Spotkajmy się w Szczecinie

Wiadomości i dyskusje, o imprezach modelarskich

Moderator: mod-Imprezy

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2057
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Spotkajmy się w Szczecinie

Post autor: T_Domagalski »

KrzyszTTof pisze:...Bo na którymś ze spotkań w Szczecinie uruchomiliśmy doświadczalnie skład złożony z 67 (słownie: sześćdziesięciu siedmiu) wagonów czteroosiowych ...
Nie twierdzę, że to niemożliwe. Dopieszczone przez kolekcjonera wagony z doregulowanymi zaczepami i zestawami kołowymi, gładkie podłoże...

Ale na zlotach PANUJĄ ZUPEŁNIE INNE WARUNKI, które nieraz nas samych zaskakują. :|
Moduły są poddawane różnym naprężeniom - szyny ulegają zwichrowaniu, przestają przylegać iglice, pękają lutowane połączenia. Od wstrząsów przy transporcie rozregulowują się napędy rozjazdów. Do tego dochodzi tabor "każdy z innej wsi"...

Jeżeli do tego dołożymy jeszcze "ostrą" geometrią układów torowych (która w warunkach "laboratoryjnych" sprawdza się, bo niby czemu nie...), to osiągamy stan wiecznej walki z wykolejającym się taborem. :cry:
Ostatnio zmieniony 24 lip 2008, 15:18 przez T_Domagalski, łącznie zmieniany 1 raz.
Kilkujadek
Posty: 3295
Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
Lokalizacja: Ciechanów
Kontakt:

Re: Spotkajmy się w Szczecinie

Post autor: Kilkujadek »

KrzyszTTof pisze:Najlepiej temu zapobiegają sprzegi sztywne, choć i także nie w 100%.
Sprzęg sztywny nic nie pomoże na zablokowanie KKS-u, za to doskonale sprawdza się przy nierównościach pionowych torowiska gdzie nowe sprzęgi się wyczepiają. Największą wadą KKS-u Tilliga jest za słaba sprężynka.
Ostatnio zmieniony 24 lip 2008, 15:17 przez Kilkujadek, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10804
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Spotkajmy się w Szczecinie

Post autor: ArturSchŁ »

KrzyszTTof pisze:Najlepiej temu zapobiegają sprzegi sztywne, choć i także nie w 100%.
Dokładnie takie same wnioski mamy po spotkaniu w Sopocie.
;)
Awatar użytkownika
KrzyszTTof
Posty: 1418
Rejestracja: 09 kwie 2006, 13:57
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Spotkajmy się w Szczecinie

Post autor: KrzyszTTof »

Grzegorz TT pisze:No właśnie problem stanowią KKS-y nie sam tor.
KKS-y "rozciągają" się nawet na prostym torze przy długim składzie. Najlepiej temu zapobiegają sprzegi sztywne, choć i także nie w 100%.

Tak więc i promień r=5000 tu nie pomoże :mrgreen:
Ostatnio zmieniony 24 lip 2008, 12:55 przez KrzyszTTof, łącznie zmieniany 1 raz.
Kilkujadek
Posty: 3295
Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
Lokalizacja: Ciechanów
Kontakt:

Re: Spotkajmy się w Szczecinie

Post autor: Kilkujadek »

T_Domagalski pisze:...przykładem był skład zestawiony w ostatnim dniu zlotu przez GrzegorzaTT, który miał nawet problemy z pokonaniem łuku R=1800 !! , bo nie wytrzymały KKS-y i skład zaczął się "łamać" w harmonię...
No właśnie problem stanowią KKS-y nie sam tor. Na moim łuku nie wystąpiły żadne wykolejenia których przyczyna tkwiłaby w torze.
Ostatnio zmieniony 24 lip 2008, 12:54 przez Kilkujadek, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
KrzyszTTof
Posty: 1418
Rejestracja: 09 kwie 2006, 13:57
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Spotkajmy się w Szczecinie

Post autor: KrzyszTTof »

T_Domagalski pisze:... zastosowane zostały 15° rozjazdy i rozjazdy DKW w torach głównych.
Drogi przebiegu na jeden tor główny + dwa główne dodatkowe nie posiadają po obu stronach stacji rozjazdów DKW.

Po drugie - może problem na zlocie tkwił w czymś innym? Bo na którymś ze spotkań w Szczecinie uruchomiliśmy doświadczalnie skład złożony z 67 (słownie: sześćdziesięciu siedmiu) wagonów czteroosiowych (jest dokumentacja fotograficzna gdzieś) co daje jakieś 8-9 metrów i skład ten dzielnie i bez problemów jeździł na łukach 310 mm oraz po stacji, która składała się wyłącznie z rozjazdów EW1 (z duszą na ramieniu, ale puściliśmy go kilka razy "po boku"). Jedynym problemem było u nas wyrywanie sprzęgów z gniazd NEM (sprzęgi sztywne jakoś luźno "siedzą" w gniazdach i z nimi był probelm), poza tym skład, nawet z dużą prędkością, dzielnie śmigał. Obawialiśmy się "złożenia" składu na łukach, ale nic takiego nie nastapiło.

Najczęstszą przyczyną wykolejeń w rozjazdach (w tym DKW) są złe rozstawy kół na osiach - polecam sprawdzić, bo nawet fabryczne wagony potrafią mieć źle roztawione koła na osiach.

Co do "granicy zgodności ze sTTandardem" to polecałbym uściślić normę w taki sposób, aby był podział na to co spełnia a co nie spełnia norm. Bo naczej dochodzimy właśnie do sytuacji że moduły:
- spełniają normy sTTandardu
- średnio spełniają normy sTTandardu
- słabo spełniają normy sTTandardu
- spełniają normy sTTandardu na granicy
- prawie spełniają normy sTTandardu
- trochę spełniają normy sTTandardu
- częściowo spełniają normy sTTandardu
- nie spełniają norm sTTandardu

... i jest nad czym debatować, zamiast robić.
Ostatnio zmieniony 24 lip 2008, 12:53 przez KrzyszTTof, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2057
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Spotkajmy się w Szczecinie

Post autor: T_Domagalski »

KrzyszTTof pisze:Bez urazy, ale od samego początku, nie wiem czemu, wyczuwam z kolegi strony wyjątkową niechęć do mojego projektu....
Skądże znowu! Po prostu lubię "dzielić włos na czworo" ;) A w tym projekcie jest parę dyskusyjnych kwestii.
KrzyszTTof pisze:W każdym razie cała stacja ma mieć 6,3 metra, a użyteczna długość krawędzi peronowych bedzie wynosić 2,0 metry. Stosuję rozjazdy nie krótsze niż EW2 (sTTandard dopuszcza takie, czy źle coś czytam?). Promienie łuków w stacji nie mniejsze niż 600 mm [...] Co ma być tym wąskim gardłem?
Wąskim gardłem jest właśnie geometria głowic, zaprojektowana na granicy zgodności ze sTTandardem, bez uwzględnienia jego istotnych zaleceń: zastosowane zostały 15° rozjazdy i rozjazdy DKW w torach głównych. STTandard od początku zalecał rozjazdy 12° w torach głównych. I nie było to powodowane kwestią realistycznego wyglądu, czy innym ortodoksyjnym "widzi mi się". Długie, 2-3 metrowe składy (a takie jeździły na ostatnim zlocie) mogą mieć poważne problemy z pokonaniem "zabawkowych" łuków DKW (o ile pamiętam R=310mm) i 15° zwrotów i mogą zacząć jeździć "na skróty" :shock: . Najlepszym przykładem był skład zestawiony w ostatnim dniu zlotu przez GrzegorzaTT, który miał nawet problemy z pokonaniem łuku R=1800 !! , bo nie wytrzymały KKS-y i skład zaczął się "łamać" w harmonię...
W tym wszystkim długość stacji nie stanowi większego problemu, bo zawsze można ją przedłużyć.
Ostatnio zmieniony 24 lip 2008, 10:51 przez T_Domagalski, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Marcin
Posty: 2022
Rejestracja: 10 kwie 2006, 05:36
Lokalizacja: Toruń
Kontakt:

Re: Spotkajmy się w Szczecinie

Post autor: Marcin »

Widziałem to co Krzysztof do tej pory zbudował i robi to naprawdę super wrażenie, stacja będzie duża i o ciekawym układzie torowym. Nie widzę w jego projekcie nic dziwnego czy niezgodnego. Nie róbmy tu ortodoksji, to ma być zabawa a nie świątynia. Kto jest bez grzechu niech pierwszy rzuci kamieniem.
Awatar użytkownika
KrzyszTTof
Posty: 1418
Rejestracja: 09 kwie 2006, 13:57
Lokalizacja: Szczecin
Kontakt:

Re: Spotkajmy się w Szczecinie

Post autor: KrzyszTTof »

T_Domagalski pisze:
zeno pisze:Druga stacja z wyjściem dwu torowym Krzyszttofa jest w trakcie budowy. Tu wątek.
Krótka ta stacja i oparta wyłącznie na 15° rozjazdach. :roll:
Już na podstawie obecnego doświadczenia mogę powiedzieć, że w przypadku poważnych zlotów będzie ona stanowiła "wąskie gardło"... :/
Bez urazy, ale od samego początku, nie wiem czemu, wyczuwam z kolegi strony wyjątkową niechęć do mojego projektu....

Wątek nie był/nie jest aktualizowany, bo obecnie staram się więcej robic niż pisać. W każdym razie cała stacja ma mieć 6,3 metra, a użyteczna długość krawędzi peronowych bedzie wynosić 2,0 metry. Stosuję rozjazdy nie krótsze niż EW2 (sTTandard dopuszcza takie, czy źle coś czytam?). Promienie łuków w stacji nie mniejsze niż 600 mm. 2 tory główne + 4 tory główne dodatkowe. 3 tory są przy krawędziach peronowych. Co ma być tym wąskim gardłem?

W wątku są na fotach tylko dwie skrzynki, ale wiadomo, że buduje się etapami, i stacja będzie się rozrastać aż do osiągnięcia pełnego wymiaru. Założyłem sobie, że na każdym etapie budowy można łaczyć już istniejące elementy w pełno użytkowy fragment - oczywiście na początku jest on ekstremalnie krótki - 1,8 metra. Ale spokojnie - z tak krótką stacją nie pojawie się na imprezach i nie będę "zawalidrogą".
Ostatnio zmieniony 24 lip 2008, 07:45 przez KrzyszTTof, łącznie zmieniany 2 razy.
eg_ptmkż
Posty: 1691
Rejestracja: 16 kwie 2006, 11:24
Lokalizacja: tt@ptmkz.pl
Kontakt:

Re: Spotkajmy się w Szczecinie

Post autor: eg_ptmkż »

T_Domagalski pisze:Krótka ta stacja i oparta wyłącznie na 15° rozjazdach. :roll:
Już na podstawie obecnego doświadczenia mogę powiedzieć, że w przypadku poważnych zlotów będzie ona stanowiła "wąskie gardło"... :/
Pod warunkiem że na większych zlotach MAKIETA/MODUŁ zostanie dopuszczony do eksploatacji ... czemu pytam zobaczycie w Poznaniu
Ostatnio zmieniony 23 lip 2008, 17:07 przez eg_ptmkż, łącznie zmieniany 1 raz.
zeno
Posty: 267
Rejestracja: 10 kwie 2006, 06:48
Lokalizacja: Szczecin - Pomorzany
Kontakt:

Re: Spotkajmy się w Szczecinie

Post autor: zeno »

Wstawki wydłużające z tego co wiem będą! Najlepiej jak Krzyszttof wypowie się na ten temat.
Awatar użytkownika
T_Domagalski
Moderator
Posty: 2057
Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Spotkajmy się w Szczecinie

Post autor: T_Domagalski »

zeno pisze:Druga stacja z wyjściem dwu torowym Krzyszttofa jest w trakcie budowy. Tu wątek.
Krótka ta stacja i oparta wyłącznie na 15° rozjazdach. :roll:
Już na podstawie obecnego doświadczenia mogę powiedzieć, że w przypadku poważnych zlotów będzie ona stanowiła "wąskie gardło"... :/
Ostatnio zmieniony 23 lip 2008, 17:06 przez T_Domagalski, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Mariusz
Posty: 2544
Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
Lokalizacja: Łubowo
Kontakt:

Re: Spotkajmy się w Szczecinie

Post autor: Mariusz »

Darku, kończ swą stację, wszak potrzebne stacje na liniach 2-torowych.
zeno
Posty: 267
Rejestracja: 10 kwie 2006, 06:48
Lokalizacja: Szczecin - Pomorzany
Kontakt:

Re: Spotkajmy się w Szczecinie

Post autor: zeno »

Na zdjęciu nr dwa (drugi plan) stoi stacja przelotowa dwu torowa naszego kolegi Wojtka Kowalskiego. Kwestia zrobienia przejściówek na Sttandard oraz wykończenia. Stacja ta już nam służyła do "zabawy".
Druga stacja z wyjściem dwu torowym Krzyszttofa jest w trakcie budowy.
Tu wątek.

Pozdrawiam
Kilkujadek
Posty: 3295
Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
Lokalizacja: Ciechanów
Kontakt:

Re: Spotkajmy się w Szczecinie

Post autor: Kilkujadek »

Tetetkowo jako stacja czołowa czynne będzie za miesiąc do dwóch. Pozostało zwalczenie ekektryki co przy DCC nie powinno być szczególnie trudne. Docelowo będzie stacją węzłową 3x2+1. Koledzy ze Szczecina już robią szlaki 2-torowe więc też zapewne przewidują budowę odpowiedniej stacji.
Ostatnio zmieniony 22 lip 2008, 11:54 przez Kilkujadek, łącznie zmieniany 1 raz.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Imprezy”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość