Czyszczonko i smarowanko!

Konserwacja i naprawy, części zamienne itd Przeróbki taboru.

Moderator: mod-Porady i techniki modelarskie

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10869
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Post autor: ArturSchŁ »

Rozumiem, że polecasz czysty spirytus konsumpcyjny do czyszczenia zamiast rozcieńczalników ??
Awatar użytkownika
LemingAnadyrski
Posty: 145
Rejestracja: 25 lut 2011, 20:41
Lokalizacja: Wlk.bet.wieś/Mazowsze
Kontakt:

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Post autor: LemingAnadyrski »

golab pisze:Panowie, a jak to się dzieje, że niekiedy plastik po potraktowaniu benzyna ekstrakcyjna robi się matowy i jakby bieleje ...?:(
Jak? Och, całkiem naturalnie: następuje degradacja tworzywa, bardzo podobnie jak wtedy, gdyby zostało potraktowane np. toluenem bądź ksylenem. :-)
Nieraz, trafiwszy na benzynę ekstrakcyjną, która ma nieco więcej węglowodorów aromatycznych, może okazać się że plastik nie tylko zmatowieje, lecz także powierzchniowo zmięknie bądź nieco spęcznieje. Rozwiązaniem jest używanie benzyny ekstrakcyjnej oznaczonej jako "niskoaromatyczna" (bądź użycie heksanu, jeśli ktoś ma pod ręką sklep z odczynnikami - wystarczy "czysty" bądź "techniczny").
Poza tym uważajcie używając denaturatu (także bezbarwnego) - w zależności od wytwórni, używane są różne środki skażające, niestety bez podania na etykiecie co zostało dodane (a lista substancji dopuszczonych do takiego zastosowania jest dość urozmaicona, o ile mnie skleroza nie myli :-)). Właśnie ze względu na te dodatki jeden denaturat może być względnie nieszkodliwy dla tworzywa sztucznego czy farby na modelu, a inny będzie już matowił powierzchnię. (Dlatego biorąc nową butelkę warto wpierw wykonać próbę na małym, niewidocznym fragmencie modelu.)
I mała uwaga co do wspomnianego wcześniej przez któregoś z kolegów towotu - niektóre tworzywa mogą spęcznieć w kontakcie z nim (co może nastąpić dopiero po pewnym czasie - przy smarowaniu wszystko może wyglądać dobrze). Smar na bazie silikonu może okazać się bezpieczniejszym (acz droższym) wyborem.

Piotr
Ostatnio zmieniony 18 sie 2011, 09:27 przez LemingAnadyrski, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
golab
Posty: 1359
Rejestracja: 14 sty 2009, 00:14
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Post autor: golab »

No właśnie ... wiec może lepiej skorygować troszke poradnik lub dodać opcję "ostrożnie" :)
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2215
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Post autor: oelka »

golab pisze:Panowie, a jak to się dzieje, że niekiedy plastik po potraktowaniu benzyna ekstrakcyjna robi sie matowy i jakby bieleje ...?:(
Benzyna jest zbiorem różnych węglowodorów i niektóre z nich mogą reagować z tworzywami sztucznymi, lub dodanymi do nich barwnikami.

Krzysztof
Ostatnio zmieniony 15 mar 2009, 11:00 przez oelka, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
golab
Posty: 1359
Rejestracja: 14 sty 2009, 00:14
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Post autor: golab »

Panowie, a jak to się dzieje, że niekiedy plastik po potraktowaniu benzyna ekstrakcyjna robi sie matowy i jakby bieleje ...?:(
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10869
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Post autor: ArturSchŁ »

Witamy TKt48 na Forum TT !!
:)
TKt48 pisze:Problem w tym, że nie ostała się już żadna wkładka z instrukcją ...
Zaglądaj TUTAJ, miejsce gdzie składujemy skany.
TKt48
Posty: 7
Rejestracja: 06 sty 2009, 13:08
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Post autor: TKt48 »

Witam wszystkich "TeTetkowiczów". Jest to mój pierwszy post na tym forum, więc zacznę od przedstawienia się. Nazywam się Michał Rutkowski i z TeTetką mam do czynienia od 1976 roku, świadomie od 1980 (wtedy to zacząłem odróżniać lokomotywę od wagonu i ku wielkiej uldze mojego ojca nie próbowałem już łapać jadącego pociągu) :D
Chcę podziękować Charakterkowi za wspaniały tutorial czyszczenia loków, moja BR92 odmłodniała o jakieś 20 - 29 lat W swym wnętrzu przechowywała dość bogatą historię szlaków (podłogowych i makietowych po jakich jeździła), historię która dość mocno ją spowolniła. :mrgreen:
W pełni popieram Gdyniaka WD40 to nie jest chyba to co loki lubią najbardziej. Ja pokropiłem przekładnie oliwką maszynową i jest dobrze. Z tego co pamiętam BTTB w instrukcji do lokomotyw zalecało właśnie oliwkę. (Problem w tym, że nie ostała się już żadna wkładka z instrukcją w mojej kolekcji, stąd moja obecność na tym forum i w tym temacie).
Awatar użytkownika
Marcin
Posty: 2022
Rejestracja: 10 kwie 2006, 05:36
Lokalizacja: Toruń
Kontakt:

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Post autor: Marcin »

Olej z igłą Fallera. Rewelacja. Żadnego WD, potrafi rozpuszczać niektóre tworzywa. Zresztą to środek bardziej rozpuszczający smary niż smarny.
Awatar użytkownika
Gdyniak
Moderator
Posty: 579
Rejestracja: 09 kwie 2006, 14:12
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Post autor: Gdyniak »

Smar nadaje się doskonale do smarowania przekładni czy styku osi i wózków natomiast na oś silnika kapka oleju zdecydowanie lepiej.
Awatar użytkownika
Jacula
Posty: 541
Rejestracja: 09 kwie 2006, 22:02
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Post autor: Jacula »

Swego czasu zakupiłem smar silikonowy do mechanizmów precyzyjnych (i nie tylko). Jedną lokomotywę nim przesmarowałem - chodzi pięknie.


J
Awatar użytkownika
Charakterek
Posty: 1760
Rejestracja: 02 kwie 2006, 21:06
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Post autor: Charakterek »

No syntetyka mam w strzykawie. Poskąpiłem mojemu samochodu 10 ml i mam :)
Awatar użytkownika
Gdyniak
Moderator
Posty: 579
Rejestracja: 09 kwie 2006, 14:12
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Post autor: Gdyniak »

Charakterek pisze:i pamiętaj zakropl na jego osie oliwy kapkę (może być WD 40)
Jacku WD 40 nie jest wskazane! Najlepsza jest oliwa maszynowa np. do konserwacji maszyn do szycia. Można ją kupić np w Castoramie. Można też od biedy użyć oleju syntetycznego do silnika ale minimalnej ilości oczywiśćie :)
Awatar użytkownika
Charakterek
Posty: 1760
Rejestracja: 02 kwie 2006, 21:06
Lokalizacja: Radom
Kontakt:

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Post autor: Charakterek »

i pamiętaj zakropl na jego osie oliwy kapkę (może być WD 40)
Awatar użytkownika
Jacula
Posty: 541
Rejestracja: 09 kwie 2006, 22:02
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Post autor: Jacula »

Silnik rozebrałem do zera i wyczyściłem. Po złożeniu obraca się lekkko. Ale chyba faktycznie nie wyczyściłem szczotek :oops:
Spróbuję jescze raz.

J
Ostatnio zmieniony 06 lut 2007, 22:06 przez Jacula, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Gdyniak
Moderator
Posty: 579
Rejestracja: 09 kwie 2006, 14:12
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Post autor: Gdyniak »

Jacula pisze:Po wyjęciu silnika cała mechanika obraca się lekko. Czy z innym silnikiem byłaby różnica?
Może być to silnik a właściwie brudne szczotki i komutator. Jak lokomotywa była rozłożona to silnik należało umyć tzn wrzucić go do naczynia z denaturatem i podłączyc na 15-20 sek aby działał w jedną a następnie w drugą stronę i wysuszyć. Później naoliwienie osi i powinien działać lepiej.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Naprawy/przeróbki taboru”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość