Projekt stacji

sTTandard - Nasze makiety modułowe

Moderator: mod-Makieta Modułowa

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2068
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Projekt stacji

Post autor: T_Domagalski »

mareks pisze:No nic od jutro nowe zadanie : rozjazdy ! :lol:
Zanim zaczniesz coś projektować, to przejrzyj zdjęcia i dokumentację prawdziwych rozjazdów. Bo np. takie przejścia półtrapezowe jak 7, 8 oraz 11, 12 to moga być projektowane jako zestaw i mieć wspólne podrozjazdnice. Podobnie układ 8, 10 może wyglądać nieco inaczej. Pamiętaj, że prawdziwy rozjazd, inaczej niz Tilligowa zabawka, kończy się już w miejscu podwójnych podzłączowych podkładów za krzyżownicą.
Kilkujadek
Posty: 3295
Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
Lokalizacja: Ciechanów
Kontakt:

Re: Projekt stacji

Post autor: Kilkujadek »

Jeżeli poślinisz paluchy i przewertujesz publikację o małych stacjach, zapewne dojdziesz do przekonania o niezwykłej przydatności posiadanych przez siebie rozjazdów w torach głównych dodatkowych oraz bocznych.
mareks
Posty: 224
Rejestracja: 04 gru 2012, 09:33
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

Re: Projekt stacji

Post autor: mareks »

Natomiast co do samych rozjazdów, to pomimo tego, że mają 12°, to wyglądają na nieco krótkie. Pewnie mają R <= 900 mm, bo więcej się nie da wyciągnąć przy prostej krzyżownicy... ;)
Tylko R=794 :cry:
No nic od jutro nowe zadanie : rozjazdy ! :lol:
Ostatnio zmieniony 16 gru 2012, 23:12 przez mareks, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2068
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Projekt stacji

Post autor: T_Domagalski »

mareks pisze:...zrobiłem ze strachu :oops: Chciałem aby wszystkie tory na składaniach segmentów były prostopadłe do krawędzi profilu......
Rzeczywiście skośne przejścia przez łączenia segmentów są odradzane, szczególnie początkującym. Ale biorąc pod uwagę jakość wykonania tej pokazanej przez ciebie krzyżówki i zaczątków rozjazdów, to nie powinieneś mieć problemów z poprawnym i starannym wykonaniem takiego lekko skośnego przejścia.

Natomiast co do samych rozjazdów, to pomimo tego, że mają 12°, to wyglądają na nieco krótkie. Pewnie mają R <= 900 mm, bo więcej się nie da wyciągnąć przy prostej krzyżownicy... ;)
Kilkujadek
Posty: 3295
Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
Lokalizacja: Ciechanów
Kontakt:

Re: Projekt stacji

Post autor: Kilkujadek »

Oczywiście. Lepiej tego unikać ale nie zawsze się da. Widziałem bardzo sprawnie działający rozjazd umieszczony na 2 skrzynkach.
mareks
Posty: 224
Rejestracja: 04 gru 2012, 09:33
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

Re: Projekt stacji

Post autor: mareks »

Kilkujadek pisze:Pistolet przy skroni?
Nie daj się! Walcz!
Do 15° jakoś to jeszcze wygląda.
W wielu wypowiedziach unika się składania pod kątem dlatego starałem się tez tego uniknąć.
Nie składałem jeszcze żadnych segmentów więc obawa była żeby nie spieprzyć ......
Mam rozumieć odchyłkę 15° od prostopadłości ?
Ostatnio zmieniony 16 gru 2012, 20:50 przez mareks, łącznie zmieniany 2 razy.
Kilkujadek
Posty: 3295
Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
Lokalizacja: Ciechanów
Kontakt:

Re: Projekt stacji

Post autor: Kilkujadek »

mareks pisze:Takie rozwiązanie zrobiłem ze strachu :oops:
Pistolet przy skroni?
Nie daj się! Walcz!
Do 15° jakoś to jeszcze wygląda.
Ostatnio zmieniony 16 gru 2012, 19:29 przez Kilkujadek, łącznie zmieniany 1 raz.
mareks
Posty: 224
Rejestracja: 04 gru 2012, 09:33
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

Re: Projekt stacji

Post autor: mareks »

Wyżej pisałeś, że robisz rozjazdy własnoręcznie. Mając takie możliwości, to ta stacja mogłaby wyglądać niemal jak prawdziwa, ale niestety, na razie wygląda jak zestawiana z katalogowych "klocków" Tilliga.
Ale mi zabiłeś klina :shock:
W takim układzie jedynym wyjściem z sytuacji są rozjazdy 9 stopniowe tak mi się wydaje.Muszę to sprawdzić jaki wyjdzie rozstaw. Zaprojektowanie ich od nowa to nie jest aż taki duży problem , teraz te moje mają 12 stopni.Wtedy "S" się stracą
Oprócz tej "S"-ki jest jeszcze kilka miejsc, nad którymi można by popracować. Dlaczego między rozjazdami 4 i 9 są dwa odcinki proste i ostry łuk, zamiast łagodnego luku? To samo dotyczy "S"-ki między rozjazdem 5 i rampą.
Takie rozwiązanie zrobiłem ze strachu :oops: Chciałem aby wszystkie tory na składaniach segmentów były prostopadłe do krawędzi profilu......
Ostatnio zmieniony 16 gru 2012, 19:29 przez mareks, łącznie zmieniany 1 raz.
miki
Posty: 1271
Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:56
Lokalizacja: Pruszków
Kontakt:

Re: Projekt stacji

Post autor: miki »

mareks pisze:...R = ~2000 mm...
Tyle to komputer rysuje, weź w rękę flexa, to zobaczysz jak się gnie.
mareks pisze:...lewej jest już peron ....
Nie widzę problemu.
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2068
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Projekt stacji

Post autor: T_Domagalski »

mareks pisze:"S" są na długości 150 mm, przesunięcie toru to 3 mm,R = ~2000 mm tworzące "S". Twierdzisz, że to mało ?
Problemem nie jest za mały promień, tylko fakt, że ta "S"-ka ma 150mm czyli zaledwie 18m w rzeczywistości. To tak ok. 5x za mało... ;)
W przypadku Twojej makiety nie widzę żadnych powodów dla których odstęp między tymi torami musiałby być koniecznie zwiększony do 42mm. To są dwa tory, bez żadnej dodatkowej infrastruktury, nawet semafory stoją po zewnętrznej, jak na szlaku. Zastanów się nad zrobieniem miedzy tymi torami odstępu 4,5m. Wtedy te "S"-ki na długości 18m nie będą tak razić. Inna sprawa, że przynajmniej jedna z tych "S"-ek z powodzeniem mogłaby się zaczynać zaraz za rozjazdem 11, a nie dopiero na wysokości końca rozjazdu 12.

Oprócz tej "S"-ki jest jeszcze kilka miejsc, nad którymi można by popracować. Dlaczego między rozjazdami 4 i 9 są dwa odcinki proste i ostry łuk, zamiast łagodnego luku? To samo dotyczy "S"-ki między rozjazdem 5 i rampą.

Wyżej pisałeś, że robisz rozjazdy własnoręcznie. Mając takie możliwości, to ta stacja mogłaby wyglądać niemal jak prawdziwa, ale niestety, na razie wygląda jak zestawiana z katalogowych "klocków" Tilliga... :?
mareks
Posty: 224
Rejestracja: 04 gru 2012, 09:33
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

Re: Projekt stacji

Post autor: mareks »

W rozjeździe nr 8 - problem z upchnięciem napędu. Płaszczyzna ruchu jest zbyt blisko profilu, albo wręcz na nim.
Niestety nie było innego wyjścia. Mam pewien pomysł na rozwiązanie napędu:
wyfrezowanie otworu w profilu na szerokość torów i zastosowanie pod makietą dodatkowej dźwigni pośredniej pomiędzy napędem a rozjazdem, trzeba spróbować ....
S"-ki dolnego toru głównego na obu końcach są zdecydowanie za krótkie. Flex ma granice "wyginalności", tu są przekroczone => naprężenia, skręcenie szyny itp. i problem z prostopadłym ułożeniem na krawędzi. Poza tym będzie to wyglądać paskudnie
"S" są na długości 150 mm, przesunięcie toru to 3 mm,R = ~2000 mm tworzące "S". Twierdzisz, że to mało ?
A może tak: tor nr 1 prosty, a na górnym "S" ale na 300 mm ? Tylko do "zbicia" mam teraz nie 3, a 6 mm (z 42 -> 36 mm) ? Z Prawej strony OK, ale z lewej jest już peron ....
Ostatnio zmieniony 16 gru 2012, 15:31 przez mareks, łącznie zmieniany 3 razy.
miki
Posty: 1271
Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:56
Lokalizacja: Pruszków
Kontakt:

Re: Projekt stacji

Post autor: miki »

W rozjeździe nr 8 - problem z upchnięciem napędu. Płaszczyzna ruchu jest zbyt blisko profilu, albo wręcz na nim.
"S"-ki dolnego toru głównego na obu końcach są zdecydowanie za krótkie. Flex ma granice "wyginalności", tu są przekroczone => naprężenia, skręcenie szyny itp. i problem z prostopadłym ułożeniem na krawędzi. Poza tym będzie to wyglądać paskudnie.
mareks
Posty: 224
Rejestracja: 04 gru 2012, 09:33
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

Re: Projekt stacji

Post autor: mareks »

Prezentuje drugą odsłonę mojego projektu po uwzględnieniu uwag Kolegów. Tym razem plan jest w całości i lepiej widoczny. Stacja jest na 3 metrach, w tej chwili długość peronów w przeliczeniu wynosi prawie 200 m, zrezygnowałem z trapezu na segmencie 1 z lewej strony. Wydłużyłem żeberko, rozdzieliłem część osobową i transportową. Moduł z obydwu stron jest na profilu MP2s.
Jak zwykle komentarze mile widziane. :)
Obrazek
Ostatnio zmieniony 16 gru 2012, 03:07 przez mareks, łącznie zmieniany 1 raz.
gemol
Posty: 1054
Rejestracja: 10 kwie 2006, 10:33
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Re: Projekt stacji

Post autor: gemol »

Dokładnie. Jeszcze pokombinuj. Może da się połączyć funkcję osobowej stacji czołowej z niewielką obsługą towarów. Budynek dworca można przenieść np. za kozły oporowe, a po drugiej stronie linii dać bocznicę szlakową.
Pozdrawiam
Grzegorz Molenda
http://www.modart.radom.pl
mareks
Posty: 224
Rejestracja: 04 gru 2012, 09:33
Lokalizacja: Śląsk
Kontakt:

Re: Projekt stacji

Post autor: mareks »

gemol pisze:Źle się wyraziłem - miałem na myśli "co chcesz na tej stacji realizować, aby mieć frajdę z zabawy w domu i na imprezach modułowych" :D
No właśnie mieć tą frajdę również w domu, zloTTy nie są przecież co tydzień ;)
Czyli mieć także możliwość manewrowania .....
gemol pisze:W tym przypadku wystarczy trapez z prawej strony. Pozwala on na kierowanie składów kończących bieg na stację czołową, a także zmianę toru /czasem na zlotach wprowadzamy utrudnienie związane z wyłączeniem jednego toru/. Stacja o takiej funkcji przydałaby się na zlotach.
Ok, dzięki za rade. Jedno pytanie, we wcześniejszym poście napisałeś o wywaleniu rampy i magazynu. Czyli jak dobrze rozumiem przedłużyć ten tor tak aby aby stał się odstawczym dla pociągu kończącego bieg ?
Ostatnio zmieniony 06 gru 2012, 12:21 przez mareks, łącznie zmieniany 2 razy.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Makieta Modułowa”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 2 gości