Koła Tillig 8,3 mm w wagonach BTTB
Moderator: mod-Porady i techniki modelarskie
- michuchu
- Posty: 321
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:08
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Kontakt:
Re: Koła Tillig 8,3 mm w wagonach BTTB
Trochę odgrzebię ten stary temat...
Czy wiecie, kto sprzedawał te kółka 8,3 mm?
Na pewno na allegro był ktoś, ale nie wiem czy i tutaj na forum się nie udzielał.
Czy może ktoś mnie poratować, bo jeszcze kilka zestawów kołowych chętnie bym zakupił. Może ktoś ma namiar na tego sprzedawcę, albo sam ma kółka, które może odsprzedać?
Pozdrawiam,
Michał
Czy wiecie, kto sprzedawał te kółka 8,3 mm?
Na pewno na allegro był ktoś, ale nie wiem czy i tutaj na forum się nie udzielał.
Czy może ktoś mnie poratować, bo jeszcze kilka zestawów kołowych chętnie bym zakupił. Może ktoś ma namiar na tego sprzedawcę, albo sam ma kółka, które może odsprzedać?
Pozdrawiam,
Michał
- Jacula
- Posty: 541
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 22:02
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Koła Tillig 8,3 mm w wagonach BTTB
Sprawdź dobrze rozstaw kół na osi, która wypada na EW1. U mnie było to samo przy kółkach plastikowych. A długie wagony dwuosiowe, zwłaszcza Donnery, to był dramat. Okazało się, że rozstaw był ciut za wąski. Po korekcie cały tabor na kołach BTTB jeździł przez EW1 bez problemu (teraz już wymieniłem wszystkie koła na Tilliga, ale jeszcze jest kilka niedobitków na plastikach).mradwan pisze:Mitropa nadal sprawia problem na EW1.
Pozdrawiam - Jacek
Ostatnio zmieniony 04 paź 2007, 20:50 przez Jacula, łącznie zmieniany 1 raz.
- krzysztof
- Posty: 1741
- Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
- Lokalizacja: Tczew
- Kontakt:
Re: Koła Tillig 8,3 mm w wagonach BTTB
powiem szczerze, że nie mam doświadczenia z najnowszymi sprzęgami TILLIGA w wagonach BTTB. jak dotychczas moje działanie ograniczyło się do zakupu kilkudziesięciu najnowszych sprzęgów pasujących do BTTB i... schowaniu ich do pudełka.
nie łącze kks ze starymi wagonami (jak mi się nie podoba podwozie wagonów z kks
).
pamiętam, że gdzieś 30 lat temu, kiedy wypierane były sprzęgi ZEUKE zrobiłem tak samo. potem kupiłem nowe sprzegi do BTTB do wszystkich wagonów i zamontowałem. pewno niedługo będzie tak samo
.
nie łącze kks ze starymi wagonami (jak mi się nie podoba podwozie wagonów z kks

pamiętam, że gdzieś 30 lat temu, kiedy wypierane były sprzęgi ZEUKE zrobiłem tak samo. potem kupiłem nowe sprzegi do BTTB do wszystkich wagonów i zamontowałem. pewno niedługo będzie tak samo

- Charakterek
- Posty: 1760
- Rejestracja: 02 kwie 2006, 21:06
- Lokalizacja: Radom
- Kontakt:
Re: Koła Tillig 8,3 mm w wagonach BTTB
Masz oświetlenie w mitropie? Może powinieneś ją bardziej dociążyć? Reko miały blaszki dociążające, nie chwytam czemu w Y z nich zrezygnowano, skoro dłuższe M je mają. Tylko podsuwam pomysły...
Pisząc nie zdadzą egzaminu nie miałem na myśli, że są złe ze względu na jazdę, ale fatalnie wyglądają w tych wagonach. A szczególnie jeśli chodzi o odległości od klocków hamulcowych. Ponadto jak zastosujesz nowe sprzęgi zaczynają się cyrki, bo okazuje się, że są one na różnych wysokościach, gdy takie podrasowane BTTB będziesz chciał łączyć z niepodrasowanym albo z Tilligiem, a w przypadku tych nowych sprzęgów to już jest sprawa bardzo ważna! Dlatego do BTTB najlepiej pchać 8.3mm
Pisząc nie zdadzą egzaminu nie miałem na myśli, że są złe ze względu na jazdę, ale fatalnie wyglądają w tych wagonach. A szczególnie jeśli chodzi o odległości od klocków hamulcowych. Ponadto jak zastosujesz nowe sprzęgi zaczynają się cyrki, bo okazuje się, że są one na różnych wysokościach, gdy takie podrasowane BTTB będziesz chciał łączyć z niepodrasowanym albo z Tilligiem, a w przypadku tych nowych sprzęgów to już jest sprawa bardzo ważna! Dlatego do BTTB najlepiej pchać 8.3mm
- krzysztof
- Posty: 1741
- Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
- Lokalizacja: Tczew
- Kontakt:
Re: Koła Tillig 8,3 mm w wagonach BTTB
czy TYLKO mitropa?mradwan pisze:Natomiast Mitropa nadal sprawia problem na EW1.
zatem może problem jest gdzie indziej? może w osadzeniu wózków w pudle? ten kołek to nie najlepszy powysł - wózki jakby "rozciągały się".
może za duży opór? u mnie zdarzyło się, że musiałem dobierać koła indywidualnie, bo niektóre wózki jakby były węższe i blokowały osie!!!

-
- Posty: 403
- Rejestracja: 04 lut 2007, 19:26
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Koła Tillig 8,3 mm w wagonach BTTB
Zrobilem blad piszac -do wagony jednak wsadzilem 8mm, zgodnie ztym co tu pisano. Sprawdzilem. Natomiast Mitropa nadal sprawia problem na EW1.
- krzysztof
- Posty: 1741
- Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
- Lokalizacja: Tczew
- Kontakt:
Re: Koła Tillig 8,3 mm w wagonach BTTB
witam ponownie,
a wbrew doświadczeniom Kolegi Charakterka 7,5 mm w czteroosiowych towarowych bttb zdają egzamin, bo (z całym szacunkiem) tillig dopiero niedawno zmienił wózki np. w brombergach. ta zmiana chyba jest związana tylko z kks, a metalowe koła 7,5 mm wsadzał tam od dziesięciu lat. natomiast niezaprzeczalnym faktem jest, że bttb wszędzie pchało plastiki 8,3 mm.
pozdrawiam: krzysztof
no właśnie, "Y" to nie wagon towarowy. w tym temacie są tylko 3 strony postów, wystarczy przejrzeć, podumać i zastosować.ArturSch pisze:Wydaje mi się, że 7,5 to do towarowych dwuosiowych w BTTB. Poszukaj na forum (szukaj : kółka) było już kilka razy.mradwan pisze:W Mitropie (Y) BTTB wymieniłem koła na nowe (7,5 mm) ...
a wbrew doświadczeniom Kolegi Charakterka 7,5 mm w czteroosiowych towarowych bttb zdają egzamin, bo (z całym szacunkiem) tillig dopiero niedawno zmienił wózki np. w brombergach. ta zmiana chyba jest związana tylko z kks, a metalowe koła 7,5 mm wsadzał tam od dziesięciu lat. natomiast niezaprzeczalnym faktem jest, że bttb wszędzie pchało plastiki 8,3 mm.
pozdrawiam: krzysztof
Ostatnio zmieniony 04 paź 2007, 18:33 przez krzysztof, łącznie zmieniany 1 raz.
- Charakterek
- Posty: 1760
- Rejestracja: 02 kwie 2006, 21:06
- Lokalizacja: Radom
- Kontakt:
Re: Koła Tillig 8,3 mm w wagonach BTTB
7.5 mm to do czteroosiowych towarowych, ale Tilliga. BTTB wszędzie pchało koła o średnicy 8,3 mm i takie najlepiej tam wstawić. Równie dobre są te 8 mm. 7.5mm w BTTB nie zdadzą egzaminu, są za małe!
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10869
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Koła Tillig 8,3 mm w wagonach BTTB
Wydaje mi się, że 7,5 to do towarowych dwuosiowych w BTTB. Poszukaj na forum (szukaj : kółka) było już kilka razy.mradwan pisze:W Mitropie (Y) BTTB wymieniłem koła na nowe (7,5 mm) ...
-
- Posty: 403
- Rejestracja: 04 lut 2007, 19:26
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Koła Tillig 8,3 mm w wagonach BTTB
W Mitropie (Y) BTTB wymieniłem koła na nowe (7,5 mm) i sprzęgi. Mam jednak problem - zachowuje sie na szynach modelowych o niebo lepiej niż na kołach oryginalnych, ale rozjazdy (EW 1) stwarzają jendka problem. Z reguły któryś wózek wyskakuje.
Czy 8mm lub 8,3mm nie będzie za wysokie na tory modelowe?
Czy 8mm lub 8,3mm nie będzie za wysokie na tory modelowe?
- krzysztof
- Posty: 1741
- Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
- Lokalizacja: Tczew
- Kontakt:
Re: wymiana kół w platformach czteroosiowych
no tak, temat był z listopada 2006...
natomiast (i to było na "starym" forum) w realu koła w 4 osiowych wózkach są mniejsze, stąd sugestia, aby i w cysternach wymienić koła na 7,5mm. ale to tylko sugestia, bo tak naprawdę, to nie znam rzeczywistych wymiarów kół w piętrusach, a te 8,3mm wynika tutaj tylko ze złych doświadczeń na torze.
pozdrawiam: krzysztof
i będzie ok, bo bttb miało w tym czasie we wszystkich wagonach jednakowe koła.michuchu pisze:Piszesz, że w czteroosiowych towarowych nowe koła powinny być mniejsze. Ja wymieniłem w czteroosiowych cysternach na 8,3 mm i jest wszystko OK.
natomiast (i to było na "starym" forum) w realu koła w 4 osiowych wózkach są mniejsze, stąd sugestia, aby i w cysternach wymienić koła na 7,5mm. ale to tylko sugestia, bo tak naprawdę, to nie znam rzeczywistych wymiarów kół w piętrusach, a te 8,3mm wynika tutaj tylko ze złych doświadczeń na torze.
pozdrawiam: krzysztof
- michuchu
- Posty: 321
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:08
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Kontakt:
Re: wymiana kół w platformach czteroosiowych
Faktycznie, było o tym wcześniej, ale jakoś nie doczytałem, może dlatego, że temat nie był już pierwszej młodościkrzysztof pisze:spójrz, powyżej napisałem, że w tych wagonach (4-osiowych towarowych) są kołą 7,5mm.

Piszesz, że w czteroosiowych towarowych nowe koła powinny być mniejsze. Ja wymieniłem w czteroosiowych cysternach na 8,3 mm i jest wszystko OK.
W tym wagonie wymieniłem na samym początku.krzysztof pisze:natomiast koła 8,3mm zastosowałem jedynie w piętrusach.
Tak, to schyłek BTTB. Te wagony miały już metalowe koła, ale te inne - quazi metalowe, chociaż i tak lepsze od plastikowych, dlatego wymianę kół w tych wagonach zostawiłem sobie na koniec - a tu mały 'zonk'Witek M. pisze:Czy to aby BTTB jest?

- krzysztof
- Posty: 1741
- Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
- Lokalizacja: Tczew
- Kontakt:
Re: wymiana kół w platformach czteroosiowych
witaj,michuchu pisze:Próbowałem wymienić koła w tym i w tym wagonie, ale jak się okazało, w tych wagonach chyba muszą być mniejsze koła niż 8,3 mm. Koła niestety obcierały o klocki hamulcowe, więc musiałem założyć z powrotem oryginalne.
Macie jakieś doświadczenia z wymianą kół w tych wagonach? Czy warto wymienić na 8m, a może 7,5 mm?
Pozdrawiam,
Michał
spójrz, powyżej napisałem, że w tych wagonach (4-osiowych towarowych) są kołą 7,5mm.
czy warto wymieniać? trzeba!!!!!!!!!
natomiast koła 8,3mm zastosowałem jedynie w piętrusach.
powtórzę też, że w katalogu tilliga NIE ZNAJDZIESZ kół 8,3mm. są jedynie 7,5mm oraz 8mm.
pozdrawiam: krzysztof
Ostatnio zmieniony 10 lip 2007, 19:41 przez krzysztof, łącznie zmieniany 1 raz.
- Witek M.
- Posty: 976
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 15:32
- Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
- Kontakt:
Re: wymiana kó? w platformach czteroosiowych
Czy to aby BTTB jest?michuchu pisze:Próbowalem wymienic kola [...]
- michuchu
- Posty: 321
- Rejestracja: 10 kwie 2006, 08:08
- Lokalizacja: Bydgoszcz
- Kontakt:
wymiana kół w platformach czteroosiowych
Próbowałem wymienić koła w tym i w tym wagonie, ale jak się okazało, w tych wagonach chyba muszą być mniejsze koła niż 8,3 mm. Koła niestety obcierały o klocki hamulcowe, więc musiałem założyć z powrotem oryginalne.
Macie jakieś doświadczenia z wymianą kół w tych wagonach? Czy warto wymienić na 8m, a może 7,5 mm?
Pozdrawiam,
Michał
Macie jakieś doświadczenia z wymianą kół w tych wagonach? Czy warto wymienić na 8m, a może 7,5 mm?
Pozdrawiam,
Michał
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości