Fragment lini kolejowej nr18

Dyskusja, o naszych makietach, dioramach itd.

Moderator: mod-Makieta

Awatar użytkownika
wlodar
Posty: 1231
Rejestracja: 11 kwie 2006, 17:52
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Fragment lini kolejowej nr18

Post autor: wlodar »

Ten wjazd do tunelu (od krawędzi makiety w kierunku nastawni) jest fatalny (zbyt stromy). Przecież jest tam miejsce żeby chociaż odrobinę go wygładzić. Również zakręt wg mnie powinien być łagodniejszy, a nie takie złamanie pod kątem prostym. W rzeczywistości żaden samochód by pod taki podjazd nie podjechał (latem, o zimie nie wspomnę). Zrobisz jak uważasz, ale wg mnie wygląda to źle. No chyba, że pod ulicą są ukryte tory części technicznej i rzeczywiście się nie da nic z tym zrobić.
IMG-20241129-WA0003.jpg
michał82
Posty: 32
Rejestracja: 21 wrz 2024, 08:23
Lokalizacja: Polkowice
Kontakt:

Re: Fragment lini kolejowej nr18

Post autor: michał82 »

@PiotrZ już chyba to wyjaśnił bo w sTTandardzie nie ma tego zapisu że tory mają się zaczynać w osi modułu a dopiero później nie mogą przebiegać bliżej jak 75mm bo byłby uskok. Czyli wychodzi że nie będę mógł jednak zrobić modułów.
Bo mój zamysł był taki żeby móc korzystać z modułu na makiecie domowej i odłączać ja na jakiś zlot.
Poniżej zdjęcie zakończenia torów na makiecie domowej do rozszerzenia w niedługim czasie mam nadzieję.
Tymczasem zająłem się zielenią i dla porównania przykleiłem gotowa mate trawiasta w pewnym miejscu. Teraz dopiero widzę jaka jest różnica.
Załączniki
Rozumiem że moduł nie może być nawet sfazowany od strony dłuższej krawędzi by móc dołączyć go do innego modulu.
Rozumiem że moduł nie może być nawet sfazowany od strony dłuższej krawędzi by móc dołączyć go do innego modulu.
Mata trawiasta kontra sypana z sitka. Fałdy na macie trawiastej to tunele kretów.
Mata trawiasta kontra sypana z sitka. Fałdy na macie trawiastej to tunele kretów.
IMG-20241129-WA0002.jpg
IMG-20241129-WA0001.jpg
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2068
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Fragment lini kolejowej nr18

Post autor: T_Domagalski »

michał82 pisze: 28 lis 2024, 12:43Teraz pytanie z kategori makieta modułowa:
czy tory na dioramie muszą zaczynać się symetrycznie w połowie skrzynki czy mogą być przesunięte do którejś z krawędzi?
Musisz doprecyzować, o co dokładnie ci chodzi.

Bo jeśli chodzi ci tylko o wyprowadzenie torów wokół pokoju, jak pokazałeś to na swoim rysunku: download/file.php?id=27102 , to nie musisz trzymać się żadnych norm. Takie domowe segmenty możesz zaprojektować tak, jak ci będzie pasowało. Trzeba tylko zachowac zdrowy rozsądek, żeby jakoś to wyglądało i żeby tabor przejeżdżał po nich bezpiecznie.

Natomiast jeśli bierzesz pod uwagę wykonanie części swojej makiety w postaci modułów pozwalających na wyjazdy na imprezy (np. zloty makiet sTTandardowych), to wtedy musisz tak zaprojektować konstrukcję tych modułów, aby spełniały WSZYSTKIE wymagania normy, a nie tylko wybrane zapisy.
Podstawowym wymogiem, który muszą spełniać moduły, są znormalizowane profile czołowe. Ale jest też wiele innych wymogów, dotyczących m.in. elektryki, promieni łuków, rozjazdów, itp., które też muszą być spełnione, żeby moduł został dopuszczony do udziału w zlocie. Musiałbyś dokładniej przestudiować całą normę i ewentualnie dopytać o szczegóły.
PiotrZ
Posty: 708
Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:35
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Fragment lini kolejowej nr18

Post autor: PiotrZ »

W sTTandardzie - jak w każdej ustawie 8) - są zapisy, które czasami wymagają komentarza lub doprecyzowania w przypisach. W tym przypadku te 75 mm obowiązuje "wewnątrz" modułu, czyli przebieg toru na Twojej skrzynce nie może być bliżej niż 75 mm od jej bocznej krawędzi. Ale gdy tor dochodzi do krawędzi czołowej, to musi być umiejscowiony symetrycznie (w osi), aby pasować do jednego ze sTTandardowych profili.
michał82
Posty: 32
Rejestracja: 21 wrz 2024, 08:23
Lokalizacja: Polkowice
Kontakt:

Re: Fragment lini kolejowej nr18

Post autor: michał82 »

Przeczytałem w sTTandardzie w punkcie 2.1.4 gdzie mowa jest że odległość osi toru nie może być mniejsza od krawędzi bocznej niż 75mm. Czyli jest taka możliwość że moduł ma szerokość 50cm a tor jest w odległości 7,5cm od jednej z krawędzi. Jednocześnie powstanie uskok między modulami, Choc sTTandard mówi że nie powinien być uskok. I pytanie czy nie powinien czy nie może.
Awatar użytkownika
Domiss
Posty: 508
Rejestracja: 15 lip 2009, 11:06
Lokalizacja: Świebodzice
Kontakt:

Re: Fragment lini kolejowej nr18

Post autor: Domiss »

Jeśli makieta modułowa, to zakładam, że chcesz się z kimś połączyć. Albo robisz to zgodnie ze standardem (właściwie sTTandardem) i wtedy pasuje, albo przesuwasz w stronę którejś krawędzi i wtedy na pewno nic nie przejedzie, bo tory z jednej skrzynki trafią w brak torów na drugiej. Chyba, że to jakaś znacznie głębsza myśl i nie zrozumiałem...
michał82
Posty: 32
Rejestracja: 21 wrz 2024, 08:23
Lokalizacja: Polkowice
Kontakt:

Re: Fragment lini kolejowej nr18

Post autor: michał82 »

Domiss pisze: 22 lis 2024, 15:57 Ulica Podgórska jest w tym miejscu mocno obniżona w oryginale ;).
To prawda, takie są makiety stacjonarne niestety. Gdybym obnizyl teren nie byłbym w stanie go podnieść do samej stacji, musiałbym wydłużyć pokój o 2 metry.
Trochę mi zeszło z drogą, jeszcze zostaną znaki i może pomaluje chodnik. Jutro będę budował elektrosadzarke do trawy.
Teraz pytanie z kategori makieta modułowa:
czy tory na dioramie muszą zaczynać się symetrycznie w połowie skrzynki czy mogą być przesunięte do którejś z krawędzi?
Załączniki
IMG-20241128-WA0018.jpg
Awatar użytkownika
Domiss
Posty: 508
Rejestracja: 15 lip 2009, 11:06
Lokalizacja: Świebodzice
Kontakt:

Re: Fragment lini kolejowej nr18

Post autor: Domiss »

Ulica Podgórska jest w tym miejscu mocno obniżona w oryginale ;).
manfred
Posty: 275
Rejestracja: 19 lis 2016, 13:23
Lokalizacja: hamburg/gdańsk
Kontakt:

Re: Fragment lini kolejowej nr18

Post autor: manfred »

No, nooo ciekawa makieta. Mam sentyment do Torunia i okolic, ja natomiast czerpałem inspiracje na moim module z bramy kolejowej w Toruniu i fortów.
michał82
Posty: 32
Rejestracja: 21 wrz 2024, 08:23
Lokalizacja: Polkowice
Kontakt:

Re: Fragment lini kolejowej nr18

Post autor: michał82 »

Mały update jak to ogólnie wyglada na surowo przed obróbką wiaduktów i nastawni.
Załączniki
IMG-20241122-WA0017.jpg
IMG-20241122-WA0016.jpg
Tak wygląda to miejsce w rzeczywistości
Tak wygląda to miejsce w rzeczywistości
michał82
Posty: 32
Rejestracja: 21 wrz 2024, 08:23
Lokalizacja: Polkowice
Kontakt:

Re: Fragment lini kolejowej nr18

Post autor: michał82 »

Scio pisze: 22 lis 2024, 08:31 Zjazd do tunelu wydaje się zbyt stromy, chyba że zdjęcie przekłamuje.
Tak jest trochę stromo a podyktowane jest to tym iz nie wykrecilbym z zakrętem do ulicy podgórskiej. Natomiast wyjazd w kierunku dworca PKP już wydluzylem i jest ok. Nad tunelem jeszcze pracuje.
Załączniki
IMG-20241122-WA0010.jpg
Umiejscowienie nastawni jak w orginale
Umiejscowienie nastawni jak w orginale
IMG-20241122-WA0008.jpg
IMG-20241122-WA0009.jpg
Awatar użytkownika
Scio
Posty: 752
Rejestracja: 11 mar 2009, 17:09
Lokalizacja: Kielce
Kontakt:

Re: Fragment lini kolejowej nr18

Post autor: Scio »

Zjazd do tunelu wydaje się zbyt stromy, chyba że zdjęcie przekłamuje.
Awatar użytkownika
Domiss
Posty: 508
Rejestracja: 15 lip 2009, 11:06
Lokalizacja: Świebodzice
Kontakt:

Re: Fragment lini kolejowej nr18

Post autor: Domiss »

Między Głównym a Kluczykami (a może nawet już na Kluczykach) była kiedyś jakaś lokomotywownia, pod koniec lat 90 było tam cmentarzysko parowozów - wyjazd na Inowrocław/Poznań (ale nie przez Bydgoszcz, tylko przez Gniewkowo). Nie pamiętam tylko, czy była wachlarzowa (ale ślady po obrotnicach na zdjęciach googla są do dzisiaj).

Fajnie, że będą wiadukty/tunele, bo w oryginale przecież są.
michał82
Posty: 32
Rejestracja: 21 wrz 2024, 08:23
Lokalizacja: Polkowice
Kontakt:

Re: Fragment lini kolejowej nr18

Post autor: michał82 »

Borczy pisze: 20 lis 2024, 20:45 Kolor bazowy może być trochę ciemniejszy. Zrób sobie czarnego washa mocno rozcieńczonego i daj parę warstw - będzie niezły efekt.
No tak zrobię przy następnej jezdni bo bazowy kolor dałem zbyt jasny i musiałem jechać 4 warstwy a będzie 5 warstwa bo zrobię jakieś poprawki w sensie porobie łaty o ile wyjdą

Wcześniej pisałem że nie będzie tunelów, ale jednak będą, w sensie wiadukty. Będzie dojazd do dworca PKP jak w oryginale dołem.

Osadziłem już obrotnice i lokomotywownię. Co prawda w rzeczywistości jej tam nie ma, no muszę iść na jakieś kompromisy. Bo zależy mi też na dobrej zabawie jaka tu będzie.
Załączniki
IMG-20241121-WA0038.jpg
Z racji braku wzmocnionego stelaża droga w tunelu będzie naklejana, i sfazuje krawędzie to będzie lepszy efekt
Z racji braku wzmocnionego stelaża droga w tunelu będzie naklejana, i sfazuje krawędzie to będzie lepszy efekt
IMG-20241121-WA0036.jpg
JarUs
Posty: 1451
Rejestracja: 28 sty 2013, 17:25
Lokalizacja: Białystok
Kontakt:

Re: Fragment lini kolejowej nr18

Post autor: JarUs »

michał82 pisze: 19 lis 2024, 22:56 autor: michał82 » wczoraj, 22:56
Jeżeli będzie to źle wyglądać to zeszlifuje do równego i zastanowię się czy nie lepiej w takim wypadku po prostu przykleić gotowe drogi naklejane.
100 razy lepiej wygląda twoja przez ciebie zrobiona droga, od każdej gotowej, przyklejanej.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Pozdrawiam
Jarek
ODPOWIEDZ

Wróć do „Makieta”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Bing [Bot] i 1 gość