Czyszczonko i smarowanko!

Konserwacja i naprawy, części zamienne itd Przeróbki taboru.

Moderator: mod-Porady i techniki modelarskie

ODPOWIEDZ
groszek
Posty: 107
Rejestracja: 16 sie 2011, 19:48
Lokalizacja: Kielce
Kontakt:

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Post autor: groszek »

Witam wszystkich forumowiczów.

Po latach wracam do dawnego hobby, obecni jestem na etapie modernizacji i przeglądu posiadanego taboru.
Czyszcząc loki BR 130 starej produkcji BTTB zauważyłem, że mam zużyte wózki (bardzo duże luzy na osiach) czy ktoś naprawiał takie usterki jeżeli tak to prosiłbym o jakąś rade jak to zrobić? Ewentualnie może ma ktoś namiary gdzie można kupić takie wózki?

pozdrawiam Marcin
Awatar użytkownika
Pędrak
Posty: 113
Rejestracja: 09 sty 2011, 07:52
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Post autor: Pędrak »

Kilka dni temu stałem się szczęśliwym posiadaczem parowozu BR 86 :lol: Wiedziałem, że trzeba będzie mu poświęcić trochę czasu na przywrócenie do dawnej świetności. Kopciuch jeździł, jednak jakoś tak ciężko... W rozłożeniu bardzo pomocnym dla mnie okazał się ten dział, a szczególnie porady kolegi Charakterka nt wyciągnięcia prowadnic przedniej i tylnej osi skrętnej. Miałem jeszcze mały problem z wyciągnięciem dużej metalowej części ze środka jednak dokładne oględziny doprowadziły do pomyślnego rozwiązania. Stan elementów wymagał gruntownego czyszczenia i nasmarowania:
f3c5cec04c4a2c34.jpg

Cały remont zajął mi ok. 5 godzin. Teraz lokomotywa rusza od najniższych napięć i jeździ bardzo płynnie. Może tylko napęd jest trochę zbyt głośny lecz dla mnie ma to swego rodzaju urok jako, że wychowałem się na produkcji BTTB i Zeuke. Oświetlenie również sprawuje się bez zarzutu 8)
Kolejnym krokiem będzie digitalizacja BR-ki, a przynajmniej będę próbował to uczynić :P
Ostatnio zmieniony 17 wrz 2011, 11:50 przez Pędrak, łącznie zmieniany 5 razy.
Awatar użytkownika
BarTTmań
Posty: 590
Rejestracja: 03 paź 2008, 22:06
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Post autor: BarTTmań »

Ja, oprócz czystego spirytu do bebechów, polecam oryginalny preparat Tilliga 08977 do plastików. Używam, czyści bardzo dobrze i jeszcze niczego mi nie zmył, ani nie uszkodził.
Awatar użytkownika
LemingAnadyrski
Posty: 145
Rejestracja: 25 lut 2011, 20:41
Lokalizacja: Wlk.bet.wieś/Mazowsze
Kontakt:

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Post autor: LemingAnadyrski »

ArturSchŁ pisze:Rozumiem, że polecasz czysty spirytus konsumpcyjny do czyszczenia zamiast rozcieńczalników ??
Polecam to, co napisałem (próbę na mało widocznym fragmencie modelu, a potem ewentualnie trzymanie się sprawdzonego producenta danego rozpuszczalnika), bo jakiekolwiek bardziej "profesjonalne" podejście do sprawy byłoby raczej strzelaniem z armaty do muchy.

A jak ktoś chce się bawić w aptekę, to trzeba byłoby poświęcić jakiś uszkodzony model na próbki, zobaczyć co to dokładnie za tworzywa (oraz ewentualnie jakie farby są na nich naniesione) i wtedy stwierdzić, czy lepiej czyścić alkoholem, czy raczej węglowodorami (benzyna eksktrakcyjna, heksan, etc.), czy jeszcze czym innym.

PS W przypadku wyraźnego nadmiaru gotówki prowadzącego do używania spirytusu spożywczego w charakterze rozpuszczalnika, lepiej kupić etanol cz.d.a. - mniej zanieczyszczeń, a w dodatku będzie można się pochwalić przed kolegami modelarzami "wyjątkowym zaangażowaniem w hobby". ;-) (Mniej więcej takim, jak audiofile kupujący zwykłe przewody zasilające po kilkanaście złotych za metr.)
Ostatnio zmieniony 12 wrz 2011, 14:40 przez LemingAnadyrski, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
krzysztof
Posty: 1741
Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
Lokalizacja: Tczew
Kontakt:

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Post autor: krzysztof »

MichalHulek pisze:czy BR 92 startowy ma może identyczny silnik?
startówka 92 była tylko BTTB, ona ma identyczny silnik jak "pudełkowa" - ale na 9V!

startówka 81 Tilliga- ma identyczny silnik jak pokazałem (ale znowu zastrzegam że nie ten startowy 81 "neuer antreib"). generalnie biorąc to ona ma uproszczone wiązary, nadwozie bez części napisów no i jedno z kół nie ma zębatki.
katalogowe 92 i 81 mają identyczne (wymienne między sobą) podwozia i napęd, zależy to od roku produkcji i producenta (Zeuke/BTTB/Tillig/Tillig neuer antreib/Tillig startówka).
Ostatnio zmieniony 22 sie 2011, 11:08 przez krzysztof, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
MichalH
Posty: 129
Rejestracja: 02 sie 2011, 15:51
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Post autor: MichalH »

Dzięki, tak widziałem ten kompletny w ModelMania, ale to wychodzi chyba drożej niż te oddzielnie elementy.

Sprawdziłem zamianę silników i to w silniku przyczyna, zaczyna kręcić od wyższego napięcia i bardziej się grzeje, no i wierzga na boki co powoduje zarzucanie całej loko.
Może coś z uzwojeniem, więc albo wymiana na nowy, albo może trafię jakiś egzemplarz jako dawcę silnika.

Czy BR 92 startowy ma może identyczny silnik?
Awatar użytkownika
krzysztof
Posty: 1741
Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
Lokalizacja: Tczew
Kontakt:

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Post autor: krzysztof »

można też dostać silnik "kompletny":
http://www.modellbahnshop-sebnitz.eu/mo ... ,0,0,0,0,0,
ale i tak trzeba dokupić spężynkę i wał.

szkopuł w tym, że zdarzyło mi się zamówić właśnie taki silnik jak na foto (kiedy ceny były jeszcze normalniejsze!) a otrzymać ze starszym sprzęgiełkiem. wtedy i wał napędowy jest inny (nieco dłuższy no i z innym sprzęgiełkiem) - więc pokazuję tylko rysunek a nie numer katalogowy.
Awatar użytkownika
MichalH
Posty: 129
Rejestracja: 02 sie 2011, 15:51
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Post autor: MichalH »

Dzieki za namiary, jeszcze tylko testowo zamienie silniki by sie upewnić, czy to dobry kierunek, bo ręcznie porównując zębatki obu egzemplarzy mają podobnie małe opory.
Awatar użytkownika
krzysztof
Posty: 1741
Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
Lokalizacja: Tczew
Kontakt:

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Post autor: krzysztof »

MichalHulek pisze:W porównaniu do ''wzorcowego'' lepiej jeżdżącego egzemplarza rusza z wyższego napięcia, a jak już jedzie szybciej to nią na boki telepie.
telepie na boki - to raczej jeszcze koła do wymiany, może też coś niedobrego dziać się na styku koła-wiązary.
a co do silnika - bezpośrednio pasuje ten:
http://www.modellbahnshop-sebnitz.eu/mo ... ,0,0,0,0,2,
ale musisz dokupić jeszcze:
http://www.modellbahnshop-sebnitz.eu/mo ... ,0,0,0,0,1,
http://www.modellbahnshop-sebnitz.eu/mo ... ,0,0,0,0,0,
http://www.modellbahnshop-sebnitz.eu/mo ... ,0,0,0,0,1,
http://www.modellbahnshop-sebnitz.eu/mo ... ,0,0,0,0,2,
numery katalogowe wpisz w Modelmanii (wyszukiwanie zaawansowane/szukaj także w częściach serwisowych) i wyskoczą Ci te elementy.
w ostatnim okresie produkcji 81/92 otrzymała całkowicie zmieniony silnik, były też nieznaczne zmiany w ramie stąd odradzam szukanie w częściach zamiennych modelu z dopiskiem "neuer antreib"
Ostatnio zmieniony 22 sie 2011, 08:53 przez krzysztof, łącznie zmieniany 2 razy.
Samowarek
Posty: 745
Rejestracja: 30 paź 2010, 02:05
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Post autor: Samowarek »

Ten silnik nie jest do taboru. Ma zastosowanie do napędu wiatraków czy też kół wodnych. Nie czytałeś dokładnie opisu, ma 4 lub 15 obrotów/min. :mrgreen: Szukaj czegoś innego? ;)
Ostatnio zmieniony 22 sie 2011, 08:53 przez Samowarek, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
MichalH
Posty: 129
Rejestracja: 02 sie 2011, 15:51
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Post autor: MichalH »

Zrobilem czyszczenie BR92 wg opisu Charakterka, jednak niestety w konkretnym przypadku rewelacji nie ma.

W porównaniu do ''wzorcowego'' lepiej jeżdżącego egzemplarza rusza z wyższego napięcia, a jak już jedzie szybciej to nią na boki telepie.

Pomyślałem, czy nie spróbować wymienić silnik, czy myślicie taki by się nadał do tego modelu?

http://www.modelmania.com.pl/product_in ... s_id=28121
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10869
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Post autor: ArturSchŁ »

Co innego mycie bebechów (silnik, przekładnie, odbiór prądu), a co innego ty mycie powierzchni zewnętrznych !!
Tam gdzie smar, kłaczki w elementach ruchomych używamy spirytus czy benzynę.
Tam gdzie tłuste paluchy i kurz (pudła wagonów, lokomotyw i kontenery) - mydło i ciepła woda.
Ostatnio zmieniony 21 sie 2011, 08:55 przez ArturSchŁ, łącznie zmieniany 1 raz.
Samowarek
Posty: 745
Rejestracja: 30 paź 2010, 02:05
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Post autor: Samowarek »

Małe części nie gubią się tylko znikają :/ Ostatnio na warsztacie miałem dwie szt. BR221. Jedna przeleżała około 20 lat ale w pudełku, druga po upadku rozwalona i to dość poważnie, owinięta papierem. Nie będę się rozpisywał co i jak ale z dwóch zawsze wyjdzie dobra jedna. I tak się stało. Czyszczona spirytusem, oliwką, smarem i wazelinką. Chodzi super nawet na starej 9V baterii. A co do pogubionych części to jak wyskoczyła szczotka z silnika to do tej pory kamfora. Szukałem po całym pokoju dosłownie macałem go rękoma i dałem sobie święty spokój. Grunt że BR-ka śmiga :mrgreen: Druga to ZNTK :D A co do spirytusu to trzeba uważać bo zmywa napisy (zmyłem połowę napisów na kontenerze). Na wagonach nie próbowałem bo mogła by zaistnieć podobna sytuacja :cry: Smary, oliwka czy też wazelina zachowują się poprawnie. Tyle z moich doświadczeń.
Ostatnio zmieniony 21 sie 2011, 08:52 przez Samowarek, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
golab
Posty: 1359
Rejestracja: 14 sty 2009, 00:14
Lokalizacja: Katowice
Kontakt:

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Post autor: golab »

Izopropanol także może oddziaływać agresywnie na tworzywo (matowienie), poza tym czasem zdarza mu sie zmyć jakiś napisik :DD

ja z powodzeniem uzywam ostatnio do czyszczenia (po wielu testach innych specyfików) WD40 :) czyści wszystko jak trzeba, niczego mi jeszcze nie znszczył, a później woda + płyn do naczyn i części są jak nowe.

Smaruję smarem silikonowym TAMIYA lub olejem maszynowym
Ostatnio zmieniony 18 sie 2011, 12:03 przez golab, łącznie zmieniany 3 razy.
Awatar użytkownika
drlukasz
Posty: 1040
Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:03
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Re: Czyszczonko i smarowanko!

Post autor: drlukasz »

ArturSchŁ pisze:Rozumiem, że polecasz czysty spirytus konsumpcyjny do czyszczenia zamiast rozcieńczalników ??
Spirytus konsumpcyjny służy jak sama nazwa wskazuje ;)
W większości przypadków do czyszczenia używam Izopropanolu (IPA) - alkohol skażony o wysokiej czystości
Ostatnio zmieniony 18 sie 2011, 12:59 przez drlukasz, łącznie zmieniany 1 raz.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Naprawy/przeróbki taboru”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość