Oznaczenia na pulpicie sterowania
Moderator: mod-Kolej w skali 1:1
-
- Posty: 274
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:37
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Oznaczenia na pulpicie sterowania
Dzięki Witku, to by się zgadzało bo semafor nie dotyczy toru szlakowego.
- Witek M.
- Posty: 976
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 15:32
- Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
- Kontakt:
Re: Oznaczenia na pulpicie sterowania
Oznacza, ze moze na nim byc wyswietlany sygnal zezwalajacy dla manewrow - czyli dwa w jenym - semafor i tarcza manewrowa razem.tuchol pisze: [...] A wracaja˛c do oznaczen´, semafor 5-komorowy ma oznaczenie: "P" i "m" pod spodem. Czy to znaczy z˙e jest do torów manewrowych, czy co?
-
- Posty: 274
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:37
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: Oznaczenia na pulpicie sterowania
A wracając do oznaczeń, semafor 5-komorowy ma oznaczenie: "P" i "m" pod spodem. Czy to znaczy że jest do torów manewrowych, czy co?Charakterek pisze:ta, jeśli to semafor wjazdowy 1/2 tp możesz podć jazda z v max czyli 1 albo V ograniczoną czyli 2
Stąd oznaczenia B1/2
G 2
H itd
- Witek M.
- Posty: 976
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 15:32
- Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
- Kontakt:
Re: Oznaczenia na pulpicie sterowania
Bez wiedzy o konkretnej sytuacji i schematow stosowanych w danym przypadku urzadzen zrk trudno dokladnie wyrokowac skad sie takie jaja robia - czyli ktoredy powrotny prad trakcyjny grasuje po automatyce. A zjawisko kasownia sygnalu przy rozruchu to znana przypadlosc starszych typow sbl i z tego co pamietam, zwiazane to bylo z opornosciami w torowisku. Niestety zawodowiec od automatyki to ja nie jestem - TK porzucilem po dwu latach na rzecz ogolniaka i nigdy pozniej juz nie zajmowalem sie koleja o rozstawie szyn wiekszym niz 12 mm 

- Mariusz
- Posty: 2544
- Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
- Lokalizacja: Łubowo
- Kontakt:
Re: Oznaczenia na pulpicie sterowania
Tyle wiedziałem. Czyli musi byc to spowodowane jakimiś brakami, albo zaniedbaniami w obwodach. Bo nie zawsze tak się dzieje i nie wszędzie.
Ale żeby było śmieszniej, to trafił mi się przypadek odwrotny! Nastawnik zamknięty-czerwone. Nastawnik otwarty-zielone! No super. Nawet monter który ze mną jechał miał ubaw. Tak sobie zmienialiśmy obraz na semaforku.
Niestety inne błędy też się zdarzają. Zaczyna byc to niepokojące.
Ale żeby było śmieszniej, to trafił mi się przypadek odwrotny! Nastawnik zamknięty-czerwone. Nastawnik otwarty-zielone! No super. Nawet monter który ze mną jechał miał ubaw. Tak sobie zmienialiśmy obraz na semaforku.
Niestety inne błędy też się zdarzają. Zaczyna byc to niepokojące.

- KrzyszTTof
- Posty: 1418
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 13:57
- Lokalizacja: Szczecin
- Kontakt:
Re: Oznaczenia na pulpicie sterowania
No cóż... na torach zelektryfikowanych torowe odcinki izolowane muszą dzielić się miejscem w szynach (uproszczenie oczywiście) z powrotnym prądem trakcyjnym. Odcinki izolowane pracują na napięciu kilku volt. Wystarczy drobny przepływ prądu trakcyjnego nie tam gdzie trzeba (a trakcyjny mały nie jest jak wiadomo) i już jest zaburzenie w układzie stwierdzającym zajętość torów. a jak tor zajęty to i automatycznie czerowne się zapali na semaforze. To jedno z wytłumaczeń. Inne warianty też są możliwe.Mariusz pisze:Jak to dobrze że jesteście wśród nas.
Wytłumaczyc mi tu proszę wygasania zielonego czy innego po wejściu nastawnikiem chocby na 1 pozycję jazdy.
Bywa, że trzeba mocniej pociągnąc, ale zdarza się tylko otworzyc przepływ prądu i...czerwone![]()
Proszę o szczegóły
Ostatnio zmieniony 01 mar 2007, 21:55 przez KrzyszTTof, łącznie zmieniany 1 raz.
- Mariusz
- Posty: 2544
- Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
- Lokalizacja: Łubowo
- Kontakt:
Re: Oznaczenia na pulpicie sterowania
Jak to dobrze że jesteście wśród nas.
Wytłumaczyc mi tu proszę wygasania zielonego czy innego po wejściu nastawnikiem chocby na 1 pozycję jazdy.
Bywa, że trzeba mocniej pociągnąc, ale zdarza się tylko otworzyc przepływ prądu i...czerwone
Proszę o szczegóły
Wytłumaczyc mi tu proszę wygasania zielonego czy innego po wejściu nastawnikiem chocby na 1 pozycję jazdy.
Bywa, że trzeba mocniej pociągnąc, ale zdarza się tylko otworzyc przepływ prądu i...czerwone

Proszę o szczegóły

- Witek M.
- Posty: 976
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 15:32
- Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
- Kontakt:
Re: Oznaczenia na pulpicie sterowania
Poniekad - krotki epizod z TK w zyciorysieKrzyszTTof pisze:[...] Kolega tez po "Automatyce sterowania ruchem kolejowym" ?

- KrzyszTTof
- Posty: 1418
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 13:57
- Lokalizacja: Szczecin
- Kontakt:
Re: Oznaczenia na pulpicie sterowania
Witek M. pisze:Jeden dlawik z dwoma uzwojeniami - jedno dla sygnalu zezwalajacego, drugie dla sygnalu pomaranczowego dolnego - nawinietymi w przeciwnych kierunkach. Gdy przez oba przeplywa prad indukcje sie wzajemnie znosza i dlawik stawia minimalny opor. Gdy przez jedno z uzwojen przestaje plynac prad (na skutek przerwy w obwodzie) dlawik zaczyna stawiac opor indukcyjny pradowi plynacemu przez drugie uzwojenie. Wtedy gasnie drugie swiatlo. A wygaszenie swiatla zezwalajacego prowadzi do zapalenia czerwonego (chociaz, faktycznie roznie z tym bywa - stan automatyki jest taki jak i calej infrastruktury)ArturSch pisze: DlawikiemChyba jakis uklad automatyki, a nie jeden element
Kolega też po "Automatyce sterowania ruchem kolejowym" ?

- Witek M.
- Posty: 976
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 15:32
- Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
- Kontakt:
Re: Oznaczenia na pulpicie sterowania
Jeden dlawik z dwoma uzwojeniami - jedno dla sygnalu zezwalajacego, drugie dla sygnalu pomaranczowego dolnego - nawinietymi w przeciwnych kierunkach. Gdy przez oba przeplywa prad indukcje sie wzajemnie znosza i dlawik stawia minimalny opor. Gdy przez jedno z uzwojen przestaje plynac prad (na skutek przerwy w obwodzie) dlawik zaczyna stawiac opor indukcyjny pradowi plynacemu przez drugie uzwojenie. Wtedy gasnie drugie swiatlo. A wygaszenie swiatla zezwalajacego prowadzi do zapalenia czerwonego (chociaz, faktycznie roznie z tym bywa - stan automatyki jest taki jak i calej infrastruktury)ArturSch pisze: DlawikiemChyba jakis uklad automatyki, a nie jeden element
Ostatnio zmieniony 28 lut 2007, 10:49 przez Witek M., łącznie zmieniany 2 razy.
- Mariusz
- Posty: 2544
- Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
- Lokalizacja: Łubowo
- Kontakt:
Re: Oznaczenia na pulpicie sterowania
W rzeczywistości różnie to bywa i dzieją się cuda. Także teoria teorią a w praktyce bywa różnie.
Mógłbym podac kilka przykładów z mojej okolicy takich nieprawidłowości w sygnalizacji.
Jednym słowem jest coraz gorzej.
Nie zawsze działa ten "bezpieczny układ" przy przepaleniu żarówki. Ale tak właśnie byc powinno.
Mógłbym podac kilka przykładów z mojej okolicy takich nieprawidłowości w sygnalizacji.
Jednym słowem jest coraz gorzej.
Nie zawsze działa ten "bezpieczny układ" przy przepaleniu żarówki. Ale tak właśnie byc powinno.
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10857
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: Oznaczenia na pulpicie sterowania
DławikiemWitek M. pisze:... siedzi specjalny dlawik.
...nastepuje wygaszenie tej drugiej


- Witek M.
- Posty: 976
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 15:32
- Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
- Kontakt:
Re: Oznaczenia na pulpicie sterowania
W obwodach semafora, ktory wyswietla sygnal zlozony z dwu swiatel siedzi specjalny dlawik. Gdy jedna zarowka ulegnie przepaleniu nastepuje wygaszenie tej drugiej i wyswietlenie sygnalu S1.Mariusz pisze: [...] Najprawdopodobniej spalona zarówka [...]
- Mariusz
- Posty: 2544
- Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
- Lokalizacja: Łubowo
- Kontakt:
Re: Oznaczenia na pulpicie sterowania
Aby maszynista wiedział, jakie są możliwości na tym semaforze.
Jeśli na przykład wyświetli się jedno światło na semaforze opisanym Z2 to musi byc błąd. I jest wątpliwośc co do wyświetlonego obrazu na tym semaforze. Najprawdopodobniej spalona żarówka lub jakiś błąd itp.
Wszystko ma jakiś cel.
Jeśli na przykład wyświetli się jedno światło na semaforze opisanym Z2 to musi byc błąd. I jest wątpliwośc co do wyświetlonego obrazu na tym semaforze. Najprawdopodobniej spalona żarówka lub jakiś błąd itp.
Wszystko ma jakiś cel.
-
- Posty: 274
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:37
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Bing [Bot], Google [Bot] i 1 gość