Loconet - wiadomości ogólne

a także różne HandMade (Martinezo, AVT itp)

Moderator: mod-Elektryka i DCC

Awatar użytkownika
Misiek
Posty: 1552
Rejestracja: 23 kwie 2007, 22:26
Lokalizacja: Warszawa
Been thanked: 4 times
Kontaktowanie:

Re: Loconet - wiadomości ogólne

Postautor: Misiek » 05 sty 2009, 11:01

Nie widzę przeszkód - jak powiedzial ślepy jokej na wielkiej pardubickiej ;-)

Wszystko to kwestia:
- ułożenia rozkładu jazdy
- zrobienia dla niego "planu pracy maszynistów"

w GRAFIKONie "prawie" wszystko jest możliwe ;-)


Awatar użytkownika
Mariusz
Posty: 2502
Rejestracja: 26 kwie 2006, 21:55
Lokalizacja: Łubowo
Kontaktowanie:

Re: Loconet - wiadomości ogólne

Postautor: Mariusz » 05 sty 2009, 10:13

A podmian maszynistów po trasie nie przewidziano? Jadę do najbliższego krzyżowania i zamieniam się z kolegą i wracam sobie. Mniej chodzenia i przeciskania się ;)
Awatar użytkownika
WM-MODEL
Posty: 274
Rejestracja: 09 kwie 2006, 06:22
Lokalizacja: Jastrzębie Zdrój

Re: Loconet - wiadomości ogólne

Postautor: WM-MODEL » 05 sty 2009, 05:18

drlukasz pisze:- maszynista prowadzi swój skład przez cały czas trwania sesji, skład można odstawić wyłącznie na stacjach technicznych

Nie tak do końca ;)

Nie ma wymogu przypisania maszynisty do jednego pociągu przez całą sesję. Tak naprawdę byłoby to wręcz... nudne :P

Pociąg wcale też nie musi zaczynać lub kończyć jazdę na stacji technicznej, odjazd i przyjazd może kończyć się w zasadzie na dowolnej stacji, zależy to tylko od fantazji ;) układającego rozkład jazdy.

Tak więc powinno to brzmieć: maszynista odbiera swoj pociąg na stacji wyprawiającej i oddaje na stacji docelowej.

Obrazek
Awatar użytkownika
drlukasz
Posty: 961
Rejestracja: 09 kwie 2006, 10:03
Lokalizacja: Częstochowa
Been thanked: 18 times
Kontaktowanie:

Loconet - wiadomości ogólne

Postautor: drlukasz » 04 sty 2009, 18:54

Loconet – firmowe rozwiązanie sprzętowe i programowe magistrali sterującej DCC. Wymyślone i wprowadzone przez amerykańską firmę DIGITRAX. W europie urządzenia zgodne z Loconetem produkuje Uhlenbrock i Fleischmann.
Pod względem zasady działania zbliżone do standardowej sieci komputerowej.
Urządzenia porozumiewają się za pomocą komunikatów wysyłanych poprzez sieć. Urządzeniem zarządzającym jest tzw Master, czyli urządzenie przechowujące stos DCC (listę aktywnych adresów DCC wraz z parametrami ruchu) i generujące na jego podstawie sygnały niskoprądowe do wykorzystania przez boostery dla wytworzenia sygnału zasilania/sterowania. Pod warunkiem zachowania parametrów elektrycznych i logicznych, w sieci LocoNet może się pojawić dowolny sygnał cyfrowy nie kolidujący z komunikatami LN.

Fizycznie magistrala budowana jest przez użycie płaskiego kabla 6 żyłowego, zakończonego wtyczkami 6p6c (RJ12). Maksymalna długość okablowania – bez wykorzystania dodatkowego osprzętu – to 2000 stóp (około 600m). Dopuszczalna jest praktycznie dowolna topografia (linia, gwiazda), możliwe jest (choć nie zawsze działa) zapętlenie magistrali. UWAGA. Ze względu na inny rozkład sygnałów w magistrali XpressNet (urządzenia Roco/Lenz) i Loconet podłączenie myszy Roco/Lenz do LN może skończyć się bardzo źle dla myszy. Urządzenia podpina się do magistrali z wykorzystaniem tzw. boxów.
Schemat kabla:
http://fremodcc.sourceforge.net/wire/Conductor_e.html

Pod względem elektrycznym LN dopuszcza zakres napięcia magistrali pomiędzy 12V a 24V, przy czym nominalnym napięciem jest 12V. Suma prądów pobieranych przez urządzenia podpięte do magistrali nie może przekraczać 15mA – wyklucza to używanie manipulatorów z wyświetlaczami (szczególnie LED – takie jak w Lokmaus2), chyba, że posiadają one własne zasilanie (baterie).

To co nas najbardziej interesuje, to możliwość wykorzystania Loconetu do sterowania naszymi pociągami.
Zasady sterowania przyjęte na spotkaniach FREMO (do których wprowadzenia dążymy) zakładają, że:
- maszynista prowadzi swój skład przez cały czas trwania sesji, skład można odstawić wyłącznie na stacjach technicznych
- sterowniki są przyporządkowane do konkretnego pojazdu, manipulatory podążają za lokomotywami i nie zmieniają swojego adresu (docelowo obowiązuje zasada 1 pojazd – 1 manipulator)
- manipulatory muszą być „bezpieczne”, tzn. nie umożliwiać przeprowadzenia operacji które mogłyby zakłócić zabawę – przeprogramowywanie lokomotyw, „kradzenie” adresów itp.
- „hamulec bezpieczeństwa” musi działać wyłącznie na sterowany pojazd, niedopuszczalne jest wstrzymywanie ruchu na całej makiecie czy w całej sekcji

Dla potrzeb spotkań odbywających się według powyższych zasad zostały opracowane tzw. „głupie manipulatory”, umożliwiające sterowanie wyłącznie jednym pojazdem, wyłącznie w zakresie: zmiana prędkości i kierunku, hamulec bezpieczeństwa, podstawowe funkcje (Fki)
Historycznie pierwszym był manipulator FRED (FRemos Einfacher Drehregler), sterujący lokiem w ww. zakresie i obsługujący 3 Fki (F0, F1, F2) – z małą modyfikacją 4 eFek.
Obecnie, FRED odchodzi w przeszłość, jego rolę przejmuje FREDI, zapewniający obsługę 9 eFek (F0 – F8), i występujący w dwóch wersjach – analogowej z przełącznikiem kierunku jazdy i tzw. inkrementalnej, w której pokrętło nie ma pozycji skrajnych, przełączanie kierunku odbywa się poprzez naciskanie pokrętła.
Zdjęcia ze strony http://fremodcc.sourceforge.net
Obrazek
Obrazek
Każdy manipulator musi posiadać unikalny identyfikator (ID). Ich funkcja jest zbliżona do MAC adresu... W sieci LN nie mogą wystąpić dwa urządzenia o tym samym numerze ID. Identyfikatory są nadawane przez FREMO. W warunkach lokalnych jazd (np. wyłącznie w Polsce) wystarczy nadanie manipulatorom dowolnych ID, w razie chęci udziału w spotkaniach międzynarodowych wypadałoby uzyskać FREMOwskie ID. Numery ID nadawane są manipulatorom w procesie ich produkcji (podczas programowania mikrokontrolerów sterujących) – ich zmiana wymaga posiadania programatora mikrokontrolerów.
Wypada tu nadmienić, że jedynym sposobem na posiadanie FRED/FREDI jest ich wykonanie samodzielne, lub poproszenie kogoś kto potrafi to zrobić, by wykonał nam stosowny manipulator. Schematy i oprogramowanie zarówno FRED jak i FREDI są upublicznione na stronach internetowych FREMO. http://fremodcc.sourceforge.net/diy/loconet_e.html
W Polsce, produkcją FREDI (pod nazwą swojską „Mieczysław” tudzież „Miecio”) zajmuje się Martinezo. Wersje będące typowym „hand-made” zrobiłem również ja (wykorzystywaliśmy je w Poznaniu, obecnie działają już poprawnie ;) ) – te FREDI w ilości 8 sztuk, stają się własnością wspólną sTTandardu na potrzeby spotkań.



Obsługa manipulatorów Loconet na przykładzie najpopularniejszego u nas FREDI/Miecio

1. Sygnalizacja diodami
FREDI posiada 3 diody LED – 1 czerwoną, 2 zielone. Są one jedyną drogą komunikacji z użytkownikiem.
Obrazek
2. Przypisanie manipulatora do adresu.
Konieczne jest posiadanie tzw. "inteligentnego" manipulatora, np. DT400 Digitraxa, albo centralki "domowej" - np. Minibox, Digitrax Zephyr. Korzystając z manipulatora "inteligentnego" należy wybrać adres dekodera. Następnie adres taki należy "zwolnić" i w określonym (kilku, kilkunastosekundowym) czasie na FREDIm wcisnąć kombinację SHIFT i ESTOP. W efekcie tego powinna zgasnąć czerwona, a zapalić się jedna z zielonych diód. FREDI jest gotowy do działania.
3. Oddanie adresu
Adres przypisany do FREDIego przechowywany jest do momentu jego "oddania" (dispatch). Niezależnie od tego czy FREDI jest podłączony do zasilania (magistrali LN), czy nie, jego adres jest niezmienny (i teoretycznie nie ma prawa się zmienić przez co najmniej 10 lat - wg producenta wykorzystywanego mikrokontrolera). W sytuacji gdy np. chcemy zmienić sterowaną lokomotywę (nie udało się wprowadzić zasady 1 lokomotywa = 1 FREDI), należy:
a) wcisnąć kombinację SHIFT i ESTOP - spowoduje to zwolnienie adresu (FREDI nie będzie przypisany do żadnego adresu), co zasygnalizuje zgaszenie zielonej i zapalenie się czerwonej diody.
b) przypisanie nowego adresu wykonywane jest w ten sam sposób o którym mowa w punkcie 2
4. Sterowanie
Właściwie nie ma czego omawiać :)
Pokrętłem zmieniamy prędkość. Przełącznik służy do zmiany kierunku jazdy. Kierunek jest też sygnalizowany przez zielone diody.
Klawisz F0 zapala i gasi światła.
Funkcje F1 - F4 wywoływane są bezpośrednio po naciśnięciu konkretnego klawisza. Funkcje F5 - F8 wywołuje się kombinacją SHIFT + klawisz funkcyjny.
Klawisz EStop powoduje wysłanie rozkazu natychmiastowego stopu wyłącznie do sterowanej lokomotywy. Sygnalizowane jest to przez miganie lewej zielonej diody.
Aby ruszyć po użyciu EStop, należy przekręcić pokrętło prędkości do zera - lewa dioda przestanie migać.

Wróć do „LocoNet/Digitrax, Fredi itd”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości