Wyciągnięty z szafy po "100-latach" kolejka mimo, że elektryczna zaczęła kopcić jak parowóz ;(

Konserwacja i naprawy, części zamienne itd Przeróbki taboru.

Moderator: mod-Porady i techniki modelarskie

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
lycanananas
Posty: 29
Rejestracja: 02 gru 2023, 16:33
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Wyciągnięty z szafy po "100-latach" kolejka mimo, że elektryczna zaczęła kopcić jak parowóz ;(

Post autor: lycanananas »

Jeszcze jak!

I można taką jeździć na modułowej makiecie :) Ja Ludmiłę mam tak zrobioną i jeździ bardzo dobrze. Wszystko zależy od dekodera i co chcesz mieć. Czy dekoder ma tylko silnik obsługiwać czy jakieś jeszcze światła jeszcze. Jak światła czy inne rzeczy to czasem trzeba diodę w odpowiednim położeniu przylutować. Czasem trzeba też sporo wyciąć z loko w Ludmile np. wycinałem wszystkie blaski w środku. Na pewno musisz taką lokomotywę rozebrać totalnie do zera i ja wyczyścić i nasmarować.

Tak jak Artur pisał są schematy, filmy na YT. H0 czy N tak samo się digitalizuje wiec możesz zobaczyć materiały jak oni to robią. Na pewno jakaś podstawowa wiedza elektroniczna jest potrzebna i każdy dekoder ma schemat i instrukcję montażu.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10869
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Wyciągnięty z szafy po "100-latach" kolejka mimo, że elektryczna zaczęła kopcić jak parowóz ;(

Post autor: ArturSchŁ »

Lukasz_mk2 pisze: 20 paź 2024, 10:05To da się takiego analoga zdigitalizować?
Praktycznie, każdego loka analog da się zdygitalizować. Wyjątkiem są stare konstrukcje gdzie jedno koło i cała konstrukcja są połączone elektrycznie (jeden biegun), bo:
- należy przeciąć przewody doprowadzające prąd z kół do silnika i w to przecięte miejsce wstawiamy dekoder. Krok po kroku: 2510.
Obrazek1.jpg
Przechwytywanie.jpg
Zielony i fioletowy mogą posłużyć do datkowych funkcji jak np oświetlenie wnętrza kabiny, lub można ich nie stosować (należy zaizolować końcówki gdy te przewody są).
Lukasz_mk2 pisze: 20 paź 2024, 10:05gdzie znajdę jakieś opis do tego??
:arrow: Przeróbki na DCC,
zajrzyj jeszcze: https://as.rumia.edu.pl/tt/przerobki/

I na koniec do 2510 starczy najprostszy (tzn. najtańszy) dekoder jazdy z przewodami, np: MX600, MX615-17 itd, byle by tylko wymiary dekodera pozwoliły na jego instalację. Świadomie mówię o dekoderze marki ZIMO, bo warto zacząć od dobrego, sprawdzonego dekodera. Później można użyć innej marki, jednak na początek odradzam dekodery nieznanych firm (albo DiY), bo bywają z nimi cuda.
Lukasz_mk2
Posty: 62
Rejestracja: 19 paź 2024, 18:21
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Wyciągnięty z szafy po "100-latach" kolejka mimo, że elektryczna zaczęła kopcić jak parowóz ;(

Post autor: Lukasz_mk2 »

lycanananas pisze: 20 paź 2024, 09:55
Zdigitalizowałem, złożyłem i jeździ.
To da się takiego analoga zdigitalizować? - gdzie znajdę jakieś opis do tego?? Sorry że pytam, ale nie mogę się kompletnie znaleźć na Waszym forum (mam nadzieję że kiedyś to będzie też moje forum, bo zaglądam to już sporo czasu i właściwie przez to forum postanowiłem coś działać)
Pozdrawiam, Łukasz
Awatar użytkownika
lycanananas
Posty: 29
Rejestracja: 02 gru 2023, 16:33
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Wyciągnięty z szafy po "100-latach" kolejka mimo, że elektryczna zaczęła kopcić jak parowóz ;(

Post autor: lycanananas »

Ja tak miałem z Ludmiłą którą dostałem od teścia, a w sumie to dostała moja żona. Do sedna..

Rozebrałem ja do zera. Wyciągnąłem silnik BTTB, wyciągnąłem szczotki i rozebrałem sam silnik. Tam są takie cztery blaszki i można je podważyć. Całość wymoczyłem i wyczyściłem benzyną ekstrakcyjną. Składając nasmarowałem wszystkie punkty w których wirnik styka się z stojanem smarem sylikonowym. Tak samo nasmarowałem wszystkie zębatki itp.

Potem loko puściłem na torze pętli bez obudowy na 20min aby pojeździła sobie i wyrzuciła cały smar z siebie.

Zdigitalizowałem, złożyłem i jeździ.
Lukasz_mk2
Posty: 62
Rejestracja: 19 paź 2024, 18:21
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Wyciągnięty z szafy po "100-latach" kolejka mimo, że elektryczna zaczęła kopcić jak parowóz ;(

Post autor: Lukasz_mk2 »

Bardzo dziękuje za wyczerpujące informację!! - biorę się od poniedziałku do roboty (muszę kupić IPA) i dam znać jak mi poszło.
Pozdrawiam, Łukasz
Awatar użytkownika
Borczy
Posty: 2385
Rejestracja: 03 kwie 2015, 11:41
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Wyciągnięty z szafy po "100-latach" kolejka mimo, że elektryczna zaczęła kopcić jak parowóz ;(

Post autor: Borczy »

Możesz podłączyć zasilacz bezpośrednio do silnika - 5,9 czy 12V. Przy mniejszym napięciu będzie kręcił się wolniej.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10869
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Wyciągnięty z szafy po "100-latach" kolejka mimo, że elektryczna zaczęła kopcić jak parowóz ;(

Post autor: ArturSchŁ »

krzysztof pisze: 20 paź 2024, 06:27... "sklejenie" elementów ruchomych starym smarem.
Najbardziej prawdopodobna przyczyna.
Zajrzyj do Czyszczonko i smarowanko! Charakterka, niestety po 18 latach zdjęcia wyparowały, ale opis czynności pozostał.

- lokomotywy BTTB nie posiadały praktycznie żadnej elektroniki (tylko diody do oświetlenia kierunkowego i elementy przeciw zakłóceniowe) więc nawet podłączenie niewłaściwego zasilacza nie spowoduje nieodwracalnych strat.
- zabawę zaczynamy od rozebrania lokomotywy (przydaje się pudełko na zdemontowane detale bo lubią znikać),
- sprawdzamy stan szczotek węglowych,
- sam silnik wpierw sprawdzamy czy się obraca, jeśli tak to podpinamy do Fz1 (może być inne źródło zasilania prądem stałym 0-12V) i sprawdzamy czy żyje,
- jeśli silnik jest zapieczony i się nie obraca to kąpiemy go w IPA (lub innym spirytusie) aż zacznie się obracać, wtedy zanurzony możemy zasilić ...powinna zacząć wydobywać się czarna maź. Można go otworzyć lecz trzeba uważać bo silniki były generalnie "jednorazowe" i może się go nie udać zamknąć jak się mocowania ukruszą. Po kąpieli jak już prawidłowo działa, pamiętamy o odrobinie smaru tu i tam. :lol:
- kolej na czyszczenie blaszek przenoszących zasilanie z kół do silnika, usuwamy brud itd.
- jeśli oświetlenie nie działa prawidłowo (nie świeci choć żaróweczka jest OK, lub dioda parzy) to można diody wymienić na współczesne np 1N400x. Przy okazji jest możliwość wymiany żaróweczki na diodę LED.

.... a tak właściwie to co : "zaczęła kopcić jak parowóz", tzn która część ??
Awatar użytkownika
krzysztof
Posty: 1741
Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
Lokalizacja: Tczew
Kontakt:

Re: Wyciągnięty z szafy po "100-latach" kolejka mimo, że elektryczna zaczęła kopcić jak parowóz ;(

Post autor: krzysztof »

witam,
najpierw sprawdź czy poruszysz wałem z zębatką - tym ktróry wychodzi z silnika. podejrzewam że nastąpiło swoiste "sklejenie" elementów ruchomych starym smarem. potem wyjmij silnik (trzyma go taki bolec od spodu) i znowu zobacz co jest zablokowane: albo cały zespół napędowy (rozbiórka w drobny mak) albo tylko silnik. ale tak czy owak jakaś rozbiórka z czyszczeniem z zastygłego smaru przyda się bo jest tam tego nawalone...
pozdrawiam: krzysztof
Lukasz_mk2
Posty: 62
Rejestracja: 19 paź 2024, 18:21
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Wyciągnięty z szafy po "100-latach" kolejka mimo, że elektryczna zaczęła kopcić jak parowóz ;(

Post autor: Lukasz_mk2 »

To mój pierwszy post, więc witam wszystkich.
Po nastu latach wyciągnąłem moją starą kolejkę i myślałem, że uda mi się ją uruchomić, ale słabo mi poszło ;(
Posiadam lokomotywę Berliner Bahnen 2510 (BR 221), niestety nie znalazłem jeszcze mojego poczciwego zasilacza Fz1więc użyłem "TT START Berliner TT Bahnen". Przed pierwszym podłączeniem pod tory sprawdziłem jego działanie manometrem i wydawał się ok. Ale po postawieniu lokomotywy na tory, światła zapaliły się tylko na dosłownie 2-3 sek i z pod kół wyleciał lekki dym ;( Teraz moje pytanie, bo to, że silnik się spalił to raczej jest pewne zwłaszcza, że czuć delikatny smrodek, ale co mogło być tego przyczyną? - kolejka jak była zdjęta z torów ponad 30 lat temu to na pewno działała.
Znalazłem na Allegro nowy silnik (podobno sprawny - https://allegrolokalnie.pl/konto/oferty ... 4268883443 ), ale przed jego montażem chciałbym go jakoś sprawdzić. Czy podłączając jakiś zasilacz 12v pod jego "wyjścia" powinien działać? Czy do jego działania jest coś dodatkowego w lokomotywie, co nie pozwoli mi go uruchomić bezpośrednio z zasilacza, a może go też spalić??
Co do zasilacza to nie będę już eksperymentował z TTStarter tylko mam przerobiony zasilacz ATX z wyjściami na 3v/5v/12v (używam go do innych celów, więc wiem, że jest sprawny) i jego bym użył.
Ewentualnie czy mój "pożar" mógł pochłonąć więcej "ofiar" niż tylko ten silnik, jeśli tak to co jeszcze sprawdzić (ewentualnie jak) przed ewentualnym montażem "nowego" silnika???
Z góry dziękuje za wszelkie odpowiedzi.
Ewentualne może znajdzie się jakaś dobra dusza z Krakowa, co pomogła by mi uporać się z moim problemem?
Załączniki
lokomotywa.jpg
Pozdrawiam, Łukasz
ODPOWIEDZ

Wróć do „Naprawy/przeróbki taboru”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość