Czyszczonko i smarowanko!
Moderator: mod-Porady i techniki modelarskie
-
- Posty: 1614
- Rejestracja: 12 sie 2016, 09:11
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Czyszczonko i smarowanko!
Użyj izopropanolu
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10869
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Czyszczonko i smarowanko!
Widzę na Allegro: Płyn do myjek ultradźwiękowych Ultrasonic K3 (26 zł za baniak 1 litr).
"Zawiera:
< 5% każdego pojedynczego z trzech niejonowego środka powierzchniowo czynnego
5 – 15 wersenian sodu (EDTA)
< 5% inhibitor korozji"
np:
https://allegro.pl/oferta/koncentrat-do ... 9977122916
"Zawiera:
< 5% każdego pojedynczego z trzech niejonowego środka powierzchniowo czynnego
5 – 15 wersenian sodu (EDTA)
< 5% inhibitor korozji"
np:

- wlodar
- Posty: 1231
- Rejestracja: 11 kwie 2006, 17:52
- Lokalizacja: Łódź
- Kontakt:
Re: Czyszczonko i smarowanko!
A nie wiecie w czym oni to kąpią? Jest jakiś odpowiednik do nabycia w Polsce? Chodzi mi o substancję, a nie o naczynie.JarUs pisze: ↑16 gru 2020, 21:38Czyszczonko po węgiersku
Na początku pomyślałem, że będzie "pranie" w myjce ultradźwiękowej .....

- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10869
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Czyszczonko i smarowanko!
Z naszego punktu widzenia:
smar dajemy tam gdzie ma pozostać długo w niezmienionej postaci, np w gnieździe, w którym jest włożona kuleczka i robi za łożysko, w napędzie BTTB itp.
kropelka oliwki tam, gdzie współpracują przekładnie / zębatki, ośki w gnieździe itp., tam gdzie chcemy zwilżyć tłuszczem powierzchnie.


-
- Posty: 12
- Rejestracja: 10 gru 2020, 18:22
- Lokalizacja: Rudawa k. Krakowa
- Kontakt:
Re: Czyszczonko i smarowanko!
I właśnie tego dotyczy moje pytanie 
Gdzie smar stały a gdzie kropelka smaru w płynie
Pozdrawiam

Gdzie smar stały a gdzie kropelka smaru w płynie

Pozdrawiam
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10869
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Czyszczonko i smarowanko!
Jedna z pierwszych prawd, jakich mnie nauczono: Kto nie smaruje, ten nie jedzie.
No i nie chodzi o kasę, choć to też prawda


Wszystkie mechanizmy, które są w ruchu, wymagają smaru by się szybko nie zużyły.
W zależności od części mamy raz smar stały (wazelina), a innym razem kroplę oleju.
-
- Posty: 12
- Rejestracja: 10 gru 2020, 18:22
- Lokalizacja: Rudawa k. Krakowa
- Kontakt:
Re: Czyszczonko i smarowanko!
Witam.
Jestem trochę nowy w temacie czyszczeń i konserwacji naszych kochanych zabawek w jednie słusznej skali TT
.
Wiem że odświeżam temat prawie wszystkim znany i proszę o nie zlinczowanie na wejściu.
Moje pytanie brzmi na co wazelina techniczna a na co olej do maszyn do szycia.
Prosiłbym w miarę o konkretną odpowiedź.
Z góry dziękuję
Jestem trochę nowy w temacie czyszczeń i konserwacji naszych kochanych zabawek w jednie słusznej skali TT

Wiem że odświeżam temat prawie wszystkim znany i proszę o nie zlinczowanie na wejściu.
Moje pytanie brzmi na co wazelina techniczna a na co olej do maszyn do szycia.
Prosiłbym w miarę o konkretną odpowiedź.
Z góry dziękuję
-
- Posty: 1452
- Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
- Lokalizacja: Białystok
- Kontakt:
- krzysztof
- Posty: 1741
- Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
- Lokalizacja: Tczew
- Kontakt:
Re: Czyszczonko i smarowanko!
witamy w matni...wiercik pisze:Witam wszystkich (zaraz po rejestracji na forum :-)

jak wyjąc? hmmmm.... to jest tzw. szajsmetal i trzeba robić to ostrożnie... ja na to nie mam dobrej rady... pewno połamane było mocowanie silnika? nie dokrecaj za mocno do siebie obu części tej ramy.wiercik pisze: Tylko jak wyjąć z tego plastiku oba zanitowane rozrządy pary (i co z nich zostanie po wybiciu młoteczkiem)?
http://www.modelmania.com.pl/index.php? ... _1748_1768wiercik pisze:2. Dostałem też krokodyla i szukam wałków napędowych. Pierwszy jest, drugiego brakuje, redukcja z połamaną zębatką i nie ma kardanów. Gdzie tego szukać?
Już nawet nie wspominam o tym ślicznym dzwoneczku do BR 56...
http://www.modelmania.com.pl/index.php? ... _1747_1683
one są w zasadzie dostępne. jedynie co, to w Tilligu był zainstalowany inny silnik, tam pierwszy wałek (ten z silnika) tez się różni od BTTB. ale można bez "większego ale" dać nowy silnik lub przerobić wałek...
gdyby co, to tez mam u siebie te części, służę innymi radami.
p.s. jakbyś wpadł na jakiś pomysł z nowa ślimacznicą do BR56 czy kołami napędowymi to odradzam bez zapytania...
pozdrawiam: krzysztof
Ostatnio zmieniony 09 kwie 2014, 20:11 przez krzysztof, łącznie zmieniany 3 razy.
-
- Posty: 1
- Rejestracja: 08 kwie 2014, 08:32
- Lokalizacja: Piekary Śląskie
- Kontakt:
Czyszczonko i smarowanko!
Dzień dobry!
Witam wszystkich (zaraz po rejestracji na forum :-)
Moje najmłodsze dziecko skończyło właśnie 7 lat i postanowiłem wyciągnąć stare zabawki ;-)
I od razu konkretnie:
1. Udało mi się dość tanio kupić BR 56, niestety w ciężkim stanie.
Po demontażu okazało się, że ma połamane obydwa czerwone elementy ramy.
No to już się wziąłem do klejenia, ale znalazłem w całości (paczka idzie).
Tylko jak wyjąć z tego plastiku oba zanitowane rozrządy pary (i co z nich zostanie po wybiciu młoteczkiem)?
2. Dostałem też krokodyla i szukam wałków napędowych. Pierwszy jest, drugiego brakuje, redukcja z połamaną zębatką i nie ma kardanów. Gdzie tego szukać?
Już nawet nie wspominam o tym ślicznym dzwoneczku do BR 56...
Dziękuję za przerobienie tematu reanimacji, aktualnie bardzo się przydaje :-)
Pozdrawiam
Darek Świder
Witam wszystkich (zaraz po rejestracji na forum :-)
Moje najmłodsze dziecko skończyło właśnie 7 lat i postanowiłem wyciągnąć stare zabawki ;-)
I od razu konkretnie:
1. Udało mi się dość tanio kupić BR 56, niestety w ciężkim stanie.
Po demontażu okazało się, że ma połamane obydwa czerwone elementy ramy.
No to już się wziąłem do klejenia, ale znalazłem w całości (paczka idzie).
Tylko jak wyjąć z tego plastiku oba zanitowane rozrządy pary (i co z nich zostanie po wybiciu młoteczkiem)?
2. Dostałem też krokodyla i szukam wałków napędowych. Pierwszy jest, drugiego brakuje, redukcja z połamaną zębatką i nie ma kardanów. Gdzie tego szukać?
Już nawet nie wspominam o tym ślicznym dzwoneczku do BR 56...
Dziękuję za przerobienie tematu reanimacji, aktualnie bardzo się przydaje :-)
Pozdrawiam
Darek Świder
- womo
- Posty: 2500
- Rejestracja: 19 maja 2008, 13:53
- Lokalizacja: Wrocław
- Kontakt:
Re: Czyszczonko i smarowanko!
Ja nie smaruje. Raz zrobiłem tak jak pisali, i potem nie dość, że pokazały się plamy na kołach to kłaki kurzu właziły w wiązary
Naoliwiłem tylko bardzo bardzo delikatnie czubkiem patyczka do uszu tak, że wyglądało jakbym wcale nic tam nie dał. I jak stała to ok, ale po paru kółkach trzeba było wszystko rozebrać i wyczyścić.

-
- Posty: 56
- Rejestracja: 14 lut 2008, 20:58
- Lokalizacja: Gdańsk
- Kontakt:
Re: Czyszczonko i smarowanko!
Moim zdaniem smarowanie tych elementów nie jest potrzebne. Są one tak małe i lekkie, że opory ruchu są praktycznie zerowe. Natomiast smar ma oprócz właściwości smarnych także tę cechę, że przyciąga dobrze kurz - czyszczenie tak drobnych i delikatnych elementów jest mocno kłopotliwe.
- Maciej
- Moderator
- Posty: 3239
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:49
- Lokalizacja: Grudziądz
- Kontakt:
Re: Czyszczonko i smarowanko!
Mam pytanie do znawców tematu. Chodzi o smarowanie korbowodów i wiązarów w parowozach
Dysponuje oliwą z pięcioraka Faller;a. Pytanie brzmi - czy ten olej nadaje się do tego i drugie czy smarować jak zaleca producent? Boje się że zafajdam sobie zestawy kołowe i tory.

-
- Posty: 56
- Rejestracja: 14 lut 2008, 20:58
- Lokalizacja: Gdańsk
- Kontakt:
Re: Czyszczonko i smarowanko!
Wczoraj zostałem właścicielem zielonej Tekatki, którą chciałbym na wszelki wypadek sprawdzić i przesmarować napęd. Mam "drobny" problem ze zdjęciem dolnej osłony kół - po odkręceniu śrubek trzymają ją jeszcze "uszy" w środku. Co należy zrobić, żeby puściły - rozgiąć je na boki, czy też wypchnąć przytrzymującą je oś 

Ostatnio zmieniony 19 lis 2011, 14:57 przez Mikimoto, łącznie zmieniany 1 raz.
- nikos68
- Posty: 141
- Rejestracja: 06 cze 2008, 00:03
- Lokalizacja: Zielona Góra
- Kontakt:
Re: Czyszczonko i smarowanko!
Tu masz numery kat. części http://as.rumia.edu.pl/tt/kat/parts.asp?g=Till&k=BTTB a szukać ich proponuje w modelmanii kategoria cżęści serwisowe 

Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość