Reaktywacja linii Szklarska Poręba Górna - Harrachov

Dział poświęcony prawdziwej Kolei i wszystkiemu co z nią związane czyli tabor, newsy, ciekawostki, itd.

Moderator: mod-Kolej w skali 1:1

Awatar użytkownika
brovarek
Posty: 883
Rejestracja: 14 cze 2006, 14:06
Lokalizacja: Gliwice
Kontakt:

Re: Reaktywacja linii Szklarska Poręba Górna - Harrachov

Post autor: brovarek »

Rózne rzeczy ludziska wypisują w ulotkach. Na fotce masz cały zestaw słupów poniemieckich. Na szlaku jest ich sporo.
Obrazek
dla porównania link: http://www.rbd-breslau.de/fremde_daten/ ... on-ssw.jpg
Ostatnio zmieniony 01 kwie 2011, 20:07 przez brovarek, łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
BarTTmań
Posty: 590
Rejestracja: 03 paź 2008, 22:06
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Reaktywacja linii Szklarska Poręba Górna - Harrachov

Post autor: BarTTmań »

Zaraz zaraz. Ja czytałem, że odcinek Jelenia - Szklarska był wtórnie elektryfikowany (ostatnim aktem woli PKP) pod sam koniec lat 80-tych... Więc słupy chyba wymieniono...

Takie dane są zawarte w ulotkach o reaktywacji linii (wydanych przez powiat Jeleniogórski i tow. MK), które otrzymałem w Korenovie.
Awatar użytkownika
brovarek
Posty: 883
Rejestracja: 14 cze 2006, 14:06
Lokalizacja: Gliwice
Kontakt:

Re: Reaktywacja linii Szklarska Poręba Górna - Harrachov

Post autor: brovarek »

Pozostałości słupów, bramek, nawet resztki oryginalnych zielonych izolatorów były jeszcze przed remontem. Słupy i bramki leżały w Jakuszycach na placu przy byłej stacji razem z szynami na stalowych podkładach podczas remontu. W sieci są zdjęcia.
Co do sieci trakcyjnej podobno trafiła do stolicy. Słupy jednak zostały, przynajmniej częściowo. Zresztą na linii z Jeleniej do Szklarskiej na wysokości byłego sanatorium kolejowego do dzisiaj stoją słupy poniemieckie tyle, że betonowe.
Ostatnio zmieniony 01 kwie 2011, 20:06 przez brovarek, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
BarTTmań
Posty: 590
Rejestracja: 03 paź 2008, 22:06
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Reaktywacja linii Szklarska Poręba Górna - Harrachov

Post autor: BarTTmań »

Dzięki.
Odcinka od granicy do Szklarskiej niestety jeszcze nie rozpoznałem.
Semafora nie widziałem, ale - jak widać - wszystko było pod grubą warstwą śniegu.

Trakcja (wg tego, co czytałem) została zdemontowana zaraz po wojnie i wywieziona - a jakże !! - do remontu kolejki podmiejskiej w naszej "kochanej stolycy"... :(
Awatar użytkownika
brovarek
Posty: 883
Rejestracja: 14 cze 2006, 14:06
Lokalizacja: Gliwice
Kontakt:

Re: Reaktywacja linii Szklarska Poręba Górna - Harrachov

Post autor: brovarek »

Muzeum ciekawe, choć z eksponatami krucho, niczego ciekawego tak naprawdę nie ma. Szkoda, że nie zostawiono/odnowiono elementów sieci trakcyjnej na trasie do Jakuszyc np. bramek. Byłyby fajna atrakcja i zachowanym kawałkiem prawie 100 letniej historii elektryfikacji.
Na linii z Jakuszyc do Szklarskiej jest też kilka naprawdę fajnych obiektów inżynieryjnych min ceglane przepusty, mury oporowe, mostki o konstrukcji stalowej. Nie byłem ostatnio, więc nie wiem, czy je odnawiano czy wymieniono.
Przed Tkaczami (Harrachow) leżał tez semafor wjazdowy, ale z tego, co pamiętam zniknął gdzieś 4 lata temu.
Tunel przed mostem Izerskim, był remontowany kilka lat temu, pamiętam, że przechodząc nim zaskoczyła mnie drezyna robocza i ledwo zdążyłem się schować w jakiejś wnęce technicznej :)
Ogólnie trasa ma swój klimat, warto ją przejechać, ale ciekawie jest też na piechotę z Jakuszyc do Szklarskiej.
Ostatnio zmieniony 01 kwie 2011, 20:05 przez brovarek, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
BarTTmań
Posty: 590
Rejestracja: 03 paź 2008, 22:06
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Reaktywacja linii Szklarska Poręba Górna - Harrachov

Post autor: BarTTmań »

Aha, zapomniałem. Muzeum kolei zębatej /Zackenbahn/Zubaćka/ znajduje się w widocznej na zdjęciu przybudówce budynku dworca z prawej strony.

W jedną stronę pojechałem czerwonym, a z powrotem motorowym niebieskim Kotatko II :).
Awatar użytkownika
BarTTmań
Posty: 590
Rejestracja: 03 paź 2008, 22:06
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Reaktywacja linii Szklarska Poręba Górna - Harrachov

Post autor: BarTTmań »

Obiecane fotki. Jest ich raptem 6, bo niestety skończył mi się film w aparacie.
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Ostatnio zmieniony 01 kwie 2011, 20:02 przez BarTTmań, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
BarTTmań
Posty: 590
Rejestracja: 03 paź 2008, 22:06
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Reaktywacja linii Szklarska Poręba Górna - Harrachov

Post autor: BarTTmań »

W minioną niedzielę, 27 lutego, miałem przyjemność odbyć następującą wycieczkę z Harrachova (podczas, gdy moi zacni koledzy męczyli się w tłoku na stoku).
Z centrum Harrachova poszedłem w kierunku stacji Mytiny Harrachov (jakieś 4 km pod górę).
Miałem szczęście, bo gdy dochodziłem akurat na stacji pojawił się 'vlak'. Nie bacząc dokąd jedzie - wskoczyłem. :) Przez most na Izerze i prawie kilometrowej długości tunel zajechałem do Koreńova o 11.58, gdzie wysiadłem. Po obfotografowaniu składu i zabytkowego budynku dworca obejrzałem w holu ekspozycję zdjęć prezentujących postęp technologiczny i infrastrukturalny kolei ĆD w ostatnim XX-leciu. (Cóż powiedzieć - żałość i wściekłość serce ściska, gdy skonfrontować to z "postępem" na PKP w RP.)
W holu dworca znalazłem informację o wystawie poświęconej kolei zębatej, ale nie wiedziałem, gdzie jej szukać (a byłem sam jak palec). Jednak od strony peronu zaintrygowały mnie niepozorne drzwi, które okazały się być otwarte.
Wszedłem przez nie i przez kolejne aż... trafiłem na otwarte w 2008 roku muzeum. O dziwo, pomimo niedzieli, w środku siedziała sobie pani. Nabyłem bilet za całe 30 ĆK = 5 zł, dostałem wydrukowany po polsku opis i już mogłem się zapoznawać z historią (teksty, fotografie, eksponaty, modele) słynnej Zackenbahn: zarówno z okresu pruskiego Hirschberg - Polaun, powojennego Harrachov - Koreńov - Tanvald, jak i wreszcie - ponownie - Jelenia Góra - Szklarska Poręba - Jakuszyce - Hararchov - Koreńov - Tanvald - Liberec. Dostałem również dwie ulotki poświęcone historii reaktywacji tej linii po 1991 r. (i oczywiście wiecznej niemocy RP). Patrząc na skalę inwestycji z początku XX wieku (mosty, tunele, wiadukty, nasypy, korytarze skalne, etc.), żałosnym jest fakt iż samorząd lokalny musiał występować o dotację z UE, by powycinać drzewa i wyremontować torowisko. Boże, gdzie my żyjemy...

Ekspozycję jak i wizytę w Korzeniowie zdecydowanie polecam !!
(Nie mam niestety zdjęć, gdyż miałem ze sobą aparat analogowy i ostatnie klatki zużyłem na foto taboru. Po wywołaniu obiecuję je tu zamieścić.)

Zdążyłem jeszcze obejrzeć bocznicę i ruiny budowli okołodworcowych, gdy o 12.43 skład ĆD powrócił z Tanvaldu.
Wskoczyłem tym razem do niebieskiego wagonu i rozkoszowałem się widokami drogi powrotnej.
Podróż w obie strony za darmo, gdyż pomimo moich najszczerszych chęci, konduktor się nie pojawił, a biletów na stacji nie sprzedawano.
Po powrocie do Harrachova i ponownym odjeździe składu przeszedłem się jeszcze kawałek torami w stronę Koreńova, by pooglądać nawisy lodowe na skałach.
Następnie zawróciłem i ruszyłem - po torach - w stronę Jakuszyc, aż do słupa granicznego i jeszcze z 300 metrów dalej.
Tu, gdy popijałem kawkę z termosu wyskoczył na mnie nowiutki szynobus SA-134 z PESY jadący od strony Szklarskiej Poręby. Zaskoczył mnie, bo spodziewałem się go
- wg niejasnego rozkładu - znacznie później. Niestety, nie zdążyłem go pstryknąć... :(

Chwilę później zawróciłem i rozpocząłem marsz powrotny do Harrachova, bo zbliżała się godzina powrotu do Poznania. :D
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2215
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: Reaktywacja linii Szklarska Poręba Górna - Harrachov

Post autor: oelka »

PiotrZ pisze:Niestety ostatnie zdanie na stronie nie brzmi zbyt optymistycznie: "Od 3 lipca pociąg będzie jeździł na razie tylko do stacji Szklarska Poręba – Jakuszyce, ale niebawem również dalej do samego Korenova." :/ (podkreślenia moje).
Nie ma dopuszczenia do ruchu transgranicznego bo... nie ma żadnej łączności z Czechami. Dokąd nie będzie uregulowana kwestia jakiegoś połączenia np. linii telefonicznej lub radiołączności nie ma mowy o ruchu pociągów. Będzie to zapewne jakiś termin po 7 lipca.

Krzysztof
Ostatnio zmieniony 07 lip 2010, 17:34 przez oelka, łącznie zmieniany 1 raz.
PiotrZ
Posty: 708
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:35
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Reaktywacja linii Szklarska Poręba Górna - Harrachov

Post autor: PiotrZ »

Relacja z dzisiejszych uroczystości w Szklarskiej Porębie na oficjalnej stronie miasta "Otwarcie Kolei Izerskiej".
Niestety ostatnie zdanie na stronie nie brzmi zbyt optymistycznie: "Od 3 lipca pociąg będzie jeździł na razie tylko do stacji Szklarska Poręba – Jakuszyce, ale niebawem również dalej do samego Korenova." :/ (podkreślenia moje).

PiotrZ
Ostatnio zmieniony 02 lip 2010, 19:49 przez PiotrZ, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
miano
Posty: 654
Rejestracja: 04 maja 2006, 13:56
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Reaktywacja linii Szklarska Poręba Górna - Harrachov

Post autor: miano »

Przeprowadzony w zeszłym roku remont torów ze Szklarskiej Poręby Górnej do Harrachova zasadniczo dobiegł do końca, na 3 lipca zapowiedziano uruchomienie połączeń, tymczasem w sobotę 26 czerwca odbyło się uroczyste rozpoczęcie sezonu po czeskiej stronie.
Jako że byłem w okolicy prezentuję krótką fotorelację:

Peron w Jakuszycach, Harrachov, przyjazd specjalnego pociągu do Harrachova
ObrazekObrazekObrazek
Korenov
Obrazek
Tanvald
ObrazekObrazekObrazek
ObrazekObrazek
Obrazek
Droga powrotna
ObrazekObrazekObrazek
Rozkład jazdy w Korenowie, po polskiej stronie w Szklarskiej nie uświadczyłem
ObrazekObrazek

Impreza atrakcyjna, szczególnie dla rodzin z dziećmi, w Polsce niestety takich brak.
Były 2 kursy z Tanvaldu do Harrachova z długimi postojami w Korenowie, gdzie można było zwiedzać muzeum, obejrzeć przedstawienie teatrzyku kukiełkowego dla dzieci, czy przejechać się drezyną.
Pociąg składał się z 8 historycznych wagonów, w tym motorowego i lokomotywki spalinowej.
Pociąg jechał dość wolno (odwrotnie niż rozkładowe) co pozwoliło podziwiać uroki linii.
W drodze powrotnej udało mi się wraz z dziećmi jechać w kabinie, co było szczególnie atrakcyjne.
Pociąg był bezpłatny i wydawano okolicznościowe (kartonikowe) bilety

Zdjęcia z zeszłego roku z remontu linii zamieszczałem w Moja Galeria.

pozdrawiam Piotrek
ODPOWIEDZ

Wróć do „Kolej w skali 1:1”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość