Tadzia poproszę o wydzielenie tematu w odpowiednie miejsce.
stacja rokkora
Moderator: mod-Makieta Modułowa
-
Kilkujadek
- Posty: 3295
- Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
- Lokalizacja: Ciechanów
- Kontakt:
Re: stacja rokkora
Obrotnice o pełnym obrocie i takiej lokalizacji były likwidowane już w latach 30' z prozaicznej przyczyny. Nie mieściły się na nie lokomotywy z tendrem
Tadzia poproszę o wydzielenie tematu w odpowiednie miejsce.
Tadzia poproszę o wydzielenie tematu w odpowiednie miejsce.
-
ArJu
- Posty: 488
- Rejestracja: 07 kwie 2006, 23:19
- Lokalizacja: Wrocław / Warszawa
- Kontakt:
Re: stacja rokkora
Gdyby nie ramy czasowe, kryterium spełniłby Wrocław Świebodzki. W I połowie XX w. dworzec oczywiście istniał, ale niestety obrotnica - zlokalizowana mniej więcej w miejscu obecnie istniejącej fontanny - była już tylko wspomnieniem.rokkor pisze:Pokaż mi zatem istniejącą w I połowie XX w. stację czołową, która by miała obrotnicę w części czołowej stacji tego typu (a tą częścią ma być segment "O")! Ja nie znam takiego przypadku, by za kozłami oporowymi czoła stacji były jeszcze tory.
-
Kilkujadek
- Posty: 3295
- Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
- Lokalizacja: Ciechanów
- Kontakt:
Re: stacja rokkora
"Półobrotnica" jest skrótem myślowym. Jest albo obrotnica albo przesuwnica podobnie jak nie ma ćwierćobrotnicy 3/8 obrotnicy itd. Albo coś się obraca albo przesuwa. Ta "półobrotnica" w rzeczywistości nie jest w stanie wykonać zwrotu o więcej niż 10°

- Mariusz
- Posty: 2544
- Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
- Lokalizacja: Łubowo
- Kontakt:
Re: stacja rokkora
A zdjęcie półobrotnicy jest moje.
Stacji przelotowo-czołowych jest u nas też kilka, choćby Gdańsk Gł. Poznań Gł. Bydgoszcz Gł. Szczecin Gł.
Schemat stacji Warszawa Wileńska, albo Gł. może coś pomoże.
Rozjazdy przy uporkach w peronach służyły do uwolnienia loki od wagonów w trakcie zmiany kierunku jazdy jeśli ta sama loka miała jechać dalej z danym pociągiem.
W przypadku zakończenia biegu pociągu loka manewrowa ściągała skład na tory postojowe, ewentualnie loka pociągowa spychała cały skład na postój.
Spychanie jednak jest zawsze mniej bezpiecznie
Stacji przelotowo-czołowych jest u nas też kilka, choćby Gdańsk Gł. Poznań Gł. Bydgoszcz Gł. Szczecin Gł.
Schemat stacji Warszawa Wileńska, albo Gł. może coś pomoże.
Rozjazdy przy uporkach w peronach służyły do uwolnienia loki od wagonów w trakcie zmiany kierunku jazdy jeśli ta sama loka miała jechać dalej z danym pociągiem.
W przypadku zakończenia biegu pociągu loka manewrowa ściągała skład na tory postojowe, ewentualnie loka pociągowa spychała cały skład na postój.
Spychanie jednak jest zawsze mniej bezpiecznie
- Fantomas
- Posty: 705
- Rejestracja: 21 kwie 2006, 15:54
- Lokalizacja: Częstochowa
- Kontakt:
Re: stacja rokkora
Faktycznie, na tych zdjęciach: http://www.kolej.one.pl/index.php?dzial ... toid=50632 http://www.kolej.one.pl/index.php?dzial ... toid=27075 dobrze widać zwrotnice.
Tak więc mamy przykład czołowej stacji z XX wieku (no, nie do końca, bo linia Chabówka - Zakopane została oddana do użytku 10 października 1899), z budynkiem z boku układu torowego, z możliwością przemanewrowania lokomotywy przyjeżdżającej ze składem na tor główny. Na dodatek zelektryfikowana w ulubionym przez nas okresie (grudzień 1975). Dzięki Fox za podpowiedź!
Tak więc mamy przykład czołowej stacji z XX wieku (no, nie do końca, bo linia Chabówka - Zakopane została oddana do użytku 10 października 1899), z budynkiem z boku układu torowego, z możliwością przemanewrowania lokomotywy przyjeżdżającej ze składem na tor główny. Na dodatek zelektryfikowana w ulubionym przez nas okresie (grudzień 1975). Dzięki Fox za podpowiedź!
-
fox
- Posty: 215
- Rejestracja: 20 sie 2006, 12:06
- Lokalizacja: Rokiciny Podhalańskie
- Kontakt:
Re: stacja rokkora
Na stacji Zakopane są właśnie tak ze soba połączone tory między peronami 1 i 2. Choć swoją drogą nie pamiętam, by to przejście było kiedykolwiek używane.Fantomas pisze:... w nim właśnie ponoć jest połącznie torów w głowicy (bodajże 2 i 3), aby umożliwić przemanewrowanie lokomotywy.
http://semaforek.kolej.org.pl/wiki/images/a/ab/Zakopane.gif
Ostatnio zmieniony 01 kwie 2012, 14:56 przez fox, łącznie zmieniany 1 raz.
- KrzyszTTof
- Posty: 1418
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 13:57
- Lokalizacja: Szczecin
- Kontakt:
Re: a może półobrotnica?
To stacja Jelenia Góra.Fantomas pisze:Niestety nie wiem czyjego autorstwa zdjęcie, ani jaką stację przedstawia.
Tutaj inna fotka tegoż:
http://www.kolej.one.pl/_fervojoj/LINIE ... LENI_4.HTM
Ostatnio zmieniony 01 kwie 2012, 14:54 przez KrzyszTTof, łącznie zmieniany 1 raz.
- Fantomas
- Posty: 705
- Rejestracja: 21 kwie 2006, 15:54
- Lokalizacja: Częstochowa
- Kontakt:
a może półobrotnica?
A może półobrotnica...
Niestety nie wiem czyjego autorstwa zdjęcie, ani jaką stację przedstawia.
Niestety nie wiem czyjego autorstwa zdjęcie, ani jaką stację przedstawia.
Ostatnio zmieniony 31 mar 2012, 22:19 przez Fantomas, łącznie zmieniany 1 raz.
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10988
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: stacja rokkora
Przepraszam, źle zrozumiałem wcześniejszą wypowiedź.gemol pisze:Może zanim coś zarzucisz, najpierw zapytaj u źródła - będzie milej.
Ostatnio zmieniony 31 mar 2012, 08:47 przez ArturSchŁ, łącznie zmieniany 1 raz.
-
Kilkujadek
- Posty: 3295
- Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
- Lokalizacja: Ciechanów
- Kontakt:
Re: stacja rokkora
Pokaż mi stację o tak skopanym układzie torowym jak Twoja.rokkor pisze:Zastanawiam się, czy za przykładem filmowego pierwowzoru mnie podpuszczacz, czy też Twoja propozycja padła bez zastanowienia.
W tej naszej zabawie dążymy przecież do w miarę realnego oddania kolei tamtych lat!
Na kolei obowiązywała logika (przynajmniej w epokach I-V), a w związku z tym stacje budowano tak aby były funkcjonalne.
Obrotnice na stacjach końcowych były bardzo często stosowane w epokach I i II. Do III, a nawet IV epoki dotrwały przesuwnice na torach końcowych pozwalające "uwolnić" lokomotywy ze składów.
http://www.prostki.yoyo.pl/?p=23
O ile dobrze pamiętam gdzieś na południu Polski znajdują się szczątki przesuwnicy przypominającej wycinek obrotnicy. Jak znajdę zdjęcie to dodam.
Ostatnio zmieniony 31 mar 2012, 02:28 przez Kilkujadek, łącznie zmieniany 1 raz.
- Fantomas
- Posty: 705
- Rejestracja: 21 kwie 2006, 15:54
- Lokalizacja: Częstochowa
- Kontakt:
Re: stacja rokkora
Znane są jednak dworce czołowo-przelotowe, chociażby Chemnitz (przy okazji najbliższej wizyty w Niemczech chyba tam podjadę). Na dodatek w nim właśnie ponoć jest połącznie torów w głowicy (bodajże 2 i 3), aby umożliwić przemanewrowanie lokomotywy. Myślę, że ciekawym rozwiązaniem byłaby migracja stacji Mnichów właśnie do takiej postaci.
-
rokkor
- Posty: 247
- Rejestracja: 13 wrz 2009, 09:48
- Lokalizacja: Tarnów
- Kontakt:
Re: stacja rokkora
Zastanawiam się, czy za przykładem filmowego pierwowzoru mnie podpuszczacz, czy też Twoja propozycja padła bez zastanowienia.Kilkujadek pisze:Obrotnica może siedzieć w segmencie "O" i zastąpić kilka rozjazdów
W tej naszej zabawie dążymy przecież do w miarę realnego oddania kolei tamtych lat
Pokaż mi zatem istniejącą w I połowie XX w. stację czołową, która by miała obrotnicę w części czołowej stacji tego typu (a tą częścią ma być segment "O")
Piotrze ! Zapewniam, sieci trakcyjnej nie zdemontuję. Mam przecież 7 elektrowozów i 8 fredów do nich.
Ostatnio zmieniony 31 mar 2012, 08:41 przez rokkor, łącznie zmieniany 2 razy.
-
PiotrZ
- Posty: 722
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 09:35
- Lokalizacja: Poznań
- Kontakt:
Re: stacja rokkora
Mnichów jest dobrą i ciekawą stacją. Zgadzam się z wymienionymi bolączkami, ale to typowe problemy wieku dziecięcego. Trochę pracowałem w roli manewrowego na tej stacji i po nabraniu wprawy ustawianie taboru pod siecią nie stanowiło problemu (choć oczywiście było trudniej niż bez sieci
). Bardziej czasochłonne było objeżdżanie nieczynnych rozjazdów, ale to jest usterka do usunięcia. Podobnie jak budowa torów odstawczych/wyciągowych, co umożliwi manewry bez "bożej" pomocy.
Jeśli chodzi o pulpit sterowniczy, to Tarczyn ma przejrzysty schemat i jednoznaczne przełączniki - obsługa jest intuicyjna. Natomiast w Mnichowie pulpit (foto gbbkolejka) jest bardziej zbliżony konstrukcyjnie do rzeczywistej nastawni, gdzie "obrócenie" zwrotnicy wymaga naciśnięcia odpowiedniego przycisku. Natomiast trochę nieszczęśliwie jest narysowany schemat układu torowego (krótki i szeroki), co utrudnia zlokalizowanie rozjazdu, któy chce się przełożyć. Szczególnie, że jeszcze nie były podłączone lampki kontrolne.
Mój najważniejszy wniosek jest taki: SIEĆ TRAKCYJNA MUSI POZOSTAĆ! To jest najbardziej charakterystyczny element stacji. Przypuszczam, że wkrótce pojawią kolejne moduły zelektryfikowane. A budowę obrotnicy dla parowozów sobie odpuść.
Jeśli chodzi o pulpit sterowniczy, to Tarczyn ma przejrzysty schemat i jednoznaczne przełączniki - obsługa jest intuicyjna. Natomiast w Mnichowie pulpit (foto gbbkolejka) jest bardziej zbliżony konstrukcyjnie do rzeczywistej nastawni, gdzie "obrócenie" zwrotnicy wymaga naciśnięcia odpowiedniego przycisku. Natomiast trochę nieszczęśliwie jest narysowany schemat układu torowego (krótki i szeroki), co utrudnia zlokalizowanie rozjazdu, któy chce się przełożyć. Szczególnie, że jeszcze nie były podłączone lampki kontrolne.
Mój najważniejszy wniosek jest taki: SIEĆ TRAKCYJNA MUSI POZOSTAĆ! To jest najbardziej charakterystyczny element stacji. Przypuszczam, że wkrótce pojawią kolejne moduły zelektryfikowane. A budowę obrotnicy dla parowozów sobie odpuść.
Ostatnio zmieniony 30 mar 2012, 19:42 przez PiotrZ, łącznie zmieniany 1 raz.
- aviaTTor
- Posty: 654
- Rejestracja: 06 kwie 2008, 16:24
- Lokalizacja: czestochowa
- Kontakt:
Re: stacja rokkora
Czyli można powiedzieć 100% realizmu-na prawdziwej kolei takie zdarzenia i awarie to chleb powszedni 
- T_Domagalski
- Moderator
- Posty: 2094
- Rejestracja: 07 kwie 2006, 22:57
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontakt:
Re: stacja rokkora
To fakt. Ja też o tym zapomniałem. Od razu na początku imprezy zdefektowały dwie lokomotywy, przez co do manewrów na Mnichowie pozostała zaledwie jedna (i to akurat ta najbardziej kłopotliwa przy przejeżdżaniu przez rozjazdy), a pociągów na szlak nie było z czym odprawiać...gemol pisze:...o czym nie wspomniał - kłopotami z kilkoma lokomotywami.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości