GbbKolejka wersja 1

Wszystkie sprawy związane z programami Piotra Gbb

Moderator: mod-GbbSoft

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Viramir
Posty: 103
Rejestracja: 14 mar 2008, 20:55
Lokalizacja: Toruń
Kontakt:

Re: GbbKolejka wersja 1

Post autor: Viramir »

Na próbę zainstalowałem w pracy i poszedł bez bólu pod XP
Jak co wieczorem mogę w domu przeprowadzić próbę na Viscie
Ostatnio zmieniony 31 mar 2008, 14:59 przez Viramir, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
gbbsoft
Moderator
Posty: 2027
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: GbbKolejka wersja 1

Post autor: gbbsoft »

kolejarz pisze:Oczywiście Piotrze, że sprawdzam wersję testową
To podejdźmy z innej strony: czy komuś ostatnio wrzucony program instalacyjny zadziałał?
Ostatnio zmieniony 31 mar 2008, 20:12 przez gbbsoft, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
gbbsoft
Moderator
Posty: 2027
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: GbbKolejka wersja 1

Post autor: gbbsoft »

Podejście drugie.
Wrzuciłem lepszy plik .exe. Ma tylko jedną wadę (tak mi się wydaje): nie działa na Windows 98
Dla tych co jeszcze używają Windows 98 wrzuciłem plik .msi: http://download.gbbkolejka.pl/GbbKolejka_test.msi

PS. Teraz zobaczyłem twoje zdjęcie z błędem. Ciekawe... Błąd c0000135 oznacza, że nie znaleziono jakiegoś .dll. Daj znać, czy to samo dostaniesz w nowej wersji...
Awatar użytkownika
kolejarz
Posty: 412
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:44
Lokalizacja: Łódź - Ksawerów
Kontakt:

Re: GbbKolejka wersja 1

Post autor: kolejarz »

Oto zdjęcie
Obrazek

Oczywiście Piotrze, że sprawdzam wersję testową, z linku który Ty podałeś w poprzednim poście. System to XP SP2
HEJ
Ostatnio zmieniony 30 mar 2008, 17:48 przez kolejarz, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
gbbsoft
Moderator
Posty: 2027
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: GbbKolejka wersja 1

Post autor: gbbsoft »

Dzieki za info.
jakbys mogl jeszcze powiedziec na ktorych windowsach to probujesz instalowac (mam nadzieje, ze probujesz wersji testowej). I moze zdjecie z ekranu z komunikatem...
Wieczorem jeszcze raz spawdze.
Awatar użytkownika
kolejarz
Posty: 412
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:44
Lokalizacja: Łódź - Ksawerów
Kontakt:

Re: GbbKolejka wersja 1

Post autor: kolejarz »

Tylko Piotrze, nadal plik pobrany z linku nie da się zainstalować :(
Wyskakuje błąd złego zainstalowania podczas rozpakowywania.
Awatar użytkownika
gbbsoft
Moderator
Posty: 2027
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: GbbKolejka wersja 1

Post autor: gbbsoft »

Zmiany w wersji 1.53.3010:

Rozjazdy angielskie i nowy UI

- lepsze zachowanie się programu instalacyjnego w systemie Vista

- program instalacyjny automatycznie usunie poprzednią wersję programu bez interwencji użytkownika

- nowy sposób wyboru elementów w trybie projektowania

Obrazek

- nowe elementy: rozjazdy angielskie: z jednym lub dwoma silnikami, podwójne lub pojedyncze

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Wersja testową: http://download.gbbkolejka.pl/GbbKolejka_test.EXE
Awatar użytkownika
gbbsoft
Moderator
Posty: 2027
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: GbbKolejka wersja 1

Post autor: gbbsoft »

ArturSch pisze:Opisałeś część programową, ...
Może jakiś przykładzik kabelkologii ....
Z punktu widzenia programu w ostatniej zakładce dla każdego światła podłącza się jedno wyjście dekodera akcesoriów.

Samo podłączenie dekodera do diody raczej nie jest jakieś skomplikowane.
Tu jest przykład podłączenia do LS150: http://wiki.gbbkolejka.pl/tiki-index.ph ... o+do+LS150
Albo najlepiej użyć jakiegoś innego dekodera, bo LS150 nie bardzo się nadaje do semaforów świetlnych (trzeba używać dodatkowych przekażników).
Można użyć np: dekoderów Martinezo.

PS. Zresztą była na ten temat dyskusja tu: http://forumtt.pl/viewtopic.php?t=3206& ... c&start=30
kolejarz pisze:Arturze, każdy sygnał, czyt. kolor, potrzebuje oddzielny adres.
Tu się nie do końca zgodzę. Każde światło potrzebuje jednego wyjścia z dekodera. A na jeden adres przypada dokładnie 8 wyjść
Więc zużytych adres będzie 8 razy mniej (z zaokrągleniem do góry) niż świateł. Adresów jest 1024, więc można podłączyć 8192 świateł.

Dodatkowo trzeba zauważyć, że dekodery montuje się lokalnie w miejscu, gdzie są potrzebne (a nie np: centralnie w jednym miejscu), więc po całej makiecie ciągniemy względnie mało kabli, niż gdybyśmy to robili centralnie (ale to już było tłumaczone).

PS. Ciekaw jestem, kto pierwszy zrobi pasy świetlne :mrgreen:
Ostatnio zmieniony 20 sty 2008, 13:52 przez gbbsoft, łącznie zmieniany 4 razy.
Awatar użytkownika
kolejarz
Posty: 412
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:44
Lokalizacja: Łódź - Ksawerów
Kontakt:

Re: GbbKolejka wersja 1

Post autor: kolejarz »

ArturSch pisze:[...] jak połączyć semafor kształtowy albo sygnalizację wielokomorową z wyjściem dekodera (przecież tylko ON/OFF) [..]
Arturze, każdy sygnał, czyt. kolor, potrzebuje oddzielny adres. Tak samo jest z semaforem ramiennym. np viessmann 3 stawny potrzebuje 3 adresy, dla czerwonego, zielonego i zielono-pomarańczowe. Niestety nie da się tego załatwić na jednym adresie.
U mnie są semafory 5-cio komorowe.... więc adresów będzie jak mrówków potrzebnych...
Gbb, w końcu zrobiłeś to o czym rozmawialiśmy z rok temu, jak zaczynałem się bawić Twoim programem.
Ostatnio zmieniony 20 sty 2008, 13:42 przez kolejarz, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Karol
Moderator
Posty: 594
Rejestracja: 07 kwie 2006, 23:19
Lokalizacja: Grybów / Limanowa
Kontakt:

Re: GbbKolejka wersja 1

Post autor: Karol »

Widze sie wszystko jest na dobrej drodze
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10871
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: GbbKolejka wersja 1

Post autor: ArturSchŁ »

Bardzo ładnie !!

Opisałeś część programową, ale jak połączyć semafor kształtowy albo sygnalizację wielokomorową z wyjściem dekodera (przecież tylko ON/OFF) by to zrealizować - czy to możliwe na jednym adresie ??

Może jakiś przykładzik kabelkologii ....
Awatar użytkownika
gbbsoft
Moderator
Posty: 2027
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: GbbKolejka wersja 1

Post autor: gbbsoft »

Zmiany w wersji 1.53.2941
Wersja z "normalnymi zdjęciami" http://wiki.gbbkolejka.pl/tiki-view_for ... hreadId108

Skończyłem kolejną fantastyczną rzecz w naszym programie: Semafory wielokomorowe

Program automatycznie na podstawie warunków zadeklarowanych na szlaku samemu wybiera, jaki sygnał ma być pokazany na semaforach.

Oto przykład testowego układu (układ na pewno jest fikcyjny i niezgodny z teorią)

Obrazek

A to przykład przejazdu pociągu, gdzie dodatkowo:
- na rozjeździe Z4 zadeklarowano dla jazdy na wprost maksymalną prędkość 100km/h
- pomiędzy blokiem 1 a blokiem 5 jest dodatkowe ograniczenie do 40 km/h przy jeździe „w dół”

Obrazek

Jak widać dodano także możliwość obsługi pasów kolorowych!

Aby dodać nowe semafory na planszy należy użyć nowych narzędzi:

Obrazek

Następnie dla semafora należy wpisać jego nazwę.

Obrazek

Można dalej samodzielnie zaprojektować semafor, albo wykorzystać wstępnie przeze mnie zrobione definicje: wszystkich (18) sygnałów semafora świetlnego lub sygnałów (4) tarczy ostrzegawczej świetlnej. Po zaimportowaniu predefiniowanych sygnałów/świateł można pousuwać niepotrzebne sygnały i światła, aby lepiej dostosować semafor do potrzeb

Obrazek

Jak widać można także skopiować ustawienia z innego semafora, a nawet stworzyć sobie własną bibliotekę sygnałów poprzez zapisanie ustawień do pliku XML, z którego później można je ponownie odczytać.

Dalej przechodzimy do definiowania 3 podstawowych rzeczy: świateł semafora, sygnałów semafora oraz powiązań pomiędzy nimi. Oto zakładka do definiowania świateł semafora:

Obrazek

Oprócz nadania nazwy i koloru można dodatkowo określić, że światło jest pasem świetlnym poniżej semafora.
W kolejne zakładce trudniejsza rzecz: określenie sygnałów, jakie semafor ma pokazywać i warunków, kiedy światło ma być używane. Oto lista wszystkich 18 predefiniowanych sygnałów semafora świetlnego:

Obrazek

Poniżej dla wskazanego sygnału określa się, jakie warunki mają być za TYM semaforem, a jakie za NASTĘPNYM, aby dany sygnał został pokazany (mechanizm wyboru sygnału, to oddzielna opowieść :-) )
Ponieważ niektóre światła mrugają, to można określić częstotliwość mrugania dla danego światła (w Czechach są dwie częstotliwości, które co innego oznaczają).
Jeżeli sygnał występuje przy jakimś ograniczeniu za tym semaforem, to pociąg automatycznie nie nie pojedzie szybkiej niż to ograniczenie. Ale dla niektórych świateł (np.: S9 (100/STOP)) można już za tym semaforem zwolnić lokomotywę do wpisanej prędkości.

W następnej zakładce określa się, które światła świecą (lub mrugają) przy których sygnałach:

Obrazek

Jeżeli nie jest to semafor, ale tarcza ostrzegawcza świetlna, to można wykorzystać takie predefiniowane światła i sygnały:

Obrazek

Obrazek

Ponieważ sygnał na semaforze program ustawia automatycznie (przy sterowaniu jazdą lokomotywy przez komputer), to należy zadeklarować ograniczenia na trasie. Jednym z takich miejsc są rozjazdy. W parametrach rozjazdów definiuje się maksymalne prędkości przy jeździe na wprost i w bok:

Obrazek

Na trasie można określić dodatkowe ograniczenia za pomocą nowego narzędzia:

Obrazek

Można ustalić ograniczenie dla każdego kierunku oddzielnie:

Obrazek

Wtedy na trasie pojawi się mała cyferka:

Obrazek

Na podstawie tych ograniczeń program oblicz maksymalną prędkość jaką pociąg może jechać od jednego semafora do drugiego (oraz od drugiego do trzeciego) (ale tylko pomiędzy semaforami, które są w blokach, a końce bloków nie mają zaznaczone, że pociąg się przy nich nie zatrzymuje) i na podstawie tych informacji wybiera sygnał, jaki ma być pokazany na semaforze. Z informacji wprowadzonych przy lokomotywie, w bloku i ewentualnie przy pokazywanym sygnale program oblicza prędkość z jaką ma się pociąg poruszać i z taką go wypuszcza w bloku (dzieje się to także w sytuacji przejazdu przez blok bez zatrzymania).

Dodatkowo:

:arrow: przewidziano w definicji semafora możliwość wprowadzenia ruchu manewrowego, ale to później :-)

:arrow: jest możliwość umieszczenia semafora/tarczy „po drodze” przed blokiem, co można wykorzystać do ustawiania tarcz ostrzegawczych. Pomiędzy takim semaforem/tarczą a najbliższym semaforem w bloku nie może być żadnego rozjazdu. Takich semaforów/tarcz może być więcej niż jeden. Taki semafor/tarcza może pokazywać inne sygnały niż semafor w bloku, ale warunku wyboru sygnału są identyczne jak dla semafora w bloku.

:arrow: w „starych semaforach” (kształtowych i świetlnych) dodano automatyczną obsługę trzeciego sygnału: jazda ze zwolnioną prędkością

:arrow: dla semaforów poza blokami pod prawym klawiszem myszki jest możliwość ustawienia konkretnego sygnału (to dla amatorów ręcznego sterowania)

PS. Uff: To tak pokrótce
Wersja testową: http://download.gbbkolejka.pl/GbbKolejka_test.EXE
lub wersja .msi: http://download.gbbkolejka.pl/GbbKolejka_test.msi
Awatar użytkownika
gbbsoft
Moderator
Posty: 2027
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: GbbKolejka wersja 1

Post autor: gbbsoft »

Zmiany w wersji 1.52.2914

:arrow: Dodałem zegar cyfrowy (obok wskazówkowego)

To kółko po prawej na górze, to sekundnik.

Obrazek
Awatar użytkownika
gbbsoft
Moderator
Posty: 2027
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: GbbKolejka wersja 1

Post autor: gbbsoft »

ArturSch pisze:... dorobić : "poszukaj" by oprócz ręcznego specyfikowania IP/HostName program przeszukał ...
Oczywiście... pomysł jest dobry... Nawet biblioteka to tego jest (jak przejdę na .Net 3.5).
Jest taka biblioteka do komunikacji lokalnej pear-to-pear.

Problem jest tylko taki, że staram się stosować "otwarty standard" SRCP. A on nic takiego nie przewiduje. Już jedno "własne rozszerzenie" tego standardu zrobiłem: przesyłanie zdjęć lokomotyw do GbbMobile, więc czemu nie zrobić kolejnego... :mrgreen:

PS. Osoby, które (a) używają Windows98 (b) lobią instalować nowe wersje programu proszę o kontakt, ponieważ po przejściu na .Net 3.5 (wg mojej wiedzy) program przestanie działać na Win98 (zresztą uprzedzałem o tym...)
Ostatnio zmieniony 22 gru 2007, 09:44 przez gbbsoft, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10871
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: GbbKolejka wersja 1

Post autor: ArturSchŁ »

gbbsoft pisze:- jako adres serwera wpisać adres (lub nazwę) komputera - 'Serwera czasu'
A czemu nie pójść dalej i nie dorobić : "poszukaj" by oprócz ręcznego specyfikowania IP/HostName program przeszukał lokalną podsieć i wyświetlił znalezione "serwery czasu" do wyboru ??
:P
ODPOWIEDZ

Wróć do „GbbSoft”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość