Sygnały i trakcja elektryczna na modułach.

sTTandard - Nasze makiety modułowe

Moderator: mod-Makieta Modułowa

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
KrzyszTTof
Posty: 1418
Rejestracja: 09 kwie 2006, 13:57
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Sygnały i trakcja elektryczna na modułach.

Post autor: KrzyszTTof »

Mariusz pisze:Oba tory dwukierunkowe? Czy jednokierunkowe. Osobiście nie znam szlaków z SBL o ruchu jednokierunkowym. ....
Ciekawa sytuacja z SBL występuje w Szczecinie między posterunkami Regalica - Szczecin Zdroje i Szczecin Zdroje - Szczecin Dąbie. Mamy tam na szlakach po jednym (!) semaforze SBL.

Wygląda to mniej więcej tak:

Semafor wjazdowy -> podg Regalica -> szlak ~1000m -> semafor SBL -> szlak ~1000m -> semafor wjazdowy -> podg Szczecin Zdroje -> szlak ~1000m -> semafor SBL -> szlak ~1000m -> semafor wjazdowy -> Szczecin Dąbie

Inaczej mówiąc, owe semafory SBL są w miejscu dawnych tarcz ostrzegawczych do semaforów wjazdowych i pełnią takową funkcję, z tym że w tym rozwiązaniu można szybciej wyprawić kolejny pociąg na szlak (z Regalicy i ze Zdrojów) niż w wersji z tarczami ostrzegawczymi.
Ostatnio zmieniony 31 mar 2009, 21:33 przez KrzyszTTof, łącznie zmieniany 1 raz.
miki
Posty: 1271
Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:56
Lokalizacja: Pruszków
Kontakt:

Re: Sygnały i trakcja elektryczna na modułach.

Post autor: miki »

Przy siatce 300 mm to poza modułem prostym 600 mm robi się taka masakra, że eksperymenty myślowe zaczynają boleć...
mradwan
Posty: 403
Rejestracja: 04 lut 2007, 19:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Sygnały i trakcja elektryczna na modułach.

Post autor: mradwan »

T_Domagalski pisze:...teraz, gdy modu?y s? odwracalne, trzeba by wymy?li? jaki? inny sposób - prosty i funkcjonalny -
A może tak;
- ustalić, że odstęp między slupami wynosi 200 mm
- slupy skrajne stoją zawsze w odległości 100 mm od czoła modułu.

Te moduły miałyby ograniczenie, że strona ze słupami wyznaczałaby sposób łączenia z innymi modułami zelektryfikowanymi.
Ostatnio zmieniony 31 mar 2009, 21:31 przez mradwan, łącznie zmieniany 1 raz.
mradwan
Posty: 403
Rejestracja: 04 lut 2007, 19:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Sygnały i trakcja elektryczna na modułach.

Post autor: mradwan »

ArturSch pisze:Jestem za tym by nasze moduły z siecią trakcyjną były KOMPATYBILNE.
Byle szybko - za jakiś miesiąc chciałbym zacząć elektryfikacje.
Ostatnio zmieniony 31 mar 2009, 21:29 przez mradwan, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2066
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Sygnały i trakcja elektryczna na modułach.

Post autor: T_Domagalski »

oelka pisze:Sugerowałem wówczas, (...) np. 5 cm od prawej krawędzi. A po lewej stronie modelarz musi tak wymierzyć aby ostatnie przęsło wychodziło o 5 cm za lewą krawędź modułu i dało się zawiesić na wysięgniku skrajnego słupa na sąsiednim module.
Takie rozwiązanie miało sens, gdy moduły miały na sztywno przypisane strony - wschodnią i zachodnią.
Ale teraz, gdy moduły są odwracalne, trzeba by wymyślić jakiś inny sposób - prosty i funkcjonalny - będzie to pewnie cholernie trudne, biorąc pod uwagę, że tęgie niemieckie i hamerykańskie głowy jeszcze nic takiego nie wymyśliły... :(
Ostatnio zmieniony 31 mar 2009, 21:27 przez T_Domagalski, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10835
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Sygnały i trakcja elektryczna na modułach.

Post autor: ArturSchŁ »

oelka pisze:Sugerowałem wówczas, aby unormować wysokość zawieszenia drutu jezdnego nad powierzchnią szyny i ustawienie jednego, skrajnego słupa w określonej odległości od jednej wybranej krawędzi modułu.
No to podaj jeszcze wartość tej wysokości i ...mamy DRAFT zapisu (normy).
:P

Jestem za tym by nasze moduły z siecią trakcyjną były KOMPATYBILNE.
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2214
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: Sygnały i trakcja elektryczna na modułach.

Post autor: oelka »

trucker pisze:Problem z siecią trakcyjną polega na wymiarach drutu jezdnego linki nośnej i wieszaków.
Większy problem to unormowanie połączenia sieci między modułami. Była kiedyś taka dyskusja na forum i nic z niej ostatecznie nie wyniknęło. Sugerowałem wówczas, aby unormować wysokość zawieszenia drutu jezdnego nad powierzchnią szyny i ustawienie jednego, skrajnego słupa w określonej odległości od jednej wybranej krawędzi modułu. Czyli np. 5 cm od prawej krawędzi. A po lewej stronie modelarz musi tak wymierzyć aby ostatnie przęsło wychodziło o 5 cm za lewą krawędź modułu i dało się zawiesić na wysięgniku skrajnego słupa na sąsiednim module.

Krzysztof
Ostatnio zmieniony 31 mar 2009, 20:48 przez oelka, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Mariusz
Posty: 2544
Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
Lokalizacja: Łubowo
Kontakt:

Re: Sygnały i trakcja elektryczna na modułach.

Post autor: Mariusz »

Oba tory dwukierunkowe? Czy jednokierunkowe. Osobiście nie znam szlaków z SBL o ruchu jednokierunkowym. Zabudowując SBL chodzi nam o zwiększenie przepustowości linii kolejowej, a więc budowa jednokierunkowej SBL mija się z celem.
Więc aby uzyskać choć jeden odstęp montujemy 4 semaforki np. na początku Twego modułu i po np. 3m następny kpl. 4 semaforków.
Włączając taki moduł w szlak mamy automatycznie 3 odstępy, ale pamiętaj, że semafory te nie tylko współpracują pomiedzy sobą, ale również z przyległymi posterunkami ruchu.
Trochę to skomplikowane, dlatego jeszcze nikt tego nie budował.
Idea ciekawa.
mradwan
Posty: 403
Rejestracja: 04 lut 2007, 19:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Sygnały i trakcja elektryczna na modułach.

Post autor: mradwan »

Szlak dwutorowy.
Awatar użytkownika
Mariusz
Posty: 2544
Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
Lokalizacja: Łubowo
Kontakt:

Re: Sygnały i trakcja elektryczna na modułach.

Post autor: Mariusz »

Pamiętaj, że jeździmy w obie strony po jednym torze, a więc tych semaforów bedzie 2x więcej.
Jaki to ma być szlak? 1, czy 2-torowy?
Awatar użytkownika
Marek TT
Posty: 234
Rejestracja: 02 gru 2008, 09:00
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Sygnały i trakcja elektryczna na modułach.

Post autor: Marek TT »

Tak tylko małe wyjaśnienie.
Wjazd na odcinki SBL osłaniają semafory SBL (trzy komorowe) gdzie maszt (słup) tych semaforów dla odróżnienia jest malowany na kolor biały. Przed tymi semaforami nie ustawia się żadnych tarcz.
Szlak podzielony na odstępy jest wyposażony tylko w te semafory SBL bez żadnych tarcz.
Na początku każdego odcinka stoi właśnie semafor SBL z białym masztem.
Powinny zatem stać dwa semafory SBL chyba że na końcu tego szlaku jest stacja z semaforem wjazdowym wtedy ten w środku po założeniu wskaźnika W18 jako ostatni SBL przed semaforem wjazdowym będzie pełnił rolę tarczy.
Ostatnio zmieniony 31 mar 2009, 12:46 przez Marek TT, łącznie zmieniany 1 raz.
automaTTyk
Posty: 13
Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:36
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Re: Sygnały i trakcja elektryczna na modułach.

Post autor: automaTTyk »

WTBE10:
par.6 ust.2.
"Na liniach z samoczynną blokada liniową czterostawną odległość między trzema kolejnymi semaforami (dwa odstępy blokowe) nie może być mniejsza od drogi hamowania obowiązującej na danym odcinku linii, przy czym odległość między kolejnymi semaforami nie może być mniejsza niż połowa obowiązującej drogi hamowania "

Czyli dla 140km/h może być min. 600m z tym, że trzeba stosować wtedy wskaźniki W19 W20
Ostatnio zmieniony 31 mar 2009, 12:42 przez automaTTyk, łącznie zmieniany 1 raz.
mradwan
Posty: 403
Rejestracja: 04 lut 2007, 19:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Sygnały i trakcja elektryczna na modułach.

Post autor: mradwan »

Marek TT pisze:W skali TT odcinki osłonięte semaforami SBL wynosiłby min. 1,5-2,0m tak aby pomiędzy jednym semaforem SBL a drugim mieścił się skład i zostało jeszcze wolne miejsce około 0,5m.
I o to właśnie chodziło. Czyli na szlaku o długości 3.5 m (4 moduły) mieściłby się tak naprawdę jeden odcinek SBL - mógłby zatem na poczatku odcinka być semafor, a w środku tarcza do następnego semafora odstępowego.
Ostatnio zmieniony 31 mar 2009, 12:41 przez mradwan, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Marek TT
Posty: 234
Rejestracja: 02 gru 2008, 09:00
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Sygnały i trakcja elektryczna na modułach.

Post autor: Marek TT »

Co do SBL to na modułach nikt jak na razie nie stosuje SBL (nie ma żadnej normy do tego).
Długosci odcinków SBL są od 1500m-2500m w zależności od warunków miejscowych linii długości jeżdzących po niej składów i szybkości.
W skali TT odcinki osłonięte semaforami SBL wynosiłby min. 1,5-2,0m tak aby pomiędzy jednym semaforem SBL a drugim mieścił się skład i zostało jeszcze wolne miejsce około 0,5m.
Awatar użytkownika
Marek TT
Posty: 234
Rejestracja: 02 gru 2008, 09:00
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Sygnały i trakcja elektryczna na modułach.

Post autor: Marek TT »

Zasadnicza sprawa - semafory służą do "osłaniania" danego odcinka znajdującego się za nim i po przez wyświetlanie odpowiednich obrazów lub ich podawanie (sem. ramienne) umożliwiają wjazd poc. na dany odcinek.
Ustawienie semaforów zależy więc od roli jaką mają spełniać.
Zwykle semafory ustawia się :
przed wjazdem do stacji - semafory wjazdowe
przy torach wyjazdowych ze stacji - semafory wyjazdowe
na szlaku z samoczynną blokadą liniową - semafory odstępowe
To wszystko jest zawarte w WTB-E10.
Zależy więc co masz na myśli odnośnie ustawienie semaforów. Napisz konkretnie z czym masz problem.
Co do szybkości 140km/h - to np. tarcza ostrzegawcza przed semaforem wjazdowym musi być w odległości 1200m.
Semafory wyjazdowe w odległości 50-100m od miejsca niebezpiecznego np. ukres i w zależności od uzależnienia i torów do którego się odnoszą.
Ostatnio zmieniony 31 mar 2009, 12:40 przez Marek TT, łącznie zmieniany 1 raz.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Makieta Modułowa”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość