Makieta testowa DCC

Prąd i elektronika na makiecie

Moderator: mod-Elektryka i DCC

Awatar użytkownika
michuchu
Posty: 321
Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:08
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Re: Makieta testowa DCC

Post autor: michuchu »

michuchu pisze:...analizując twój schemat, nurtuje mnie jeszcze zasada działania czujnika zajętości toru. Czy (czysto teoretycznie) jeśli nie podłączymy przewodu J do szyny, to czujnik zadziała poprawnie? Tzn. przy wjeździe pociągu (wiem, że w tym przypadku pociąg wcale nie pojedzie, gdy J nie będzie podłączone, ale można np. postawić wagon z metalowym kołem) "zwarcie" nastąpi na styku np. K-1K1, czy to wystarczy, żeby LB101 "wiedziało", że coś wjechało na odcinek izolowany bluku 1?
W prawdzie odpowiedź na moje pytanie wprost nie padła, ale z kilku poprzednich postów mogę wywnioskować, że urządzenie wykryje zajętość w bloku 1 tylko w przypadku zwarcia szyn J oraz 1K1, a nie jak przypuszczałem, szyny K oraz 1K1.
Potwierdźcie proszę, że moje rozumowanie jest poprawne.
Awatar użytkownika
gbbsoft
Moderator
Posty: 2027
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: Makieta testowa DCC

Post autor: gbbsoft »

Misiek pisze:a co się dzieje gdy pchany sklad nie pobiera pradu?
Myślę, że lokomotywa tego składu prąd pobiera. Wtedy ona jest wykrywana i odcinek musi być na tyle długi, aby całość zdążyła wyhamować.

PS. Przypadku, gdy lokomotywa nie pobiera prądu program nie obsługuje... :D
Awatar użytkownika
Misiek
Posty: 1703
Rejestracja: 23 kwie 2007, 22:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Makieta testowa DCC

Post autor: Misiek »

a co się dzieje gdy pchany sklad nie pobiera pradu?
Awatar użytkownika
kolejarz
Posty: 412
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:44
Lokalizacja: Łódź - Ksawerów
Kontakt:

Re: pytania o odcinki izolowane makiety DCC

Post autor: kolejarz »

gbbsoft pisze:Dokładnie tak samo...
Czyli nie ma żadnego problemu ze składami pchanymi ...
Ostatnio zmieniony 30 paź 2007, 11:49 przez kolejarz, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
gbbsoft
Moderator
Posty: 2027
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: pytania o odcinki izolowane makiety DCC

Post autor: gbbsoft »

kolejarz pisze:Teraz nie wiem jak działa wykrywanie obecności u Lenza, ale Martineza s88 wykrywa każdy pobór prądu z izolowanego odcinka.
Dokładnie tak samo...
Ostatnio zmieniony 30 paź 2007, 11:48 przez gbbsoft, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
kolejarz
Posty: 412
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:44
Lokalizacja: Łódź - Ksawerów
Kontakt:

Re: pytania o odcinki izolowane makiety DCC

Post autor: kolejarz »

ArturSch pisze:Sytuacja się komplikuje, gdy lokomotywa jest na końcu składu (Push-Pull) albo mamy do czynienia z "dżdżownicą" (ICE1/ ICE3).
Zazwyczaj lokomotywa która jest na końcu składu ma przed sobą wagony osobowe. Zazwyczaj 1-wszy wagon, sterowniczy, w dcc świeci, czyli pobiera prąd. Teraz nie wiem jak działa wykrywanie obecności u Lenza, ale Martineza s88 wykrywa każdy pobór prądu z izolowanego odcinka. Więc gdy sterowniczy wjeżdza na "blok" gbbkolejka dostaje sygnał, że jest zajęty odcinek i daje sygnał do loki, by się zatrzymała lub inną zaprogramowaną komendę. I o dziwo zawsze zatrzymuje się skład przed semaforem. Oczywiście uprzednio musimy lokę zaprogramować gbbkolejką...
Przepraszam za wtrącenie konkurencji do Lenza :P
Jeżeli natomiast mamy jakiś skład towarowy pchany, to wystarczy w pierwszy wagon pomiędzy osie włożyć jakąś diodkę, by wagonik miał "jakiś" pobór prądu.
Ostatnio zmieniony 30 paź 2007, 11:48 przez kolejarz, łącznie zmieniany 3 razy.
Awatar użytkownika
gbbsoft
Moderator
Posty: 2027
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: pytania o odcinki izolowane makiety DCC

Post autor: gbbsoft »

michuchu pisze:Czemu służy czujnik zasilania dla modułów informacji zwrotnej LB050? Czy możesz napisać o tym coś więcej?
To jest rozwiązanie pewnego problemu dużych makiet: wykrycie sytuacji, gdy następuje odcięcie prądu od torów, a system informacji zwrotnej (mając oddzielne zasilanie) dalej działa. Odcięcie zasilania od torów powoduje, że sygnał zajętości ginie. Dodanie układu LB050 powoduje, że informacja o zaginięciu sygnału zajętości nie jest dalej przekazywany do centralki do czasu przywrócenia zasialania...

PS. W naszych makietach raczej niepotrzebny :mrgreen:
Ostatnio zmieniony 30 paź 2007, 11:43 przez gbbsoft, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
gbbsoft
Moderator
Posty: 2027
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: pytania o odcinki izolowane makiety DCC

Post autor: gbbsoft »

ArturSch pisze:Sytuacja się komplikuje, gdy lokomotywa jest na końcu składu (Push-Pull) albo mamy do czynienia z "dżdżownicą" (ICE1/ ICE3).
W GbbKolejce podaje się 3 "wymiary" pociągu:
- całkowita długośc pociągu
- odległość od początku pociągu do pierwszego miejsca wykrywania obecności (np: pierwsze koła zasilające lokomotywy)
- odległość od początku pociągu do ostatnie miejsca wykrywania obecności - czyli właśnie ostatnie koła wagonu z oświetleniem, ostatnie koła wagonu z opornikiem czy ostatnie koła lokomotywy, o ile wszystkie dalsze nie są wykrywane przez czujniki...
:D
Ostatnio zmieniony 30 paź 2007, 11:43 przez gbbsoft, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
michuchu
Posty: 321
Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:08
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Re: pytania o odcinki izolowane makiety DCC

Post autor: michuchu »

wmac27 pisze:........ Wykrycie lokomotywy/składu następuje już po wjechaniu przednimi kołami lokomotywy na odcinek izolowany.
Idąc dalej, analizując twój schemat, nurtuje mnie jeszcze zasada działania czujnika zajętości toru. Czy (czysto teoretycznie) jeśli nie podłączymy przewodu J do szyny, to czujnik zadziała poprawnie? Tzn. przy wjeździe pociągu (wiem, że w tym przypadku pociąg wcale nie pojedzie, gdy J nie będzie podłączone, ale można np. postawić wagon z metalowym kołem) "zwarcie" nastąpi na styku np. K-1K1, czy to wystarczy, żeby LB101 "wiedziało", że coś wjechało na odcinek izolowany bluku 1?

Jeszcze jedno pytanie:
Czemu służy czujnik zasilania dla modułów informacji zwrotnej LB050? Czy możesz napisać o tym coś więcej?
Pozdrawiam,
Michał
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10874
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: pytania o odcinki izolowane makiety DCC

Post autor: ArturSchŁ »

wmac27 pisze:W zasadzie długość składu nie wpływa na długość odcinka izolowanego. Wykrycie lokomotywy/składu następuje już po wjechaniu przednimi kołami lokomotywy na odcinek izolowany
Sytuacja się komplikuje, gdy lokomotywa jest na końcu składu (Push-Pull) albo mamy do czynienia z "dżdżownicą" (ICE1/ ICE3).
Awatar użytkownika
wmac27
Posty: 399
Rejestracja: 23 paź 2006, 09:28
Lokalizacja: Dolice
Kontakt:

Re: pytania o odcinki izolowane makiety DCC

Post autor: wmac27 »

michuchu pisze:1. Jak długie są miejsca izolowane? Czy mieszczą tylko lokomotywę, czy cały skład (najdłuższy jaki ma jeździć po makiecie)? - Z tego co wiem, to tu są pewne różnice między analogiem i DCC.
2. Czy dla bloków 6, 7, 8 też pojawią się przerwy w szynach, żeby utworzyć odcinki izolowane? Czy nie jest to wymagane, to prawidłowego działania bloku?
1. Długość odcinka izolowanego powinna być wystarczająca do zatrzymania się lokomotywy od momentu wykrycia, miejsca rozpoczęcia zwalniania aż do całkowitego zatrzymania przed końcem tego odcinka, bo tam jest semafor. W zasadzie długość składu nie wpływa na długość odcinka izolowanego. Wykrycie lokomotywy/składu następuje już po wjechaniu przednimi kołami lokomotywy na odcinek izolowany

2. Tak na blokach 6,7 i 8 też będą odcinki izolowane. wszystkie podłączenia tak jak na schemacie.
Ostatnio zmieniony 30 paź 2007, 10:35 przez wmac27, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
gbbsoft
Moderator
Posty: 2027
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: pytania o odcinki izolowane makiety DCC

Post autor: gbbsoft »

michuchu pisze:Mam takie pytania dotyczące odcinków izolowanych na makiecie (zwanych tutaj "Blokami"):
1. Jak długie są miejsca izolowane? Czy mieszczą tylko lokomotywę, czy cały skład (najdłuższy jaki ma jeździć po makiecie)? - Z tego co wiem, to tu są pewne różnice między analogiem i DCC.
To jest wątek nakierowany na GbbKolejkę, więc w tym kontekście odpowiem.
Patrząc zgodnie z kierunkiem jazdy: odcinek powinien zaczynać się w takim miejscu, aby po wjechaniu na niego najszybciej jadąca lokomotywa potrafiła się zatrzymać przed semaforem. Ponieważ najczęściej są one usytuowane przy peronach i najczęściej są to tory dwukierunkowe, to patrząc teraz z drugiej strony sytuacja się powtarza. Dodatkowo należy zastanowić się na sytuacją, gdy lokomotywa znajduje się na końcu pociągu.

Odcinek nie powinien zawierać żadnych rozjazdów, bo trudno wtedy określić jego długość (dokładniej: odległości od miejsca gdzie się zaczyna, do miejsca gdzie ma się zatrzymać lokomotywa przed semaforem).

Zbierając to wszystko ja robię odcinki jak najdłuższe (jak będzie za długi, to się nic nie stanie - oczywiście bez przesady), od rozjazdu do rozjazdu (jeżeli chodzi o odcinki przy peronach).

Dodatkowa uwaga: odcinki izolowane robię tylko przed semaforami, a nie na całej makiecie. W GbbKolejce służą one wyłącznie do wykrywania dojazdu przed semafor, a nie do zarządzania lokami.

Uwaga2: Jeżeli ktoś myśli o kontaktronach, to kontrakton należy traktować jak początek odcinka izolowanego.
Ostatnio zmieniony 30 paź 2007, 10:59 przez gbbsoft, łącznie zmieniany 5 razy.
Awatar użytkownika
michuchu
Posty: 321
Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:08
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

pytania o odcinki izolowane makiety DCC

Post autor: michuchu »

Witam,
Mam takie pytania dotyczące odcinków izolowanych na makiecie (zwanych tutaj "Blokami"):
1. Jak długie są miejsca izolowane? Czy mieszczą tylko lokomotywę, czy cały skład (najdłuższy jaki ma jeździć po makiecie)? - Z tego co wiem, to tu są pewne różnice między analogiem i DCC.

2. Czy dla bloków 6, 7, 8 też pojawią się przerwy w szynach, żeby utworzyć odcinki izolowane? Czy nie jest to wymagane, to prawidłowego działania bloku?
Pozdrawiam,
Michał
Awatar użytkownika
wmac27
Posty: 399
Rejestracja: 23 paź 2006, 09:28
Lokalizacja: Dolice
Kontakt:

Makieta testowa DCC

Post autor: wmac27 »

Teraz pokazuję schemat podłączeń Dekodera Urządzeń LS 150 do systemu.

Obrazek

Pokazane jest oczywiście tylko połączenie jednego rozjazdu, a raczej napędu typu Conrad. Wszystkie rozjazdy na makiecie podłączone są tak samo. Do LS 150 możemy podłączyć do 6 urządzeń. Semafory kształtowe podłączone będą do następnego dekodera. Należy przy tym jedynie pamiętać o zmianie adresu dekodera a raczej każdego jego wyjścia. Adresy są przyporządkowywane automatycznie po ustaleniu adresu 1-go wyjścia dekodera. Można, też robić to ręcznie. Jak to robić, odsyłam do instrukcji LS150 lub na stronach Portalu Miłośników DCC.
Po podłączeniu dekodera rozjazdami czy semaforami sterujemy z PC-ta, LH100 lub Compacta
Ostatnio zmieniony 29 paź 2007, 16:27 przez wmac27, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
wmac27
Posty: 399
Rejestracja: 23 paź 2006, 09:28
Lokalizacja: Dolice
Kontakt:

Re: Makieta testowa DCC

Post autor: wmac27 »

wmac27 pisze:Zastosowano nastepujące urządzenia:
- dekoder urządzeń LS150 - do obsługi rozjazdów, semaforów
- moduł informacji zwrotnej LR101
- czujnik zajętości toru LB101
- czujnik zasilania dla modułów informacji zwrotnej LB050
- centralka ze wzmacniaczem LZV100
- manipulator LH100
- Compact
- interfejs LI-USB
- gniazdo XpressNet LA152
Gwoli ścisłości należy dodać PC-ta z oprogramowaniem, w tym przypadku GbbKolejka. LH100 i Compact nie są konieczne, ale mogą umożliwić równoległe sterowanie dodatkowym osobom. :D
Ostatnio zmieniony 29 paź 2007, 12:33 przez wmac27, łącznie zmieniany 1 raz.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektryka i DCC”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Google [Bot] i 1 gość