AVT5198 - Układ Samoczynnej Blokady Liniowej do makiety kolejowej

Kity AVT do makiet, DCC i inne...

Moderator: mod-Elektryka i DCC

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
gbbsoft
Moderator
Posty: 2027
Rejestracja: 08 kwie 2006, 23:40
Lokalizacja: Warszawa-Bemowo
Kontakt:

Re: Układ Samoczynnej Blokady Liniowej do makiety kolejowej

Post autor: gbbsoft »

r_mik pisze:- kompatybilny z Lenz LI101F, a dlaczego nie z centralką XXXX, YYYY i ZZZZZ.
A proszę:
protokół LI-USB jest dużo lepszy od protokołu LI101F...
:mrgreen:
r_mik
Posty: 63
Rejestracja: 30 lip 2009, 20:25
Lokalizacja: wawa
Kontakt:

Re: Układ Samoczynnej Blokady Liniowej do makiety kolejowej

Post autor: r_mik »

Zgodnie z zapowiedzią z numeru 04/2010 EP, w Majowym numerze tegoż czasopisma, pojawi się opis centralki DCC (z interfejsem do kompa USB i RS232C) i manipulatorów do niej.
Jestem ciekaw, czy znowu pojawią się negatywne opinie w stylu:
- a na co mi 30 manipulatorów?
- eee. badziewie, nie ma interfejsu Ethernet ani Bluetooth, jak ja to podłączę do kompa
- słabo, tylko 4 ampery, a nie mam ochoty spinać kilku boosterów.
- kompatybilny z Lenz LI101F, a dlaczego nie z centralką XXXX, YYYY i ZZZZZ.
- kody źródłowe nie chcą się kompilować, co to za bubel!

No cóż, pożyjemy - zobaczymy.
KKL
Posty: 8
Rejestracja: 21 sty 2009, 10:55
Lokalizacja: Koszalin
Kontakt:

Re: Układ Samoczynnej Blokady Liniowej do makiety kolejowej

Post autor: KKL »

r_mik pisze:
TTygrysek pisze:...Ponadto, zawsze można zmienić diody na 10A, ale czy booster wytrzyma?
Spokojnie można tak robić, ale wystarczą tu diody 3...4A.
:idea: To jaki prąd popłynie w danym obwodzie zależy przede wszystkim od obciążenia, tj. np. ilości lokomotyw i innego taboru pobierającego prąd na danym izolowanym odcinku szlaku, oraz od wydajności prądowej boostera, a nie od amperażu diod zastosowanych w detektorze zajętości. Czyli innaczej mówiąc, obciążenie wciąga, booster daje, a diody mają wytrzymać taki prąd.

Diody w detektorze mają jedynie wytrzymać dany prąd w określonym czasie. Ich wytrzymałość, tzn. na ile są amper, trzeba dobrać do przewidywanego maksymalnego obciążenia na danym odcinku. Oczywiście dobrze dać je z lekkim zapasem, ale bez przesady. ;)

Można też wziąść pod uwagę i taki fakt, że chwilowo (impulsowo) można takie diody znacznie przeciążać. I nie powinno im się nic stać jeżeli po takim przeciążeniu bedą mogły sobie trochę ostygnąć. Czyli jeżeli na dany odcinek wjedzie skład, który pobiera trochę większy prąd niż ten dopuszczalny dla diod, i szybko po nim przejedzie, a nie będzie po nim jeździł co chwilę, to diody się raczej nie zagotują. To akurat można dość łatwo sprawdzić doświadczalnie...

A jeszcze co do diod na 10A, to jest pytanie czy takowe się po prostu zmieszczą na płytce, która została zaprojektowana na mnijesze diody?
Ostatnio zmieniony 16 gru 2009, 09:15 przez KKL, łącznie zmieniany 1 raz.
KKL
Posty: 8
Rejestracja: 21 sty 2009, 10:55
Lokalizacja: Koszalin
Kontakt:

Re: Układ Samoczynnej Blokady Liniowej do makiety kolejowej

Post autor: KKL »

Grzegorz TT pisze:Tylko wygląda na to, że skopiował cudze materiały. Kilka osób na FMK rości sobie do nich prawa więc chyba warto zastąpić plagiat materiałami źródłowymi.
Myślę, że chodziłoby tu przede wszystkim o dobre obyczaje, rzetelność publikacji i zwykłą przyzwoitość.
Wydaje mi się, przynajmniej z mojej strony, że wystarczy tylko:

1) Skontaktować się z autorem danej publikacji.
2) Zapytać/poprosić o pozwolenie zamieszenia treści w innym miejscu.
3) W swojej publikacji podać źródła, np. Forum Modelarzy Kolejowych (Martel), temat ...
4) Podać wzmiankę o autorze, choćby nick z forum.
5) Podziękować za udostępnienie materiałów, pochwalić*, wyrazić zachwyt*, itp. ... :mrgreen:

Tak robi za każdym razem np. Piotr gbbsoft, gdy chce coś wkleić na prowadzone przez niego wiki i wszystko jest OK, i wszyscy są zadowoleni.

*) - opcja :D
Ostatnio zmieniony 16 gru 2009, 09:11 przez KKL, łącznie zmieniany 1 raz.
KKL
Posty: 8
Rejestracja: 21 sty 2009, 10:55
Lokalizacja: Koszalin
Kontakt:

Re: Układ Samoczynnej Blokady Liniowej do makiety kolejowej

Post autor: KKL »

Mariusz pisze:Mnie ten układ przypomina bardziej system zatrzymania w analogu, albo niemiecki system zabezpieczenia ruchu (nie pamiętam jak on się zwie), który faktycznie uniemożliwia przejechanie sygnału stój, czy choćby jazdę z nadmierną prędkością w stosunku do wskazań na semaforach.
:idea: Dekodery trakcyjne Lenz-a mają jedną fajną funkcję (fabrycznie pod F3), a mianowicie tzw. jazdę manewrową. W tym trybie poza tym, że loki jeżdżą trochę wolniej (mają ograniczoną prędkość maksymalną i stosownie do tego przeskalowaną charakterystykę rozpędzania) to nie reagują (ignorują) na asymetryczny sygnał DCC (np. ABC_STÓJ) i w ten sposób mogą przejeżdżać obok semafora pokazującego S1.

:idea: Tryb jazdy manewrowej nie musi być też połączony z takim a nie innym sterowaniem oświetlenia, bo włączenie oświetlenia manewrowego można uzależnić od jakiejś innej F...

Podsumowując, tryb jazdy manewrowej można by wykorzystywać na odcinku z SBL gdzie zatrzymywanie przed semaforem z S1 realizowane jest poprzez podanie asymetrycznego sygnału DCC i w ten sposób po automatycznym zatrzymaniu lokomotywy przed semaforem ręcznie wrzucić F3 i ręcznie przejeżdżać ten semafor. Oczywiście należy pamiętać, że po przejechaniu tego semafora należy raczej wyłączyć F3, aby lokomotywa była zatrzymywana przed kolejnymi semaforami.

PS.
Przy okazji, gdyby kogoś interesowały szczegóły (techniczne!) związane z budową i działaniem oryginalnych modułów sterujących Lenz-a BM2 i BM3, to zapraszam na:
1) Forum Modelarzy Kolejowych: ABC i moduły BM1, BM2 i BM3 Lenz-a od podszewki
2) Forum Modelarstwo.info ABC i moduły BM1, BM2 i BM3 Lenz-a od podszewki
3) Ewentualnie do strony wiki gbbsoft-a, na której ten artykuł też został zamieszczony.
Ostatnio zmieniony 16 gru 2009, 09:10 przez KKL, łącznie zmieniany 1 raz.
Kilkujadek
Posty: 3295
Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
Lokalizacja: Ciechanów
Kontakt:

Re: Układ Samoczynnej Blokady Liniowej do makiety kolejowej

Post autor: Kilkujadek »

ArturSch pisze:Nasz Kolega, Większy Brat, Sławomir Skrzyński... opublikował w bieżącym numerze Elektroniki Praktycznej (08/2009, str. 32-37) artykuł o tym, jak zrobić SBL w prosty, modułowy sposób...
Tylko wygląda na to, że skopiował cudze materiały. Kilka osób na FMK rości sobie do nich prawa więc chyba warto zastąpić plagiat materiałami źródłowymi.
Ostatnio zmieniony 16 gru 2009, 09:09 przez Kilkujadek, łącznie zmieniany 1 raz.
r_mik
Posty: 63
Rejestracja: 30 lip 2009, 20:25
Lokalizacja: wawa
Kontakt:

Re: Układ Samoczynnej Blokady Liniowej do makiety kolejowej

Post autor: r_mik »

krzysztof pisze:
r_mik pisze:A tak z ciekawości, czy 4007 ma dopuszczalny prąd 1A czy 0.8A?
1N4007 ma parametry 1A/1000V (gdyby Ktoś nie znalazł w sieci...)
Pytanie było retoryczne, nawiązałem jednak do wypowiedzi:
drlukasz pisze:Przy okazji, zastosowany w obwodzie wejściowym do transoptora mostek ma prąd maksymalny 0,8A
Ostatnio zmieniony 03 sie 2009, 06:33 przez r_mik, łącznie zmieniany 1 raz.
r_mik
Posty: 63
Rejestracja: 30 lip 2009, 20:25
Lokalizacja: wawa
Kontakt:

Re: Układ Samoczynnej Blokady Liniowej do makiety kolejowej

Post autor: r_mik »

TTygrysek pisze:Idea może tak ale na zajęty odcinek czyli jak semafor wskazuje S1 pociąg osobowy może wjechać ze zmniejszoną szybkością po uprzednim zatrzymaniu a towarowy bez zatrzymania jeżeli jest odpowiedni wskaźnik (tak w skrócie i ogólnikowo).
Zapomniałem o W22, ale odcinek w SBL jest przeważnie dość krótki, zwłaszcza na makiecie. Nie sadzę, aby był tak długi, aby pomieścić aż 3-4 składy. Ponadto, zawsze można zmienić diody na 10A, ale czy booster wytrzyma?
Ostatnio zmieniony 03 sie 2009, 06:33 przez r_mik, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
krzysztof
Posty: 1744
Rejestracja: 20 kwie 2006, 20:29
Lokalizacja: Tczew
Kontakt:

Re: Układ Samoczynnej Blokady Liniowej do makiety kolejowej

Post autor: krzysztof »

r_mik pisze:A tak z ciekawości, czy 4007 ma dopuszczalny prąd 1A czy 0.8A?
1N4007 ma parametry 1A/1000V (gdyby Ktoś nie znalazł w sieci...)
Ostatnio zmieniony 03 sie 2009, 06:32 przez krzysztof, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
TTygrysek_P-ń
Posty: 446
Rejestracja: 21 paź 2008, 19:53
Lokalizacja: 52.413076,16.90123
Kontakt:

Re: Układ Samoczynnej Blokady Liniowej do makiety kolejowej

Post autor: TTygrysek_P-ń »

r_mik pisze:Idea SBL jest taka, że na danym odcinku jest jeden skład. A może się mylę?
Idea może tak ale na zajęty odcinek czyli jak semafor wskazuje S1 pociąg osobowy może wjechać ze zmniejszoną szybkością po uprzednim zatrzymaniu, a towarowy bez zatrzymania jeżeli jest odpowiedni wskaźnik (tak w skrócie i ogólnikowo).
Ostatnio zmieniony 03 sie 2009, 06:31 przez TTygrysek_P-ń, łącznie zmieniany 1 raz.
r_mik
Posty: 63
Rejestracja: 30 lip 2009, 20:25
Lokalizacja: wawa
Kontakt:

Re: Układ Samoczynnej Blokady Liniowej do makiety kolejowej

Post autor: r_mik »

Grzegorz TT pisze:Żadna ze znanych mi makiet również nie nadaje się do zastosowania tego ustrojstwa.
Żadna ze znanym mi osób nie lata w kosmos, po co więc budować skafandry kosmiczne?
Ostatnio zmieniony 03 sie 2009, 06:30 przez r_mik, łącznie zmieniany 1 raz.
r_mik
Posty: 63
Rejestracja: 30 lip 2009, 20:25
Lokalizacja: wawa
Kontakt:

Re: Układ Samoczynnej Blokady Liniowej do makiety kolejowej

Post autor: r_mik »

drlukasz pisze: "za" modułem SBL mamy stojące na stacji 3 oświetlone składy, z których każdy pobiera np. 350mA. Będziemy mieć jednorazowy generator dymu ?? ;)
Idea SBL jest taka, że na danym odcinku jest jeden skład. A może się mylę?

A tak z ciekawości, czy 4007 ma dopuszczalny prąd 1A czy 0.8A?
Ostatnio zmieniony 03 sie 2009, 06:29 przez r_mik, łącznie zmieniany 1 raz.
Awatar użytkownika
ArturSchŁ
Administrator
Posty: 11046
Rejestracja: 09 kwie 2006, 07:22
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Układ Samoczynnej Blokady Liniowej do makiety kolejowej

Post autor: ArturSchŁ »

drlukasz pisze:I teraz - "za" modułem SBL mamy stojące na stacji 3 oświetlone składy, z których każdy pobiera np. 350mA. Będziemy mieć jednorazowy generator dymu ?? ;)
Na szlaku możemy mieć do czynienia z dwiema E95 podpiętymi do .....osi. Razem 4 silniczki na biegu jałowym po 350mA, pod obciążeniem nawet 800mA (mierzyłem). Razem w szczycie może się pojawić 4 x 0,8 A = 3,2 A. Diody prostownicze o znamionowym prądzie 1A mają max chwilowy prąd rzędu nawet 30 A. Prędzej zadziała zabezpieczenie Boostera niż się zdymi mostek.
Grzegorz TT pisze:Gdzie to zastosować ??
Tam, gdzie Ty chcesz.
:lol:
Kilkujadek
Posty: 3295
Rejestracja: 13 kwie 2006, 19:34
Lokalizacja: Ciechanów
Kontakt:

Re: Układ Samoczynnej Blokady Liniowej do makiety kolejowej

Post autor: Kilkujadek »

A ja z innej beczki. Gdzie to zastosować ?? Przypominam o Problemie Braku Modułów Szlakowych. Żadna ze znanych mi makiet również nie nadaje się do zastosowania tego ustrojstwa.
Awatar użytkownika
drlukasz
Posty: 1041
Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:03
Lokalizacja: Częstochowa
Kontakt:

Re: Układ Samoczynnej Blokady Liniowej do makiety kolejowej

Post autor: drlukasz »

r_mik pisze:W prawdziwej kolei korzysta się jednak z galwanicznego połączenia, dlaczego na modułach nie?
Prawdziwa kolej nie zasila taboru poprzez szyny. Na modułach - i owszem.
Zresztą na prawdziwej kolei stosuje się dławiki szynowe i transformatory separujące dla uniknięcia zakłóceń od taboru, więc nie do końca układy sterowania są połączone galwanicznie z obwodem torowym.
r_mik pisze:A jak w/g normy zrealizować SHP?
Tak można ustawić semafor, aby SBL był traktowany jak SHP, gdy maszynista nie zatrzyma się przed semaforem, wjedzie na odcinek, na którym lokomotywa dostanie rozkaz zatrzymania.
Norma FREMO została przetestowana wielokrotnie i sprawdza się od ładnych paru lat na dziesiątkach spotkań. Zapis o zakazie ingerencji w obwód zasilania (jakiejkolwiek - także poprzez "wstawienie kilku diod") istnieje po to by zapewnić stuprocentową "idiotoodporność" układu. Maszynista idący za swoim składem ma za zadanie prowadzić go, a nie zdawać się na automatykę.

BTW. Lokomotywa nie "dostanie rozkaz zatrzymania". Kod programu nie zawiera generatora sygnału DCC, który mógłby wygenerować taki rozkaz.
Sterowanie zatrzymaniem poprzez niesymetryczność sygnału jest zbyt zależne od dekodera, by mogło być uznane za sprawdzone i pewne. Wątpliwości na ten temat zawarte są w wątku do którego link podał Artur. Bardzo ciekawe jest to co na Forum Martela w temacie BM1, BM2 i BM3 napisał KKL - http://www.forum.martel.pl/viewtopic.php?t=9862

Zresztą, temat zastosowania SBL na modułach też już przerabialiśmy http://forumtt.pl/viewtopic.php?t=5093
ArturSch pisze:Wtrącenie kilku diod w przewody główne zasilania nie jest sprzeczne z założeniami norm, prawda??
Jest.
Innymi elementami (które powinny być odseparowane od magistrali) są także te diody :)
Dlatego FREMO dopuszcza wyłącznie wykrywanie poboru prądu na danym odcinku (i to też bezingerencyjne - tak jaki pisał r_mik w 1 punkcie - pole elektryczne wokół przewodów od magistrali do odcinka torów).

Przy okazji, zastosowany w obwodzie wejściowym do transoptora mostek ma prąd maksymalny 0,8A. Zalecane na modułach SPAXy mają prąd maksymalny na poziomie 2A... Nawet Rocowskie "blackboxy" spokojnie mogą podać prąd 1,5-2A. I teraz - "za" modułem SBL mamy stojące na stacji 3 oświetlone składy, z których każdy pobiera np. 350mA. Będziemy mieć jednorazowy generator dymu ?? ;)
Ostatnio zmieniony 02 sie 2009, 17:26 przez drlukasz, łącznie zmieniany 1 raz.
ODPOWIEDZ

Wróć do „Zestawy AVT”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość