Cysterna 406R

FABRYCZNY tabor TT : czyli testy, porównania, dyskusje, przeróbki itp.

Moderator: mod-Tabor

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3948
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Cysterna 406R

Post autor: Ranger »

Ja sie cieszę, że parę osób ma coś do powiedzenie w temacie i zna się na rzeczy. Co do wagonów to chyba mój błąd bo produkowane są 406R. 406Ra będzie pare sztuk aby zobaczyć jak to wygląda. 8)
AK
Posty: 368
Rejestracja: 13 cze 2008, 18:47
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Cysterna 406R

Post autor: AK »

Firma się nie pomyliła to na rysunku to jest 406Ra w jednej z ostatnich wersji produkcyjnych (widać to po rurach grzewczych wystających ze zbiornika w prawym dolnym rogu), dlatego napisałem że model dopiero 406Ra sie stanie.
Z drugiej strony trochę dziwny wybór bo 406Ra są raczej w mniejszości, za bardziej charakterystyczny typ dla ep.V należałoby uznać 406Rb dla wcześniejszych 406Rb lub 406R.
Co do dokumentacji konstrukcyjnej to nie jestem jej właścicielem więc nie mam uprawnień do jej powielania i rozpowszechniania (jak zacząłbym robić coś takiego to prędzej czy później wylądowałbym na dywaniku u dyrektora a tego wolałbym uniknąć :evil: )
Oczywiście mogę odpowiedzieć na pytania jeżeli takowe by się pojawiły.
Czysto teoretycznie (o ile ktoś byłby czymś takim zainteresowany a ja znalazłbym czas) mógłbym wspomóc swoimi rysunkami wykonanymi na podstawie dokumentacji faze projektową, jednak musiała by to być większa produkcja dla grupy odbiorców (na pewno nie indywidualny model), a ponadto pozostaje kwestia ewentualnych rozliczeń. Żeby np narysować w CAD-zie ostoje do 406R potrzebowałbym ok 30-40 h a nie poświęcę tyle czasu tylko z pobudek patriotycznych :cry:
Ostatnio zmieniony 02 wrz 2008, 13:29 przez AK, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
brovarek
Posty: 883
Rejestracja: 14 cze 2006, 14:06
Lokalizacja: Gliwice
Kontakt:

Re: Cysterna 406R

Post autor: brovarek »

Jak w czymś miałbym grzebać to w dokumentacji konstrukcyjnej do której mam dostęp z racji swojego zawodu.
Problem polega na tym, że my zwykłe żuczki nie mamy do takowej dostępu, ale oczywiście skorzystalibyśmy z odpowiednich skanów .
Ostatnio zmieniony 01 wrz 2008, 21:02 przez brovarek, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3948
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Cysterna 406R

Post autor: Ranger »

Dzięki za sprostowanie. Ja jednak wykonuję model pokazany na rysunkach DEC-pare postów wyżej. Być może firma pomyliła się sygnując go oznaczeniem 406Ra. Klikając można sprawdzić to o czym piszę.
Jest tam również załącznik z plikiem pdf. z małym wyjaśnieniem o co chodzi.
Jak masz dostęp do dokumentacji, którą mógłbyś sie podzielić to proszę.
Ostatnio zmieniony 01 wrz 2008, 16:50 przez Ranger, łącznie zmieniany 1 raz.
AK
Posty: 368
Rejestracja: 13 cze 2008, 18:47
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Cysterna 406R

Post autor: AK »

Może to nieco rozjaśni problem :mrgreen:
406R - typ bazowy opracowany w (o ile dobrze pamiętam) 6 wersjach konstrukcyjnych różniących się szczegółami wykonania (np rodzajem blachy pomostu, konstrukcją zbiornika itp).
406Ra - odmiana 406R z ogrzewaniem parowym
406Rb - odmiana eksportowa do Syrii. Ponieważ była lepsza zastąpiła w produkcji 406R. Posiada (co najmniej) 8 wersji konstrukcyjnych w tym przynajmniej 2 typy zbiorników.
Wszystkie ww typy teoretycznie mogły być wykonywane w jednej z trzech podwersji:
- z budką i pomostem
- z pomostem
- bez pomostu (hamulec ręczny jako kierownica z boku ostoi)
Teoretycznie mozliwe jest że z 406Ra ZNTK usunął podczas naprawy ogrzewanie jednak uznałbym to za mało prawdopodobne. Poza tym zostały by raczej ślady na zbiorniku. Tak czy inaczej wagon taki nie byłby charakterystyczny dla tego typoszeregu niezaleznie od epoki. Zwracam także uwagę że odbiłoby się to na oznaczeniu dlatego że system grzewczy zajmuje część zbiornika co oznacza inną pojemność i tym samym tabelę obciążenia.
Co do zmian w trakcie eksploatacji to starsze wykonania były "podciągane" do nowszych podczas napraw (z tym że raczej po 1990) dlatego to co widać dzisiaj na torach ma zwykle niewiele wspólnego z tym co wyjechało z fabryki.
Nie znam katalogu z 1973. Poprawne oznaczenia są w "Charakterystkach normalnotorowych wagonów PKP" (Przepraszam jeśli przekręciłem tytuł ale książki nie posiadam).
Dzięki za radę ale w necie w kwestiach dokumentacyjnych za wiele sensownego sie nie znajdzie :lol: . Jak w czymś miałbym grzebać to w dokumentacji konstrukcyjnej do której mam dostęp z racji swojego zawodu.
Awatar użytkownika
oelka
Moderator
Posty: 2215
Rejestracja: 09 kwie 2006, 00:34
Lokalizacja: MDM
Kontakt:

Re: Cysterna 406R

Post autor: oelka »

AK pisze:w katalogu wagonów towarowych z 1970 jest błąd, fotka przedstawia 406R prawdopodobnie wykonanie I
A w wydaniu z np. 1973?

Krzysztof
Ostatnio zmieniony 01 wrz 2008, 16:00 przez oelka, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3948
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Cysterna 406R

Post autor: Ranger »

Dzięki za pomoc. Należy zwrócić uwagę na to, że wagon wykonywany przez nas jest w Vep.
Będzie również w IV ale i tak owej instalacji juz nie znajdziecie.
Awatar użytkownika
brovarek
Posty: 883
Rejestracja: 14 cze 2006, 14:06
Lokalizacja: Gliwice
Kontakt:

Re: Cysterna 406R

Post autor: brovarek »

Może to troszke "rozjaśni" obraz :mrgreen:
Obrazek Obrazek Obrazek
Cały sekret tkwi w tym z jakiego okresu będzie to wagon. Przypuszczam, że owa instalacja w latach 80 nie była już obecna ( ustny przekaz prac ZNTK- mógł sie mylic)
Fabrycznie oczywiście była.
Skany z Normalnotorowych Wagonów Towarowych Janiaka i Kalinkowskiego
Ps. A czy ktos ma może Charakterystyki normalnotorowych Wagonów PKP Rakowskiego i Żmijewskiego z 1960 roku? Prosiłbym o kontakt na priva
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3948
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Cysterna 406R

Post autor: Ranger »

Ośmielę sie z Tobą nie zgodzić:
Obrazek

Poprzeglądaj fotki 406Ra w siecie i od razy zwrócisz uwagę,że nie wszystkie cysterny są takie same. Nawet na początku tematu są fotki. A kształt zbiornika zdecydowanie wskazuje na 406Ra. Model Rb ma zupełnie inny zbiornik i będzie produkowany w późniejszym terminie.
AK
Posty: 368
Rejestracja: 13 cze 2008, 18:47
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Cysterna 406R

Post autor: AK »

Ja w kwestii formalnej :mrgreen: .
To co jest na zdjęciu to moze być co najwyżej 406Rb w wykonaniu VII lub późniejszym (o ile brak prawej tablicy dla napisów się utrzyma).
406Ra to to (na razie?) nie jest bo ten typ ma ogrzewanie parowe zbiornika a w efekcie na jego końcach znajdują się kolektory rur grzewczych - chyba że zostana dorobione (w katalogu wagonów towarowych z 1970 jest błąd, fotka przedstawia 406R prawdopodobnie wykonanie I)
Awatar użytkownika
Mariusz
Posty: 2544
Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
Lokalizacja: Łubowo
Kontakt:

Re: Cysterna 406R

Post autor: Mariusz »

Ale bomba !! Nawet nie wiem co zamówiłem :shock:
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3948
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Cysterna 406R

Post autor: Ranger »

Coś dla tych którzy już nie moge się doczekać 406Ra:
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Wagonik jeszcze niepomalowany i bez drabinki na górny pomost ale daje wyobrażenie jak mniej więcej będzie wyglądał.
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3948
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Cysterna 406R

Post autor: Ranger »

Tak jak pisał Jacek w temacie Gbs dotarły juz do nas odlewy. Mamy małe opóźnienie ale z wszystkimi cześciami nadgonimy sprawę.
Fotki później.
Awatar użytkownika
Ranger
Posty: 3948
Rejestracja: 05 paź 2006, 00:02
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Cysterna 406R

Post autor: Ranger »

Fotki będą wkrótce. Narazie nie chce pokazywać całych poszczególnych podzespołów.
Awatar użytkownika
Tomas Rejl
Posty: 1146
Rejestracja: 12 kwie 2006, 11:29
Lokalizacja: Hradec Kralowe / Mieroszów
Kontakt:

Re: Cysterna 406R

Post autor: Tomas Rejl »

Sa juź zdjecia tych cystern? ;)
ODPOWIEDZ

Wróć do „Tabor”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość