zgodność z oryginałem
Ponieważ jest to jeden z ważniejszych polskich krytych wagonów towarowych, starałem się stworzyć model możliwie dokładny, a jednocześnie niezbyt trudny, aby jak najwięcej osób mogło go złożyć. Mam nadzieję, że udało mi się stworzyć najdokładniejszy model tego wagonu jaki powstał pomijając kartonówkę w znacznie większej skali.
detale
Obecna wersja to od początku zaprojektowany model, który sporo różni się od opisywanego 2 lata wcześniej.
Opracowany został na podstawie własnych dokładnych pomiarów i mam nadzieję , że znakomicie zgadza się z oryginałem pod względem wymiarów i proporcji. Wszystkie słupki, ranty, grubość drzwi zgadzają się z pierwowzorem.
Wagon posiada wszystkie widoczne detale wnętrza, poza deskowaniem także wewnętrzne pokrywy okien (moga być otwarte lub zamknięte) i dokładny wygląd drzwi od wewnętrznej strony, co daje znakomity efekt przy otwartych drzwiach.
Ukośne słupki na burtach mają przekrój "Z"
Wózki mają oddane wszystkie szczegóły włącznie z ażurowymi wieszakami po 4 na każdy resor

Co ciekawe ten szczegół nie utrudnia montażu wózków

Dokładnie odwzorowana rama wagonu składająca się z 2 łatwych w montażu elementów!

Dokładnie odwzorowany mechanizm hamulca pod podłoga wagonu. Składa się z kilku części i jest dość prosty w montażu.
Wersje i ceny: starałem się zachować ustaloną 2 lata temu cenę zestawu
wersja full cena
160zł + koszt wysyłki
-komplet trawionych elementów,
-kalkomanie ,
-metalowe odlewy zbiorników i zderzaków,
-metalowe odlewane haki sprzęgu,
-drut na sprężynki mechanizmu krótkiego sprzęgu
-metalowe koła d=7,7mm
-sprzęgi Kuhn, kompatybilne z Tilligiem
wersja okrojona Cena:
135zł + koszt wysyłki (jeszcze nieustalony)
-komplet trawionych elementów
-kalkomanie
-odlewy zbiorników i zderzaków
-drut na sprężynki mechanizmu krótkiego sprzęgu
Obie wersje wagonów są także dostępne z wózkami w formie odlewów żywicznych. Cena bez zmian.
W zestawie są drzwi typowe dla wagonów współczesnych, od lat '80. wersja
1
1:
za dodatkową opłata
8zł można dokupić inne drzwi:
2:stare ryflowane z małymi zsypami
3: stare ze sklejki z małymi zsypami
4: drzwi bez zsypów do wersji Gas
szczegóły techniczne:
Zestaw zawiera mechanizmy krótkiego sprzęgu z gniazdem NEM.
Model może poruszać się po lukach R min=286mm
Wagon buduje się w większości z trawionych elementów z nowego srebra grubości 0,2mm i kilka części 0,3mm oraz odlewanych części metalowych.
Można go zbudować w różnych wersjach. Będą dostępne inne rodzaje drzwi za dodatkową opłatą, jak stare ryflowane z małymi zsypami, stare ze sklejki z małymi zsypami, drzwi bez zsypów do wersji Gas (bez włazów i pomostu na dachu)
Ponadto w zestawie jest komplet zaślepek do zalutowania zbędnych otworów w dachu (wytrawione jest 6 otworów jak w wagonach w epoce IIIc i IV) zalutowując dwa skraje otwory otrzymamy wersję jak obecnie eksploatowane. Zalutowując wszystkie otwory, a także te do mocowania pomostu otrzymamy wagon 401Ka Gas.
Zestaw zawiera kilka dodatkowych otwartych pokryw okien i zsypów.
Drzwi można zamocować w położeniu otwartym. Wagon posiada wszystkie szczegóły wnętrza, które mogą być widoczne przez otwarte drzwi
Konstrukcja wagonu pozwala na uzyskanie ruchomych otwieranych drzwi. Konstrukcja drzwi otwieranych jest dość prosta i przypomina tę z prawdziwego wagonu.
Należy mieć na uwadze, że przy częstym przesuwaniu drzwi może dojść do wytarcia farby.
Wagon został podzielony na 2 podstawowe części: pudło, malowane na kolor tlenkowy i podwozie z wózkami i czołownicami malowane na czarno. Taki podział wyklucza konieczność maskowania w większości przypadków.
Podwozie łączy się z pudłem na zatrzask. Aby zdjąć pudło należy lekko rozchylić je na wysokości wzmocnień pod drzwiami.
Montaż:
Model nie jest bardzo trudny do złożenia. Starałem się uprościć montaż nie rezygnując ze zbyt wielu detali. Uważam, że montaż wagonu jest średnio trudny, ale dość pracochłonny.
Model nie wymaga zdolności lutowania na wysokim poziomie. Większość lutów robi się od spodu.
Starałem się aby wszystkie elementy miały swoje "łapki" którymi montuje się w konkretnym położeniu, najczęściej w otworze. To znacznie ułatwia i przyspiesza montaż
