Atomatyczne przłącznie zwrotnicy na pętli nawrotnej

Prąd i elektronika na makiecie

Moderator: mod-Elektryka i DCC

ODPOWIEDZ
cichonęk
Posty: 510
Rejestracja: 18 gru 2006, 08:22
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Atomatyczne przłącznie zwrotnicy na pętli nawrotnej

Post autor: cichonęk »

Problem uległ ostatecznie rozwiązaniu za pomocą wspomnianego w pierwszym poście Modułu Zajętości Toru (MZT2x - dwukanałowego). Zakupiłem dwa takie urządzenia do obsługi dwóch pętli zamykających jednotorowy szlak. Po przeprowadzeniu dwudniowych testów w DCC (używałem zwrotnic EW1 zaopatrzonych w napędy Tilliga) mogę ten wyrób zarekomendować jako sprawdzający się w planowanej przeze mnie roli. Wg instrukcji za pomocą tegoż modułu można m.in. zamykać automatycznie przejazdy, zmieniać sygnały itp. Moduł generalnie wykrywa zajętość toru po wjechaniu pociągu na odcinek izolowany podłączony do kanału modułu i poprzez wyjścia steruje wybranym urządzeniem. W instrukcji jest mowa o galwanicznej izolacji między zasilaniem modułu, a torowiskiem. W trakcie swoich prób nie zauważyłem żadnych problemów z jazdą lokomotyw (dekodery Kuehn i Zimo - nie posiadam Lenza) wjeżdżających na odcinki izolowane podłączone do modułu. Zapewne istnieją inne rozwiązania opisywanego na początku tego wątku problemu, jednak umiarkowana cena, roczna pisemna gwarancja oraz bardzo życzliwa i wyrozumiała postawa producenta skłaniają do rozważenia tej opcji. Dla zainteresowanych adres e-mail sprzedawcy: cyklista@vp.pl - poniżej zdjęcia MZT2x i schemat pętli (MZT2x umieszczałem przed izolacją do modułu przeciwzwarciowego)
Istnieje również czterokanałowa wersja tego urządzenia - MZT4x
- pozdrawiam

Obrazek Obrazek Obrazek
Ostatnio zmieniony 30 lis 2011, 17:36 przez cichonęk, łącznie zmieniany 5 razy.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10874
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Atomatyczne przłącznie zwrotnicy na pętli nawrotnej

Post autor: ArturSchŁ »

merry pisze:Ale kto wie ...
Oczywiście pozostaje jeszcze klasyka: kontaktron + magnesik neodymowy pod wagonem :)
fox
Posty: 215
Rejestracja: 20 sie 2006, 12:06
Lokalizacja: Rokiciny Podhalańskie
Kontakt:

Re: Atomatyczne przłącznie zwrotnicy na pętli nawrotnej

Post autor: fox »

Jeżeli masz chęci i możliwości to proponowałbym wykonanie detektorów wg któregoś schematu ze strony http://home.cogeco.ca/~rpaisley4/OptoBOD.html Na swoim module mam taki zamontowany do kasowania sygnałów na sem. wjazdowych. Zaletą jest, że działa zarówno pod DCC jak i analogiem.
Awatar użytkownika
merry
Posty: 303
Rejestracja: 09 kwie 2008, 13:07
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Atomatyczne przłącznie zwrotnicy na pętli nawrotnej

Post autor: merry »

Ha, czyli inwestycja. Ale kto wie ...
cichonęk
Posty: 510
Rejestracja: 18 gru 2006, 08:22
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Atomatyczne przłącznie zwrotnicy na pętli nawrotnej

Post autor: cichonęk »

Zainteresuj się tym modułem z pierwszego postu (MZT-2x). Według producenta wymieniłem z nim kilka maili) można użyć go w DCC. Należy jednak zaznaczyć przed zakupem, że moduł ma być używany w DCC, wtedy obydwa kanały modułu zostaną ustawione przez producenta na dwukierunkowe. Więcej informacji nie mogę na razie przesłać, ponieważ na Onecie skasowało właśnie (nie wiedzieć czemu) całą moją pocztę - pozdrawiam
Ostatnio zmieniony 15 mar 2011, 15:30 przez cichonęk, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
merry
Posty: 303
Rejestracja: 09 kwie 2008, 13:07
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Atomatyczne przłącznie zwrotnicy na pętli nawrotnej

Post autor: merry »

ArturSchŁ pisze: zamiast klasycznego toru kontaktowego (...), który zresztą i tu powinien się sprawdzić, (IRed).
Tory kontaktowe mam a bramek optycznych nie. Dlatego też szukam rozwiązania z zastosowaniem torów kontaktowych. Zanim zepnę zasilacze chcę się dowiedzieć czy nie spalę jakiegoś elementu układu.
Ostatnio zmieniony 15 mar 2011, 13:38 przez merry, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 10874
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Atomatyczne przłącznie zwrotnicy na pętli nawrotnej

Post autor: ArturSchŁ »

Może w tym przypadku zamiast klasycznego toru kontaktowego (koło zwiera 2 przewody z czego jeden jest dopięty do jednej z szyn), który zresztą i tu powinien się sprawdzić, może lepiej użyć bramki foto optycznej wykrywającej przeszkodę w strumieniu światła (IRed).
Awatar użytkownika
merry
Posty: 303
Rejestracja: 09 kwie 2008, 13:07
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Atomatyczne przłącznie zwrotnicy na pętli nawrotnej

Post autor: merry »

Nie ma wspólnego 0. Osprzęt zasilany z FZ1 a tory z centralki
Jak zatem podłączyć tor czujkowy w pętli?
fox
Posty: 215
Rejestracja: 20 sie 2006, 12:06
Lokalizacja: Rokiciny Podhalańskie
Kontakt:

Re: Atomatyczne przłącznie zwrotnicy na pętli nawrotnej

Post autor: fox »

Prawdopodobnie centralka wykryje to jako zwarcie i odłączy wyjście DCC. Przy DCC czujniki powinny zapewniać separację układów sterowania i zasilania DCC. Chyba, że wszystko jest zasilane z jednego zasilacza i ma wspólne 0.
Awatar użytkownika
merry
Posty: 303
Rejestracja: 09 kwie 2008, 13:07
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Atomatyczne przłącznie zwrotnicy na pętli nawrotnej

Post autor: merry »

Właśnie montuję czujniki w swojej pętli (zasilanie DCC). Tory pętli zasilane są przez moduł MP02. Przy okazji mam wątpliwość co do podłączeń elektrycznych torów z czujką (do automatycznego przestawiania rozjazdu wjazdowego na pętlę). Wedle dostępnych materiałów (przykład z poradnika BTTB w DC ale to bez znaczenia) konieczne jest połączenie źródła zasilania torów i źródła zasilania akcesoriów (połączenia zaznaczone na rysunku poniżej)
Obrazek

W tym miejscu mam pytanie: jak to zrobić w DCC? Czy można spiąć oba źródła zasilania jak w DC czy też jakoś inaczej? Jak zareaguje na to moduł pętlowy?

Jako elektroniczny lajkonik bardzo proszę o pomoc :)
Awatar użytkownika
WM-MODEL
Posty: 274
Rejestracja: 09 kwie 2006, 06:22
Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój
Kontakt:

Re: Atomatyczne przłącznie zwrotnicy na pętli nawrotnej

Post autor: WM-MODEL »

Jeżeli w DCC, to w zasadzie, można w ogóle zrezygnować z modułu pętlowego ;)
Pętla jak na obrazku, dwa czujniki: CP przekładający wajchę na prosto, CK na krzywo, przełączanie polaryzacji odcinka wewnątrz pętli zapewnia przekaźnik uruchamiany czujnikiem CP lub CK.
Obrazek

Wydaje się obojętne, czy pociąg wjeżdżając na pętle wjeżdża na prosto czy na krzywo, więc było by to tak:

:arrow: wajcha jest na krzywo, pociąg wjeżdża na krzywo, uruchamia przy okazji czujnik CK, co w niczym nie przeszkadza, gdyż wajcha i tak jest na krzywo ;) a odizolowany odcinek wewnątrz pętli "zasilany" jest z toku zwrotnego. Pociąg mijając czunik CP przekłada wajchę na prosto, jednocześnie zmienia się zasilanie wewnątrz pętli na zasilanie z toku prostego. Wajcha pozostaje na prosto.

:arrow: gdy wajcha na prosto, analogicznie, tylko polaryzację zmienia wtedy przejazd pociągu obok czujnika CK. Wajcha pozstaje na krzywo.

Czujniki obojętne, nawet optyczne, w razie czego można nawet przełożyć wajchę machając palcem przy czujniku :mrgreen:
Ostatnio zmieniony 07 mar 2011, 07:58 przez WM-MODEL, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
merry
Posty: 303
Rejestracja: 09 kwie 2008, 13:07
Lokalizacja: Warszawa
Kontakt:

Re: Atomatyczne przłącznie zwrotnicy na pętli nawrotnej

Post autor: merry »

cichonek pisze:Z rysunku nr 5 wywnioskowałem, że najpierw muszę nastawić zwrotnicę w początkowe położenie, a dopiero przy zjeżdżaniu z pętli pociąg ponownie przełoży zwrotnicę samodzielnie. Dodatkowo do torów impulsowych będę potrzebował przekaźnik , który nie wiem jak się zachowa po podaniu napięcia z trafo DCC. Mnie zależy na pełnej automatyzacji i w DCC - nie chciałbym się zajmować dodatkowo, podczas zabawy makietą, dwiema (bo tak planuję) pętlami nawrotnymi.
Przekażnik w podanym linku zarządza kierunkiem przepływu prądu na pętli w analogu. W DCC sprawą tą zajmuje się specjalny moduł (np. MP02). Co do zarządzania pracą zwrotnicy w pętli to po o namyśle stwierdzam, że Twój przypadek lepiej opisze Rysunek 2. Tory impulsowe K7 i K9 są podpięte pod rozjazd W3. Każdy w nich zmienia położenie rozjazdu w jedną ze stron. WArto pamiętać o tym, że warunkiem działania toru impulsowego jest spięcie ze sobą źródeł zasilania akcesoriów i taboru jak pokazano RYSUNEK 2
cichonęk
Posty: 510
Rejestracja: 18 gru 2006, 08:22
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Atomatyczne przłącznie zwrotnicy na pętli nawrotnej

Post autor: cichonęk »

No, chyba ogarnąłem problem. Zrobię... tak jak zrobię :P . Zaangażowanym dziękuję za uwagi - pozdrawiam
Awatar użytkownika
Alteo
Posty: 637
Rejestracja: 19 gru 2007, 18:13
Lokalizacja: Rawicz

Re: Atomatyczne przłącznie zwrotnicy na pętli nawrotnej

Post autor: Alteo »

Najprostszym rozwiazaniem byłby szlak dwutorowy do pętli /bez rozjazdu/.Takie rzozwiązanie zwiekszy przepustowość.
cichonęk
Posty: 510
Rejestracja: 18 gru 2006, 08:22
Lokalizacja: Łódź
Kontakt:

Re: Atomatyczne przłącznie zwrotnicy na pętli nawrotnej

Post autor: cichonęk »

Z rysunku nr 5 wywnioskowałem, że najpierw muszę nastawić zwrotnicę w początkowe położenie, a dopiero przy zjeżdżaniu z pętli pociąg ponownie przełoży zwrotnicę samodzielnie. Dodatkowo do torów impulsowych będę potrzebował przekaźnik , który nie wiem jak się zachowa po podaniu napięcia z trafo DCC. Mnie zależy na pełnej automatyzacji i w DCC - nie chciałbym się zajmować dodatkowo, podczas zabawy makietą, dwiema (bo tak planuję) pętlami nawrotnymi.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Elektryka i DCC”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości