Wyciągnięty z szafy po "100-latach" kolejka mimo, że elektryczna zaczęła kopcić jak parowóz ;(

Konserwacja i naprawy, części zamienne itd Przeróbki taboru.

Moderator: mod-Porady i techniki modelarskie

Awatar użytkownika
MonsterSale
Posty: 714
Rejestracja: 04 lip 2020, 08:53
Lokalizacja: Konstancin-Jeziorna
Kontakt:

Re: Wyciągnięty z szafy po "100-latach" kolejka mimo, że elektryczna zaczęła kopcić jak parowóz ;(

Post autor: MonsterSale »

Lukasz_mk2 pisze: 21 paź 2024, 23:49 Jeszcze jedno pytanie, czy taki smar się nada do silnika i całej reszty, bo niestety innego w sklepie nie mieli
https://e-adma.pl/strona-glowna/167-tow ... 29701.html link przypadkowy, kupowałem wszystko w sklepie stacjonarnym.
Nie bardzo. To jest mazidło do metalu, a tu mamy plastik. Kup koniecznie smar do plastiku bez kwasów. Ja używam płynnego Marklina 7149. I pamiętaj że się go daje ODROBINĘ, żeby sucho nie było.
Zdarzyło mi się kupić używany model, który pływał w smarze i miałem zabawę z czyszczeniem bo nadmiar zawsze wypłynie i tylko brudzi.
Lukasz_mk2
Posty: 62
Rejestracja: 19 paź 2024, 18:21
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Wyciągnięty z szafy po "100-latach" kolejka mimo, że elektryczna zaczęła kopcić jak parowóz ;(

Post autor: Lukasz_mk2 »

Domiss pisze: 21 paź 2024, 22:32Aby zdjąć wózki to wyjąć zawleczki.
dziękuje za wszelkie wskazówki, póki co jestem na etapie jak na zdjęciu poniżej.
Jeszcze jedno pytanie, czy taki smar się nada do silnika i całej reszty, bo niestety innego w sklepie nie mieli
https://e-adma.pl/strona-glowna/167-tow ... 29701.html link przypadkowy, kupowałem wszystko w sklepie stacjonarnym.
Załączniki
IPA.png
Pozdrawiam, Łukasz
Awatar użytkownika
Domiss
Posty: 508
Rejestracja: 15 lip 2009, 11:06
Lokalizacja: Świebodzice
Kontakt:

Re: Wyciągnięty z szafy po "100-latach" kolejka mimo, że elektryczna zaczęła kopcić jak parowóz ;(

Post autor: Domiss »

Lukasz_mk2 pisze: 21 paź 2024, 19:44 Niestety utknąłem przy wyjmowaniu silnika, @Krzysztof czy to chodzi o ten bolec zaznaczony strzałką - mam go wypchnąć??
Tak
Lukasz_mk2 pisze: 21 paź 2024, 19:44 Dodatkowo chyba zdemontuje wózki łącznie z zębatką od spodu - mam nadzieje, że będę to w stanie później złożyć, bo nigdzie nie mogę znaleźć żadnej pomocnej instrukcji, a robię takie rzeczy po raz pierwszy.
Czy aby zdemontować wózki muszę odkręcić tylko te śruby zaznaczone na moim zdjęciu żółtymi strzałkami, czy należy też wyjąć zawleczki od góry loko??
Aby zdjąć wózki to wyjąć zawleczki. Aby rozebrać wózki to zapewne odkręcić te śrubki, nie znam tej lokomotywy. Uważaj na wszelkie plastykowe zatrzaski, stary plastyk lubi pękać (nie jest tak elastyczny, jak nowy).

Ja montowałem kiedyś dekodery jazdy do trzech swoich lokomotyw BTTB. Tylko jeden przeżył (co ciekawe w loce, która jeździła w analogu najgorzej), ale i tak nie używam tej lokomotywy, leży w pudełku jako wspomnienie minionych czasów. Jak zamontujesz ledy tak, by świeciły w zależności od kierunku jazdy, to zobaczysz w analogu, jak sieją "szpilkami" te stare silniki BTTB.

Spróbuj sprawić sobie prezent w postaci nowego zestawu startowego (jakby był cyfrowy w cenach porównywalnych jak kiedyś to bardzo się to opłacało). W porównaniu do modeli BTTB może wydawać się to bardzo drogo, ale prawie na pewno nie będziesz chciał wracać do modeli (lokomotyw) BTTB (przy okazji nikt nie mówi, że to jest tanie hobby ;) ).

Same prace przy kilku lokomotywach BTTB które już masz nie są głupim pomysłem - jak coś spalisz/połamiesz/zniszczysz to straty są znacznie mniejsze.

Te dwie startówki na zdjęciach mają silniki tzw. kwadraciaki - są do nich doprowadzone wały kardana - to chyba trochę nowsza wersja silnika. Spróbuj pokręcić wał ręką czy chodzi i może nawet podpiąć do prądu (ale zacznij tym razem na krótki czas od 3-5V, nie powinno się od razu spalić ;), jak zakręcą to super, jak nie to czyszczenie (które i tak będzie potrzebne)).
Lukasz_mk2
Posty: 62
Rejestracja: 19 paź 2024, 18:21
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Wyciągnięty z szafy po "100-latach" kolejka mimo, że elektryczna zaczęła kopcić jak parowóz ;(

Post autor: Lukasz_mk2 »

krzysztof pisze: 20 paź 2024, 06:27 witam,
najpierw sprawdź czy poruszysz wałem z zębatką - tym ktróry wychodzi z silnika. podejrzewam że nastąpiło swoiste "sklejenie" elementów ruchomych starym smarem. potem wyjmij silnik (trzyma go taki bolec od spodu) i znowu zobacz co jest zablokowane: albo cały zespół napędowy (rozbiórka w drobny mak) albo tylko silnik. ale tak czy owak jakaś rozbiórka z czyszczeniem z zastygłego smaru przyda się bo jest tam tego nawalone...
pozdrawiam: krzysztof
Zakupiłem wszelkie niezbędne "szpeja" i biorę się za lutowanie ledów i wyjmowania silnika - będę go moczył w IPA całą noc (jutro ma przyjść paczka ewentualnie z "nowym" silnikiem).
Niestety utknąłem przy wyjmowaniu silnika, @Krzysztof czy to chodzi o ten bolec zaznaczony strzałką - mam go wypchnąć??

Dodatkowo chyba zdemontuje wózki łącznie z zębatką od spodu - mam nadzieje, że będę to w stanie później złożyć, bo nigdzie nie mogę znaleźć żadnej pomocnej instrukcji, a robię takie rzeczy po raz pierwszy.
Czy aby zdemontować wózki muszę odkręcić tylko te śruby zaznaczone na moim zdjęciu żółtymi strzałkami, czy należy też wyjąć zawleczki od góry loko??
Załączniki
BR221.png
BR221-spód.png
Pozdrawiam, Łukasz
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2068
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Wyciągnięty z szafy po "100-latach" kolejka mimo, że elektryczna zaczęła kopcić jak parowóz ;(

Post autor: T_Domagalski »

Lukasz_mk2 pisze: 21 paź 2024, 11:50przesmarowanie torów np. CX80 Smar Electricx byłoby dobrym pomysłem?
Szyny powinne być suche.
Smarowanie czymkolwiek to raczej zły pomysł. Smar wyłapuje kurz, który potem klei się do kół, blaszek kontaktowych, itd.
Lukasz_mk2
Posty: 62
Rejestracja: 19 paź 2024, 18:21
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Wyciągnięty z szafy po "100-latach" kolejka mimo, że elektryczna zaczęła kopcić jak parowóz ;(

Post autor: Lukasz_mk2 »

T_Domagalski pisze: 21 paź 2024, 11:31Filc nie jest materiałem ściernym. Poza tym będzie zostawiał kłaczki.
To już lepszy będzie bardzo drobny papier ścierny (2500 lub drobniejszy).
A ewentualnie bardzo delikatne przesmarowanie torów np CX80 Smar Electricx byłoby dobrym pomysłem??
Pozdrawiam, Łukasz
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2068
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Wyciągnięty z szafy po "100-latach" kolejka mimo, że elektryczna zaczęła kopcić jak parowóz ;(

Post autor: T_Domagalski »

Lukasz_mk2 pisze: 21 paź 2024, 10:38A czyszczenie torów np. filcem zda egzamin???
Filc nie jest materiałem ściernym. Poza tym będzie zostawiał kłaczki.
To już lepszy będzie bardzo drobny papier ścierny (2500 lub drobniejszy).
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10869
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Wyciągnięty z szafy po "100-latach" kolejka mimo, że elektryczna zaczęła kopcić jak parowóz ;(

Post autor: ArturSchŁ »

Lukasz_mk2 pisze: 21 paź 2024, 09:52Z tego co mi się udało ustalić to są to BR130.
Nie próbuj porównywać tych startówek do jakichkolwiek rzeczywistych pozycji taboru. To akurat 'HERCULES' :mrgreen: , a nie BR120.
Miały konstrukcję identyczną do :arrow: (instrukcje) LVT (tu Twój), tylko że miały pierwotnie (czasy Zeuke) silniczki na 9V, a nie 12V, gdyż były zasilane z 2 płaskich baterii. Później (juz BTTB) były dostarczane z zasilaczem sieciowym. Na silniczku pisało jakie napięcie zasilania:
ff67db5447989671e81d3634e762.jpg
2x-motor-bttb-verze-8310-a-8311-82380241.jpeg
Przykłady 9V i 12V.
Zobacz: Google -> "BTTB START SET".

IMHO: nie warto w nie inwestować czasu, pracy ani finansów, no chyba, że przedstawiają dla Ciebie wartość sentymentalną.
Zajrzyj: :arrow: Zeuke TT-Start


T_Domagalski pisze: 21 paź 2024, 10:15A czyszczenie torów np. filcem zda egzamin ??
Wszystko zależy od stanu szyn, sprawdzisz sam ...
:lol:
Lukasz_mk2
Posty: 62
Rejestracja: 19 paź 2024, 18:21
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Wyciągnięty z szafy po "100-latach" kolejka mimo, że elektryczna zaczęła kopcić jak parowóz ;(

Post autor: Lukasz_mk2 »

T_Domagalski pisze: 21 paź 2024, 10:15
Lukasz_mk2 pisze: 20 paź 2024, 21:11Mierzyłem już przewodnictwo moich torów i muszę powiedzieć, że jest w miarę ok, niektórzy pisali, że stare tory się już do niczego nie nadają,..
Blaszane szyny w starych torach BTTB są stalowe, pokrywane cyną. To powoduje, że nawet jak je dokładnie wyczyścisz, to na nowo szybko pokrywają się warstwą tlenków żelaza i złuszczonej cyny. Ten brud dostaje się potem w koła i blaszki kontaktowe, a w konsekwencji unieruchamia tabor.
Stalowe szyny trzeba więc często myć rozpuszczalnikiem (np. benzyna lakowa, IPA). A i tak raz na jakiś czas trzeba ich górne powierzchnie mechanicznie oskrobać np. żyletką, bo tlenki żelaza nie rozpuszczają się nawet w IPA.
Dziękuje za informacje. A czyszczenie torów np. filcem zda egzamin???
Pozdrawiam, Łukasz
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2068
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Wyciągnięty z szafy po "100-latach" kolejka mimo, że elektryczna zaczęła kopcić jak parowóz ;(

Post autor: T_Domagalski »

Lukasz_mk2 pisze: 20 paź 2024, 21:11Mierzyłem już przewodnictwo moich torów i muszę powiedzieć, że jest w miarę ok, niektórzy pisali, że stare tory się już do niczego nie nadają,..
Blaszane szyny w starych torach BTTB są stalowe, pokrywane cyną. To powoduje, że nawet jak je dokładnie wyczyścisz, to na nowo szybko pokrywają się warstwą tlenków żelaza i złuszczonej cyny. Ten brud dostaje się potem w koła i blaszki kontaktowe, a w konsekwencji unieruchamia tabor.
Stalowe szyny trzeba więc często myć rozpuszczalnikiem (np. benzyna lakowa, IPA). A i tak raz na jakiś czas trzeba ich górne powierzchnie mechanicznie oskrobać np. żyletką, bo tlenki żelaza nie rozpuszczają się nawet w IPA.
Lukasz_mk2
Posty: 62
Rejestracja: 19 paź 2024, 18:21
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Wyciągnięty z szafy po "100-latach" kolejka mimo, że elektryczna zaczęła kopcić jak parowóz ;(

Post autor: Lukasz_mk2 »

ArturSchŁ pisze: 21 paź 2024, 08:04 1. czy problem nadal występuje ?
2. lepiej będzie widać przy zdjętej budzie, może to na szczotkach, a może poleciała dioda od oświetlenia.
Czy problem występuje to nie wiem, bo póki nie zrobię porządku z silnikiem to nie chce jej podłączać do prądu.
Pozdrawiam, Łukasz
Lukasz_mk2
Posty: 62
Rejestracja: 19 paź 2024, 18:21
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Wyciągnięty z szafy po "100-latach" kolejka mimo, że elektryczna zaczęła kopcić jak parowóz ;(

Post autor: Lukasz_mk2 »

Szkoda zakładać nowy temat, więc opiszę to tu.
Mam następne zadanie do wykonania, a mianowicie prócz lokomotywy opisanej na początku wątku mam jeszcze dwie takie jak na załączonym zdjęciu. Z tego co mi się udało ustalić to są to BR130. Obydwie oczywiście nie jeżdżą i teraz pytanie, szukam silników. Z tego co wyczytałem to powinny być w nich silniki takie same jak w BR221, ale z tego co widać to te moje BR130 są z silnikami 2-stronnymi, a w BR221 jest silnik jednostronny. Co można z tym zrobić - jakie do nich silniki potrzebuje??
Załączniki
IMG_20241021_073927.jpg
IMG_20241021_074119.jpg
Pozdrawiam, Łukasz
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10869
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Wyciągnięty z szafy po "100-latach" kolejka mimo, że elektryczna zaczęła kopcić jak parowóz ;(

Post autor: ArturSchŁ »

1. czy problem nadal występuje ?
2. lepiej będzie widać przy zdjętej budzie, może to na szczotkach, a może poleciała dioda od oświetlenia.
Lukasz_mk2
Posty: 62
Rejestracja: 19 paź 2024, 18:21
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Wyciągnięty z szafy po "100-latach" kolejka mimo, że elektryczna zaczęła kopcić jak parowóz ;(

Post autor: Lukasz_mk2 »

ArturSchŁ pisze: 20 paź 2024, 09:09
.... a tak właściwie to co : "zaczęła kopcić jak parowóz", tzn która część ??
mniej więcej w środku długości lokomotywy, choć być może tak mi się tylko wydawało bo to było dosłownie jakby jeden mały dymek
Pozdrawiam, Łukasz
Lukasz_mk2
Posty: 62
Rejestracja: 19 paź 2024, 18:21
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Wyciągnięty z szafy po "100-latach" kolejka mimo, że elektryczna zaczęła kopcić jak parowóz ;(

Post autor: Lukasz_mk2 »

no to loox! W pierwszej kolejności uruchomię moją lokomotywę, a później biorę się za resztę rzeczy. Będę miał trochę lutowania, bo mam parę "zakończeń torów" w których też muszę zainstalować diody LED. Mierzyłem już przewodnictwo moich torów i muszę powiedzieć, że jest w miarę ok, niektórzy pisali, że stare tory się już do niczego nie nadają, ale ja chcę to sprawdzić (moje tory leżały w szczelnie zamkniętym pudełku, w ciepłym pomieszczeniu)
Załączniki
tory.jpg
tor.jpg
Pozdrawiam, Łukasz
ODPOWIEDZ

Wróć do „Naprawy/przeróbki taboru”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości