
Cysterna 28R/29R
Moderator: mod-Tabor
-
- Posty: 45
- Rejestracja: 11 lis 2010, 12:33
- Lokalizacja: Wrocław
- Kontakt:
Re: Cysterna 28R/29R
taka chyba, nasza przypadłość narodowa, że lubimy szukać dziury w całym 

-
- Posty: 391
- Rejestracja: 07 lut 2008, 16:37
- Lokalizacja: Dopiewo (E-20)
- Kontakt:
Re: Cysterna 28R/29R
Też dla mnie to lekko bez sensu... Konrad robi bardzo dopieszczone modele, właściwie kity są w większości dla bardzo wprawionych modelarzy, a tu jeszcze takie zastrzeżenia? Rozumiem, gdyby koledzy z Wrocławia ratowali kolejny historyczny wagon, ale w przypadku tak małej skali to przesada.
- Robcio1910
- Posty: 713
- Rejestracja: 20 kwie 2007, 12:49
- Lokalizacja: Radom
- Kontakt:
Re: Cysterna 28R/29R
To jakaś PARANOJA ...
Koledzy, co to ma być?!
Czyżby celem Konrada była produkcja ORYGINALNYCH wagonów (w tym przypadku kitów do wykonania tych wagonów) w skali TT, które jeszcze np. powinny przewozić ... strzelam: benzynę, mazut i inne pierdoły w rzeczywistości w skali 1:120?!
Konrad, powinieneś w takim razie uzyskać CERTYFIKAT-y, ponownie "strzelam": szczelności, wpływu na środowisko i inne tym podobne sprawy ...
Ja pierdzielę ...
Chyba tym postem "wsadziłem kij w mrowisko" ...
Koledzy, co to ma być?!
Czyżby celem Konrada była produkcja ORYGINALNYCH wagonów (w tym przypadku kitów do wykonania tych wagonów) w skali TT, które jeszcze np. powinny przewozić ... strzelam: benzynę, mazut i inne pierdoły w rzeczywistości w skali 1:120?!
Konrad, powinieneś w takim razie uzyskać CERTYFIKAT-y, ponownie "strzelam": szczelności, wpływu na środowisko i inne tym podobne sprawy ...
Ja pierdzielę ...
Chyba tym postem "wsadziłem kij w mrowisko" ...
Ostatnio zmieniony 10 sty 2012, 20:22 przez Robcio1910, łącznie zmieniany 2 razy.
- Ranger
- Posty: 3946
- Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
- Lokalizacja: Lublin
- Kontakt:
Re: Cysterna 28R/29R
Załamania na narożach są. Osądzanie ksera blaszki zamiast gotowego wagonu to jak wróżenie z fusów.AK pisze:W związku z pytaniem jednego z grupowiczów na PW co do zgodności składanek 28R/29R produkcji UMF z oryginałem poniżej porównanie (wstawiłem tutaj a nie na PW bo być może innych też to zainteresuje)
Zaznaczam że weryfikacja została oparta o przesłane mailem ksero blaszki i instrukcję montażu ze zdjęciami (gotowca w ręce nie miałem) więc tu i tam może być coś przeoczone albo na wyrost
A Cysterna 28R
1.ostoja
Optycznie (bez wykonywania pomiarów suwmiarką) wydaje się prawidłowa z drobnymi uwagami
- brak załamań na narożach (w widoku z góry)
- brak żeber a dokładniej małych żeberek z boku czołowej części ostoi
- nie do końca prawidłowe otwory na płycie górnej czołownicy po stronie pomostu tj otwór w osi hamulca ręcznego powinien być wąski cos jakby szpara przez który przechodzi dźwignia hamulca a nie taki jak po przeciwnej stronie
Zeberka można sobie dorobić jak ktoś ma taką ochotę. Nie wyobrażam sobie lutowania takich drobnych elementów. Takie detale bardzo utrudniają składania zestawu.
Co do otworów to pozwolę sobie się nie zgodzić:

Wagony 28/29R jeździły na wózkach 28R (nazwa krajowa) zgodnych ze standardem UIC. Jednak jeździły tez na 1XTa i jeżdżą do dzisiaj podobnie jak na 28R:AK pisze:2.wózek Ze zdjęć w instrukcji wynika że stoi na 1XTa(?) co jest prawidłowe o tyle o ile.

Tutaj zgodzę się ale nie do końca. Nie da się zrobić jednego zestawu, na jednaj blaszce tak aby można było wykonać dwa różne wagony. Przynajmniej nie tak jak to jest wykonane czyli tablice razem z ostoją. Oddzielne elementy zawsze można sobie przylutować ale przysparza to wiele problemów. Czasem trzeba słuchać opinii klientów al nie ślepo brnąc w detale których i tak nikt nie zauważy. Tutaj akurat odniosłem się do całości.AK pisze:3.Hamulec
Tablice przestawcze częściowo nieprawidłowo. Powinno być typowo dla systemu Oerlikon tj. Próżny/Ładowny i Towarowy/Osobowy.
Brak wsporników wałów tablic przestawczych
Hamulec na pomoście z grubsza prawidłowo tyle że bardzo uproszczony (brak dźwigni i wsporników dźwigni pod pomostem które dość duże są)
Uwierz,że stopnie są różne, kolejna kwestia za tym aby osądzić wagon mając go we własnych rękach a nie na odległość. A co tego, ze były one z desek. Zgadzam się ale jak zrobić aby były i takie i takie. Nie trudno domyślić się, że można je wygiąć tak aby strona ażurowa była do spodu, niewidoczna dla oka:AK pisze:4.Urządzenia zewnętrzne
Najniższy stopień wejściowy powinien być nieco szerszy od tego wyższego...
Brak poręczy na zbiorniku przy pomoście (wprowadzone w trakcie produkcji - prawie od razu).

Potwierdzam te braki.AK pisze:Brak wsporników dla lamp sygnałowych na zbiorniku przy pomoście (w eksploatacji sukcesywnie je likwidowano ale nie wcześniej niż pod koniec lat 70-ych )
Brak haków holowniczych (wprowadzone w trakcie produkcji)
Pomost czołowy powinien mieć typowo 4 deski bez podziału na środku. To co jest może być jako opcja produkcyjna/naprawcza.
Wsporniki pomostu (te 2 środkowe) są w osi ostoi a powinny być przesunięte (podpierają budkę która jest lekko z boku)
To wynika z planów wagonu, a nie mojego widzimisię.AK pisze:Pomost w wersji z drabinka z boku zbiornika ma za wysoko punkt mocowania drabinki. Powinien wypadać przy 3 szczeblu od dołu i dospawany być do ostoi
Proszę o konkrety. Aluzje zawsze można rzucić bez wyjaśnienia, ale jaki to ma cel?AK pisze:5.Malowanie i napisy
Żadne materiały nie zostały dostarczone więc nie było co porównywać z tym że jeżeli instrukcja przewiduje tak jak na fotach w niej to czarno to widzę![]()
O widzisz, nawet ja zapomniałem go sobie dolutować z kawałka drutu. Zbiornik jest zgodny z oryginałem. wymiary i umiejscowienie pokryw, zaworów też.AK pisze:6.Zbiornik
Co do geometrii: Wymiary po przeliczeniu to długość 85,66 średnica 20,83 położenie otworów technologicznych na szczycie licząc od krawędzi po stronie pomostu czołowego 33,33 - zawór bezpieczeństwa jak dobrze pamiętam (występuje od 1964);46,29 - właz; 53,79 - osłona. Ten ostatni wyznacza także położenie spustu dolnego.
Rury spustowe pomiędzy króćcem bocznym a trójnikiem pod zbiornikiem się unoszą ok. 5-7 stopni do góry (nie jak w instrukcji poziomo) po montażu powinno to wyglądać jak rozpłaszczone Y do góry nogami
Brak króćca przyłączowego ogrzewania (na czole zbiornika). Powinien być na środku rury łączącej obie sekcje grzejne. W naprawach mogli to usunąć ale w oryginale musiał być.

29R ma pewne różnice i wcale nie można sobie napisać, że jak w 28R bo jest to nieprawda.
Płyty są nieco inne , to moje niedopatrzenie.
Należało by zacząć od tego, że 29R była wersją 28R wyprodukowana dla PKP, nieco uproszczoną w stosunku do 28R. Dla przykładu 28Rmiała opcję przestawcza na tor 1524 i była przystosowana do ruchu międzynarodowego.
Nie wspomniałeś też o wersjach cystern 28R i 29R 'a' i 'b'. 'a' miało zupełnie inny pomost od 'b'.
Kwestie późniejszych modernizacji to już zupełnie inna sprawa.
Oczywiście dziękuję koledze za zainteresowanie i krytykę. Szkoda, ze kolega sam nie robi zestawów mają taka wiedzę.
Ostatnio zmieniony 13 sty 2012, 08:54 przez Ranger, łącznie zmieniany 3 razy.
-
- Posty: 368
- Rejestracja: 13 cze 2008, 18:47
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Cysterna 28R/29R
W związku z pytaniem jednego z grupowiczów na PW co do zgodności składanek 28R/29R produkcji UMF z oryginałem poniżej porównanie (wstawiłem tutaj a nie na PW bo być może innych też to zainteresuje)
Zaznaczam że weryfikacja została oparta o przesłane mailem ksero blaszki i instrukcję montażu ze zdjęciami (gotowca w ręce nie miałem) więc tu i tam może być coś przeoczone albo na wyrost
A Cysterna 28R
1.ostoja
Optycznie (bez wykonywania pomiarów suwmiarką) wydaje się prawidłowa z drobnymi uwagami
- brak załamań na narożach (w widoku z góry)
- brak żeber a dokładniej małych żeberek z boku czołowej części ostoi
- nie do końca prawidłowe otwory na płycie górnej czołownicy po stronie pomostu tj otwór w osi hamulca ręcznego powinien być wąski cos jakby szpara przez który przechodzi dźwignia hamulca a nie taki jak po przeciwnej stronie
2.wózek
Na blaszce nie występuje. Ze zdjęć w instrukcji wynika że stoi na 1XTa(?) co jest prawidłowe o tyle o ile. Problem w tym że ten typ wagonu miał specjalnie zaprojektowane wózki typ 28R zbliżone geometrycznie do 1XT, podczas produkcji zastąpione przez 1XT.Co prawda podstawiano inne wózki pod ten wagon (w tym nawet 25TN) ale raczej w niezbyt dużej ilości o ile w ogóle seryjnie (szczegółowych danych statystycznych nie mam)
Zwracam uwagę że pierwotnie wózki 28R/G miały łożyska ślizgowe zastąpione tocznymi podczas produkcji a potem napraw (dokładniej całych maźnic) ze zmiana typu na 28R/F
3.Hamulec
Tablice przestawcze częściowo nieprawidłowo. Powinno być typowo dla systemu Oerlikon tj. Próżny/Ładowny i Towarowy/Osobowy.
Brak wsporników wałów tablic przestawczych
Hamulec na pomoście z grubsza prawidłowo tyle że bardzo uproszczony (brak dźwigni i wsporników dźwigni pod pomostem które dość duże są)
4.Urządzenia zewnętrzne
Najniższy stopień wejściowy powinien być nieco szerszy od tego wyższego (tak jak np na 411V) i wysunięty na zewnątrz (to kwestia wygięcia ale instrukcja tego nie precyzuje) Same stopnie to w oryginale była deska. Siatka została wprowadzona ewentualnie podczas napraw tyle że oczywiście ma za duże oczka.
Brak poręczy na zbiorniku przy pomoście (wprowadzone w trakcie produkcji - prawie od razu).
Brak wsporników dla lamp sygnałowych na zbiorniku przy pomoście (w eksploatacji sukcesywnie je likwidowano ale nie wcześniej niż pod koniec lat 70-ych )
Brak haków holowniczych (wprowadzone w trakcie produkcji)
Pomost czołowy powinien mieć typowo 4 deski bez podziału na środku. To co jest może być jako opcja produkcyjna/naprawcza.
Wsporniki pomostu (te 2 środkowe) są w osi ostoi a powinny być przesunięte (podpierają budkę która jest lekko z boku)
Pomost w wersji z drabinka z boku zbiornika ma za wysoko punkt mocowania drabinki. Powinien wypadać przy 3 szczeblu od dołu i dospawany być do ostoi
5.Malowanie i napisy
Żadne materiały nie zostały dostarczone więc nie było co porównywać z tym że jeżeli instrukcja przewiduje tak jak na fotach w niej to czarno to widzę
6.Zbiornik
Co do geometrii: Wymiary po przeliczeniu to długość 85,66 średnica 20,83 położenie otworów technologicznych na szczycie licząc od krawędzi po stronie pomostu czołowego 33,33 - zawór bezpieczeństwa jak dobrze pamiętam (występuje od 1964);46,29 - właz; 53,79 - osłona. Ten ostatni wyznacza także położenie spustu dolnego.
Rury spustowe pomiędzy króćcem bocznym a trójnikiem pod zbiornikiem się unoszą ok. 5-7 stopni do góry (nie jak w instrukcji poziomo) po montażu powinno to wyglądać jak rozpłaszczone Y do góry nogami
Brak króćca przyłączowego ogrzewania (na czole zbiornika). Powinien być na środku rury łączącej obie sekcje grzejne. W naprawach mogli to usunąć ale w oryginale musiał być.
B Cysterna 29R
1.ostoja
Jak 28R
2.wózek
Jak 28R
3.Hamulec
Tego w ogóle nie ma tzn tablic systemu Westinghous'a chyba że ma to być ta płyta na podwoziu która nie wiem do czego służy
Zwracam tylko uwagę że płyty te są inne po jednej i drugiej stronie jak ktoś by je chciał dorabiać
Reszta jak 28R
4.Urządzenia zewnętrzne
Jak 28R
5.Malowanie i napisy
Jak 28R
6.Zbiornik
Jak 28R
Na koniec jeszcze wyjaśnienia dodatkowe:
a) To nie jest tak ze jedna wersja pomostu jest dla jednego wagonu a druga dla drugiego. Generalnie ta z zejściem na bok jest starsza (ok.1956) natomiast ta z zejściem na pomost nieco nowsza (ok.1959). Wagony te tj 28R i 29R różnią się hamulcem a wyposażenie to sprawa wtórna. Historycznie (ale nie są to na 100% pewne dane) wyprodukowano 28R dla Jugosławii następnie 29R dla PKP i potem 28R dla PKP w efekcie byłoby to tak
- 29R budka + pomost z drabina na boku
- 29R budka + pomost z drabiną na pomost
- 29R pomost z drabina na pomost
- 28R pomost z drabina na pomost (administracyjnie prawdopodobnie przypisany do 29R w wersji z hamulcem Oerlikon)
Podsumowując to zależało od okresu produkcji a nie typu.
b) Budka hamulcowa (adaptowana z 20K/1) jest elementem opcjonalnym (patrz wyżej) a ponadto w naprawach ją czasem demontowano, czyli jej brak w modelu jest dopuszczalny.
c) Małe sprostowanie co do informacji w atlasie wagonów towarowych: wagony typu 28R były produkowane dla PKP chociaż tu jest problem czy jako 28R czy jako 29R z hamulcem Oerlikona (taki byt czyli 29R z Oerlikonem występuje w dokumentach). Czyli może być tak że technicznie to było jedno a administracyjnie drugie, podobnie jak przy Czeskim samowyładowczym który administracyjnie nazwano 9.402 ale 80% rysunków to 9.401
.
Zaznaczam że weryfikacja została oparta o przesłane mailem ksero blaszki i instrukcję montażu ze zdjęciami (gotowca w ręce nie miałem) więc tu i tam może być coś przeoczone albo na wyrost

1.ostoja
Optycznie (bez wykonywania pomiarów suwmiarką) wydaje się prawidłowa z drobnymi uwagami
- brak załamań na narożach (w widoku z góry)
- brak żeber a dokładniej małych żeberek z boku czołowej części ostoi
- nie do końca prawidłowe otwory na płycie górnej czołownicy po stronie pomostu tj otwór w osi hamulca ręcznego powinien być wąski cos jakby szpara przez który przechodzi dźwignia hamulca a nie taki jak po przeciwnej stronie
2.wózek
Na blaszce nie występuje. Ze zdjęć w instrukcji wynika że stoi na 1XTa(?) co jest prawidłowe o tyle o ile. Problem w tym że ten typ wagonu miał specjalnie zaprojektowane wózki typ 28R zbliżone geometrycznie do 1XT, podczas produkcji zastąpione przez 1XT.Co prawda podstawiano inne wózki pod ten wagon (w tym nawet 25TN) ale raczej w niezbyt dużej ilości o ile w ogóle seryjnie (szczegółowych danych statystycznych nie mam)
Zwracam uwagę że pierwotnie wózki 28R/G miały łożyska ślizgowe zastąpione tocznymi podczas produkcji a potem napraw (dokładniej całych maźnic) ze zmiana typu na 28R/F
3.Hamulec
Tablice przestawcze częściowo nieprawidłowo. Powinno być typowo dla systemu Oerlikon tj. Próżny/Ładowny i Towarowy/Osobowy.
Brak wsporników wałów tablic przestawczych
Hamulec na pomoście z grubsza prawidłowo tyle że bardzo uproszczony (brak dźwigni i wsporników dźwigni pod pomostem które dość duże są)
4.Urządzenia zewnętrzne
Najniższy stopień wejściowy powinien być nieco szerszy od tego wyższego (tak jak np na 411V) i wysunięty na zewnątrz (to kwestia wygięcia ale instrukcja tego nie precyzuje) Same stopnie to w oryginale była deska. Siatka została wprowadzona ewentualnie podczas napraw tyle że oczywiście ma za duże oczka.
Brak poręczy na zbiorniku przy pomoście (wprowadzone w trakcie produkcji - prawie od razu).
Brak wsporników dla lamp sygnałowych na zbiorniku przy pomoście (w eksploatacji sukcesywnie je likwidowano ale nie wcześniej niż pod koniec lat 70-ych )
Brak haków holowniczych (wprowadzone w trakcie produkcji)
Pomost czołowy powinien mieć typowo 4 deski bez podziału na środku. To co jest może być jako opcja produkcyjna/naprawcza.
Wsporniki pomostu (te 2 środkowe) są w osi ostoi a powinny być przesunięte (podpierają budkę która jest lekko z boku)
Pomost w wersji z drabinka z boku zbiornika ma za wysoko punkt mocowania drabinki. Powinien wypadać przy 3 szczeblu od dołu i dospawany być do ostoi
5.Malowanie i napisy
Żadne materiały nie zostały dostarczone więc nie było co porównywać z tym że jeżeli instrukcja przewiduje tak jak na fotach w niej to czarno to widzę

6.Zbiornik
Co do geometrii: Wymiary po przeliczeniu to długość 85,66 średnica 20,83 położenie otworów technologicznych na szczycie licząc od krawędzi po stronie pomostu czołowego 33,33 - zawór bezpieczeństwa jak dobrze pamiętam (występuje od 1964);46,29 - właz; 53,79 - osłona. Ten ostatni wyznacza także położenie spustu dolnego.
Rury spustowe pomiędzy króćcem bocznym a trójnikiem pod zbiornikiem się unoszą ok. 5-7 stopni do góry (nie jak w instrukcji poziomo) po montażu powinno to wyglądać jak rozpłaszczone Y do góry nogami
Brak króćca przyłączowego ogrzewania (na czole zbiornika). Powinien być na środku rury łączącej obie sekcje grzejne. W naprawach mogli to usunąć ale w oryginale musiał być.

1.ostoja
Jak 28R
2.wózek
Jak 28R
3.Hamulec
Tego w ogóle nie ma tzn tablic systemu Westinghous'a chyba że ma to być ta płyta na podwoziu która nie wiem do czego służy

Zwracam tylko uwagę że płyty te są inne po jednej i drugiej stronie jak ktoś by je chciał dorabiać
Reszta jak 28R
4.Urządzenia zewnętrzne
Jak 28R
5.Malowanie i napisy
Jak 28R
6.Zbiornik
Jak 28R
Na koniec jeszcze wyjaśnienia dodatkowe:
a) To nie jest tak ze jedna wersja pomostu jest dla jednego wagonu a druga dla drugiego. Generalnie ta z zejściem na bok jest starsza (ok.1956) natomiast ta z zejściem na pomost nieco nowsza (ok.1959). Wagony te tj 28R i 29R różnią się hamulcem a wyposażenie to sprawa wtórna. Historycznie (ale nie są to na 100% pewne dane) wyprodukowano 28R dla Jugosławii następnie 29R dla PKP i potem 28R dla PKP w efekcie byłoby to tak
- 29R budka + pomost z drabina na boku
- 29R budka + pomost z drabiną na pomost
- 29R pomost z drabina na pomost
- 28R pomost z drabina na pomost (administracyjnie prawdopodobnie przypisany do 29R w wersji z hamulcem Oerlikon)
Podsumowując to zależało od okresu produkcji a nie typu.
b) Budka hamulcowa (adaptowana z 20K/1) jest elementem opcjonalnym (patrz wyżej) a ponadto w naprawach ją czasem demontowano, czyli jej brak w modelu jest dopuszczalny.
c) Małe sprostowanie co do informacji w atlasie wagonów towarowych: wagony typu 28R były produkowane dla PKP chociaż tu jest problem czy jako 28R czy jako 29R z hamulcem Oerlikona (taki byt czyli 29R z Oerlikonem występuje w dokumentach). Czyli może być tak że technicznie to było jedno a administracyjnie drugie, podobnie jak przy Czeskim samowyładowczym który administracyjnie nazwano 9.402 ale 80% rysunków to 9.401

Ostatnio zmieniony 13 sty 2012, 08:50 przez AK, łącznie zmieniany 1 raz.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość