł zielonych.
2. S11 będzie podawał sygnał zielone z pomarańczowym.
3. N torze O2 można dać semafor S12, ale powinien on stać przed wcześniejszym rozjazdem prowadzącym do G1.
4. Jeżeli chcesz realizować jazdy pociągowe z W2 na tory O2 lub O1 i tam zatrzymać pociąg to zamiast tych tarcz manewrowych powinny być dwa semafory.
Można też zamiast tych Tm dać tarcze zaporowe Tz, ale pociąg musi wjechać i zatrzymać się pod Tz.
Wyjazd z toru O2 i O1 na tory T1-T7 będzie realizowany jako jazda manewrowa na światło białe.
Można też na czas wjazdu pociągu przerwać rozrząd na tarczy rozrządowej = rozrząd zabroniony.
Po wjechaniu pociągu rozrządzamy dalej.
Powinno się najpierw zrobić tzw. założenia ruchowe czyli jakie jazdy w obrębie górki, jak będzie prowadzony ruch a potem do tego zabezpieczeni czyli urządzenia srk.
2. S11 będzie podawał sygnał zielone z pomarańczowym.
3. N torze O2 można dać semafor S12, ale powinien on stać przed wcześniejszym rozjazdem prowadzącym do G1.
4. Jeżeli chcesz realizować jazdy pociągowe z W2 na tory O2 lub O1 i tam zatrzymać pociąg to zamiast tych tarcz manewrowych powinny być dwa semafory.
Można też zamiast tych Tm dać tarcze zaporowe Tz, ale pociąg musi wjechać i zatrzymać się pod Tz.
Wyjazd z toru O2 i O1 na tory T1-T7 będzie realizowany jako jazda manewrowa na światło białe.
Można też na czas wjazdu pociągu przerwać rozrząd na tarczy rozrządowej = rozrząd zabroniony.
Po wjechaniu pociągu rozrządzamy dalej.
Powinno się najpierw zrobić tzw. założenia ruchowe czyli jakie jazdy w obrębie górki, jak będzie prowadzony ruch a potem do tego zabezpieczeni czyli urządzenia srk.
- wicy
- Posty: 1707
- Rejestracja: 23 mar 2014, 08:27
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: Górka
Rzeczywiście, nie zmieniłem tła (komór) semaforów S15-S17 po prawej stronie.Marek TT pisze:Teraz tak wszystkie semafory wyjazdowe S12-S17 stają się semaforami drogowskazowymi (wystarczą czterokomorowe)
Skoro S11 ma podawać tylko jeden sygnał wyjazdowy (dwa pomarańczowe) to S12-S17 też podadzą tylko jeden sygnał.
Faktycznie. O2 (podobnie jak O1) posiada możliwość wyjazdu bezpośredniego na szlak. Dałbym dodatkowy semafor S12, działający tak jak S11.Marek TT pisze:Jeszcze jedno przejazd z toru T2 na tor O2 - ja bym zrobił jako jazda manewrowa.
Pociągowa odbywa się z pod semafora do semafora.
Chyba, że na końcu toru O2 przed rozjazdem wstawisz semafor manewrowy (dawniej Tz) ze światłem = czerwone/białe.
Maszt pomalowany w pasy biało/czerwone.
Zastanawiam się jeszcze nad jazdą z drugą stronę prawej części, tzn. od W2 w kierunku na T2-T7 przez O1, O2.
O1, O2 mogą służyć jako tymczasowe tory postojowe - wpuścić skład z W2 do odczekania jeśli na linii G1-T2/T7 odbywa się rozrząd. Zastanawiam się jeszcze nad semaforami na O1 i O2 tymczasowo namalowanymi jako zaporowe, a de facto powinny być chyba 4-kom pom,czerw,pom,biały.
Sorry, chyba za szybko staram się rysować i pytać Całość posiada tylko jeden tor szlakowy przelotowy. P1-P3 to ślepe tory.Niejeden pisze:Aaa, bo za S11 na wprost nie ma wyjazdu? Teraz rozumiem. Myślałem, że tam jest dwutor i można jechać na wprost torem niewłaściwym.
- Marek TT
- Posty: 234
- Rejestracja: 02 gru 2008, 09:00
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Górka
No i teraz to zaczyna wyglądać prawidłowo.
Lewa strona jest OK.
Teraz tak wszystkie semafory wyjazdowe S12-S17 stają się semaforami drogowskazowymi (wystarczą czterokomorowe)
w konfiguracji = 2 pomarańczowe/czerwone/białe.
Będą podawać = stój lub wyjazd dwa pomarańczowe, gdzie górne pomarańczowe stałe lub migające w zależności od wskazania semafora S11, który staje się semaforem wyjazdowym grupowym na szlak.
S11 będzie podawał = stój lub pomarańczowe dolne z zielonym górnym - zawsze nie zależnie z którego toru wyjazd.
Added in 11 minutes 22 seconds:
Jeszcze jedno przejazd z toru T2 na tor O2 - ja bym zrobił jako jazda manewrowa.
Pociągowa odbywa się z pod semafora do semafora.
Chyba, że na końcu toru O2 przed rozjazdem wstawisz semafor manewrowy (dawniej Tz) ze światłem = czerwone/białe.
Maszt pomalowany w pasy biało/czerwone.
Wjazd na tor O2 jako jazdy pociągowe do Tz (osłonięte światłem czerwonym).
Wyjazd z toru O2 na górkę lub na żeberka jako jazda manewrowa na światło białe.
Lewa strona jest OK.
Teraz tak wszystkie semafory wyjazdowe S12-S17 stają się semaforami drogowskazowymi (wystarczą czterokomorowe)
w konfiguracji = 2 pomarańczowe/czerwone/białe.
Będą podawać = stój lub wyjazd dwa pomarańczowe, gdzie górne pomarańczowe stałe lub migające w zależności od wskazania semafora S11, który staje się semaforem wyjazdowym grupowym na szlak.
S11 będzie podawał = stój lub pomarańczowe dolne z zielonym górnym - zawsze nie zależnie z którego toru wyjazd.
Added in 11 minutes 22 seconds:
Jeszcze jedno przejazd z toru T2 na tor O2 - ja bym zrobił jako jazda manewrowa.
Pociągowa odbywa się z pod semafora do semafora.
Chyba, że na końcu toru O2 przed rozjazdem wstawisz semafor manewrowy (dawniej Tz) ze światłem = czerwone/białe.
Maszt pomalowany w pasy biało/czerwone.
Wjazd na tor O2 jako jazdy pociągowe do Tz (osłonięte światłem czerwonym).
Wyjazd z toru O2 na górkę lub na żeberka jako jazda manewrowa na światło białe.
- wicy
- Posty: 1707
- Rejestracja: 23 mar 2014, 08:27
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: Górka
Czyli lewa strona stacji mogłaby wyglądać tak.
Added in 19 minutes 9 seconds:
A lewa strona stacji Przelot przez stację po torze szlakowym T1. Wyjazd z toru T2 (T3-T7) na szlak. Pomarańczowe górne migające (sygnał S12). Przejazd z toru T2 na tor O2, bez możliwości wyjazdu ze stacji na szlak. Sem12 podaje sygnał S13.
Wjazd na stację podobnie jak z lewej strony. Sem4 sygnał S12.
Wyjazd na szlak (W1) z dowolnego toru T2-T7. Oczywiście w danym momencie tylko jeden semafor zezwala na wyjazd.
Wjazd z W1 na wybrany tor z torów T2-T7
Przelot przez stację torem szlakowym T1. Stan S1 uzależniony od sygnału wyjazdowego na szlak po prawej stronie.
Jazdy manewrowe P1 do T2-T7 i w obrębie torów T2-T7. Oczywiście sygnał podaje jeden wybrany semafor.Added in 19 minutes 9 seconds:
A lewa strona stacji Przelot przez stację po torze szlakowym T1. Wyjazd z toru T2 (T3-T7) na szlak. Pomarańczowe górne migające (sygnał S12). Przejazd z toru T2 na tor O2, bez możliwości wyjazdu ze stacji na szlak. Sem12 podaje sygnał S13.
Wjazd na stację podobnie jak z lewej strony. Sem4 sygnał S12.
- Marek TT
- Posty: 234
- Rejestracja: 02 gru 2008, 09:00
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Górka
Wszystko to jest źle - całe to rozumowanie.
Po pierwsze semafory pięciokomorowe stosuje się jako wjazdowe lub drogowskazowe - bo tam podaje się największą ilość informacji.
Te zasady są bardzo proste.
Pisałem ci już wyjazdy ze stacji na szlak;
- wyjazdy z torów głównych na wprost = semafor 3 komorowy czerwone/zielone/białe
- wszystkie wyjazdy z torów dodatkowych = semafory 4 komorowe tu podajemy zawsze dolne światło pomarańczowe z górnym zielonym.
I nie ma co innego kombinować.
Zawsze z torów dodatkowych jest wyjazd chodźby po jednej zwrotnicy na krzywo bo innego wyjścia nie ma i wtedy jest sygnał dolne pomarańczowe z górnym zielonym.
Napisz jakie przebiegi masz zamiar realizować z kąd do kąd - to się dopasuje semafory.
To jest podstawa!
Added in 19 minutes 5 seconds:
I jeszcze jedno;
Przebieg pociągowy
wjazd - zaczyna się od semafora wjazdowego i kończy na jakimś torze stacyjnym przed semaforem wyjazdowym
wyjazd- zaczyna się od semafora wyjazdowego i kończy na torze szlakowym pociąg jedzie na szlak do następnej stacji
Przebieg manewrowy;
- jazda manewrowa lokomotywa luzem lub skład ruszają z pod semafora posiadającego na tabliczce opisowej opis np. K/m, lub z pod tarczy manewrowej i kończą pod inną tarczą manewrową, torze odstawczym, torze załadunkowym, semaforem wyjazdowym z innego toru lub wskaźnikiem W5 granica przetaczania.
I wszystko w temacie.
Jeżeli podzieli się jazdy według tych zasad na stacji to wszystko będzie jasne.
Added in 24 minutes 51 seconds:
Teraz po kolei.
Na twojej górce S1 i S4 - to semafory wjazdowe? Jeżeli tak - to pięciokomorowe
Semafory wyjazdowe na szlak S6, S7, S8, S9, S10 - to czterokomorowe
Semafor wyjazdowy na szlak z toru 1 - S2 trzykomorowy
Szlak jedno torowy czy dwutorowy.
Tory 14 i 15 to są tory?
Z pod S11 jest wyjazd na ?
Z pod S3 jest wyjazd na ?
Z pod S5 jest wyjazd na ?
Added in 27 minutes 32 seconds:
Już rozgryzłem układ.
S5 - wyjazdowy czterokomorowy
S11 - wyjazdowy czterokomorowy
S3 - wyjazdowy trz\ykomorowy
Po pierwsze semafory pięciokomorowe stosuje się jako wjazdowe lub drogowskazowe - bo tam podaje się największą ilość informacji.
Te zasady są bardzo proste.
Pisałem ci już wyjazdy ze stacji na szlak;
- wyjazdy z torów głównych na wprost = semafor 3 komorowy czerwone/zielone/białe
- wszystkie wyjazdy z torów dodatkowych = semafory 4 komorowe tu podajemy zawsze dolne światło pomarańczowe z górnym zielonym.
I nie ma co innego kombinować.
Zawsze z torów dodatkowych jest wyjazd chodźby po jednej zwrotnicy na krzywo bo innego wyjścia nie ma i wtedy jest sygnał dolne pomarańczowe z górnym zielonym.
Napisz jakie przebiegi masz zamiar realizować z kąd do kąd - to się dopasuje semafory.
To jest podstawa!
Added in 19 minutes 5 seconds:
I jeszcze jedno;
Przebieg pociągowy
wjazd - zaczyna się od semafora wjazdowego i kończy na jakimś torze stacyjnym przed semaforem wyjazdowym
wyjazd- zaczyna się od semafora wyjazdowego i kończy na torze szlakowym pociąg jedzie na szlak do następnej stacji
Przebieg manewrowy;
- jazda manewrowa lokomotywa luzem lub skład ruszają z pod semafora posiadającego na tabliczce opisowej opis np. K/m, lub z pod tarczy manewrowej i kończą pod inną tarczą manewrową, torze odstawczym, torze załadunkowym, semaforem wyjazdowym z innego toru lub wskaźnikiem W5 granica przetaczania.
I wszystko w temacie.
Jeżeli podzieli się jazdy według tych zasad na stacji to wszystko będzie jasne.
Added in 24 minutes 51 seconds:
Teraz po kolei.
Na twojej górce S1 i S4 - to semafory wjazdowe? Jeżeli tak - to pięciokomorowe
Semafory wyjazdowe na szlak S6, S7, S8, S9, S10 - to czterokomorowe
Semafor wyjazdowy na szlak z toru 1 - S2 trzykomorowy
Szlak jedno torowy czy dwutorowy.
Tory 14 i 15 to są tory?
Z pod S11 jest wyjazd na ?
Z pod S3 jest wyjazd na ?
Z pod S5 jest wyjazd na ?
Added in 27 minutes 32 seconds:
Już rozgryzłem układ.
S5 - wyjazdowy czterokomorowy
S11 - wyjazdowy czterokomorowy
S3 - wyjazdowy trz\ykomorowy
- wicy
- Posty: 1707
- Rejestracja: 23 mar 2014, 08:27
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: Górka
Dzięki chłopaki za cierpliwość i za szczegółowe wyjaśnienia. Dużo mi to pomogło i wiele wyjaśniło.
5-komorowy semafor to nie jest jakiś o wiele większy problem niż 3-komorowy. Technicznie, sterowanie przewiduje i tak obsługę 5-ciu świateł. 3-komorowe i tak by zajęły 5 pinów układu sterującego bo nie chce mi się kombinować z wersjami sterownika i dla wszystkich semaforów robię jeden rodzaj.
Ale jeszcze chwilunia, Tomek... Skoro mówisz, że Sem11 ma dawać 40km do zjazdu z boku (S10) to Sem12-17 nie może podawać S10. Znaczyłoby to, że komora zielona jest na nich niepotrzebna = pom, czerw, pom, biały = 4 komory
5-komorowy semafor to nie jest jakiś o wiele większy problem niż 3-komorowy. Technicznie, sterowanie przewiduje i tak obsługę 5-ciu świateł. 3-komorowe i tak by zajęły 5 pinów układu sterującego bo nie chce mi się kombinować z wersjami sterownika i dla wszystkich semaforów robię jeden rodzaj.
Ale jeszcze chwilunia, Tomek... Skoro mówisz, że Sem11 ma dawać 40km do zjazdu z boku (S10) to Sem12-17 nie może podawać S10. Znaczyłoby to, że komora zielona jest na nich niepotrzebna = pom, czerw, pom, biały = 4 komory
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości