http://www.zababov.cz/N/moduly/N.htmPaweł Basiński pisze:Coś takiego na kształt http://www.n-orma.pl/Moduly.html - no chyba, że eNbracia mają © na ten patent
Problem braku modułów szlakowych,
Moderator: mod-Makieta Modułowa
- Misiek
- Posty: 1703
- Rejestracja: 23 kwie 2007, 22:26
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Problem braku modułów szlakowych,
-
- Posty: 3295
- Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
- Lokalizacja: Ciechanów
- Kontakt:
Re: Problem braku modułów szlakowych,
A to ciekaweAlteo pisze:Napisano 10 stron postów, z których niewiele wynika.


Wybacz Alteo ale do pozostałej części nie będę się odnosił bo jest bzdurą, a część o zieleni JEST zapisem sTTandardu, czego nie ma sensu powtarzać.
Ostatnio zmieniony 20 maja 2009, 07:41 przez Kilkujadek, łącznie zmieniany 1 raz.
- Alteo
- Posty: 637
- Rejestracja: 19 gru 2007, 18:13
- Lokalizacja: Rawicz
Re: Problem braku modułów szlakowych,
JAKO TEN, który nie zbudował jeszcze żadnego modułu nie chcę się zbyt mocno angażować w tej dyskusji, ale mam kilka uwag. Napisano 10 stron postów, z których niewiele wynika.
Aby dyskusja miała jakiś sens, a przede wszystkim cel, należałoby wypunktować mankamenty obowiązującej normy. Tylko uczestnicy zlotów są zorientowani co było do tej pory słabymi punktami normy standardowej. Byłby to materiał do rzeczowej dyskusji.
Mam kilka przemyśleń co do dotychczasowych /wstępnych/ ustaleń:
- trafna jest symetryzacja szlaków dwutorowych - ale powinna ta decyzja wymusić wprowadzenie asymetrycznych modułów jednotorowych (na wypadek konieczności łączenia modułów jedno i dwutorowych),
- profile czołowe powinny mieć boki również symetryczne aby w wypadku odwrócenie w pełni do siebie pasowały.
Natomiast co do kolorystyki, aby nie ograniczać inwencji twórców modułów, można określić jakie materiały (np.trawki) należy stosować np. na 5 czy 10-ciu cm. od profilu czołowego. Uniknie się wtedy rażących kontrastów kolorów.
Aby dyskusja miała jakiś sens, a przede wszystkim cel, należałoby wypunktować mankamenty obowiązującej normy. Tylko uczestnicy zlotów są zorientowani co było do tej pory słabymi punktami normy standardowej. Byłby to materiał do rzeczowej dyskusji.
Mam kilka przemyśleń co do dotychczasowych /wstępnych/ ustaleń:
- trafna jest symetryzacja szlaków dwutorowych - ale powinna ta decyzja wymusić wprowadzenie asymetrycznych modułów jednotorowych (na wypadek konieczności łączenia modułów jedno i dwutorowych),
- profile czołowe powinny mieć boki również symetryczne aby w wypadku odwrócenie w pełni do siebie pasowały.
Natomiast co do kolorystyki, aby nie ograniczać inwencji twórców modułów, można określić jakie materiały (np.trawki) należy stosować np. na 5 czy 10-ciu cm. od profilu czołowego. Uniknie się wtedy rażących kontrastów kolorów.

Ostatnio zmieniony 20 maja 2009, 07:40 przez Alteo, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 583
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 16:51
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Problem braku modułów szlakowych,
Hmm, a może wrócić również do tematu stworzenia bazy modułów - kiedyś było coś takiego na sttandardzie 
Podział na 2 kategorie:
1 - wystawione i przetestowane na zlotach,
2 - stworzone i nie biorące na razie udziału w zlotach
Należałoby tylko ładnie wg jakiegoś wzoru opisać taką bazę modułów i podać szczegóły takiego modułu.
Coś takiego na kształt http://www.n-orma.pl/Moduly.html - no chyba, że eNbracia mają © na ten patent
Takie coś przyda się przy planowaniu makiet na zloty
pozdrawiam
Paweł

Podział na 2 kategorie:
1 - wystawione i przetestowane na zlotach,
2 - stworzone i nie biorące na razie udziału w zlotach
Należałoby tylko ładnie wg jakiegoś wzoru opisać taką bazę modułów i podać szczegóły takiego modułu.
Coś takiego na kształt http://www.n-orma.pl/Moduly.html - no chyba, że eNbracia mają © na ten patent

Takie coś przyda się przy planowaniu makiet na zloty

pozdrawiam
Paweł
-
- Posty: 3295
- Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
- Lokalizacja: Ciechanów
- Kontakt:
Re: Problem braku modułów szlakowych,
Na razie tak. Profili czterotorowych musiałyby być dwa rodzaje - 4x1 lub 2x2. Symetryzacja toru raczej kończy ewoluowanie sTTandardu. Kolejne zmiany musiałyby dotyczyć poważnych zmian profili. To już nie ewolucja, a rewolucja.ArturSch pisze:Profile są tylko jedno/dwutorowe, moduły czterotorowe (a już takie na Forum widzieliśmy) to już wolna amerykanka
Wysokość profili oraz rozmieszczenie otworów ograniczają możliwości wyprodukowania cienkich i lekkich konstrukcji. Do takich zmian nadaje się jedynie profil MP.
Profile MN,MW mają karykaturalny zarys. Różnica wysokości nasypu do okalającego terenu wynosi około 70mm co nieomal wymusza tunel (MW) lub most/wiadukt (MN). Profil MG z natury rzeczy prosi się o zalesienie, co czyni go niesamowicie uciążliwym w transporcie.
Przejście od jednego rodzaju profilu do innego, wymusza modelowanie terenów górskich. Na terenach nizinnych takie różnice terenu występują bardzo rzadko. Również bardzo rzadko teren jest płaski i nie można go utożsamić z jakimkolwiek sTTandardowym profilem.
- T_Domagalski
- Moderator
- Posty: 2057
- Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Problem braku modułów szlakowych,
Ten równoległy temat proszę kontynuować w równoległym wątku, do tego przeznaczonym.KamilW pisze:Jest jeszcze równoległy problem sieci trakcyjnej na modułach...

- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10804
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Problem braku modułów szlakowych,
Niezależnie od tego, zapis normujący odległość słupa od krawędzi profilu przejściowego (i ewentualne zalecenia) nikogo nie zmusza do instalowania sieci trakcyjnej.drlukasz pisze:W wątku o trakcji na modułach padło wiele argumentów przeciw i bardzo niewiele za.
Profile są tylko jedno/dwutorowe, moduły czterotorowe (a już takie na Forum widzieliśmy) to już wolna amerykanka

- drlukasz
- Posty: 1040
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:03
- Lokalizacja: Częstochowa
- Kontakt:
Re: Problem braku modułów szlakowych,
W wątku o trakcji na modułach padło wiele argumentów przeciw i bardzo niewiele za.KamilW pisze:Jest jeszcze równoległy problem sieci trakcyjnej na modułach więc jakby nie patrzeć szykuje nam się niemała rewolucja.
Dopóki nie rozwiąże się podstawowych problemów, czyli braku odpowiedniego jakościowo modelu trakcji, oraz kwestii łączeniowo - wytrzymałościowych, temat można odpuścić. Nie mówiąc już o kompletnie moim zdaniem poronionym pomyśle zasilania pojazdów z wykorzystaniem trakcji

Co do maty Fallera, to w ofercie ma ją Parowozik - nie wiem czy jest na półce, ale to powinno się wyjaśnić w miarę szybko.
Ostatnio zmieniony 19 maja 2009, 11:08 przez drlukasz, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 1271
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:56
- Lokalizacja: Pruszków
- Kontakt:
Re: Problem braku modułów szlakowych,
Po pierwsze sieci trakcyjnej. Po drugie problem dla tych, co chcą w to brnąć....KamilW pisze:Jest jeszcze równoległy problem trakcji na modułach ....
- KamilW
- Posty: 1077
- Rejestracja: 20 kwie 2006, 19:24
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
- Kontakt:
Re: Problem braku modułów szlakowych,
IMHO jeśli chodzi o Fallera to należy sporządzić listę produktów alternatywnych (czarno na białym: producent - model), żebyśmy nie byli skazani na jeden produkt. I taką poprawkę wprowadzić do sTTandardu.
Nie jest też głupim pomysłem wprowadzenie głosowania nad proponowanymi poprawkami (skojarzenia z Sejmem RP niezamierzone
), bo dyskusję można oczywiście kontynuować ale głupio by było poprzestać tylko na tym. Jest jeszcze równoległy problem sieci trakcyjnej na modułach więc jakby nie patrzeć szykuje nam się niemała rewolucja.
Nie jest też głupim pomysłem wprowadzenie głosowania nad proponowanymi poprawkami (skojarzenia z Sejmem RP niezamierzone

Ostatnio zmieniony 19 maja 2009, 10:39 przez KamilW, łącznie zmieniany 1 raz.
- T_Domagalski
- Moderator
- Posty: 2057
- Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Problem braku modułów szlakowych,
Artur go kupił, więc to on ma namiary na producenta i nr kat. Arturze, podasz je tutaj?ArturSch pisze:Poproszę o nr zamiennika.![]()
Już kiedyś pisałem - mata jest produktem z założenia powtarzalnym, a właśnie o to chodzi na styku modułów. Trawa Polaka jest super, ale efekt końcowy za bardzo zależy od umiejętności sadzącego i posiadanego przez niego sprzętu (lub jego braku).Tadziu a jakas trawka polaka jako zamiennik?
Ostatnio zmieniony 19 maja 2009, 10:33 przez T_Domagalski, łącznie zmieniany 2 razy.
- brovarek
- Posty: 881
- Rejestracja: 14 cze 2006, 14:06
- Lokalizacja: Gliwice
- Kontakt:
Re: Problem braku modułów szlakowych,
Tadziu a jakas trawka polaka jako zamiennik? Chyba ,ze Grzesiek w końcu napisze jaki wynalazł...
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10804
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Problem braku modułów szlakowych,
Poproszę o nr zamiennika.T_Domagalski pisze:...oprócz samego ArJu zainteresowanie nim było zerowe...

- T_Domagalski
- Moderator
- Posty: 2057
- Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Problem braku modułów szlakowych,
Problem Fallera można było rozwiązać już dawno - kupić kilka rolek i rozdzielać wg zapotrzebowania, lub też rozważyć kilka innych alternatywnych produktów. Ale u nas najczęściej królowało podejście "Z zasady nie podporządkuję się, a reszta niech robi co chce...".KamilW pisze:Co do Fallera to istotnie ciężko go zdobyć. Ale nie jest to niemożliwe.
Chociażby na ostatnim zlocie w Radomiu znalazłem z ArJu u makieciarza sensowny zamiennik. Niestety - oprócz samego ArJu zainteresowanie nim było zerowe...
- T_Domagalski
- Moderator
- Posty: 2057
- Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Problem braku modułów szlakowych,
Tylko dlatego, że Ojciec Dyrektor stara się zachować jednolitą kolorystykę na sąsiadujących ze sobą modułach. Tak naprawdę nic nie stoi na przeszkodzie, żeby każdy klocek był w innym miejscu makiety.Grzegorz TT pisze:Ale "rozkompletowanie" (jeżeli w Twoim przypadku można tak to nazwać) odbyło się na modułach jednego autora!
A co do przywołanych w tym wątku N-ormowców, to jednej rzeczy im bardzo zazdroszczę - podporządkowania się swojej normie.
Jak ustalili, że ma być czary mat, to wszyscy mają czarny mat na boczkach. Jak ustalili jakiś tam rodzaj trawy, to wszyscy mają tę trawę w przepisanej normą odległości. W związki z tym nie mają problemów z nieestetycznym wyglądem połączenia modułów różnych twórców.
A u nas ciągle pełna samowolka. O ile temat Fallera jestem jeszcze w stanie zrozumieć (choć najwięcej narzeka na niego zaledwie kilka osób), to zupełnie nie rozumiem niechęci do czerni na boczkach. Momentami odbieram to jako czystą przekorę - "nie, bo... nie".

Ostatnio zmieniony 19 maja 2009, 10:10 przez T_Domagalski, łącznie zmieniany 2 razy.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Bing [Bot] i 3 gości