2008 STYCZEŃ

czyli z prasy, radia, tv i netu poukładane tematycznie

Moderatorzy: eg_ptmkż, mod-Kolej w skali 1:1

eg_ptmkż
Posty: 1691
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

Linia kolejowa z Pruszcza do Kolbud będzie reaktywowana?

Post autor: eg_ptmkż »

Linia kolejowa z Pruszcza do Kolbud będzie reaktywowana? Szynobusy sposobem na drogowe korki
dziś http://tiny.pl/p15j

Nieczynna od piętnastu lat linia kolejowa z biegnąca Pruszcza Gdańskiego do Kolbud zostanie ponownie uruchomiona w ciągu dwóch lat - zapowiadają samorządy gmin Pruszcz Gdański i Kolbudy. Docelowo trasa miałaby prowadzić do Gdyni.

Deklaracje zrealizowania pomysłu składają władze gmin od Kolbud do Żukowa, nie precyzując jednak terminu. Samorządy prowadzą w tej sprawie rozmowy z Polskimi Liniami Kolejowymi PKP, właścicielem torów. Kolej zawiesiła połączenia ze względu na nierentowność. Szyny nadal są jednak w dobrym stanie.

Ponieważ nie ma nad nimi sieci elektrycznej, kursować miałyby po nich spalinowe szynobusy.
- Połączenie kolejowe z Pruszcza Gdańskiego do Straszyna znacznie zmniejszyłoby ruch samochodowy na drogach naszej gminy - wyjaśnia Magdalena Kołodziejczak, wójt gminy Pruszcz Gdański. - Zwłaszcza, że tereny wzdłuż torów, ze względu na swoje piękne położenie, są bardzo atrakcyjne dla inwestorów. Z roku na rok przybywają nowe domy. Szynobusy wspomogłyby ponadto rozwój turystyki. Za dwa lata należy się bowiem spodziewać likwidacji ujęcia wody w Straszynie. Co za tym idzie, nad Jeziorem Goszyńskim nie będzie już obowiązywał zakaz kąpieli. Planujemy więc utworzenie tam ośrodka sportów wodnych i kąpieliska. Wszystko mieściłoby się niedaleko przystanku kolejowego.

Jak dodaje Magdalena Kołodziejczak, zależy jej, by pasażerom szynobusów umożliwić również dogodne połączenia i przesiadki podczas podróży do Trójmiasta oraz Tczewa.
- Szynobusy mają same zalety - nie ma wątpliwości Leszek Grombala, wójt gminy Kolbudy. - Odciążyłyby stale zatłoczone drogi, poza tym są tanie w eksploatacji, wygodne i bezpieczne.

Jak na pomysł zapatrują się PLK PKP?
- Jestem zwolennikiem odtworzenia kursów pociągów osobowych między Pruszczem Gdańskim, Kolbudami, Żukowem i Gdynią - przyznaje Leszek Lewiński, zastępca dyrektora Polskich Linii Kolejowych PKP w Gdańsku. - W każdej chwili możemy wydzierżawić tę linię samorządom. Jednak ruch pasażerski na tym odcinku nie przyniesie zysków i będzie wymagał dopłat ze strony gmin. Tory od Pruszcz Gdańskiego a do Kolbud są w dość dobrym stanie. Jedynie za Bielkówkiem obsunął się nasyp. Jego naprawa może kosztować nawet 500 tysięcy złotych. Natomiast zorganizowanie przejazdów z Pruszcza Gdańskiego do Straszyna lub Bielkówka nie sprawi żadnych trudności.
Wawrzyniec Rozenberg - POLSKA Dziennik Bałtycki
eg_ptmkż
Posty: 1691
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

Na lotnisko pojedziemy koleją

Post autor: eg_ptmkż »

Na lotnisko pojedziemy koleją

Będą miliony złotych na połączenia szynowe z lotniskami miast organizujących mecze Euro 2012. W przypadku Gdańska chodzi o ok. 350 mln, które oznaczają zielone światło dla projektu Trójmiejskiej Kolei Metropolitalnej


Decyzja o wydzieleniu specjalnych środków z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na połączenie miasta z lotniskiem oznaczają koniec dyskusji nad tym, czy do Rębiechowa z miasta pojedzie tramwaj czy pociąg.

- Wspólnie z Gdynią i Urzędem Marszałkowskim ogłosimy przetarg na szczegółowe studium wykonalności inwestycji Kolei Metropolitalnej - mówi wiceprezydent Gdańska Marcin Szpak. Wcześniej władze Gdańska powtarzały, że w powstaniu nowej linii kolejowej nie będą przeszkadzać, ale że same chcą równocześnie rozwijać połączenia tramwajowe na lotnisko.

- Sprawa jest prosta - mówi nam jeden z pracowników gdańskiego magistratu. - Jedyną szansą na otrzymanie 350 mln zł jest szybkie i sprawne przygotowanie projektu połączenia z lotniskiem. Kolej Metropolitalna jest bardziej zaawansowana w czasie, więc trzeba na nią postawić, a nie na tramwaj, bo możemy stracić te środki.

Ponieważ jednak 350 mln zł razem z wkładem własnym nie starczy na cały projekt, zostanie on podzielony na części. Ze specjalnej puli sfinansowany zostanie odcinek biegnący po dawnym nasypie kolejowym z Gdańska Wrzeszcza do Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy. Druga część nowej linii, łącząca lotnisko w Rębiechowie z gdyńskim Pogórzem, zostanie zgłoszona do normalnego konkursu w ramach programu Infrastruktura i Środowisko. Trzeci etap, czyli modernizacja linii z Kokoszek do Kartuz i budowa stacji przesiadkowej w Nowym Glinczu, umożliwiającej wymianę pasażerów pomiędzy pociągami jadącymi do Kartuz i Kościerzyny, weźmie na siebie Urząd Marszałkowski. - Możemy go sfinansować z naszego Regionalnego Programu Operacyjnego [to część unijnych funduszy rozdzielanych na poziomie województwa - red.] - mówi wicemarszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.

Jeśli wszystkie trzy etapy zostaną zrealizowane, będziemy mieli w Trójmieście nową linię Szybkiej Kolei Miejskiej łączącą centrum Gdańska z centrum Gdyni przez dzielnice `górnego tarasu` i lotnisko, oraz możliwość szybkiego przejazdu bezpośrednim pociągiem z Gdańska do Kartuz, Sierakowic, Kościerzyny czy Bytowa.

Budowa byłaby realizowana przez specjalnie powołaną przez Urząd Marszałkowski spółkę, która byłaby także właścicielem obecnego torowiska, po którym jeżdżą pociągi SKM.

- W ciągu miesiąca ogłosimy przetarg na szczegółowe studium inwestycji, która da nam m.in. odpowiedzi dotyczące liczby torów - mówi Struk. Gdańsk chce, by cała trasa z Gdańska do Gdyni miała taki charakter jak istniejąca linia SKM, czyli posiadała dwa tory i sieć trakcyjną.

Jeśli nie pojawią się problemy przy rozstrzyganiu przetargów na studium, projekt i budowę, prace mogłyby ruszyć w połowie przyszłego roku. Cała linia byłaby wtedy gotowa na parę miesięcy przed pierwszym meczem Mistrzostw Europy w 2012.


Źródło: Gazeta Wyborcza Trójmiasto
za: http://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/new ... news=26347
eg_ptmkż
Posty: 1691
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

2008 STYCZEŃ

Post autor: eg_ptmkż »

Tutaj bedzimy wpisywali ciekawe informacje na temat kolei. Ciekawsze wątki proponuje wydzielic/przenieśc do wątku Kolej w skali 1:1. A i można przykleic watek media o kolei w dziale kolej w skali 1:1
Ostatnio zmieniony 06 sty 2008, 12:40 przez eg_ptmkż, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Mariusz
Posty: 2544
Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
Lokalizacja: Łubowo
Kontakt:

Re: 2008 STYCZEŃ

Post autor: Mariusz »

Lepiej nie można tego skomentowac.
Teraz wiem dlaczego podwyższki poszły się........ :evil:
miki
Posty: 1271
Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:56
Lokalizacja: Pruszków
Kontakt:

Re: 2008 STYCZEŃ

Post autor: miki »

Państwowa firma płaci państwu za to że łamie prawo, przez to państwo ustawnowione. To kompletny obłęd z naciskiem na "państwowa firma". Inaczej można to nazwać przekładaniem kasy z kieszeni do kieszeni, od którego oczywiście jej przybywa....
eg_ptmkż
Posty: 1691
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

2008 STYCZEŃ

Post autor: eg_ptmkż »

PKP Cargo wpłaci do budżetu państwa ponad 51 mln zł kary nałożonej przez prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) - poinformował UOKiK w komunikacie.

Kara została nałożona w 2004 roku za złamanie przepisów ustawy antymonopolowej.


REKLAMA Czytaj dalej



Sprawa dotyczy wydanej w czerwcu 2004 roku decyzji, w której prezes UOKiK uznał, że PKP Cargo nadużyło swojej pozycji dominującej i ukarał kwotą 40 mln zł oraz nakazał zaniechanie stosowania kwestionowanych praktyk.

Według Urzędu, ustalono, że sposób zawierania przez spółkę wieloletnich umów przewozowych z kontrahentami przeciwdziałał ukształtowaniu się konkurencji oraz narzucał uciążliwe warunki, przynosząc jej nieuzasadnione korzyści.

Spółka odwołała się od decyzji prezesa UOKiK, ale nie uzupełniła braków formalnych swojego wniosku, dlatego Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów odrzucił odwołanie. Decyzja stała się prawomocna i przedsiębiorca musi wpłacić do budżetu państwa karę - łącznie ponad 51 mln zł.

Urząd zgodził się na spłatę ratalną tej kary. PKP Cargo podnosiło, że jednorazowa spłata może spowodować utratę jej płynności finansowej oraz negatywnie wpłynąć na sytuację pozostałych przedsiębiorstw z grupy PKP, których jest często największym kontrahentem.

Kara zostanie zapłacona w 20 ratach po 2 mln zł każda. Pierwsza wpłata została dokonana w piątek wraz z ponad 11 mln zł opłaty prolongacyjnej - w związku z płatnością ratalną.

Rzecznik prasowy PKP Cargo Jacek Wnukowski powiedział PAP, że spółka odniesie się do komunikatu UOKiK po wyjaśnieniu, z kancelarią prawniczą obsługującą firmę, kwestii braków formalnych związanych z tą sprawą.

Z komunikatu UOKiK wynika, że to nie jedyne kary nałożone przez prezesa Urzędu na PKP Cargo. W styczniu 2004 roku spółka została ukarana kwotą 20 mln zł za nadużywanie pozycji rynkowej i bezpodstawne różnicowanie kontrahentów.

Kolejne 10 mln zł, w 2005 roku, to sankcja finansowa za złamanie prawa konkurencji poprzez uprzywilejowanie w umowie jednej ze spółek spedycyjnych. Decyzje nie są prawomocne - spółka odwołała się od nich do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów - podał UOKiK.

za: http://www.finanse.wp.pl/POD,1,wid,9535 ... caid=151ec
Ostatnio zmieniony 02 lut 2008, 17:03 przez eg_ptmkż, łącznie zmieniany 1 raz.
Zablokowany

Wróć do „Media o kolei”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość