Jasne... Oczywiście MUSI zostać!sebano79 pisze:To kółko jest po to, żeby zejść o 7 cm niżej,
makietka-naturalnie
Moderator: mod-Makieta
- gbbsoft
- Moderator
- Posty: 2027
- Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
- Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
- Kontakt:
Re: makietka-naturalnie
Ostatnio zmieniony 15 mar 2008, 10:42 przez gbbsoft, łącznie zmieniany 1 raz.
- sebano79
- Posty: 129
- Rejestracja: 11 lis 2007, 10:04
- Lokalizacja: Mazury
- Kontakt:
Re: makietka-naturalnie
To kółko jest po to, żeby zejść o 7 cm niżej, poza tym dzięki niemu kamienny most ma rację bytu. Ogólnie ma urozmaicić torowisko. Nie wyrzucę go , bo musiał bym zniszczyć wszystko co już zrobiłem. Kółko to dobrze widać na pierwszym zdjęci w poście z 8 marca (strona 2). Wg. mnie prezentuje się ładnie i oto tu chodzi.Ja bym to kółko wyrzucił, bo nie wiem po co ono...
To co jest w środku, to będzie wjazd na obrotnicę (żółty tor). Na końcu dwóch torów będą rozsprzęgacze. Lokomotywa wjeżdża na obrotnicę, wagony zostają. Trzeci tor będzie służył do wyjazdu i planuję umieścić przy nim stanowisko nawęglania, pompę wody itp. (lubuję się w parowozach). Po wyjeździe z lokomotywowni i przygotowaniu do jazdy

A tak przy okazji, łączył już ktoś z Was tory modelowe z rórkowymi zwrotnicami? Jak to się sprawuje w praktyce?
Ostatnio zmieniony 15 mar 2008, 10:41 przez sebano79, łącznie zmieniany 1 raz.
- gbbsoft
- Moderator
- Posty: 2027
- Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
- Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
- Kontakt:
Re: makietka-naturalnie
Ja bym to kółko wyrzucił, bo nie wiem po co ono...
A resztę, co jest w środku przesunął w lewo (w przyszłości możnaby rozbudować). Rozjazd w środku stacji jakoś mi nie pasuje i przeszkadza...
A resztę, co jest w środku przesunął w lewo (w przyszłości możnaby rozbudować). Rozjazd w środku stacji jakoś mi nie pasuje i przeszkadza...
- Ciamosław
- Posty: 493
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 18:08
- Lokalizacja: Zielona Góra
- Kontakt:
Re: makietka-naturalnie
Tak, flexy ogólnie są baaardzo elastyczne więc jak chcesz łuki 310 i więcej to nie będzie żadnego problemu z wygięciem.sebano79 pisze:Czy kupując ten ten podkład, zrobię z niego "wszystko"?
Co do sklepów to modelmania.com.pl może być, popatrz jeszcze do swiatkolejek.pl i modelarski.pl
Ostatnio zmieniony 14 mar 2008, 18:32 przez Ciamosław, łącznie zmieniany 1 raz.
- sebano79
- Posty: 129
- Rejestracja: 11 lis 2007, 10:04
- Lokalizacja: Mazury
- Kontakt:
Re: makietka-naturalnie
Ok, plany znowu się zmieniły. Ale jak to w wojsku mówili, zmienność decyzji świadczy o ciągłości dowodzenia
. Wracając do tematu, posłuchałem Was i postanowiłem , że rurki odstawiam i łuki tez robię z modelowych. Czyli teraz projekt wygląda tak:

(te "jasnoniebieskie" rurki wymienię w przyszłości)
Tory co prawda będę składał sam , ale postaram trzymać się promieni 396 na zewnętrznym i 353 na wewnętrznym. I tu pojawia się kolejne pytanie. jak się kładzie taki łuk? Muszę kupić już wygięte podkłady czy mogę zmontować sobie dłuższy kawałek prostego toru (np. 1m) i nadać mu pożądane wygięcie podczas szutrowania? Dodam jeszcze , że tory szutruję na piance pod panele (fantastyczna sprawa
wg.mnie...). Albo np klamrami podkładowymi? Chodzi mi o to, jak bardzo taki tor jest elastyczny. Chciałem już zamówić szyny ale nie wiem , które podkłady wybrać. Czy kupując ten ten podkład, zrobię z niego "wszystko"?
Druga sprawa jest taka, w katalogu tilliga są klamry kontaktowe. W modellmanii są takie ale tylko w dziale HO. A że różnica w profilu szyny jest minimalna, to czy te klamry będą pasowały do TT? A może to ten sam produkt?
I który sklep wg Was jest najbardziej godny uwagi?


(te "jasnoniebieskie" rurki wymienię w przyszłości)
Tory co prawda będę składał sam , ale postaram trzymać się promieni 396 na zewnętrznym i 353 na wewnętrznym. I tu pojawia się kolejne pytanie. jak się kładzie taki łuk? Muszę kupić już wygięte podkłady czy mogę zmontować sobie dłuższy kawałek prostego toru (np. 1m) i nadać mu pożądane wygięcie podczas szutrowania? Dodam jeszcze , że tory szutruję na piance pod panele (fantastyczna sprawa

Druga sprawa jest taka, w katalogu tilliga są klamry kontaktowe. W modellmanii są takie ale tylko w dziale HO. A że różnica w profilu szyny jest minimalna, to czy te klamry będą pasowały do TT? A może to ten sam produkt?
I który sklep wg Was jest najbardziej godny uwagi?
- Jacula
- Posty: 541
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 22:02
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: makietka-naturalnie
Zgadza się, przesadziłeśtomeczek pisze:.....czy da się wykorzystać podkłady z rurek do montarzu szyny.... Chyba przesadziłem

Nie da się, choćby dlatego, że podkłady rurkowe mają pionowe wypustki, ukryte w U-szynie. A poza tym, chyba nie będziesz robił 700 m szlaku...
J
Ostatnio zmieniony 12 mar 2008, 21:06 przez Jacula, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Posty: 146
- Rejestracja: 30 lis 2007, 22:26
- Lokalizacja: KRAKÓW
- Kontakt:
Re: makietka-naturalnie
Obcinając dalej koszty, czy da się wykorzystać podkłady z rurek do montarzu szyny normalnymi klipsikami. Chyba przesadziłem 

- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10846
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: makietka-naturalnie
Nie, raczej żmudne. Jak każda praca wymaga odrobinę uwagi.
Napędy - da się trzeba tylko pokombinować. W przypadku rozjazdów z polaryzowanymi iglicami może być konieczne zastosowanie jednak układu na przekaźniku by uzyskać prawidłowy efekt zasilania poszczególnych fragmentów rozjazdu - przemyśl sobie jak to powinno być.
Napędy - da się trzeba tylko pokombinować. W przypadku rozjazdów z polaryzowanymi iglicami może być konieczne zastosowanie jednak układu na przekaźniku by uzyskać prawidłowy efekt zasilania poszczególnych fragmentów rozjazdu - przemyśl sobie jak to powinno być.
-
- Posty: 146
- Rejestracja: 30 lis 2007, 22:26
- Lokalizacja: KRAKÓW
- Kontakt:
Re: makietka-naturalnie
A czy składanie samodzielne torów jest trudne? Jeszcze zwrotnice samemu poskładać i wyjdzie połowa ceny, tylko napęd bez zmian. Czy do zwrotnic modelowych da się wykorzystać napęd od rurkowych, oczywiście pod makietą?
- ArturSchŁ
- Administrator
- Posty: 10846
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
Re: makietka-naturalnie
Oczywiście, ze NIE.sebano79 pisze:.. gdy układam łuk z takich torów to muszę trzymać się fabrycznych promieni łuków? (oczywiście zachowując minimum).
Mamy raster 310mm, 353 mm, a ja zastosowałem 330mm i 373 mm.

Wszystko zależy tylko od tego by spasować wjazd na inny promień (tu podgiąć bardziej, tam mniej ...).

- sebano79
- Posty: 129
- Rejestracja: 11 lis 2007, 10:04
- Lokalizacja: Mazury
- Kontakt:
Re: makietka-naturalnie
Tak myślałem, że potrzebna będzie elektronika. Niestety kiepski jestem w tym temacie, więc pomyślę nad sterowaniem ręcznym na podobieństwo pokrętła od ustawiania fal w starym radiu.że do napędu obrotnicy najlepszy jest silnik krokowy + układ elektroniczny sterujący ilością obrotów/kroków/
Co do rurek, to cały czas mnie korci żeby je jednak wymienić. Wszystkich na raz nie dam rady, ale myślę że co jakiś czas kawałek i rurek się pozbędę. Jak już pisałem, nie zdawałem sobie sprawy z ich istnienia gdy zaczynałem budowę. I mam jeszcze pytanie na temat torów składanych samodzielnie i kupowanych na metry. Trochę już o tym czytałem, ale np. gdy układam łuk z takich torów to muszę trzymać się fabrycznych promieni łuków? (oczywiście zachowując minimum). Wydaje mi się ,że nie ale chcę się upewnić.
Nie ma tam rozjazdów, bo jest to pętla z dwoma poziomami. tor wychodzi z tunelu, biegnie przez kamienny most górą i schodzi po łuku poziom niżej (o 7 cm). Dalej ten sam tor biegnie pod tym samym kamiennym mostem. Po drodze mamy jeszcze jedną zwrotnicę z wolnym końcem skierowanym w stronę drugiego, nie wykorzystanego tunelu. To taka moją furtka, na wypadek przyszłej rozbudowy (to miejsce z Catepilaremjak się lączy okrąg wewnętrzny z torem? Nie widzę tam rozjazdów.

Ostatnio zmieniony 12 mar 2008, 15:36 przez sebano79, łącznie zmieniany 1 raz.
- Gdyniak
- Moderator
- Posty: 579
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 14:12
- Lokalizacja: Gdynia
- Kontakt:
Re: makietka-naturalnie
O ile dobrze widze to łuki na torze wewnętrznym i zewnętrznym masz na tych samych typach torów czyli r=286mm. Pomijając sensowność stosowania w nowej makiecie torów rurkowych, pownieneś użyć dla toru zewnętrznego odcinków lukowych o promieniu r=310mm a takie są dostępne i w przypadku torów rurkowych. Bo jak widać nie za bardzo masz dobrze ułożone połączenia między odcinkami szyn. I jeszcze jedno pytanie jak się lączy okrąg wewnętrzny z torem? Nie widzę tam rozjazdów.
- Alteo
- Posty: 637
- Rejestracja: 19 gru 2007, 18:13
- Lokalizacja: Rawicz
Re: makietka-naturalnie
Kiedyś na temat napędu obrotnicy rozmawiałem z fachowcem od elektroniki.Dowiedziałem się, że do napędu obrotnicy najlepszy jest silnik krokowy + układ elektroniczny sterujący ilością obrotów/kroków/.Sądzę, że na forum ktoś cos dorzuci.
- Ciamosław
- Posty: 493
- Rejestracja: 09 kwie 2006, 18:08
- Lokalizacja: Zielona Góra
- Kontakt:
Re: makietka-naturalnie
W obrotnicy Fleischmanna nie ma rygla, jest po prostu zębatka która gdy się nie kręci to siedzi sztywno i służy za rygiel. Dokładnie jak to działa to nie wiem, w pomoście jest silniczek, przełożenia zębatkowe i trochę elektryki, jest to chyba układ który za każdym razem "wie" ile musi się obrócić, bo po wyjęciu pomostu z całości zębatka i tak obróci się tyle co trzeba.sebano79 pisze:Nurtuje mnie jeszcze jedno pytanie. Jak w kupnych obrotnicach rozwiązana jest kwestia ryglowania obrotnicy? Interesuje mnie również wszystko o napędzie wyżej wymienionej, tak że jak ktoś ma takie coś lub se taką zrobił to będę wdzięczny za wszelkie wskazówki.
Ostatnio zmieniony 11 mar 2008, 20:53 przez Ciamosław, łącznie zmieniany 1 raz.
- sebano79
- Posty: 129
- Rejestracja: 11 lis 2007, 10:04
- Lokalizacja: Mazury
- Kontakt:
Re: makietka-naturalnie
Posiedziałem trochę przy TTCad'ie i wyszło mi coś takiego:

Projekt ten ma 200x100 cm i myślę , że to już ostateczna wersja. Zmniejszyłem go jednak nieco, ze względu na warunki mieszkaniowe. Ale do rzeczy. Kolorem błękitnym zaznaczyłem rurki, które już mam. Niebieskim tory modelowe, które znajdą się na stacji oraz wjeździe na obrotnicę (kolor żółty). Z racji mojego niewielkiego doświadczenia, proszę o skorygowanie ewentualnych błędów. Dodam jeszcze tylko, że tory modelowe będę kupował na metry (dzięki za podpowiedź MarcinSz
).
Nurtuje mnie jeszcze jedno pytanie. Jak w kupnych obrotnicach rozwiązana jest kwestia ryglowania obrotnicy? Interesuje mnie również wszystko o napędzie wyżej wymienionej, tak że jak ktoś ma takie coś lub se taką zrobił to będę wdzięczny za wszelkie wskazówki.

Projekt ten ma 200x100 cm i myślę , że to już ostateczna wersja. Zmniejszyłem go jednak nieco, ze względu na warunki mieszkaniowe. Ale do rzeczy. Kolorem błękitnym zaznaczyłem rurki, które już mam. Niebieskim tory modelowe, które znajdą się na stacji oraz wjeździe na obrotnicę (kolor żółty). Z racji mojego niewielkiego doświadczenia, proszę o skorygowanie ewentualnych błędów. Dodam jeszcze tylko, że tory modelowe będę kupował na metry (dzięki za podpowiedź MarcinSz

Nurtuje mnie jeszcze jedno pytanie. Jak w kupnych obrotnicach rozwiązana jest kwestia ryglowania obrotnicy? Interesuje mnie również wszystko o napędzie wyżej wymienionej, tak że jak ktoś ma takie coś lub se taką zrobił to będę wdzięczny za wszelkie wskazówki.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość