Obrotnica FLeischmanna i DCC

Prąd i elektronika na makiecie

Moderator: mod-Elektryka i DCC

Awatar użytkownika
gbbsoft
Moderator
Posty: 2027
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: Obrotnica FLeischmanna i DCC

Post autor: gbbsoft »

ArturSch pisze:
Cobrix pisze:Arturze ale jakim cudem loko pojedzie do tylu ?
A jaki jest sens stosowania modułu MP2 na obrotnicy ? Praktycznie jest to obrócenie biegu lokomotywy po obrocie obrotnicy o 180 st., czyż nie ?
No raczej nie.

Moduł pętli używamy na obrotnicy dlatego, że podczas zjeżdżania loka z mostu MOŻE występować niezgodność polaryzacji zasilania mostu i toru na który się zjeżdża. Nawet jak się nie obróciło loka w ogóle...

Trzeba zmienić polaryzację albo na moście albo na torze, na który się zjeżdża.

Najczęściej zmienia się polaryzację na moście. (ale jeżeli ktoś chce zmieniać polaryzację na torze, na który się zjeżdża, to nie ma problemu, tylko musi to całościowo dobrze zaprojektować...)
:D

PS. Wydawało mi się, że pojęcie "lok jedzie do przodu/tyłu" jest jednoznacznie zdefiniowane i wszyscy rozumiemy to tak samo... :mrgreen:
Cobrix
Posty: 440
Rejestracja: 10 kwie 2006, 13:15
Lokalizacja: wlkp
Kontakt:

Re: Obrotnica FLeischmanna i DCC

Post autor: Cobrix »

gbbsoft pisze: Ale jak się zrobi połaczenie na obu końcach mostu, to może być nieciekawie...
Zgadza sie. Jedyne o co trzeba zadbac to odpowiednie polaczenie w przypadku gdy mamy tor przelotowy przez obrotnice - tzn ze pomost ma kontakt z szynami "na stalym gruncie" z dwoch stron. Nalezy tak samo podlaczyc odcinki na stalym gruncie - zeby nie bylo sytuacji ze jest w nich odwrocona polaryzacja. Obrotnica ma taki patent ze z jej pomostu mozna zasilic odcinek odchodzacy wiec tu sie moga dziac cuda gdyby obydwa odcinki mialy odwrocona polaryzacje.
ArturSch pisze:A jaki jest sens stosowania modułu MP2 na obrotnicy ? Praktycznie jest to obrócenie biegu lokomotywy po obrocie obrotnicy o 180 st., czyż nie ?
Moze chodzi o semantyke :) Zrozumialem Twoja wypowiedz tak ze przy zmianie polaryzacji loko zmieni kierunek jazdy. A tak sie nie dzieje przeciez. Jezeli zadalismu kierunek jazdy do przodu i wjechalismy na pomost to jakbysmy go nie obrocili modul MP02 zadba o odpowiednia polaryzacje szyn ale loko nadal pojedzie do przodu. Oczywiscie jezeli pomost obrocimy o 180 stopni to loko wjedzie nam na ten sam tor obrocona ale nadale pojedzie do przodu tylko ze w drugim kierunku :)

ufff wybrnalem ?? :)
Ostatnio zmieniony 25 lut 2010, 12:18 przez Cobrix, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10872
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Obrotnica FLeischmanna i DCC

Post autor: ArturSchŁ »

Cobrix pisze:Arturze ale jakim cudem loko pojedzie do tylu ?
A jaki jest sens stosowania modułu MP2 na obrotnicy ? Praktycznie jest to obrócenie biegu lokomotywy po obrocie obrotnicy o 180 st., czyż nie ?
Awatar użytkownika
gbbsoft
Moderator
Posty: 2027
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: Obrotnica FLeischmanna i DCC

Post autor: gbbsoft »

No fakt... Do tyłu to on raczej nie pojedzie... :mrgreen:

Ale jak się zrobi połaczenie na obu końcach mostu, to może być nieciekawie...
Cobrix
Posty: 440
Rejestracja: 10 kwie 2006, 13:15
Lokalizacja: wlkp
Kontakt:

Re: Obrotnica FLeischmanna i DCC

Post autor: Cobrix »

Arturze ale jakim cudem loko pojedzie do tylu ? To nie analog.
Chodzi o polarazycje szyn ale przeciez i tak mamy tam prad zmienny. To w jakim kierunku pojedzie loko zalezy od tego jakie polecenie dostaje dekoder a nie od tego jak szyny sa zasilone.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10872
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Obrotnica FLeischmanna i DCC

Post autor: ArturSchŁ »

merry pisze:Jaka jest zatem Twoja rekomendacja ...
Ostatnie zdanie: Różnica w działaniu obu sposobów ...
Awatar użytkownika
Artur
Posty: 46
Rejestracja: 12 wrz 2008, 15:13
Lokalizacja: Wsch. DOKP
Kontakt:

Re: Obrotnica FLeischmanna i DCC

Post autor: Artur »

Dzięki Cobrix'owi używam także modułu pętli martineza (co prawda obecnie w ofercie jest już MP02), ale próbowałem także przez tor izolowany.
Różnica o której pisze Artur jest taka że bez izolowania moduł zmienia polaryzację od razu w momencie obrotu pomostu. Jeśli jest odcinek izolowany to moduł zadziała dopiero w momencie gdy przez ten odcinek przejedzie wózek.
Czyli:
- bez izolowania: moduł ustawia polaryzację od razu przy obrocie pomostu
- z izlowaniem: moduł ustawi polaryzację na pomoście dopiero gdy przez ten odcinek przejedzie wózek
Co lepsze - wybrać można sememu. Jednak gdy na izolowaniu będzie stał wózek lokomotywy to moduł i tak zacznie zmieniać polaryzację w momencie obrotu.
Awatar użytkownika
merry
Posty: 303
Rejestracja: 09 kwie 2008, 13:07
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Obrotnica FLeischmanna i DCC

Post autor: merry »

Hmmm,

Jaka jest zatem Twoja rekomendacja jeśli chodzi o podłączenie obrotnicy w DCC (bo niewiele zrozumiałem z powyższego tekstu)? :/
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10872
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Obrotnica FLeischmanna i DCC

Post autor: ArturSchŁ »

Zbyszek Zajner pisze:Jest tam (..) pokazane, w których miejscach należy wykonać podwójne izolowanie torów od samej obrotnicy.
1. Schemat pokazany w w/w instrukcji Lenz'a jest niezależny od producenta modułu przeciwzwarciowego, czyli obowiązuje z LK 100 Lenz jak i modułem Martinezo, który polecam.

2. Jednak sposób wybrania miejsc cięcia torów pokazany w instrukcji Lenz'a ma pewną zaletę w stosunku do rozwiązania zaproponowanego przez Cobrix'a:
- wykrycie zwarcia następuje gdy wózek loki jest już na stałym gruncie, więc powinien być pewniejszy niż w momencie zjazdu z rampy obrotnicy, co powinno wpłynąć na unikanie sytuacji gdy to centralka wykryje zwarcie i zadziała szybciej,
- czasem przy niedokładnym spasowaniu obrotnicy w otworze, możliwe jest, że szyny rampy podczas obrotu stykają się z szynami na stałym gruncie co może powodować przerzucanie polaryzacji podczas obracania się obrotnicy co może skutkować losową zmianą polaryzacji na obrotnicy i w efekcie niezamierzoną jazdę loki w tył.

Różnica w działaniu obu sposobów obrania miejsca izolacji IMHO jest nieznaczna i rzeczywiście można nie komplikować układu torowego pozostając tylko przy naturalnej szczelinie pomiędzy rampą obrotnicy, a stałym gruntem.
Osobiście tego (pkt 2) nie testowałem, więc powyższe to tylko domniemania.
Awatar użytkownika
merry
Posty: 303
Rejestracja: 09 kwie 2008, 13:07
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Obrotnica FLeischmanna i DCC

Post autor: merry »

I znowu dzięki Koledze Zbyszkowi pojawił się ciekawy wątek. Mam podobne zapotrzebowanie na moduł sterujący obrotnicą. Może zatem zrobimy wspólne zamówienie u Martineza :D ?
Awatar użytkownika
Zbyszek Zajner
Posty: 581
Rejestracja: 10 kwie 2006, 13:49
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Re: Obrotnica FLeischmanna i DCC

Post autor: Zbyszek Zajner »

No właśnie o taką informację mi chodziło. To ja też uderzę do martinezo po modulik. Skoro można bez rozcinania to super. Bałem się, że znów mnie przebudowa makiety czeka a przecięcie torów pozostawiłoby niezły ślad na torowisku. Dzięki Cobrix. punkcik za pomoc. Pozdrawiam,

Zbyszek
Cobrix
Posty: 440
Rejestracja: 10 kwie 2006, 13:15
Lokalizacja: wlkp
Kontakt:

Re: Obrotnica FLeischmanna i DCC

Post autor: Cobrix »

Mam MP01 od martinezo i nie mam zadnej izolacji. Pomost jest zasilony przez modul petli ktory sam dba o to zeby byla odpowiednia polaryzacja.
Awatar użytkownika
Zbyszek Zajner
Posty: 581
Rejestracja: 10 kwie 2006, 13:49
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

Obrotnica FLeischmanna i DCC

Post autor: Zbyszek Zajner »

Witam Koleżanki i Kolegów.
Mam pytanie, dotyczące tym razem zasilania w DCC obrotnicy FLEISCHMANNA.
Otóż mam zamiar zamiast modułu pętli Lenza zastosować modół naszego Rubikusa. Na stronach związanych z Lenzem znalazłem takiego pdfa w którym na 9 stronie jest rysunek zastosowania i podłączenia modułu Lenza. Jest tam również (co mnie najbardziej interesuje) pokazane, w których miejscach należy wykonać podwójne izolowanie torów od samej obrotnicy. Czy przy zastosowaniu modułu Rubikusa również to obowiązuje i muszę zrobić przerwy w torach?

Oto link do tegoż pdf`a:
http://www.digital-plus.de/pdf/b_12100_d.pdf

Dziękuję z góry za pomoc.

Zbyszek Zajner
Ostatnio zmieniony 25 lut 2010, 09:21 przez Zbyszek Zajner, łącznie zmieniany 1 raz.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektryka i DCC”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość