Oświetlenie w wagonie (Problem)
Moderator: mod-Elektryka i DCC
-
- Posty: 391
- Rejestracja: 07 lut 2008, 16:37
- Lokalizacja: Dopiewo (E-20)
- Kontakt:
Re: Oświetlenie w wagonie (Problem)
Poryj po szafach znajomych, diody prostownicze są w wielu urządzeniach, np zasilacze do kompów, albo ups'y. nie warto wkładać tyle pracy w coś co nie będzie działało w pełni. dla mnie to robota zupełnie bez sensu. szkoda też też tych kondensatorów.
Ostatnio zmieniony 04 maja 2008, 09:27 przez Furia, łącznie zmieniany 1 raz.
- Balon100
- Posty: 92
- Rejestracja: 23 lut 2008, 16:55
- Lokalizacja: Sieniawka
- Kontakt:
Re: Oświetlenie w wagonie (Problem)
Trudno.. nie będzie jeździł do tyłu....jest w tym mały problem.. ale co tamArturSch pisze:A jak będzie jechał DO TYŁU, to co wtedy

Ostatnio zmieniony 01 mar 2008, 11:26 przez Balon100, łącznie zmieniany 1 raz.
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10876
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Oświetlenie w wagonie (Problem)
A jak będzie jechał DO TYŁU, to co wtedyBalon100 pisze:... nie robiłem przez mostek greatza bo nie miałem diod prostowniczych.. ale jest OK

- Balon100
- Posty: 92
- Rejestracja: 23 lut 2008, 16:55
- Lokalizacja: Sieniawka
- Kontakt:
-
- Posty: 33
- Rejestracja: 15 paź 2006, 20:33
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Oświetlenie w wagonie (Problem)
Sprzedawca napisze cokolwiek. Można podejrzewać, że rzeczywiście podanie napięcia od 3 do 12 V w kierunku przewodzenia na diodę z rezystorem nie spowoduje jej uszkodzenia, bo rezystor ograniczy prąd do dopuszczalnej wartości. W kierunku zaporowym to nie działa. W kierunku przewodzenia diodę uszlkadza zbyt duże natężenie prądu. W kierunku zaporowym - zbyt duże napięcie., zwykle powyżej 5V. Dioda praktycznie nie przewodzi, więc spadek napięcia na rezystorze jest zerowy - dioda dostaje całe napięcie wsteczne i następuje przebicie.Balon100 pisze:... sprzedawca pisał na aukcji ... Allegro...
Ostatnio zmieniony 29 lut 2008, 13:56 przez Blue, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 146
- Rejestracja: 30 lis 2007, 22:26
- Lokalizacja: KRAKÓW
- Kontakt:
Re: Oświetlenie w wagonie (Problem)
No i miał rację.
- Balon100
- Posty: 92
- Rejestracja: 23 lut 2008, 16:55
- Lokalizacja: Sieniawka
- Kontakt:
Re: Oświetlenie w wagonie (Problem)
Jak kupywałem moje diody to sprzedawca pisał na aukcji na Allegro, ze one są od 3V do 12V (z rezystorami)Producenci zwykle podają maksymalne napięcie w kierunku zaporowym rzędu 5V
Ostatnio zmieniony 28 lut 2008, 17:42 przez Balon100, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 33
- Rejestracja: 15 paź 2006, 20:33
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Oświetlenie w wagonie (Problem)
Producenci zwykle podają maksymalne napięcie w kierunku zaporowym rzędu 5V. Po przekroczeniu następuje nieodwracalne uszkodzenie diody. Oczywiście niektóre egzemplarze wytrzymają i 15 V, podobnie jak niektóre telewizory nie uszkadzają się natychmiast przy przepięciu w sieci na 400V, co jednak nie powinno nas skłaniać do podłączania urządzeń domowych do 400V.Balon100 pisze: Ja jakoś wiele razy sprawdzałem i nic z diodami sie nie stało.
Ostatnio zmieniony 28 lut 2008, 13:28 przez Blue, łącznie zmieniany 1 raz.
- Balon100
- Posty: 92
- Rejestracja: 23 lut 2008, 16:55
- Lokalizacja: Sieniawka
- Kontakt:
Re: Oświetlenie w wagonie (Problem)
Ja jakoś wiele razy sprawdzałem i nic z diodami sie nie stało.Czyli każde sprawdzenie kosztuje nas w takim przypadku jedną diodę świecącą.
Im większa pojemność kondensatora tym dłużej świeci bez prąduPojemność kondensatoea nie ma nic do diod. Bez kondensatora też będą świecić.
-
- Posty: 33
- Rejestracja: 15 paź 2006, 20:33
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Oświetlenie w wagonie (Problem)
Pojemność kondensatoea nie ma nic do diod. Bez kondensatora też będą świecić.Balon100 pisze:a wystarczy na 3 diody żółte śr. 3mm 920uF( z kondensatora)
Dodajmy, że takie sprawdzenie w praktyce wygląda tak: jeśli podłączymy diodę we właściwym kierunku przez rezystor - to zaświeci; jeśli odwrotnie - to już raczej nigdy nie zaświeci. Czyli każde sprawdzenie kosztuje nas w takim przypadku jedną diodę świecącą.Balon100 pisze:Przecież można sprawdzić które + a które - diodą (bo inaczej nie zadziała)
Ostatnio zmieniony 28 lut 2008, 09:45 przez Blue, łącznie zmieniany 1 raz.
- Balon100
- Posty: 92
- Rejestracja: 23 lut 2008, 16:55
- Lokalizacja: Sieniawka
- Kontakt:
Re: Oświetlenie w wagonie (Problem)
Na kondensatorze było oznaczenie które jest minusem i tak podłączyłem.. ale zastanawiam się, czy to nie był kondensator przystosowany do mniejszego napięcia bo mam kilka różnych pomieszanych. a wystarczy na 3 diody żółte śr. 3mm 920uF
( z kondensatora)
Przecież można sprawdzić które + a które - diodą (bo inaczej nie zadziała)

Na "trafach" kolejkowych nie ma oznaczenia + lub - dlatego jakiś miernik by się przydał.

Ostatnio zmieniony 28 lut 2008, 09:44 przez Balon100, łącznie zmieniany 1 raz.
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10876
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Oświetlenie w wagonie (Problem)
Oups 
Prawdopodobnie BYŁY to elektrolity, które podłączyłeś odwrotnie albo do zmiennego....
Trzeba dać + elektrolitu do + zasilacza
Na "trafach" kolejkowych nie ma oznaczenia + lub - dlatego jakiś miernik by się przydał.


Prawdopodobnie BYŁY to elektrolity, które podłączyłeś odwrotnie albo do zmiennego....

Trzeba dać + elektrolitu do + zasilacza


- Balon100
- Posty: 92
- Rejestracja: 23 lut 2008, 16:55
- Lokalizacja: Sieniawka
- Kontakt:
Re: Oświetlenie w wagonie (Problem)
Witam czy to dziwne, czy coś nie tak ale gdy podłączyłem kondensatory to jeden po chwili wybuchł
poprostu (dodam, ze przed wybuchem się nieźle nagrzały) co się stało
(na kondensatorach było napisane 16V ale przecież zasilacz mam na 12V wiec co nie gra)
może komus też sie to przytrafiło 


(na kondensatorach było napisane 16V ale przecież zasilacz mam na 12V wiec co nie gra)


- Balon100
- Posty: 92
- Rejestracja: 23 lut 2008, 16:55
- Lokalizacja: Sieniawka
- Kontakt:
Re: Oświetlenie w wagonie (Problem)
Fachowa odpowiedz
A ja mam do tych diod oryginalne rezystory (dane do każdej diody przez sprzedawcę) więc obliczenia związane z wartością rezystora mam z głowy

A ja mam do tych diod oryginalne rezystory (dane do każdej diody przez sprzedawcę) więc obliczenia związane z wartością rezystora mam z głowy
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10876
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Oświetlenie w wagonie (Problem)
LEDY są oszczędniejsze, nie grzeją się ale niektórym ich kolor świecenia nieodpowiada.Balon100 pisze:ja wole Ledy..
Mówimy o prądzie znamionowym, czyli takim, przy którym dalszy wzrost prądu nie powodule dalszego wzrostu świecenia. Wartość prądu znamionowego dla współczesnych diód LED mieści się w zakresie 1 - 10 mA, przyjmijmy wartość prądu dla jedego LEDa -> 10 mA.Balon100 pisze:A ile pobiera JEDNA dioda


Zakładamy, że przy 12 V będzie płynął prąd 12mA, przy 10 V -> 10mA itd.
Z prawa Ohma uzyskujemy wartość rezystora R = U / I
w naszym przypadku będzie : R = 10 V podzielone przez 10 mA => R = 1000 Ohm = 1K
W praktyce, dopóki napięcie z zasilacza nie osiągnie wartości napięcia złącza (moment gdy dioda zaczyna przewodzić prąd czyli zaczyna świecić) dioda LED nie świeci.
Napięcie złącza wynisi :
- zwykła dioda - 0,65 V,
- LED czerwony - 1,5 V,
- LED żółty i zielony - 2,4 V,
- LED biały i niebieski 4 V
Od momentu zapalenia się dioy LED mamy np:
z zasilacza 12 V, dioda żółta, R = 1 Kohm => 12 - 2,4 = 7,6 V na 1Kohm => 7,6 mA
Czyli spokojnie możemy w takich warunkach pracować.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość