Długość pociągów i torów stacyjnych

sTTandard - Nasze makiety modułowe

Moderator: mod-Makieta Modułowa

Kilkujadek
Posty: 3295
Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
Lokalizacja: Ciechanów
Kontakt:

Re: Długość pociągów i torów stacyjnych

Post autor: Kilkujadek »

whosho pisze:Osoba zgłaszająca modul...
Komu jak komu, ale Tobie chyba takich podstaw chyba nie trzeba mowić ;)
Żebyś wiedział, posiadam tak rozwinięty wstręt do papierologii, że ten temat przespałem :lol:
T_Domagalski pisze:
Kilkujadek pisze:Czyli każdy robi co chce...
Tak, ale jeśli zbuduje "ogryzka" z za krótkimi torami to musi się liczyć z zagwarantowanym "zaszczytnym" miejscem w najmniej uczęszczanym kącie makiety, np, jako bocznica... ;)
W ruchu pasażerskim spotkałem się z podziałem stacji/przystanków na 3 "klasy" ze względu na długość krawędzi peronowej. W rzeczywistości nikt nie buduje stacji bo ma taki kaprys lecz w jakimś celu. Nawet przebudowuje się stacje żeby je dostosować do konkretnych składów. Dla tego moim zdaniem trzeba wprowadzić jakąś klasyfikację.
Jeśli jakaś stacja stanowi wyjątkowo "wąskie gardło" to można przewidzieć w rozkładzie rozwiązania podobne do tych w rzeczywistości, jak np. odłączanie od składu części wagonów na najbliższej stacji węzłowej albo zajęcie przez "nadwymiarowy" skład całego szlaku, bez możliwości dokonania mijanki na stacjach pośrednich.
Można Tadziu ale rozkład się pisze przed imprezą, a nie w jej trakcie.
Ostatnio zmieniony 30 mar 2013, 15:09 przez Kilkujadek, łącznie zmieniany 3 razy.
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2068
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Długość pociągów i torów stacyjnych

Post autor: T_Domagalski »

Kilkujadek pisze:Czyli każdy robi co chce...
Tak, ale jeśli zbuduje "ogryzka" z za krótkimi torami to musi się liczyć z zagwarantowanym "zaszczytnym" miejscem w najmniej uczęszczanym kącie makiety, np, jako bocznica... ;)
Kilkujadek pisze:...długość składów do długości stacji dostosuje się na imprezie?
Tak powinno być. Długości składów powinny być dostosowane do możliwości ruchowywch stacji.
Jeśli jakaś stacja stanowi wyjątkowo "wąskie gradło" to można przewidzieć w rozkładzie rozwiązania podobne do tych w rzeczywistości, jak np. odłączanie od składu części wagonów na najbliższej stacji węzłowej albo zajęcie przez "nadwymiarowy" skład całego szlaku, bez możliwości dokonania mijanki na stacjach pośrednich.
Ostatnio zmieniony 28 mar 2013, 14:05 przez T_Domagalski, łącznie zmieniany 2 razy.
whosho
Posty: 815
Rejestracja: 09 kwie 2006, 11:49
Kontakt:

Re: Długość pociągów i torów stacyjnych

Post autor: whosho »

Osoba zgłaszająca modul na impreze, a w szczególności stację, jest zobowiązana dostarczyć SAD, na podstawie którego osoba układająca rozkład jazdy wie jakie są możliwości danej stacji i całej linii.

Komu jak komu, ale Tobie chyba takich podstaw chyba nie trzeba mowić ;)
Kilkujadek
Posty: 3295
Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
Lokalizacja: Ciechanów
Kontakt:

Re: Długość pociągów i torów stacyjnych

Post autor: Kilkujadek »

Czyli każdy robi co chce, a długość składów do długości stacji dostosuje się na imprezie?
whosho
Posty: 815
Rejestracja: 09 kwie 2006, 11:49
Kontakt:

Re: Długość pociągów i torów stacyjnych

Post autor: whosho »

Ale Tadek ma rację, że ta kwestia nie musi być dodatkowo regulowana.
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2068
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Długość pociągów i torów stacyjnych

Post autor: T_Domagalski »

Kilkujadek pisze:Kwestia długości składów powinna zostać definitywnie rozstrzygnięta. W Sosnowcu część składów rozkładowych nie mieściła się na stacjach. Moim zdaniem optymalna długość toru dla stacji osobowych to 2,30-2,50... dla towarowych 3m
Długość torów stacyjnych powinna zależeć od rodzaju stacji i parametrów linii, na której ona leży. Nie można wymagać od małej górskiej stacyjki (450m razem z głowicami) identycznej długości torów co na dużej stacji węzłowej, położonej na dwutorowej linii magistralnej.

W Sosonowcu błędem było wysyłanie zbyt długich składów na stacje, które nie były do tego przygotowane.
Stacje takie jak Grabie czy Żabi Róg mają tory o wystarczającej długości jak na charakter linii, na których leżały. No ale jeśli jakiś fantasta puszcza na taką linię skład złożony z 50 wagonów towarowych, no to sorry, Winnetou... :?
Po to są (lub powinny być...) SAD-y dla stacji, żeby zawiadowcy wiedzieli, jakie składy mogą wysyłać na które linie...
Awatar użytkownika
Niejeden
Posty: 470
Rejestracja: 18 sie 2009, 20:47
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Długość pociągów i torów stacyjnych

Post autor: Niejeden »

Kilkujadek pisze:Może ktoś zrobi dobry uczynek i wybuduje model huty. "Wsad" śmiga po makiecie :lol:
Ja się zobowiązuję jak Ranger zrobi Zapychacza UFO 8837 :mrgreen:
Kilkujadek
Posty: 3295
Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
Lokalizacja: Ciechanów
Kontakt:

Re: Długość pociągów i torów stacyjnych

Post autor: Kilkujadek »

KamilW pisze:zauważyłem, że z kolei przy tak długich składach problemem jest rozczepianie wagonów (sprzęgi nie zawsze wytrzymują obciążenie - szczególnie było to widać przy sprzęgach ROCO).
Kolejna kwestia do uregulowania w sTTandardzie.
Problemem nie są sprzęgi lecz kulawa toczność niektórych wagonów których nie pokażę palcem bo będzie wrzask. Może ktoś zrobi dobry uczynek i wybuduje model huty. "Wsad" śmiga po makiecie :lol:
Ostatnio zmieniony 30 mar 2013, 09:19 przez Kilkujadek, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
KamilW
Posty: 1077
Rejestracja: 20 kwie 2006, 19:24
Lokalizacja: Bielsko-Biała
Kontakt:

Re: Długość pociągów i torów stacyjnych

Post autor: KamilW »

Też zauważyłem że był z tym problem.
Ktoś wie ile długości miał skład z silosami na Sosnowcu?
Policzyłem długości torów i wychodzi mi:
Część osobowo-towarowa (pociągi towarowe pospieszne)
1A - 1000 mm (tylko dla EZT lub wagonów motorowych)
1, 2 - 3500 mm
3, 4 - 3000 mm
5 - 4200 mm
6 - 3200 mm
7 - 3000 mm
8, 9 - 1800 mm
Cześć towarowa (pociągi zbiorcze, zdawcze, manewry)
10, 11, 12 - 1000 mm
13 - 1200 mm
14, 15 - 600 mm
Moim zdaniem optymalna długość toru dla stacji osobowych to 2,30-2,50 co odpowiada 10 wagonom typu M z lokomotywą, dla towarowych co najmniej tyle samo ale za optymalne uważam 3m.
Zgadzam się z Tobą chociaż zauważyłem, że z kolei przy tak długich składach problemem jest rozczepianie wagonów (sprzęgi nie zawsze wytrzymują obciążenie - szczególnie było to widać przy sprzęgach ROCO).
Kilkujadek
Posty: 3295
Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
Lokalizacja: Ciechanów
Kontakt:

Re: Długość pociągów i torów stacyjnych

Post autor: Kilkujadek »

Kwestia długości składów powinna zostać definitywnie rozstrzygnięta. W Sosnowcu część składów rozkładowych nie mieściła się na stacjach.
Moim zdaniem optymalna długość toru dla stacji osobowych to 2,30-2,50 co odpowiada 10 wagonom typu M z lokomotywą, dla towarowych co najmniej tyle samo ale za optymalne uważam 3m.
Ostatnio zmieniony 27 mar 2013, 22:20 przez Kilkujadek, łącznie zmieniany 1 raz.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Makieta Modułowa”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość