Oznaczenia na pulpicie sterowania

Dział poświęcony prawdziwej Kolei i wszystkiemu co z nią związane czyli tabor, newsy, ciekawostki, itd.

Moderator: mod-Kolej w skali 1:1

tuchol
Posty: 274
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:37
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Oznaczenia na pulpicie sterowania

Post autor: tuchol »

Dzięki Witku, to by się zgadzało bo semafor nie dotyczy toru szlakowego.
Awatar użytkownika
Witek M.
Posty: 976
Rejestracja: 09 kwie 2006, 15:32
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: Oznaczenia na pulpicie sterowania

Post autor: Witek M. »

tuchol pisze: [...] A wracaja˛c do oznaczen´, semafor 5-komorowy ma oznaczenie: "P" i "m" pod spodem. Czy to znaczy z˙e jest do torów manewrowych, czy co?
Oznacza, ze moze na nim byc wyswietlany sygnal zezwalajacy dla manewrow - czyli dwa w jenym - semafor i tarcza manewrowa razem.
tuchol
Posty: 274
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:37
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Oznaczenia na pulpicie sterowania

Post autor: tuchol »

Charakterek pisze:ta, jeśli to semafor wjazdowy 1/2 tp możesz podć jazda z v max czyli 1 albo V ograniczoną czyli 2

Stąd oznaczenia B1/2
G 2
H itd
A wracając do oznaczeń, semafor 5-komorowy ma oznaczenie: "P" i "m" pod spodem. Czy to znaczy że jest do torów manewrowych, czy co?
Awatar użytkownika
Witek M.
Posty: 976
Rejestracja: 09 kwie 2006, 15:32
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: Oznaczenia na pulpicie sterowania

Post autor: Witek M. »

Bez wiedzy o konkretnej sytuacji i schematow stosowanych w danym przypadku urzadzen zrk trudno dokladnie wyrokowac skad sie takie jaja robia - czyli ktoredy powrotny prad trakcyjny grasuje po automatyce. A zjawisko kasownia sygnalu przy rozruchu to znana przypadlosc starszych typow sbl i z tego co pamietam, zwiazane to bylo z opornosciami w torowisku. Niestety zawodowiec od automatyki to ja nie jestem - TK porzucilem po dwu latach na rzecz ogolniaka i nigdy pozniej juz nie zajmowalem sie koleja o rozstawie szyn wiekszym niz 12 mm :D
Awatar użytkownika
Mariusz
Posty: 2544
Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
Lokalizacja: Łubowo
Kontakt:

Re: Oznaczenia na pulpicie sterowania

Post autor: Mariusz »

Tyle wiedziałem. Czyli musi byc to spowodowane jakimiś brakami, albo zaniedbaniami w obwodach. Bo nie zawsze tak się dzieje i nie wszędzie.
Ale żeby było śmieszniej, to trafił mi się przypadek odwrotny! Nastawnik zamknięty-czerwone. Nastawnik otwarty-zielone! No super. Nawet monter który ze mną jechał miał ubaw. Tak sobie zmienialiśmy obraz na semaforku.
Niestety inne błędy też się zdarzają. Zaczyna byc to niepokojące. :(
Awatar użytkownika
KrzyszTTof
Posty: 1418
Rejestracja: 09 kwie 2006, 13:57
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Oznaczenia na pulpicie sterowania

Post autor: KrzyszTTof »

Mariusz pisze:Jak to dobrze że jesteście wśród nas.
Wytłumaczyc mi tu proszę wygasania zielonego czy innego po wejściu nastawnikiem chocby na 1 pozycję jazdy.
Bywa, że trzeba mocniej pociągnąc, ale zdarza się tylko otworzyc przepływ prądu i...czerwone :shock:
Proszę o szczegóły ;)
No cóż... na torach zelektryfikowanych torowe odcinki izolowane muszą dzielić się miejscem w szynach (uproszczenie oczywiście) z powrotnym prądem trakcyjnym. Odcinki izolowane pracują na napięciu kilku volt. Wystarczy drobny przepływ prądu trakcyjnego nie tam gdzie trzeba (a trakcyjny mały nie jest jak wiadomo) i już jest zaburzenie w układzie stwierdzającym zajętość torów. a jak tor zajęty to i automatycznie czerowne się zapali na semaforze. To jedno z wytłumaczeń. Inne warianty też są możliwe.
Ostatnio zmieniony 01 mar 2007, 21:55 przez KrzyszTTof, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Mariusz
Posty: 2544
Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
Lokalizacja: Łubowo
Kontakt:

Re: Oznaczenia na pulpicie sterowania

Post autor: Mariusz »

Jak to dobrze że jesteście wśród nas.
Wytłumaczyc mi tu proszę wygasania zielonego czy innego po wejściu nastawnikiem chocby na 1 pozycję jazdy.
Bywa, że trzeba mocniej pociągnąc, ale zdarza się tylko otworzyc przepływ prądu i...czerwone :shock:
Proszę o szczegóły ;)
Awatar użytkownika
Witek M.
Posty: 976
Rejestracja: 09 kwie 2006, 15:32
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: Oznaczenia na pulpicie sterowania

Post autor: Witek M. »

KrzyszTTof pisze:[...] Kolega tez po "Automatyce sterowania ruchem kolejowym" ? ;)
Poniekad - krotki epizod z TK w zyciorysie :D
Awatar użytkownika
KrzyszTTof
Posty: 1418
Rejestracja: 09 kwie 2006, 13:57
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Oznaczenia na pulpicie sterowania

Post autor: KrzyszTTof »

Witek M. pisze:
ArturSch pisze: Dlawikiem ?? Chyba jakis uklad automatyki, a nie jeden element ??
Jeden dlawik z dwoma uzwojeniami - jedno dla sygnalu zezwalajacego, drugie dla sygnalu pomaranczowego dolnego - nawinietymi w przeciwnych kierunkach. Gdy przez oba przeplywa prad indukcje sie wzajemnie znosza i dlawik stawia minimalny opor. Gdy przez jedno z uzwojen przestaje plynac prad (na skutek przerwy w obwodzie) dlawik zaczyna stawiac opor indukcyjny pradowi plynacemu przez drugie uzwojenie. Wtedy gasnie drugie swiatlo. A wygaszenie swiatla zezwalajacego prowadzi do zapalenia czerwonego (chociaz, faktycznie roznie z tym bywa - stan automatyki jest taki jak i calej infrastruktury)

Kolega też po "Automatyce sterowania ruchem kolejowym" ? ;)
Awatar użytkownika
Witek M.
Posty: 976
Rejestracja: 09 kwie 2006, 15:32
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: Oznaczenia na pulpicie sterowania

Post autor: Witek M. »

ArturSch pisze: Dlawikiem ?? Chyba jakis uklad automatyki, a nie jeden element ??
Jeden dlawik z dwoma uzwojeniami - jedno dla sygnalu zezwalajacego, drugie dla sygnalu pomaranczowego dolnego - nawinietymi w przeciwnych kierunkach. Gdy przez oba przeplywa prad indukcje sie wzajemnie znosza i dlawik stawia minimalny opor. Gdy przez jedno z uzwojen przestaje plynac prad (na skutek przerwy w obwodzie) dlawik zaczyna stawiac opor indukcyjny pradowi plynacemu przez drugie uzwojenie. Wtedy gasnie drugie swiatlo. A wygaszenie swiatla zezwalajacego prowadzi do zapalenia czerwonego (chociaz, faktycznie roznie z tym bywa - stan automatyki jest taki jak i calej infrastruktury)
Ostatnio zmieniony 28 lut 2007, 10:49 przez Witek M., łącznie zmieniany 2 razy.
Awatar użytkownika
Mariusz
Posty: 2544
Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
Lokalizacja: Łubowo
Kontakt:

Re: Oznaczenia na pulpicie sterowania

Post autor: Mariusz »

W rzeczywistości różnie to bywa i dzieją się cuda. Także teoria teorią a w praktyce bywa różnie.
Mógłbym podac kilka przykładów z mojej okolicy takich nieprawidłowości w sygnalizacji.
Jednym słowem jest coraz gorzej.
Nie zawsze działa ten "bezpieczny układ" przy przepaleniu żarówki. Ale tak właśnie byc powinno.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10857
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Oznaczenia na pulpicie sterowania

Post autor: ArturSchŁ »

Witek M. pisze:... siedzi specjalny dlawik.
...nastepuje wygaszenie tej drugiej
Dławikiem ?? Chyba jakiś układ automatyki, a nie jeden element ??
Awatar użytkownika
Witek M.
Posty: 976
Rejestracja: 09 kwie 2006, 15:32
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: Oznaczenia na pulpicie sterowania

Post autor: Witek M. »

Mariusz pisze: [...] Najprawdopodobniej spalona zarówka [...]
W obwodach semafora, ktory wyswietla sygnal zlozony z dwu swiatel siedzi specjalny dlawik. Gdy jedna zarowka ulegnie przepaleniu nastepuje wygaszenie tej drugiej i wyswietlenie sygnalu S1.
Awatar użytkownika
Mariusz
Posty: 2544
Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
Lokalizacja: Łubowo
Kontakt:

Re: Oznaczenia na pulpicie sterowania

Post autor: Mariusz »

Aby maszynista wiedział, jakie są możliwości na tym semaforze.
Jeśli na przykład wyświetli się jedno światło na semaforze opisanym Z2 to musi byc błąd. I jest wątpliwośc co do wyświetlonego obrazu na tym semaforze. Najprawdopodobniej spalona żarówka lub jakiś błąd itp.
Wszystko ma jakiś cel.
tuchol
Posty: 274
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:37
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Oznaczenia na pulpicie sterowania

Post autor: tuchol »

Dzięki.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Kolej w skali 1:1”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Bing [Bot], Google [Bot] i 1 gość