"Przygotowania do budowy pierwszego żelaznego mostu trwały już latach 1844-1845. Kamień węgielny został położony 27 lipca 1857 roku przez Fryderyka Wilhelma IV. Pierwszy pociąg przejechał po nim 12 października 1857 roku. Most liczący 837 m długości, wsparty na siedmiu filarach był najdłuższym w Europie i jednym z największych na świecie.
W latach 1888-1891 w odległości 30 metrów wybudowano drugi most, wyłącznie kolejowy. Wówczas to starszy z mostów zamieniono na drogowy.
Dwutorowy most kolejowy składał się z sześciu przęseł wspartych na filarach podobnych do neogotyckich baszt fortecznych. Pierwotnie oba mosty były krótsze od dzisiejszych, ponieważ wówczas wał ochronny znajdował się bliżej koryta rzeki. W 1912 roku wał przesunięto w stronę Lisewa, dokonano przedłużenia mostów i zbudowano przybudówki ze wspólna bramą. W obydwu mostach występują wszystkie możliwe rozwiązania techniczno - konstrukcyjne stosowane w sztuce budowlanej mostów od XIX wieku.
Pierwszym, który zbudowano był most drogowy (1851-1857). Był wówczas jednym z najdłuższych na świecie (837m), dzisiaj pozostały tylko 4 wieże, ale początkowo miał 10 wież i dwie bramy wjazdowe.
Drugi most, kolejowy powstał w latach 1888-1890, kiedy jeden most przestał wystarczać. 1 września 1939 roku oba mosty zostały wysadzone w powietrze przez żołnierzy polskich, chcących uniemożliwić wojskom niemieckim wjazd do Tczewa. Podczas okupacji niemieckiej mosty zostały odbudowane w 1940 roku i ponownie w 1945 roku wysadzone w powietrze (tym razem przez Niemców). Ostateczna odbudowa mostów i włączenie do eksploatacji nastąpiła w latach 1958-1959."
Za Sebastian Wons.pl
Zdjęcia ze stron: Foto Albumy Bareego, Sebastian Wons.pl, www.ekociewie.pl