
Czyszczonko i smarowanko!
Moderator: mod-Porady i techniki modelarskie
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10869
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Czyszczonko i smarowanko!
Rozumiem, że polecasz czysty spirytus konsumpcyjny do czyszczenia zamiast rozcieńczalników 

- LemingAnadyrski
- Posty: 145
- Rejestracja: 25 lut 2011, 20:41
- Lokalizacja: Wlk.bet.wieś/Mazowsze
- Kontakt:
Re: Czyszczonko i smarowanko!
Jak? Och, całkiem naturalnie: następuje degradacja tworzywa, bardzo podobnie jak wtedy, gdyby zostało potraktowane np. toluenem bądź ksylenem. :-)golab pisze:Panowie, a jak to się dzieje, że niekiedy plastik po potraktowaniu benzyna ekstrakcyjna robi się matowy i jakby bieleje ...?:(
Nieraz, trafiwszy na benzynę ekstrakcyjną, która ma nieco więcej węglowodorów aromatycznych, może okazać się że plastik nie tylko zmatowieje, lecz także powierzchniowo zmięknie bądź nieco spęcznieje. Rozwiązaniem jest używanie benzyny ekstrakcyjnej oznaczonej jako "niskoaromatyczna" (bądź użycie heksanu, jeśli ktoś ma pod ręką sklep z odczynnikami - wystarczy "czysty" bądź "techniczny").
Poza tym uważajcie używając denaturatu (także bezbarwnego) - w zależności od wytwórni, używane są różne środki skażające, niestety bez podania na etykiecie co zostało dodane (a lista substancji dopuszczonych do takiego zastosowania jest dość urozmaicona, o ile mnie skleroza nie myli :-)). Właśnie ze względu na te dodatki jeden denaturat może być względnie nieszkodliwy dla tworzywa sztucznego czy farby na modelu, a inny będzie już matowił powierzchnię. (Dlatego biorąc nową butelkę warto wpierw wykonać próbę na małym, niewidocznym fragmencie modelu.)
I mała uwaga co do wspomnianego wcześniej przez któregoś z kolegów towotu - niektóre tworzywa mogą spęcznieć w kontakcie z nim (co może nastąpić dopiero po pewnym czasie - przy smarowaniu wszystko może wyglądać dobrze). Smar na bazie silikonu może okazać się bezpieczniejszym (acz droższym) wyborem.
Piotr
Ostatnio zmieniony 18 sie 2011, 09:27 przez LemingAnadyrski, łącznie zmieniany 2 razy.
- golab
- Posty: 1359
- Rejestracja: 14 sty 2009, 00:14
- Lokalizacja: Katowice
- Kontakt:
Re: Czyszczonko i smarowanko!
No właśnie ... wiec może lepiej skorygować troszke poradnik lub dodać opcję "ostrożnie" 

- oelka
- Moderator
- Posty: 2215
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
- Lokalizacja: MDM
- Kontakt:
Re: Czyszczonko i smarowanko!
Benzyna jest zbiorem różnych węglowodorów i niektóre z nich mogą reagować z tworzywami sztucznymi, lub dodanymi do nich barwnikami.golab pisze:Panowie, a jak to się dzieje, że niekiedy plastik po potraktowaniu benzyna ekstrakcyjna robi sie matowy i jakby bieleje ...?:(
Krzysztof
Ostatnio zmieniony 15 mar 2009, 11:00 przez oelka, łącznie zmieniany 1 raz.
- golab
- Posty: 1359
- Rejestracja: 14 sty 2009, 00:14
- Lokalizacja: Katowice
- Kontakt:
Re: Czyszczonko i smarowanko!
Panowie, a jak to się dzieje, że niekiedy plastik po potraktowaniu benzyna ekstrakcyjna robi sie matowy i jakby bieleje ...?:(
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10869
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Czyszczonko i smarowanko!
Witamy TKt48 na Forum TT 


Zaglądaj TUTAJ, miejsce gdzie składujemy skany.TKt48 pisze:Problem w tym, że nie ostała się już żadna wkładka z instrukcją ...
-
- Posty: 7
- Rejestracja: 06 sty 2009, 13:08
- Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
- Kontakt:
Re: Czyszczonko i smarowanko!
Witam wszystkich "TeTetkowiczów". Jest to mój pierwszy post na tym forum, więc zacznę od przedstawienia się. Nazywam się Michał Rutkowski i z TeTetką mam do czynienia od 1976 roku, świadomie od 1980 (wtedy to zacząłem odróżniać lokomotywę od wagonu i ku wielkiej uldze mojego ojca nie próbowałem już łapać jadącego pociągu)
Chcę podziękować Charakterkowi za wspaniały tutorial czyszczenia loków, moja BR92 odmłodniała o jakieś 20 - 29 lat W swym wnętrzu przechowywała dość bogatą historię szlaków (podłogowych i makietowych po jakich jeździła), historię która dość mocno ją spowolniła.
W pełni popieram Gdyniaka WD40 to nie jest chyba to co loki lubią najbardziej. Ja pokropiłem przekładnie oliwką maszynową i jest dobrze. Z tego co pamiętam BTTB w instrukcji do lokomotyw zalecało właśnie oliwkę. (Problem w tym, że nie ostała się już żadna wkładka z instrukcją w mojej kolekcji, stąd moja obecność na tym forum i w tym temacie).

Chcę podziękować Charakterkowi za wspaniały tutorial czyszczenia loków, moja BR92 odmłodniała o jakieś 20 - 29 lat W swym wnętrzu przechowywała dość bogatą historię szlaków (podłogowych i makietowych po jakich jeździła), historię która dość mocno ją spowolniła.

W pełni popieram Gdyniaka WD40 to nie jest chyba to co loki lubią najbardziej. Ja pokropiłem przekładnie oliwką maszynową i jest dobrze. Z tego co pamiętam BTTB w instrukcji do lokomotyw zalecało właśnie oliwkę. (Problem w tym, że nie ostała się już żadna wkładka z instrukcją w mojej kolekcji, stąd moja obecność na tym forum i w tym temacie).
- Marcin
- Posty: 2022
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 05:36
- Lokalizacja: Toruń
- Kontakt:
Re: Czyszczonko i smarowanko!
Olej z igłą Fallera. Rewelacja. Żadnego WD, potrafi rozpuszczać niektóre tworzywa. Zresztą to środek bardziej rozpuszczający smary niż smarny.
- Gdyniak
- Moderator
- Posty: 579
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 14:12
- Lokalizacja: Gdynia
- Kontakt:
Re: Czyszczonko i smarowanko!
Smar nadaje się doskonale do smarowania przekładni czy styku osi i wózków natomiast na oś silnika kapka oleju zdecydowanie lepiej.
- Jacula
- Posty: 541
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 22:02
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Czyszczonko i smarowanko!
Swego czasu zakupiłem smar silikonowy do mechanizmów precyzyjnych (i nie tylko). Jedną lokomotywę nim przesmarowałem - chodzi pięknie.
J
J
- Charakterek
- Posty: 1760
- Rejestracja: 02 kwie 2006, 21:06
- Lokalizacja: Radom
- Kontakt:
Re: Czyszczonko i smarowanko!
No syntetyka mam w strzykawie. Poskąpiłem mojemu samochodu 10 ml i mam 

- Gdyniak
- Moderator
- Posty: 579
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 14:12
- Lokalizacja: Gdynia
- Kontakt:
Re: Czyszczonko i smarowanko!
Jacku WD 40 nie jest wskazane! Najlepsza jest oliwa maszynowa np. do konserwacji maszyn do szycia. Można ją kupić np w Castoramie. Można też od biedy użyć oleju syntetycznego do silnika ale minimalnej ilości oczywiśćieCharakterek pisze:i pamiętaj zakropl na jego osie oliwy kapkę (może być WD 40)

- Charakterek
- Posty: 1760
- Rejestracja: 02 kwie 2006, 21:06
- Lokalizacja: Radom
- Kontakt:
Re: Czyszczonko i smarowanko!
i pamiętaj zakropl na jego osie oliwy kapkę (może być WD 40)
- Jacula
- Posty: 541
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 22:02
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Czyszczonko i smarowanko!
Silnik rozebrałem do zera i wyczyściłem. Po złożeniu obraca się lekkko. Ale chyba faktycznie nie wyczyściłem szczotek
Spróbuję jescze raz.
J

Spróbuję jescze raz.
J
Ostatnio zmieniony 06 lut 2007, 22:06 przez Jacula, łącznie zmieniany 1 raz.
- Gdyniak
- Moderator
- Posty: 579
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 14:12
- Lokalizacja: Gdynia
- Kontakt:
Re: Czyszczonko i smarowanko!
Może być to silnik a właściwie brudne szczotki i komutator. Jak lokomotywa była rozłożona to silnik należało umyć tzn wrzucić go do naczynia z denaturatem i podłączyc na 15-20 sek aby działał w jedną a następnie w drugą stronę i wysuszyć. Później naoliwienie osi i powinien działać lepiej.Jacula pisze:Po wyjęciu silnika cała mechanika obraca się lekko. Czy z innym silnikiem byłaby różnica?
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość