Tak Wojtku potraktowałem Twoje zapytania poważnie i staram się odpowiadać jako że temat jest ciekawy a gra warta świeczki. Przepisy wojskowe określają ściśle każdą rzecz jaka jest ładowana na kolej. Dla modelarza ważne jest kilka faktów w przypadku polskiej armii i o takiej mówię w tej chwili.
Żeby załadować transport wymagana jest rampa
dla składu całopociągowego o długości min. 600 m
dla składu półpociągowego min 300 m
dla składu częściowego (ten Ci pasuje) poniżej 300 nie mniejsza niż na dwie platformy czteroosiowe określone w przepisach międzynarodowych.
Skład tzw. eszelonu może być zestawiony z wszystkich wagonów towarowych z uwzględnieniem zasad określonych w regulaminie wojskowym i przepisach (może wchodzić w skład wagon osobowy 1 kl i 2 kl, wagony towarowe o oznaczeniu XK1 i XKCH dla kuchni polowej, inne wagony towarowe niezbędne dla transportu wojskowego)
Zasadą jest wagon ochronny, wartownia, XK1, XKCH, platformy, wagon wartownia i ochronny.
Zabezpieczenie sprzętu jest następujące (wybrałem to co Cię może interesować)
- kliny stalowe z kolcami dla pojazdów powyżej 6 ton
- kliny stalowe z gwoździami dla pojazdów od 8 do 30 ton
- kliny drewniane dla pojazdów, przyczep od 2 do 6 ton
dodatkowe mocowanie dla wszystkich pojazdów
- łańcuchami ze stali okrągłej (np. czołgi, działa samobieżne)
- liny stalowe (tak samo)
- pasy z tkaniny poliestrowej z rozciągalnością do 7% siły rozciągania
- pojazdy średnie i lekkie mocuje się za pomocą lin stalowych lub pasów
- lufy zabezpiecza się linami stalowymi lub pasami mocując do pancerza lub pokładu wagonu.
Zasada - na jednej platformie jeden pojazd
Wyjątki - ciężarówka z przyczepą jednoosiową/dwuosiową
pojazdy samodzielne z przyczepą jednoosiową/dwuosiową
Naczepy mocowane są na kozłach w miejscu jarzma, ustawiane są pojedynczo na wagonie.
---------
WojTTek
Mam trudny orzech do zgryzienia…
Na razie robię tu rozeznanie

---------
maciej_kolej
No jak tam Wojtku? Co z armią na kolei? Oto kolejna propozycja umieszczenia sprzętu – Słowacja

Czesi nie przywiązują dużej wagi do bezpieczeństwa. W Polsce dwa bwp na jednej platformie? Oj kolejarza by trzeba spić żeby przeszło – hihihi


---------
oelka
Zdjęcia transportu wojskowego wyruszającego z Tarnobrzegu 6.01. SM48-007 + SU45-135 + 4 dwójki + 14 platform z BMP 1 + 9 platform z samochodami. Zdjęcia Marcina Szustalika:
http://marcin.czelusc.tbg.net.pl/Galeria/PIC0224.jpg
http://marcin.czelusc.tbg.net.pl/Galeria/PIC0225.jpg
http://marcin.czelusc.tbg.net.pl/Galeria/PIC0226.jpg
http://marcin.czelusc.tbg.net.pl/Galeria/PIC0227.jpg
http://marcin.czelusc.tbg.net.pl/Galeria/PIC0228.jpg
http://marcin.czelusc.tbg.net.pl/Galeria/PIC0229.jpg
http://marcin.czelusc.tbg.net.pl/Galeria/PIC0230.jpg
I drugi z 7.01 wyjeżdżającego z Lublina, zdjęcia Krzysztofa Jesionka.
http://www.klf.kolej.szczecin.pl/2006/n ... 448591.jpg
http://www.klf.kolej.szczecin.pl/2006/n ... 448592.jpg
---------
WojTTek
Dzięki za foty. Jednak wybór pojazdów jest trudny. Nie liczcie że szybko coś tu będę wprowadzał.
PS. Uwaga dla modów:
jakbyście pomyśleli że temat jest już zakończony i można go zamknąć to jesteście w błędzie bo ten temat ma formę że tak powiem poradnika czy rozeznania.
---------
maciej_kolej
Aż dziwi brak wagonu ochronnego/wartowniczego na końcu składu, no
i BWP po dwa na platformie.

---------
oelka
Jeszcze jedno zdjęcie z Lublina z czerwca 2003:
http://www.klf.kolej.szczecin.pl/eszelon.jpg
Nie. Absolutnie nie, o tym nie ma mowy. To jest temat rzeka i dokąd są wypowiedzi merytoryczne nie ma potrzeby aby go zamykać. Jest to tez temat, który jest bardzo interesujący nie tylko dla modelarzy kolejowych, ale również redukcyjnych zajmujących się bronią pancerna.PS. Uwaga dla modów:
jakbyście pomyśleli że temat jest juz zakończony i można go zamknąć to jesteście w błędzie bo ten temat ma formę że tak powiem poradnika czy rozeznania.
---------
ArturSch
W uzupełnieniu, znalazłem coś takiego: zababov.cz
Ciekawe też są budowle o tematyce militarnej, np (w innym miejscu tej samej stronki):

---------
Tomas Rejl
T55, OT-64, OT-64A, MT, UAZ, platformy i dużo innych modeli wojskowych jest na http://www.deltax-bahn.cz/
Cena T-55 ca 30zl.
---------
maciej_kolej
Odniosę się do zdjęć ArturaSch - to piękna idea budowania elementów fortyfikacji z koleją. Jeżeli ktoś pasjonuje się II Wojną Światową może zbudować zaplecze Wału Pomorskiego lub Atlantyckiego. Tam właśnie używano lokomotywy spalinowe V36 do przewozu sprzętu i amunicji. Idąc dalej tropem fortyfikacji właśnie Czesi zafascynowani umocnieniami Sudetów wykorzystują te elementy podczas budowy makiet czy dioram. My w Polsce również mamy takie klimaty - linia Inowrocław - Poznań, Iława - Olsztyn, kompleks bunkrów Księże Góry w Grudziądzu z dwoma liniami Grudziądz - Kwidzyn i Grudziądz - Jabłonowo Pomorskie czy przedmieścia Gdańska.
---------
ArturSch
maciej_kolej napisał:
Jeżeli ktoś pasjonuje się II Wojną Światową może zbudować zaplecze Wału Pomorskiego lub Atlantyckiego.
PS:
Gdzieś słyszałem, ze Bogusław Wołoszański też koleją się pasjonuje
WojTTek napisał:
Macie jakąś platformę z czołgiem albo osobno na oku

A mogą być DWIE + wagon


jak się link nie otworzy prawidłowo, to trzeba sobie konto (gratis) założyć i się zalogować

---------
DBv
Przy okazji może tylko dodam, ze wagon na zdjęciu to hmm, najtrafniej byłoby go określić jako Reko-Reko, z końca lat 80-tych. Taka mało znana ciekawostka.
---------
Tomas Rejl
Idealne 6-osiowe platformy produkuje rosyjska firma PERESVET.
---------
ArturSch
Mówimy o tejIdealne 6-osiowe platformy produkuje rosyjska firma PERESVET.


A te od Roco:

też by mogły być ?
---------
Tomas Rejl
Tak, to je ta spaniala 6-osiowa platforma Peresveta, idealna do transportu wojskowego! ROCO jest tylko 4-osiowa, maks. dla cienzarowek lub UAZ-ow.
---------
oelka
Obie platformy nawiązują do wojennych konstrukcji DRG: SSym (Roco), oraz SSyms (Peresvet). W oryginale obie były budowane pod katem transportów wojskowych SSym do transportu czołgów rozmiaru "Pantery" a SSyms, do transportu "Tygrysów". Oba te wagony można tez było znaleźć na PKP po zakończeniu II wojny światowej.
---------
maciej_kolej
Ja tylko zasugeruję że można oprócz składu na trasie pokusić się
o zestawienie taboru eszelonu np. przy bocznicy podczas załadunku/rozładunku. Poniższy schemat przedstawia typową bocznicę wojskową z rampami czołowymi i boczną. Układ torowy można zainstalować korzystając ze sttandardu co sugeruje tor przejezdny. Część wojskowa oddzielona jest płotem (kolor niebieski) czyli mamy do czynienia z jednostka/baza wojskową.
Droga dojazdowa koniecznie brukowana (pojazdy gąsienicowe) i budynek magazynu bądź kolejowej ekspedycji wojskowej. Należy tu umieścić również budki wartownicze i budynek wartowni.
