Silniki bezrdzeniowe (coreless)

Dział, o warsztacie modelarskim, czyli jak, czym i w jaki sposób...

Moderator: mod-Porady i techniki modelarskie

Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2068
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Silniki bezrdzeniowe (coreless)

Post autor: T_Domagalski »

W necie odnalazłem dokładniejszą specyfikację silniczków coreless 1020 w wersji 12V / 13000rpm
Wklejam tu, bo nie jest prosto ją odnaleźć:

Motor Model: 12V/13000rpm
Rated Voltage: 12.0V DC
Terminal Resistance: 16.3Ω
No-load Speed: 13000rpm
No-load Current: 10mA
Stall Torque: 63 g.cm
Stall Current: 740mA
Max Output Power: 2.1W
Max Efficiency: 79%
Torque Constant: 86.5 g.cm/A
Rotor Inertia: <0.3 g.cm²
Weight: 7.5g

Silniczki 1020 występują również w wersji szybkoobrotowej (18000 - 21000rpm), ale ta wersja raczej nie nadaje się do naszych modeli kolejowych. No chyba, że ktoś buduje model Shinkansena'a...
Specyfikacja wersji szybkoobrotowej:

Motor Model: 12V/21000rpm
Rated Voltage: 12.0V DC
Terminal Resistance: 6.7Ω
No-load Speed: 21000rpm
No-load Current: 20mA
Stall Torque: 96 g.cm
Stall Current: 1800mA
Max Output Power: 5.2W
Max Efficiency: 79%
Torque Constant: 54.5 g.cm/A
Rotor Inertia: <0.3 g.cm²
Weight: 7.5g
manfred
Posty: 275
Rejestracja: 19 lis 2016, 13:23
Lokalizacja: hamburg/gdańsk
Kontakt:

Re: Silniki bezrdzeniowe (coreless)

Post autor: manfred »

Można prosić o adres strony z takimi akcesoriami?
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2068
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Silniki bezrdzeniowe (coreless)

Post autor: T_Domagalski »

Odpowiadając po kolei:
- Silniczki 1020 można ściągnąć z Ali bez większych problemów. Koszty wysyłki nie są wygórowane. Ja kupiłem tyle, ile potrzebowałem.
- Te schwungmasse'y też od Chińczyka. Są bardzo dobrej jakości, dlatego wykupiłem z Ali cały ich zapas.... :lol:
- Ten mniejszy silniczek pasowałby do BR80 idealnie. OIDP wszelkie kit-y do przebudowy tej lokomotywki są oparte na takim silniczku.
BarTTek
Posty: 825
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:20
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Re: Silniki bezrdzeniowe (coreless)

Post autor: BarTTek »

T_Domagalski pisze: 12 gru 2024, 22:03 Przy okazji zakupów modelarskich ściągnąlem te silniczki i przyznam, że nie zawiodłem się.
Wziąłem dwa rodzaje do porównania: 1015 i 1020.
To z Ali? Cholibka, potrzebuję 1020, nie kupiłeś więcej? 😁
Awatar użytkownika
Misiek
Posty: 1703
Rejestracja: 23 kwie 2007, 22:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Silniki bezrdzeniowe (coreless)

Post autor: Misiek »

Ta schwungmasa to też chińska? I była w jednym sklepie co sam silniczek?
Awatar użytkownika
MonsterSale
Posty: 714
Rejestracja: 04 lip 2020, 08:53
Lokalizacja: Konstancin-Jeziorna
Kontakt:

Re: Silniki bezrdzeniowe (coreless)

Post autor: MonsterSale »

Czyżbyś się przymierzał do wybebeszenia BR80 od Roco? Oni to tak słabo zaprojektowali, że da się wcisnąć wyłącznie dekoder jazdy. Ale widziałem kiedys na YT jak człowiek wywalil wszystko, wsadził jakiś maleńki silnik, osadził na jakiejś własnej podstawce, dodał wszystkie nowe diody, dekoder na kable i wszystko łącznie z głośnikiem wlazło pod obudowę, że nawet kabina nie była zapchana.
Ba, zmieścił nawet podłączenie pod automatyczne sprzęgi oraz podtrzymanie prądu. U mnie trzy BR80 czekają na takie zabawy.
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2068
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Silniki bezrdzeniowe (coreless)

Post autor: T_Domagalski »

Przy okazji zakupów modelarskich ściągnąlem te silniczki i przyznam, że nie zawiodłem się.
Wziąłem dwa rodzaje do porównania: 1015 i 1020. Oba na napięcie 12V i 13000 obr/min.
Zmierzone parametry elektryczne prezentują się nastepująco:
1015:
prąd biegu jałowego: 9 mA
prąd zatrzymanego wirnika: 220 mA

1020:
prąd biegu jałowego: 11 mA
prąd zatrzymanego wirnika: 660 mA

Mniejszy silniczek jest więc dość słaby (ok. 0,6W). Za to ten większy ma całkiem zadowalające parametry. Jego szacowana moc to ok. 1,8W, a jego moment obrotowy jest wyraźnie większy niż oryginalnego silnika BTTB, pomimo dużo mniejszych wymiarów.

Na zdjęciu oba silniczki z już naciśniętymi kołami zamachowymi:
20241212_195635m.jpg
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2068
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Silniki bezrdzeniowe (coreless)

Post autor: T_Domagalski »

Misiek pisze: 15 wrz 2024, 02:43 Tadziu, kłopot może być w przypadku tulejki na wałek.
Rozważam jakieś drukowane sprzęgiełko wklejane na wał silnika.
Mocowanie pewnie też sobie druknę. ;)
Awatar użytkownika
Misiek
Posty: 1703
Rejestracja: 23 kwie 2007, 22:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Silniki bezrdzeniowe (coreless)

Post autor: Misiek »

Tadziu, kłopot może być w przypadku tulejki na wałek.
Ile się naszukałem rurek...

Skończyło się na sklepie wędkarskim opodal pracy ;) jakaś przelotka do żyłki czy coś ;)

p.s. w swoim modelu mocowanie silnika "se wydrukowałem"
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2068
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Silniki bezrdzeniowe (coreless)

Post autor: T_Domagalski »

Misiek pisze: 14 wrz 2024, 18:54Poza tym do kilku modeli w TT są zestawy za zachodnia granicą
https://www.modellbahnunion.com/e-vendo ... ankermotor
Dzięki za link.
Kofik i BR 80 mnie nie zdziwiły, bo one dużo mocy nie potrzebują. Ale skoro nawet do takich lokomotyw jak BR 151 są te silniki stosowane jako zamienniki, to chyba skuszę się na mały tuning. 8) Mam jeszcze kilka BR56 i BR86 BTTB i szkoda mi ich wyrzucać.
Awatar użytkownika
Misiek
Posty: 1703
Rejestracja: 23 kwie 2007, 22:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Silniki bezrdzeniowe (coreless)

Post autor: Misiek »

ArturSchŁ pisze: 14 wrz 2024, 17:44 Zapewne, trzeba będzie wydać kilkadziesiąt zł, poczekać z miesiąc i samemu ocenić.
:P
Zaraz tam miesiąc, mam kilka silniczków w zapasie ;-)
Poza tym do kilku modeli w TT są zestawy za zachodnia granicą
https://www.modellbahnunion.com/e-vendo ... ankermotor
Awatar użytkownika
Misiek
Posty: 1703
Rejestracja: 23 kwie 2007, 22:26
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Silniki bezrdzeniowe (coreless)

Post autor: Misiek »

Testowałem takie coś w N
448036499_981661587080742_3739856698461783502_n.jpg
Oryginalnie był taki
434845591_942094767704091_5990645496416636596_n.jpg
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10869
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Silniki bezrdzeniowe (coreless)

Post autor: ArturSchŁ »

Zapewne, trzeba będzie wydać kilkadziesiąt zł, poczekać z miesiąc i samemu ocenić.
:P
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2068
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Silniki bezrdzeniowe (coreless)

Post autor: T_Domagalski »

Cześć,
Czy ktoś ma doświadczenie z wymianą silników w taborze TT na silniki tzw. bezrdzeniowe (nie bezszczotkowe)?
Są coraz bardziej dostepne. Kuszą małymi wymiarami i niezbyt wygórowaną ceną.
Ale jak wypadają jeśli chodzi o ich moc i moment obrotowy?

Tu przykładowe silnikczki z Ali:
https://pl.aliexpress.com/item/1005001323339344.html
https://pl.aliexpress.com/item/4000858062219.htm
ODPOWIEDZ

Wróć do „Porady i techniki modelarskie”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość