408s czyli Uacs

Moderator: mod-Tabor

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2068
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: 408s czyli Uacs

Post autor: T_Domagalski »

Wojtek_Kraków pisze: 08 lip 2023, 07:39To jest to samo co w skanie tylko w kolorze.
Co do koloru, to byłbym bardzo ostrożny. Biorąc po uwagę jednolity fioletowy odcień podwozia oraz buraczkowe zabarwienie śniegu i nieba, to zdjęcie to jest mocno "rozjechane" kolorystycznie albo wręcz wtórnie kolorowane.

Za to cielawostką jest widoczny z prawej strony numer UIC wagonu napisany prawdziwymi cyframi arabskimi, a nie tymi, co w szkole uczą nas, europejczyków, jako cyfry arabskie. :P
Wojtek_Kraków
Posty: 1614
Rejestracja: 12 sie 2016, 09:11
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: 408s czyli Uacs

Post autor: Wojtek_Kraków »

To jeszcze taka ciekawostka dla tych co gustują nie tylko w PKP 😉
Malowanie kolei irackich, o których wspomina skan wklejony przez Tadeusza.
To jest to samo co w skanie tylko w kolorze.
received_494499136176151.jpeg
Zdjęcie przesłał mi forumowy kolega Jerzy.
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2068
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: 408s czyli Uacs

Post autor: T_Domagalski »

Domiss pisze: 07 lip 2023, 21:45 Mam "głupie" pytanie: 1988 w nazwie pliku to rok wydania tych materiałów? Zastanawia mnie pozycja nr 11 funkcjonująca równolegle z pozycją nr 6,...
Tak, 1988 to rok wydania cytowanego opracowania.
Dane w nim zwarte są zasadniczo zgodne z informacjami podanymi wcześniej przez kolegów oelka i Ciora. Po prostu wersje 408S opracowane w latach 1966 i 1976 trafiły historycznie do PTSPC, czyli Przedsiębiorstwa Transportowo-Spedycyjnego Przemysłu Cementowego w Warszawie. Natomiast wersja 408Sf z 1978r. trafiła już do firmy "CEMET" (pełna nazwa to Przedsiębiorstwa Transportu i Spedycji Cementu Luzem "CEMET"), czyli już po zmianie nazwy przedsiębiorstwa.
Wojtek_Kraków
Posty: 1614
Rejestracja: 12 sie 2016, 09:11
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: 408s czyli Uacs

Post autor: Wojtek_Kraków »

T_Domagalski pisze: 07 lip 2023, 21:33 Skoro temat nie umarł (choć leży 3 poziomy forum poniżej mułu... :| ) to wrzucę jeszcze skan z materiałów FWŚ.
Na ich podstawie można okreslić, do kogo i w jakich latach trafiały poszczególne wersje 408S.
Temat nie umarł i to chyba jedna z najbardziej owocnych dyskusji ostatnimi czasy na forum.
Awatar użytkownika
Domiss
Posty: 508
Rejestracja: 15 lip 2009, 11:06
Lokalizacja: Świebodzice
Kontakt:

Re: 408s czyli Uacs

Post autor: Domiss »

Mam "głupie" pytanie: 1988 w nazwie pliku to rok wydania tych materiałów? Zastanawia mnie pozycja nr 11 (funkcjonująca równolegle z pozycją nr 6, co jednak u producenta mogło być możliwe). Z wcześniejszych wywodów w tym wątku wynikałoby jednak, że absolutnie nie w 1988r ;) ). Dlatego pytam o rok wydania.
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2068
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: 408s czyli Uacs

Post autor: T_Domagalski »

Skoro temat nie umarł (choć leży 3 poziomy forum poniżej mułu... :| ) to wrzucę jeszcze skan z materiałów FWŚ.
Na ich podstawie można okreslić, do kogo i w jakich latach trafiały poszczególne wersje 408S.
Załączniki
FWS-1988.jpg
Wojtek_Kraków
Posty: 1614
Rejestracja: 12 sie 2016, 09:11
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: 408s czyli Uacs

Post autor: Wojtek_Kraków »

Ciora pisze: 07 lip 2023, 09:40... spytam tylko dla porządku. Jak z tym logo w ep. IV się skończyło
Nic się nie zniechęciłem.
Prace cały czas trwają.
Drukują się baniaczki
A kalki będą jak poniżej:
Oznaczenia 408S.jpg
Awatar użytkownika
Ciora
Posty: 471
Rejestracja: 03 wrz 2013, 09:21
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: 408s czyli Uacs

Post autor: Ciora »

Chciałem prędzej wrócić do tematu, ale ciągle jestem w rozjazdach służbowych. Skoro jednak Wojtek działa ( a myślałem, że po burzliwej dyskusji nt. oznaczeń się zniechęcił) to spytam tylko dla porządku. Jak z tym logo w ep. IV się skończyło? Czy będzie CEMET na gruszce, czy tak jak pisał Tadziu, nazwa firmy małą czcionką u dołu wagonu, bez logo i bez słowa „ Cemet”. bo to pojawia się dopiero w roku 1992 . Na gruszkach tylko numery 1-4..
Maciej
Wojtek_Kraków
Posty: 1614
Rejestracja: 12 sie 2016, 09:11
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: 408s czyli Uacs

Post autor: Wojtek_Kraków »

Koledzy, dzięki uprzejmości jednego z kolegów, kalki poszły do druku. Będą dwie epoki IV i VI.
Czekam też na dostawę zestawów kołowych, kks, i sprzęgów.
Tymczasem zastanawiam się jeszcze nad doborem kolorów.
Sugestie mile widziane.
Awatar użytkownika
brovarek
Posty: 883
Rejestracja: 14 cze 2006, 14:06
Lokalizacja: Gliwice
Kontakt:

Re: 408s czyli Uacs

Post autor: brovarek »

Tadziu, dzięki za rozwianie wątpliwości, udało mi się dzięki podanym przez Ciebie numerom dotrzeć do tych samych kart na stronie Top Nielsen'a.
Ciekawe, że wagony 408S wydane przez Alberta z rewizjami z 1977 mają kod 31.
Na wizualizacji z Trainz'a (gra) jest 21; czeskie Uas (Raj) mają 27 (jedynie PPW) więc to ciut inna kwestia; dlatego pytałem. Gemol też twierdził uparcie :mrgreen: , że jednak 21.
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2068
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: 408s czyli Uacs

Post autor: T_Domagalski »

I jeszcze małe uzupełnienie do mojego poprzedniego postu.
W karcie UIC 438-2 obowiązującej od kwietnia 1973r. dla kodów 31, 34, 35 i 36 znajduje się bardzo interesująca wzmianka: "Ce code n'est pas applicable aux wagons de particuliers", czyli że te kody nie mają zastosowania do wagonów prywatnych.
Ponieważ wagony 408S były wagonami prywatnymi, to zgodnie z powyższym powinny mieć kod wymiany 21 (lub 22) zamiast 31, i to aż do roku 1980.

Swoją drogą ciekawe, że taka dyskusja nie rozwinęła się przy okazji innych wagonów, np. cystern. Cysterny są również w większości wagonami prywatnymi (nie będącymi własnością PKP), tak więc ich też powinny dotyczyć te wyjątki.
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2068
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: 408s czyli Uacs

Post autor: T_Domagalski »

brovarek pisze: 26 cze 2023, 21:0851 był kodem właściciela wagonu (PKP)
A dokładniej - kodem zarządu kolejowego, do którego taboru dany wagon był włączony. Nie było to równoznaczne z właścicielstwem wagonu. W późniejszych czasach kod ten stał sie kodem przynależności państwowej taboru.

brovarek pisze:Z różnych reprodukcji wynika, że modelarze stawiają na 21, 31 lub 33.
Wie ktoś może jak było na pewno np. wg dokumentacji?
Odnośnie Twojego wczesniejszego pytania o kod wymiany do 1974r., to na PKP wagon 408S powinien mieć teoretycznie kod 31. Kodów 32 lub 33 po prostu na PKP wtedy nie stosowano (nie ma ich w literaturze z tamtego okresu). Najwyraźniej w tamtych latach wózki 1XTa traktowano jako "stałoosiowe" pomimo umieszczania symbolu [E] na ścianie wagonu.
Ale jest jedno "ale".
Zgodnie z najwcześniejszą wersją karty UIC-438 z lat 1964-1968 obowiązywały tylko kody wymiany zaczynające się na 0 i 2. Kody zaczynające się od 1 i 3 były wymienione jako dopiero "en project". Późniejsza karta UIC-438-1 obowiązująca od 1968 do 1970r. przewidywała już co prawda kody zaczynające się od 1 i 3, ale nie wiązała ich w żaden sposób z konstrukcją wagonu (wózki), lecz jedynie ze stosowaną stawką. Tak było aż do 1973r. Dopiero w 1973r. pojawiła się jasna reguła, że kody zaczynające sie od 3 dotyczą wagonów na wózkach o ładowności powyżej 40t.
Stąd prawdopodobne jest, że początkowym okresie epoki IVa wagony 408S mogły dostać kod wymiany 21 (ewentualnie 22), jak dla wagonów 2-osiowych.
Awatar użytkownika
Ciora
Posty: 471
Rejestracja: 03 wrz 2013, 09:21
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: 408s czyli Uacs

Post autor: Ciora »

Wklejam, bo niektórzy pewnie nie zaglądali do podesłanego linku:

1958
Utworzenie Przedsiębiorstwa Transportowo-Spedycyjnego Przemysłu Cementowego w Warszawie

1960
Budowa stacji przesypowych cementu

1960
Inwestycja w zakup taboru kolejowego

1978
Zmiana nazwy na Przedsiębiorstwo Transportu i Spedycji Cementu Luzem

1992
Przekształcenie przedsiębiorstwa w jednoosobową Spółkę Skarbu Państwa pod nazwą Przedsiębiorstwo Transportowo-Spedycyjne CEMET S.A. z siedzibą w Warszawie

1995
Wniesienie akcji Spółki do XI Narodowego Funduszu Inwestycyjnego

2001
Zakończenie procesu prywatyzacji przedsiębiorstwa i zmiana nazwy na CEMET S.A.
Maciej
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2215
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: 408s czyli Uacs

Post autor: oelka »

Ciora pisze: 26 cze 2023, 14:53 ale nazwa już „Cemet S.A.”,
Nazwę Cemet S.A. firma używa od 2001 roku.
Pierwotnie było to Przedsiębiorstwo Transportowo-Spedycyjne Przemysłu Cementowego w Warszawie.
Krzysztof Olszak
skalatt.info
Awatar użytkownika
brovarek
Posty: 883
Rejestracja: 14 cze 2006, 14:06
Lokalizacja: Gliwice
Kontakt:

Re: 408s czyli Uacs

Post autor: brovarek »

W roku 1977 właściwym kodem wymiany był 51 (ale pytanie było o okres wcześniejszy, gdzie nie mam danych)
51 był kodem właściciela wagonu (PKP)
Opierając się na wagonach Alberta, mogę stwierdzić , że Cemet -logo pojawia się na zbiornikach po przemianach własnościowych z 1992, wcześniej go tam nie było. Wagony Alberta ze starym logiem maja rewizję z lat 98/99.
To co mogę stwierdzić na pewno, nowe logo było w 2007 roku z kiedy to mam zdjęcie tak oznaczonego wagonu.
Wcześniej były oznaczenia właścicieli na nadbudowie, PTiSCL W-wa rev1986; ZPKiSP W-wa rev1977 (Albert)
W rocznicowym katalogu ze Świdnicy wagon jest opisany jako do transportu:
1. Cementu, 2.Tlenku glinu, 3.Wapna palonego mielonego, 4.Pyłu dymnicowego, czyli byli prawdopodobnie również inni użytkownicy.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Towarowe”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość