
Pierwsze (w Europie) były sprzęgi skrzynkowe wprowadzone przez firmę Zeuke&Wegwerth:

Sprzęgi te były mocowane w krótkich wagonach na stałe (lutowane) do płaskownika biegnącego przez całą długość wagonu. W wagonach długich lub lokomotywach mocowano je do wózka lub ostoi/pudła.
Po pewnym czasie zmodyfikowano mocowanie i pojawiły się sprzęgi skrzynkowe mocowane na drucik (sprężynkę):



(zdj. za ad9bis.pl)
Sprzęgi skrzynkowe na drucik były różnej długości, w zależności od modelu. W lokomotywach i długich wagonach mocowano je na stałe.


W startówkach były także stosowane uproszczone sprzęgi na sprężynkę. Druga część sprzęgu to oczko (bez fot.).

Firma BTTB po przejęciu Zeuke, wprowadziła na przełomie lat 70 i 80 ub. wieku sprzęgi oczkowe zwane również standardowymi:



Były one produkowane w wielu wersjach przez różnych producentów. Często oceniane są jako najbardziej niezawodne.

Wraz z wprowadzeniem przez Tilliga w 2006 r. gniazd NEM 358 oraz kinematyki krótkiego sprzęgu (KKS KurzKupplungSystem) pojawiły się Nowe Sprzęgi Tilliga (TILLIG-Kuplungsystem) potocznie zwane KaKaeSami lub kłowymi.



Są one oferowane we wszystkich wariantach mocowania do wagonów i lokomotyw Tilliga. Szybko okazało się, że są one bardzo wymagające od torowiska i często rozczepiają się. Odpowiedzią na ten problem stały się zmodyfikowane sprzęgi Kuehn'a, które radzą sobie o wiele lepiej:


Wprowadzenie gniazd NEM 358 pozwoliło na stosowanie sprzęgów i innych producentów (zgodnych z gniazdem NEM).

Do swojego taboru TT, Roco montuje sprzęgi TT-Kurzkupplung (30390):


Problemom z rozczepianiem się składów można zaradzić stosując sprzęgi sztywne. Jednym z pierwszych rozwiązań stały się czeskie wypraski:

Do serii Eilzugwagen-ów Tillig, na początku produkcji, zaproponował unikalne rozwiązanie sprzęg sztywny do Eilzugwagen:

które, w późniejszej produkcji, zastąpiono gniazdami NEM 358. Do gniazd NEM można stosować Tilligowe dwa rodzaje sprzęgów sztywnych:


Sprzęgi art. 08828 mogą być rozczepiane, jednak określane są jako sztywne (choć potrafią się rozpiąć podczas jazdy).

Sprzęgi, które mogą być sterowane elektrycznie i na polecenie z dekodera DCC wykonują rozpięcie, stąd ich określenie cyfrowe.
Przykładem są sprzęgi firmy SD-Modell:


Ostatnio w ofercie sklepów i w druku 3D pojawiły się sprzęgi magnetyczne. Dodatkowo, oprócz spinania wagonów, możliwe jest przekazywanie prądu. Przykładem sprzęgi magnetyczne firmy peho:


Zobaczymy jakie jeszcze w przyszłości pojawią się sprzęgi w TT.

W uzupełnieniu:
drlukasz pisze: ↑08 lut 2021, 22:55 NEM 351 - sprzęgi
NEM 352 - KKS
NEM 355 - położenie gniazda mocowania sprzęgu
NEM 358 - mocowanie sprzęgu TT
NEM 359 - głowica sprzęgająca TT
Normy do znalezienia na stronie MOROP większość wyłącznie po niemiecku, ale rysunki są uniwersalne
https://www.morop.org/index.php/de/nem-normen.html