Automatyczna zmiana prędkości lokomotywy

Prąd i elektronika na makiecie

Moderator: mod-Elektryka i DCC

Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10874
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Automatyczna zmiana prędkości lokomotywy

Post autor: ArturSchŁ »

By działało zawsze dla napięć 0-12V, można np z toru 100% napięcia, polaryzować stabilizator (2 rezystry R jako dzielnik napięcia + 1 tranzystor) i na odcinku izolowanym mamy 50% zasilania (odpowiednio krokami np co 25%) ale to działa dla jednej polaryzacji, w drugą stronę może być gorzej.
Poza tym SEM ze silnika może łatwo przepalić taki prosty układ.
kapitanwasyl
Posty: 126
Rejestracja: 14 lis 2009, 10:53
Kontakt:

Re: Automatyczna zmiana prędkości lokomotywy

Post autor: kapitanwasyl »

Wiem że nie realnie ale loki jeżdżą raczej powoli przed połową skali zasilacza a poza tym to nie makieta jeszcze i chodzi o to żeby jazda lokomotyw nie była zbyt monotonna . Siedzimy czasami z synem i nie chce nam się w koło kręcić zasilaczami .... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Ale gdyby zdało egzamin to szyna do pocięcia co któryś odcinek , kilka oporników , lutowanie i tor wyhamowujący jak znalazł ...
Ostatnio zmieniony 06 sty 2013, 23:45 przez kapitanwasyl, łącznie zmieniany 2 razy.
Samowarek
Posty: 745
Rejestracja: 30 paź 2010, 02:05
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Automatyczna zmiana prędkości lokomotywy

Post autor: Samowarek »

Moim zdaniem to co zrobisz to będzie wyglądało nierealnie ze względu na skok napięcia (jazda np.10V szarpnięcie i jazda na napięciu np.4V) a o ile ma być realne to takich odcinków z rezystorami powinno być parę szt. z jednej jak i z drugiej strony (hamowanie i zwiększenie szybkości) :/
Ostatnio zmieniony 06 sty 2013, 23:38 przez Samowarek, łącznie zmieniany 1 raz.
kapitanwasyl
Posty: 126
Rejestracja: 14 lis 2009, 10:53
Kontakt:

Re: Automatyczna zmiana prędkości lokomotywy

Post autor: kapitanwasyl »

Czyli nie można dać dla tylko jedne z szyn tak jak dla diody , dla tylko jednego z biegunów ? Przy czym tory zamykają się w koło .
I czy rezystor powinien być o większej "mocy" W grę wchodzi wjazd 1 oświetlonej diodami loki ,głównie BTTB na zasilaczu Fz 1 lub F 2

Jakieś konkretne dane rezystora - link ?
Załączniki
Forum.jpg
(24.34 KiB) Pobrany 4297 razy
Ostatnio zmieniony 06 sty 2013, 23:28 przez kapitanwasyl, łącznie zmieniany 5 razy.
Awatar użytkownika
przemekw
Posty: 223
Rejestracja: 19 lis 2006, 13:26
Lokalizacja: śląsk
Kontakt:

Re: Automatyczna zmiana prędkości lokomotywy

Post autor: przemekw »

Rezystor... Mozna wyliczyć jego wartość i moc, ale trzeba zmierzyć jaki prąd skład pobiera, a to jest zmienne. Dla ściśle określonej polaryzacji jednej i drugiej szyny można dać stabilizator napięcia...
kapitanwasyl
Posty: 126
Rejestracja: 14 lis 2009, 10:53
Kontakt:

Automatyczna zmiana prędkości lokomotywy

Post autor: kapitanwasyl »

Co podłączyć do obwodu fragmentu torowiska (izolowanego) w analogu żeby skład automatycznie zmniejszył prędkość ? Po przejechaniu odcinka powrót do pierwotnej prędkości . Jakiś opornik przed i za złączką izolowaną ? Wiem coś o modułach hamowania ale to za droga inwestycja....
Ostatnio zmieniony 06 sty 2013, 19:46 przez kapitanwasyl, łącznie zmieniany 1 raz.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektryka i DCC”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości