408s czyli Uacs

Moderator: mod-Tabor

ODPOWIEDZ
Wojtek_Kraków
Posty: 1651
Rejestracja: 12 sie 2016, 09:11
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: 408s czyli Uacs

Post autor: Wojtek_Kraków »

I kolejny kawałek układanki dojechał.
20230728_164159.jpg
W zasadzie to brakuje już tylko kksow I sprzęgów ale to akurat dokładam na samym końcu.
Myślę, że pierwsze 10 wagonów niebawem odjedzie do własciciela;)
Oczywiście wcześniej test na torach.
Awatar użytkownika
Tomasz
Posty: 209
Rejestracja: 23 gru 2019, 11:08
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: 408s czyli Uacs

Post autor: Tomasz »

Jak świeże bułeczki z pieca :)
Jeszcze trochę "pudru" i gotowe :D
Wojtek_Kraków
Posty: 1651
Rejestracja: 12 sie 2016, 09:11
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: 408s czyli Uacs

Post autor: Wojtek_Kraków »

IMG_20230722_071733.jpg
Produkcja trwa:)
Czekam na blaszki, sprzęgi i koła. I pierwsze 10-15 wagonów będzie gotowe ;)
Wojtek_Kraków
Posty: 1651
Rejestracja: 12 sie 2016, 09:11
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: 408s czyli Uacs

Post autor: Wojtek_Kraków »

Powiem wam szczerze, że już dawno nie było na forum tak konkretnej dyskusji.
:)
Dziękuję wszystkim za wszelkie komentarze i opinie.
AK
Posty: 350
Rejestracja: 13 cze 2008, 18:47
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: 408s czyli Uacs

Post autor: AK »

Odpowiadając na pytanie kolegi na pw

Wagon z pierwszej serii produkcyjnej jest na focie w katalogu wagonów towarowych 1974 https://sentymentalny.com/8-tabor-kolej ... onow-1973/

W ramach produkcji zmieniono (jak pamiętam) - przybliżony rok zmiany w nawiasie kwadratowym

Układ poręczy łukowych na zbiornikach (z takiego jak tutaj https://sentymentalny.com/8-tabor-kolej ... onow-1973/ na taki jak tutaj https://www.tosh-railways.com/Wagons/Co ... -3djj5zB/A [1972])

Układ poręczy/stopni na czołach łącznie ze wspornikami sygnałów końca pociągu (z takiego jak tutaj https://sentymentalny.com/8-tabor-kolej ... onow-1973/ na taki jak tutaj https://www.tosh-railways.com/Wagons/UI ... -94bDb66/A [1972] i później na taki jak tutaj https://www.tosh-railways.com/Wagons/UI ... -CXj2B4G/A [1977])

Zlikwidowano okap nad głównym oznaczeniem [1977]

Zmieniono układ hamulcowy jednocześnie wprowadzając odłącznik hamulca co wymusiło zmianę geometrii tablicy przestawczej próżny/ładowny na prostokąt (bez odłącznika powinna mieć przewężenie dolnej części) [1972]

Zlikwidowano malowanie na czarno tła głównego oznaczenia [1972]

Co do malowania ostoi na czarno jak pamiętam był stosowany przez cały okres produkcji ale na 100% nie jestem pewien.

Za PRL kolor był najbardziej zbliżony do tego https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... -07-30.JPG ale po pierwsze PRLowskie pigmenty blakły pod wpływem słonecznego UV a przy tym wagony te były całkowicie upaprane pyłem cementowym więc w normalnej eksploatacji bardziej były szare czyli raczej coś takiego https://www.fotosik.pl/zdjecie/pelne/ff4cc7cad2b2d89d z tym zastrzeżeniem, że pamięć bywa zawodna.

Kod wymiany do końca lat osiemdziesiątych to 31 ale mogły być pojedyncze przypadki odstępstw
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2190
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: 408s czyli Uacs

Post autor: oelka »

Domiss pisze: 15 lip 2023, 10:23 W epoce IV wagony malowano nawet u producenta farbą, jaka była dostępna. Wzorników kolorów nie było
Były ale nie w postaci katalogu RAL.
Producenci farb posiadali księgi mieszania kolorów, gdzie było dokładnie opisane, ile i jakiego koloru podstawowego należy dodać, aby uzyskać konkretną barwę farby. Była też informacja do czego jest przeznaczona. Taka księga istniała np. dla PKP i obejmowała farby od tych do malowania, taboru, czy urządzeń SRK, po farby do malowania ścian w pomieszczeniach.

Natomiast problemem z uzyskaniem odpowiedniej barwy była słaba jakość składników do otrzymywania kolorów podstawowych lub wręcz ich brak.
Krzysztof Olszak
skalatt.info
Awatar użytkownika
Borczy
Posty: 2328
Rejestracja: 03 kwie 2015, 11:41
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: 408s czyli Uacs

Post autor: Borczy »

Na Warszawa Praga bardzo często stoją "pudernice". Jak mi się uda to z ciekawości podjadę i jak będą to pstryknę z ukrycia parę fotek.
Awatar użytkownika
Domiss
Posty: 470
Rejestracja: 15 lip 2009, 11:06
Lokalizacja: Świebodzice
Kontakt:

Re: 408s czyli Uacs

Post autor: Domiss »

W epoce IV wagony malowano nawet u producenta farbą, jaka była dostępna. Wzorników kolorów nie było, kontrola jakości miała inne znaczenie. Nawet w dokumentacji producenta była o tym mowa, o czym pisałem już wcześniej ;). Po drodze były jeszcze 408S z czarnym pasem na dole i białymi napisami:
https://karow900.startbilder.de/bild/gu ... polen.html
Ta fotka jest o tyle ciekawa, że wagony wyglądają na prawie nowe - rok 2008.
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 1910
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: 408s czyli Uacs

Post autor: T_Domagalski »

Dzisiaj, gdy stałem na przejeździe w Rembertowie, jak na zawołanie przejechał mi przed nosem ok. 20-wagonowy skład wagonów 408S CEMET w róznych odmianach.
Generalnie wszystkie wagony były bardzo jasno szare, niektóre lekko zrudziałe, ze sporą liczbą śladów zamalowań (jasniejsze lub ciemniejsze prostokąty). Do tego nowe logo, to z dwoma klinami - niebieskim i zielonym. Ale najistotniejsze było wg mnie to, że wszystkie wagony co do jednego miały czarne oznaczenia, tak jak na tych zdjęciach:
http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=23644
http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=19181
http://www.wgk.cal.pl/details.php?image_id=5305
Powyższe zdjęcia są z lat 2012, 2016 i 2018. Czyli zmiana malowania (logo + kolor napisów) musiała nastąpić pomiędzy 2002 a 2012r.

P.S.
Na zdjęciu podlinkowanym przez Domiss widać inna ciekawostkę. Otóż wszystkie wagony mają ten sam ciemno szary kolor podbudowy zbiorników. Ale tylko ostatni wagon ma zbiorniki w tym samym, ciemniejszym kolorze. Pozostałe wagony mają wyrażnie jaśniejsze zbiorniki. Sugeruje to, że zmiana kolorystyki była wprowadzana wieloetapowo, w zależności od tego, czy rewizji był poddawany zbiornik, czy wagon... :lol:
Awatar użytkownika
Domiss
Posty: 470
Rejestracja: 15 lip 2009, 11:06
Lokalizacja: Świebodzice
Kontakt:

Re: 408s czyli Uacs

Post autor: Domiss »

Tak jak pisaliśmy wcześniej na mailu, szare były różnorakie:
Obrazek
(to zdjęcie sądząc po linku jest z lipca 2002 roku z Wolsztyna). Na wagonach żółte jeszcze logo CEMET z niebieskim S.A.. Ciekawe oznaczenie końca składu ;). Zdjęcie ze strony http://www.parowozy.com.pl
Jedyne brązowe jakie na razie znalazłem, to modele Albert Modell kolei irackich. Nie jestem przekonany, czy na linkowanym wcześniej zdjęciu są oznaczenia na wyglądających na brązowe pudernicach, ale z całą pewnością nie widać tam wyraźnych oznaczeń.
Wojtek_Kraków
Posty: 1651
Rejestracja: 12 sie 2016, 09:11
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: 408s czyli Uacs

Post autor: Wojtek_Kraków »

Ciora pisze: 13 lip 2023, 11:23 Dyskusja nt. logo była długa i owocna. O kolorze wagonu, o co prosił Wojtek, na razie słabo. Z dzieciństwa i młodości mojej ( ep. 4) pamiętam szare, ale czy jasno czy ciemno to już nie wiem. Na 100% nie pamiętam brązowych, ale to tylko moje osobiste spostrzeżenie. Ciekawa jest fotka, na której widać jasnoszary, ciemnoszary i brązowy. Znalazłem jeszcze inne zdjęcia pod linkiem. Te z niższych rzędów. Wygląda na nich, że ten brąz wychodził spod łuszczącej się, wymywanej szarej farby.
Słuszny chyba jest pogląd Tadeusza : zrobić ciemniejsze, a pobielić nadając ślady użytkowania.https://www.tosh-railways.com/Wagons/Co ... p/800-999/
Oczywiście to wszystko zdjęcia z epoki cyfrowej, czyli VI. Ale daje wyobrażenie.
Tego linka co wkleiłeś znam. Tu ewidentnie farba podkładowa wychodzi.
Ale ten ze strony Sentymentalnego raczej był brązowy i śmiem twierdzić, że widać na nim oznaczenia.
Co więcej jestem pewien (tak jak pisałem wcześniej), że widzialem cały skład brązowych. Wtedy akurat szukałem kolorów ST44 więc na tym się nie skupiłem (a szkoda).
Reasumując dla mnie szary, mniej lub bardziej nie jest aż taki ważny. Widziałem zdjęcia kremowych (cokolwiek oznacza to określenie), prawie białych, szarych, ciemno-szarych.
A zapytałem dlatego że nie chciałbym aby ktoś był zawiedziony że szary jest z mało szary ;)
Awatar użytkownika
Ciora
Posty: 434
Rejestracja: 03 wrz 2013, 09:21
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: 408s czyli Uacs

Post autor: Ciora »

Dyskusja nt. logo była długa i owocna. O kolorze wagonu, o co prosił Wojtek, na razie słabo. Z dzieciństwa i młodości mojej ( ep. 4) pamiętam szare, ale czy jasno czy ciemno to już nie wiem. Na 100% nie pamiętam brązowych, ale to tylko moje osobiste spostrzeżenie. Ciekawa jest fotka, na której widać jasnoszary, ciemnoszary i brązowy. Znalazłem jeszcze inne zdjęcia pod linkiem. Te z niższych rzędów. Wygląda na nich, że ten brąz wychodził spod łuszczącej się, wymywanej szarej farby.
Słuszny chyba jest pogląd Tadeusza : zrobić ciemniejsze, a pobielić nadając ślady użytkowania.https://www.tosh-railways.com/Wagons/Co ... p/800-999/
Oczywiście to wszystko zdjęcia z epoki cyfrowej, czyli VI. Ale daje wyobrażenie.
Maciej
Wojtek_Kraków
Posty: 1651
Rejestracja: 12 sie 2016, 09:11
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: 408s czyli Uacs

Post autor: Wojtek_Kraków »

miano pisze: 13 lip 2023, 10:44Ich resztki leżą tam do dziś
Baniaczki widać z satelity. Co ciekawe tor już dawno rozebrany.
Awatar użytkownika
miano
Posty: 618
Rejestracja: 04 maja 2006, 13:56
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: 408s czyli Uacs

Post autor: miano »

Co ciekawe w miejscowości Wapno pomiędzy Damasławkiem, a Kcynią od lat 80-tych przeprowadzano remonty tych cystern.
Ich resztki leżą tam do dziś:
https://www.opuszczone.net/wp-content/u ... C02051.jpg
Wojtek_Kraków
Posty: 1651
Rejestracja: 12 sie 2016, 09:11
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: 408s czyli Uacs

Post autor: Wojtek_Kraków »

O właśnie tego zdjęcia z brązowymi szukałem.
Było jeszcze jedno z samymi brązowymi gruchami na haku.
Czy to sa te irackie? Rqczej wydaje mi się, że nie ale niech się wypowie ktoś bardziej obeznany
ODPOWIEDZ

Wróć do „Towarowe”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość