GbbKolejka wersja 1

Wszystkie sprawy związane z programami Piotra Gbb

Moderator: mod-GbbSoft

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
gbbsoft
Moderator
Posty: 2027
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: GbbKolejka wersja 1

Post autor: gbbsoft »

Zmiany w wersji 1.55.3215

Po pierwsze została zmienione rozróżnienie pomiędzy wersji lekkiej a profesjonalnej.

Poprzednio w wersji lekkiej nie można było przydzielić lokomotywy do bloku. Obecnie można przydzielić.
Wersja lekka obecnie ma dwa ograniczenia:
- zachowuje się jakby zawsze był zaznaczony parametr 'Wszystkie lokomotywy są ręcznie sterowane' (program nie uruchamia lokomotywy przy starcie z bloku, ani nie zatrzymuje przy wjeździe do następnego bloku - patrz dalej)
- nie działa informacja zwrotna w bloku (program nie zmieni semafora po wyjeździe lokomotywy z bloku, ani nie zwolni drogi po wjeździe pociągu do następnego bloku)

Po drugie dodano parametr: 'Wszystkie lokomotywy są ręcznie sterowane'

Zaznaczenie tego parametru powoduje (wersja lekka działa, jakby ten parametr był zawsze zaznaczony):
- po podaniu polecenia przejazdu pociągu z jednego bloku do drugiego program nie uruchomi lokomotywy - trzeba to zrobić samemu
- po dojechaniu pociągu do następnego bloku program nie zatrzyma jej

Obrazek

Zmiany powyższe umożliwiają:

w wersji lekkiej

- zabawę w dyżurnego ruchu i maszynistów. Dyżurny ruchu ustawia drogę przebiegu i ją zwalnia, a maszyniści sterują lokomotywami.

w wersji profesjonalnej (przy pomocy informacji zwrotnej)

- dodatkowo program sam kasuje semafor po wyjeździe z lokomotywy z bloku
- program samodzielnie zwalnia drogę po dojeździe pociągu do następnego bloku.

PS. Oczywiście w wersji profesjonalnej program może robić także za maszynistę.

Wersja do pobrania: http://download.gbbkolejka.pl/GbbKolejka_test.EXE
(lub plik .msi: http://download.gbbkolejka.pl/GbbKolejka_test.msi )
Więcej info: http://forum.gbbkolejka.pl/viewtopic.ph ... 8&p=58#p58
Awatar użytkownika
gbbsoft
Moderator
Posty: 2027
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: GbbKolejka wersja 1

Post autor: gbbsoft »

Zmiany w wersji 1.55.3213

Dodałem możliwość umieszczania na planszy:
- dowolne teksty (dowolny font i wielkość)
- kształty niewypełnione: kreski, linie wielopunktowe, prostokąt, koło, elipsa, łuk
- kształty wypełnione: wielobok, prostokąt, koło, elipsa, wycinek elipsy
Wypełnienie może być jedno kolorowe lub przechodzić z jednego koloru do drugiego.

W związku z tym na pasku narzędzi pojawiły się nowe przyciski:

Obrazek

- przycisk wyboru narzędzia (opisany poniżej)
- zmiany koloru kreski

a po słowie 'Środek'
- przycisk włączający wypełnienie figury
- dwa przyciski określające kolory
- oraz przycisk wyboru sposobu przechodzenia kolorów:

Obrazek

Pod przyciskiem wyboru narzędzia znajdują się następujące narzędzia:

Obrazek

- "Zmień kształt" - umożliwia wskazywanie istniejących już kształtów i przesuwanie ich punktów (które są zaznaczone na czarno i opisują kształt).
- "Usuń kształt" - umożliwia usunięcie istniejące kształtu (po wybraniu tego narzędzia każde wskazanie kształtu spowoduje jego usunięcie)
- "Linie" - rozpoczyna rysowanie linii. Pierwsze kliknięcie wskazuje początek linii, drugie koniec (i dalej: trzecie początek następnej linii a czwarte - koniec, aż do wyboru innego narzędzia)
- "Linie wielopunktowe" - rozpoczyna rysowanie linii łączących kolejne punkty. Pierwsze kliknięcie rozpoczyna linie, kolejne kliknięcia wskazują kolejne punktu a dwukliknięcie powoduje zakończenie wskazywania kolejnych punktów.
- "Prostokąt" - pierwsze kliknięcie wskazuje lewy-górny róg prostokąta, a drugie kliknięcie - prawy-dolny.
- "Koło" - pierwsze kliknięcie wskazuje środek koła, a drugie - wielkość koła.
- "Elipsa" - pierwsze kliknięcie wskazuje środek elipsy, a drugie - wielkość (przy czym wysokość i szerokość mogą być inne w odróżnieniu od koła)
- "Łuk" - pierwsze kliknięcie wskazuje środek elipsy, której wycinkiem ma być ten łuk. Drugie kliknięcie - wielkość elipsy. Trzecie kliknięcie - początek łuku względem środka elipsy, a czwarte - koniec.
- "Tekst" - kliknięcie wskazuje lewy-górny początek tekstu. Po kliknięciu program otworzy okno, gdzie należy wpisać tekst, jaki się ma pokazać na planszy:

Obrazek

Aby później poprawić tekst, należy wybrać narzędzie "Zmień kształt" i dwukrotnie kliknąć w wybrany tekst.

Przyciski do wyboru koloru (linii lub jednego z dwóch kolorów wypełnienia) otwierają paletę kolorów:

Obrazek


Za pomocą tych narzędzi można uzyskać najróżniejsze kształty:

Obrazek

PS. Więcej info tutaj: http://forum.gbbkolejka.pl/viewtopic.php?f=19&t=18
Awatar użytkownika
gbbsoft
Moderator
Posty: 2027
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: GbbKolejka wersja 1

Post autor: gbbsoft »

Zmiany w wersji 1.54.3166

Dodaliśmy obsługę obrotnicy i przesuwnicy!

Tak na planszy będzie wyglądać obrotnica:

Obrazek

oraz przesuwnica, w wersji poziomej lub pionowej:

Obrazek Obrazek


Aby można było dodać do planszy obrotnicę dodaliśmy nowe ikony na pasku narzędzi:

Obrazek

W oknie parametrów obrotnicy można ustawić wiele cech:
- nazwę obrotnicy/przesuwnicy
- jej typ: obrotnica, przesuwnica pozioma, przesuwnica pionowa.
- ilość wszystkich torów obrotnicy (obecnych i nieobecnych). Nie ma górnego limitu ilości torów obsługiwanych przez program, ale zawsze ilość torów musi być parzysta.
- wielkość obrotnicy na planszy (ile kwadratów ma zajmować). Obrotnica nie może być mniejsza niż 3x3 i może być dowolnie wielka.
- rodzaj komunikacji z "rzeczywistą" obrotnicą. W tej chwili obsługujemy dwa rodzaje komunikacji: obrotnica jest sterowana dekoderem lokomotyw lub dekoderami akcesoriów.

Obrazek

W następnej zakładce można zdefiniować tory obrotnicy:

Obrazek Obrazek

Każdy tor może być ukryty. Nie ukryte tory można połączyć z wyjściem na brzegu obrotnicy.
Można użyć przycisku 'połącz automatycznie', aby program za ciebie wykonał wstępne połączenie torów z wyjściami na brzegach.

W zależności od rodzaju komunikacji z obrotnicą musisz ustawić więcej parametrów w następnej zakładce.
Jeżeli wybrałeś komunikację z dekoderem lokomotywy zobaczysz następującą zakładkę:

Obrazek

- Najpierw musisz zdefiniować na liście lokomotyw, nową lokomotywę o adresie zgodnym z adresem dekodera. Następnie w parametrach obrotnicy wskazać tą lokomotywę (można ją zaznaczyć jako schowaną, aby się nie pojawiała na liście po lewej/górnej stronie).
- Następnie należy ustawić czas jednego kroku (czas potrzebny na przesunięcie pomiędzy kolejnymi torami).
- Jeżeli twoja obrotnica wymaga dodatkowego czasu pomiędzy krokami (z wyjątkiem ostatniego), można ten czas ustawić w 'Czas pomiędzy krokami'. Przykład: Jeżeli przesuwasz obrotnicę z toru 1 na 3 (2 kroki), program policzy: dwa razy 'czas jednego kroku' oraz raz 'czas pomiędzy krokami' itp.
- Jeżeli chcesz, żeby program zatrzymywał obrotnicę na każdym torze zaznacz 'Zatrzymaj między krokami'. To także umożliwia lepszą wizualizację ustawionych parametrów.

Inną metodą kontroli obrotnicy jest użycie dekoderów akcesoriów.

Obrazek

Program umożliwia połączenie z wyjściami dekodera akcesoriów następujących funkcji (należy wybrać te, które są odpowiednie dla danego sterowania):
- "Silnik" - program włącza wyjście na początku obracania obrotnicy, niezależnie od kierunku, i wyłącza na końcu.
- "Silnik do przodu" - program włącza wyjście tylko przy obracaniu do przodu (i wyłącza na końcu).
- "Silnik do tyłu" - program włącza wyjście tylko przy obracaniu do tyłu (i wyłącza na końcu).
Ostatnie dwie funkcje (albo jedną z nich) można użyć do sterowania kierunkiem obracania silnika.

Aby rozpocząć obracanie obrotnicy można użyć myszki i naciskać strzałki, która na obrotnicy się pojawiają:

Obrazek

albo użyć lokalnego menu obrotnicy:

Obrazek

Dodatkowo w parametrach programu można zmienić kolory obrotnicy:

Obrazek


Wersja do pobrania: http://download.gbbkolejka.pl/GbbKolejka_test.EXE (lub plik .msi: http://download.gbbkolejka.pl/GbbKolejka_test.msi )
Więcej info: http://forum.gbbkolejka.pl/viewtopic.php?f=19&t=13
Awatar użytkownika
gbbsoft
Moderator
Posty: 2027
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: GbbKolejka wersja 1

Post autor: gbbsoft »

Od 1 września zmianie uległy ceny programu w wersji pełnej: http://www.gbbkolejka.pl/odmiany_programu.htm
Ostatnio zmieniony 01 wrz 2008, 22:57 przez gbbsoft, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
gbbsoft
Moderator
Posty: 2027
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: GbbKolejka wersja 1

Post autor: gbbsoft »

Zajawka...
Obrazek Obrazek
Ostatnio zmieniony 09 cze 2008, 08:13 przez gbbsoft, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
gbbsoft
Moderator
Posty: 2027
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: GbbKolejka wersja 1

Post autor: gbbsoft »

:arrow: Zmiany w wersji 1.54.3060

W systemie Loconet dodałem:
- obsługę rozjazdów/urządzeń/semaforów
- obsługę informacji zwrotnej

PS.
Wersja 1.53 stała się "wersją ostatnią stabilną" do pobrania tu: http://download.gbbkolejka.pl/GbbKolejka.EXE
Wersja 1.54 stała się "wersją testową" do pobrania tu: http://download.gbbkolejka.pl/GbbKolejka_test.EXE
Awatar użytkownika
gbbsoft
Moderator
Posty: 2027
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: GbbKolejka wersja 1

Post autor: gbbsoft »

:arrow: Zmiany w wersji 1.54.3042 (Alfa)

Dodano nowy system DCC: Loconet (wersja do testowania)
z następującą funkcjonalnością:
- podłączenie/odłączenie się od systemu
- zmiana statusu torów: Przywrócenie ruchu na planszy, Zatrzymanie wszystkich lokomotyw, Odłączenie prądu od szyn
- obsługa lokomotyw: prędkość, kierunek ruchu, funkcje (od świateł do F8), stop

W przyszłości dodam:
- obsługa rozjazdów/urządzeń/semaforów
- obsługa programowania
- obsługa informacji zwrotnej

Plik do pobrania (inna ścieżka): http://download.gbbkolejka.pl/GbbKolejka_1_54.EXE

PS. Osobom, które nie chcą testować Loconet odradzam pobierania tej wersji ze względu na duże zmiany, jeszcze nie do końca przetestowane (chociaż zawsze można wrócić do wersji 1.53.xx)
Awatar użytkownika
gbbsoft
Moderator
Posty: 2027
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: GbbKolejka wersja 1

Post autor: gbbsoft »

:arrow: Zmiany w wersji: 1.53.3013:

- Przy uruchamianiu programu w wersji demo wyświetla się dialog z informacją o demo, po naciśnięciu guzika Close pojawia się pytanie o połączenie z systemem DCC, a po zamknięciu tego dialogu mamy z powrotem tę samą informację o demo i znów trzeba naciskać ten sam guzik.
- Drobne modyfikacje opisów w oknie do rejestrowania licencji.
- Przy ustawieniu trybu 128 kroków prędkości skala prędkości powinna mieć pozycje od 0 do 126
- Po dojechaniu do bloku odcinek do poprzedniego bloku był od razu zwalniany, a powinien dopiero po zatrzymaniu się pociągu.
- W oknie podglądu komunikacji dodałem przycisk ‘Kopiuj do schowka’
- Zmiana w programie instalacyjnym

Plik instalacyjny: http://download.gbbkolejka.pl/GbbKolejka_test.EXE
Plik .msi (Win98): http://download.gbbkolejka.pl/GbbKolejka_test.msi
mradwan
Posty: 403
Rejestracja: 04 lut 2007, 19:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: GbbKolejka wersja 1

Post autor: mradwan »

obecna wersja sterownika Fleischmanna do obrotnicy (małe kółeczko) ma chodzić w cyfrze. będę próbował łączyć to z compactem (za jakiś czas - moduł w budowie), ale oczywiście smao sterowanie odbywa się przez to urządzenie Fleischmanna.
Awatar użytkownika
gbbsoft
Moderator
Posty: 2027
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: GbbKolejka wersja 1

Post autor: gbbsoft »

Viramir pisze:Mam takie pytanie, czy w Kolejce przyszłości jest planowana obsługa obrotnicy?
Jest planowana. Ale potrzebna jest pierwsza osoba, która by posiadała cyfrowo sterowaną obrotnicę. :lol:
Ostatnio zmieniony 01 kwie 2008, 19:23 przez gbbsoft, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Viramir
Posty: 103
Rejestracja: 14 mar 2008, 20:55
Lokalizacja: Toruń
Kontakt:

Re: GbbKolejka wersja 1

Post autor: Viramir »

Mam takie pytanie, czy w Kolejce przyszłości jest planowana obsługa obrotnicy? Bo o ile wjazd na nią to raczej musi być ręczny, to samo obracanie oraz co ważniejsze umieszczenie jej na schemacie makiety było by bardzo przydatne.
Awatar użytkownika
gbbsoft
Moderator
Posty: 2027
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: GbbKolejka wersja 1

Post autor: gbbsoft »

Zmiana VisualStudio spowodowała, że się odhaczył znacznik do ściągania biblioteki.
Teraz ponownie zaznaczyłem, więc od następnej wersji będzie jak kiedyś...
:D
Awatar użytkownika
kolejarz
Posty: 412
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:44
Lokalizacja: Łódź - Ksawerów
Kontakt:

Re: GbbKolejka wersja 1

Post autor: kolejarz »

Znalazłem przyczynę błędu.
Mianowicie, po ściągnięciu pliku po "drugim podejściu" nie miałem zainstalowanego w systemie .NET 2.0. Aczkolwiek, poprzednia wersja sama ściągała tenże dodatek.
Obecnie nowa wersja działa prawidłowo.
HEJ
Awatar użytkownika
Viramir
Posty: 103
Rejestracja: 14 mar 2008, 20:55
Lokalizacja: Toruń
Kontakt:

Re: GbbKolejka wersja 1

Post autor: Viramir »

Po powrocie do domu zainstalowałem na dwóch komputerach.
Na jednym mam Viste na drugim XP. Kolejka zainstalowała się na obu i na pierwszy rzut oka śmiga jak trzeba.
Awatar użytkownika
gbbsoft
Moderator
Posty: 2027
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: GbbKolejka wersja 1

Post autor: gbbsoft »

Viramir pisze:Na próbę zainstalowałem w pracy i poszedł bez bólu pod XP
Jak co wieczorem mogę w domu przeprowadzić próbę na Viscie
Było by bardzo miło... Bo niestety jest podejrzenie, że u Kolejarza coś jest nie tak z Windowsami, chociaż podobno są "dziewicze".
Ostatnio zmieniony 31 mar 2008, 20:12 przez gbbsoft, łącznie zmieniany 1 raz.
ODPOWIEDZ

Wróć do „GbbSoft”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość