Makieta DBv - stacja Krummhuebel

Dyskusja, o naszych makietach, dioramach itd.

Moderator: mod-Makieta

Awatar użytkownika
golab
Posty: 1365
Rejestracja: 14 sty 2009, 00:14
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Re: Makieta DBv - stacja Krummhuebel

Post autor: golab »

Jaki jest schemat i wymiary torowiska ?
Awatar użytkownika
DBv
Administrator
Posty: 1941
Rejestracja: 04 kwie 2006, 23:05
Lokalizacja: Wałbrzych-Wrocław
Kontakt:

Re: Makieta DBv - stacja Krummhuebel

Post autor: DBv »

Takie jest założenie. Całość zwymiarowana została tak, aby ślimak się w pomieszczeniu zmieścił. Będzie to jednak etap budowy za który zabiorę się w momencie kiedy poziom +1 będzie gotowy - póki co nie bardzo jest co łączyć.
Kilkujadek
Posty: 3295
Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
Lokalizacja: Ciechanów
Kontakt:

Re: Makieta DBv - stacja Krummhuebel

Post autor: Kilkujadek »

Nazwy "poziom 0" i "poziom +1" sugerują że są to części całości. Czy te poziomy zostaną połączone ślimakiem, podnośnią lub innym ustrojstwem?
Awatar użytkownika
DBv
Administrator
Posty: 1941
Rejestracja: 04 kwie 2006, 23:05
Lokalizacja: Wałbrzych-Wrocław
Kontakt:

Re: Makieta DBv - stacja Krummhuebel

Post autor: DBv »

W budowie most jaki będzie zamontowany na kolejnym segmencie poziomu +1. Będzie to most przerzucony nad górskim potokiem. Różnica wysokości (pomiędzy poziomem toru a lustrem wody) nie będzie duża ale górski charakter nieco ograniczał możliwość zastosowania niektórych dostępnych modeli. Uwzględnić bowiem chciałem duży zapas jeśli chodzi o wyżówki, które w górskim rejonie mogą przybierać nagłe i osiągać znaczne rozmiary.

Oferta faworyzowanego przeze mnie AUHAGENa w zasadzie odpadła w przedbiegach, bo oferty w TT akurat jeśli chodzi o mosty w praktyce nie mają. Z definicji chciałem też uniknąć mostów pamiętających czasy BTTB (dziś w ofercie Tilliga) bo to już tak oklepany temat, że wstyd do niego wracać. Zresztą - wyglądem i detalami nie grzeszą. Oferta FALLERa (jedyny rodzynek TT - 293090) również mnie nie przekonała - tak jeśli chodzi o odwzorowanie jak i rozmiary obiektu - jest on po prostu za duży do planowanej tematyki. Stosunkowo nowa pozycja w ofercie NOCHa - most 62910 wykonany w technice LaserCut niestety również odpadła z uwagi na jazdę górą i całą konstrukcję puszczoną dołem co ograniczałoby dostępny prześwit. MALAZELEZNICE to dla mnie niewiadoma jeśli chodzi o wykonanie oferowanych mostów (a może być u tego producenta różnie...) a przepust od SIKULOVE po prostu za mały. Wszelkie konstrukcje typu "HulackiTechnology" pomijam z definicji.

Poszukiwania po opłotkach wielkości TT zwróciły uwagę na dwie pozycje, które oczywiście wymagałyby określonych modyfikacji. Uwagę zwrócił prosty zestaw KIBRI N 37660 przedstawiający most kamienny. Zestaw pasowałby gabarytowo a analiza konstrukcji wskazała, że stosunkowo prosto uległby poszerzeniu do wymiarów wymaganych dla TT. Druga pozycja to stary, pamiętający czasy RFN zestaw firmy POLA. Firma ta w N wypuściła kiedyś dwie wersje mostu stalowego (kratownicowy i blachownicowy), dość dobrze rozdetalowane (jak to w starych modelach tej firmy) i złożone z bardzo wielu elementów (jak na tego rodzaju modele) co skutkowało bardzo fajnym wyglądem ostatecznymi dużymi możliwościami modyfikacji. Model więc o dużym potencjale! Niestety aktualnie w ofercie dostępna jest tylko jedna wersja i to w dodatku "zdublowana" w jednym zestawie. Praktycznie więc jedno przęsło pozostało w pudełku ale sądzę, że uniwersalność i duże możliwości przeróbki (można wykorzystać również jako bardzo ciekawy most drogowy!) powodują, że na pewno się nie zmarnuje :-)

FALLER 222578

Poniżej parę zdjęć z budowy i wstępnych przymiarek:

Obrazek
Poszerzona została dolna konstrukcja mostu poprzez jej rozcięcie i montaż wstawek poszerzających. Ta część przysłonięta będzie imitacją drewnianego pomostu więc nie będzie praktycznie widoczna.

Obrazek Obrazek Obrazek
Wykorzystałem przyczółki, które oczywiście również wymagały poszerzenie. Elementem, który w największym stopniu szpeciłby model, była balustrada. Co oczywiste wymagała ona wymiany. Do dyspozycji akurat miałem Weinerta 5847 i 5862. Ponieważ 5847 zamontowany jest już na innym fragmencie tego poziomu makiety, nie chcąc się powtarzać wybór padł na nieco bardziej skromną i jak się wydaje - adekwatną wersję czyli 5862.

Obrazek
...wstępna przymiarka.

Obrazek
Na przyczółkach również będzie zabezpieczenie, tym razem będzie to jednak Weinert 5827
Awatar użytkownika
DBv
Administrator
Posty: 1941
Rejestracja: 04 kwie 2006, 23:05
Lokalizacja: Wałbrzych-Wrocław
Kontakt:

Re: Makieta DBv - stacja Krummhuebel

Post autor: DBv »

kolejkowicz pisze:Chodzi mi o bruk, na którym stoi pomarańczowy BARKAS
Jeżeli tak, to jest to co opisałem w pkt nr 1
Ostatnio zmieniony 20 sty 2014, 08:42 przez DBv, łącznie zmieniany 1 raz.
kolejkowicz
Posty: 262
Rejestracja: 13 sty 2009, 11:32
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Makieta DBv - stacja Krummhuebel

Post autor: kolejkowicz »

Witam
Chodzi mi o bruk, na którym stoi pomarańczowy BARKAS
Awatar użytkownika
DBv
Administrator
Posty: 1941
Rejestracja: 04 kwie 2006, 23:05
Lokalizacja: Wałbrzych-Wrocław
Kontakt:

Re: Makieta DBv - stacja Krummhuebel

Post autor: DBv »

kolejkowicz pisze:Bruk przy torze to KIBRI?
Niestety nie bardzo jestem w stanie zidentyfikować o który konkretnie bruk chodzi. Dlatego opiszę wszystkie zastosowane rozwiązania.

1)
Faller - Kopfsteinstrasse (wielkość N), niestety nie pamiętam numeru, to były takie maty wykonane z delikatnej białej pianki i z wierzchu barwione. W każdym razie to pokrycie zastosowałem w następujących miejscach: plac manewrowo-parkingowy przy dworcu, plac ładunkowy oraz plac parkingowy zlokalizowany przy końcu stacji, przy murach oporowych (ten ograniczony balustradami),

2)
Faller - Kopfsteinstrasse (wielkość H0), niestety również nie pamiętam numeru, był to analogiczny produkt do tego opisanego powyżej w N. Nie widać tego chyba na zdjeciu, wykonałem z niego zjazd i drogę techniczną przy torze przy końcu stacji (poziom toru, poniżej balustrad), Nie rzuca się specjalnie w oczy aleto i dobrze, bo zwłaszcza w zestawieniu z pozostałymi opisanymi tu produktami rzuca się w oczy jego ponadgabarytowość :-)

2)
Auhagen - znane plastikowe płytki z brukiem Auhagena H0/TT - chyba najlepszy produkt, dostępny niestety tylko w jednej wersji. Z niego wykonałem drogi przy przejeździe kolejowym oraz drogę dojazdową do placu ładunkowego. Ponieważ układ jezdni jest nieco bardziej skomplikowany, musiałem trochę pokombinować z łączeniem, rozwidlaniem się tras i różnymi kątami. Szkoda, że w asortymencie nie mają innych rodzajów, bo dałoby to dużo większe możliwości. Generalnie dodałem urozmaicony układ "kostek" w rejonie chodników i skrzyżowań. Po odpowiednim zaakcentowaniu farbą dało to dość ciekawe rezultaty. Nawet nie myślałem ile frajdy może przynieść takie sztukowanie i budowa realistycznej brukowanej ulicy :-)

3)
Wytwórczość własna to wszystko pozostałe, to co można znaleźć m.in. jako: krawędzie peronowe oraz chodniki przy jezdni. Jest to płyta ze spienionego polistyrenu z odpowiednio samodzielnie wykonanymi "wzorami".
Ostatnio zmieniony 14 sty 2014, 11:50 przez DBv, łącznie zmieniany 1 raz.
kolejkowicz
Posty: 262
Rejestracja: 13 sty 2009, 11:32
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Makieta DBv - stacja Krummhuebel

Post autor: kolejkowicz »

Witam
Świetna robota.
Bruk przy torze to KIBRI?
Awatar użytkownika
BarTTmań
Posty: 585
Rejestracja: 03 paź 2008, 22:06
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Makieta DBv - stacja Krummhuebel

Post autor: BarTTmań »

Karpacz, rzecz jasna..
Wjeżdżałem tam koleją po wielokroć, jako dziecko, a potem jeszcze podczas licealnych wycieczek (początek lat 90-tych)... W końcu jestem 4 lata starszy od Kolegi. ;)
Żal, że - jak wiele podobnych w naszym kraju - jest już martwa. Skądinąd w zeszłym roku, w którymś z TT-Kurierów albo Eisenbahnerów (muszę zerknąć) był ciekawy artykuł o stacji w Karpaczu. Dzięki Bogu dworzec został wyremontowany i zlokalizowano w nim muzeum kolei i...bodajże zabawek. Za miesiąc / dwa, w każdym razie tej zimy, zapakuję Żonkę i pojedziemy to wreszcie sprawdzić...

Dziękuję Koledze za cykl o Twoich makietach. Czytam z wypiekami na twarzy...

Pozdrawiam serdecznie i ...do zobaczenia w Karpaczu. ;)
Bartek.
Awatar użytkownika
DBv
Administrator
Posty: 1941
Rejestracja: 04 kwie 2006, 23:05
Lokalizacja: Wałbrzych-Wrocław
Kontakt:

Makieta DBv - stacja Krummhuebel

Post autor: DBv »

Patrz też: Makieta DBv - stacja Woernitz (poziom 0)

Tym razem wstęp trochę inaczej - o wyborze tematyki już pisałem - powtarzać się nie ma co. Wszystko w tym temacie napisałem już w pierwszym wątku z serii :-) Trochę trzeba by jednak napisać o genezie powstania koncepcji na opisywaną tu makietę oraz o poczynionych założeniach - o tym poniżej. Zapraszam!


GENEZA MAKIETY
Ta makieta nie do końca była planowana... Początkowy były to segmenty, które wpasowane w wymiary półek segmentu meblowego miały za zadanie prezentację taboru kolejowego... i samochodowego. Ot, takie dioramki. Przeprowadzone modyfikacje sposobu przentacji i mocowania makiety poziomu 0 otworzyły jednak nowe możliwości... Pojawił się więc pomysł, dlaczego by tego co już jest nie połączyć, rozbudować i utworzyć nowy, całkowicie funkcjonalny poziom?

Inspiracją do takiego a nie innego temty była nieczynna już niestety jedna z sudeckich stacji końcowych. Miałem okazję jeszcze dojechać do niej pociągiem i od zawsze fascynowała swoim charakterem - stromy podjazd a całość wręcz wciśnięta w górskie zbocze. odwzorowanie nie jest oczywiście wierne, podkreśliłem te elementy, które utkwiły mi jako charakterystyczne. Proszę więc nie rozliczać szczegółowo z wszelkich podobieństw i różnic... Ta stacja była jednak inspiracją dla modelu - w sumie... zagadka! Właśnie, jaka to stacja?


MAKIETA poziom +1
Również ten poziom bazuje na torach modelowych Tillig i jest w pełni analogowy, w obrębie stacji łącznie jest 5 sekcji izolowanych elektrycznie + jedna sekcja izolowana wjazdowa. Sterowanie skoncentrowane jest w skrzynce sterowniczej zabudowanej w ścience czołowej jednego z segmentów. Włączenie zasilania danej sekcji oraz sygnał dawany na semaforze sygnalizują podświetalne diody na schemacie układu stacji.

Makieta składać będzie się z ok. 5 segmentów. Całość zajmować będzie ok. 4,5 metra. W odróżnieniu od poziomu ), tutaj szerokość na całej długości będzie jednakowa - dokładnie (jedynie!) 26 cm. Aktualnie praktycznie gotowe są 3 części obejmujące w zasadzie całą stację, o łącznej długości ok. 2,5 metra. Pozostałe 2 metry stanowić będzie szlak i pradopodobnie podzielony będzie on na 2 segmenty. W odróżnieniu od makiety poziomu 0, nie będzie charakterystycznego łuku. Tor wpadać będzie do tunelu a sam 90st. łuk ukryty będzie w "miniaturowym górskim zboczu". Dzięki temu uzyskam odmienny układ szlaku niż na poziomie 0, sam łuk będzie ciaśniejszy i zajmować będzie mniej miejsca (będzie miał charakter łuku wyłącznie technicznego) no i... jak wyglądałaby makieta o górskim krajobrazie bez tunelu :-)

Ogólna koncepcja jest zbliżona jak przy poziomie 0 - "mniej znaczy więcej". Z budynków w już wykonanych obecny jest tylko jeden - budynek dworca kolejowego zbudowany z płytek montażowych i akcesoriów Auhagena. Z wykorzystanych materiałów wspomnieć należałoby jeszcze o NOCHu (mury oporowe), HEKI, BUSCH (zieleń) i Weinercie (ławki 5828, kosze 5834 oraz balustrada 5847 - nieco inna forma niż na wiadukcie poziomu 0!). Sygnalizator świetlny oraz lampy oświetleniowe to "produkcja własna"(oszlifowane diody, rurka 1,8mm itp). Trochę to wynika z cięcia kosztów, trochę z braku dostępności odpowiednich produktów w handlu. Jeżeli chodzi o sygnalizację świetlną, w grę wchodzi niszowy Erbert, z oświetlenia w zasadzie tylko Weinert, JM-Model czy Omkia ale w tych przypadkach brak form typowych dla obszaru byłego NRD lub wybranej tematyki. No a poza tym - radość z samodzielnej budowy - bezcenna :-)

Wśród wyzwań jakie przede mną pozostały wymienić należy z pewnością budowę nowego poziomu półek, rozwiązanie sposobu mocowania pleksi no i oczywiście - budowa ok. 2 metrów szlaku. Tu pojawią się dla mnie wyzwania całkiem nowe - przede wszystkim górski potok i odwzorowanie wody. Zobaczymy jak się to potoczy... Wyzwaniem na pewno będzie odzwierciedlenie górskiego klimatu na tak "płytkich" segmentach. O postępach będę starał się informować w tym wątku!


Poniżej zbiór aktualnie dostępnych zdjęć - proszę mieć na uwadze, że zdjęcia pochodzą czasami z różnych okresów i aktualny widok danego segmentu może się różnić!

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Obrazek Obrazek Obrazek
ODPOWIEDZ

Wróć do „Makieta”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości